Beția cuvintelor cheie și SEO

SEO si alegerea de cuvinte cheie
metafora de optimizare unui site: SEO si lamâie

Despre cuvinte cheie scriu acum plecând de la un aspect comun al clienților mei de SEO. Optimizarea site-urilor lor se legă aceeași dorință: să „meargă” după un „sac” de cuvinte cheie. Site-ul lor să fie găsit după nenumărate combinații de cuvinte cheie, adică după chestiile alea… „keyword”.
SEO si keyword-urile
Iar când mi se spune cum să fac asta, optimizarea site-ului adică, totul s-ar putea include de fapt într-un mic volum. Indicațiile sunt un mic tratat de cuvinte chie de bază după care Google va trebui neapărat să găsească site-ul în cauză.

Desigur că și mie mi-ar plăcea ca site-ul să-mi fie găsit după toate cuvintele cheie care se caută și care s-ar putea să aibă o minimă legătură cu ce fac eu. Numai că lucrurile nu stau chiar așa. Adică nu ar fi ele mai complicate ci funcționează după o regulă destul de simplă: ce este aia face!

Altfel spus, optimizarea SEO se face pentru conținutul site-ului, nu după un ideal, care nu există în paginile website-ului nostru. Iar ca să înțelegeți exact mesajul meu vă rog să fiți atenți la rândurile următoare, căci sunt scrise la modul simplu, de înțeles pentru oricine.

Head și body la o pagină web

O pagină web are în principiu două părți: head și body, respectiv capul și corpul. Dvs. nu vedeți ce scrie în head și e o necunoscută, ceva imaginar pentru cei mai mulți. Mulți cred că dacă nu se vede pe monitor s-ar putea să nici nu existe. Așa apare și întrebarea unora dintre clienții mei: ce naiba face omul ăsta, ce optimizare plătesc eu, ce mama ei de SEO că nu văd nimic ce face!?

Site-ul dvs (body-ul lui) se poate vedea pe monitor sau pe displayul telefonului mobil chiar și dacă head-ul nu e bine făcut. Ba mai mult, ce vedeți pe monitor n-are deloc de-a face cu cea mai mare parte din informațiile plasate în head. Ori, chiar dacă se vede frumos pe monitor, dacă în head nu s-a lucrat bine optimizarea SEO s-a făcut după ureche. Efectele rezidă în faptul că site-ul dvs. nu lucrează. Adică nu e indexat de către Google, apare cine știe pe a câta pagină la căutări sau nu apare deloc…

V-ați prins, în head se plasează informații importante și care sunt folosite pentru a realiza o bună optimizare SEO. Nu doar a paginii web, ci a site-ului în anasamblul lui. Sau, invers, unde nu-i cap… vai de picioare!

meta tag-ul cu cuvinte cheie
Am subliniat cu rosu meta tag-ul keywords, locul unde se pun cuvinte cheie intr-un site. Chiar daca nu-l vedeti pe monitor, nu inseamna ca el nu exista in pagina web…

Cuvinte cheie sau Meta-tagul „keywords”

În head există câteva secvențe de cod care se numesc meta tag-uri, adică niște indicații pentru motoarele de căutare, acolo se scriu informații pentru optimizarea SEO. Unul dintre aceste meta tag-uri se numește „keywords”, respectiv cuvinte cheie. Acolo se scriau cuvintele după care web designerii spuneau motoarelor de căutare despre ce este pagina respectivă. Era un fel de SEO primitiv aș spune.

Rolul acestui meta tag era destul de important, în sensul că dacă scriai acolo anumite cuvinte, atunci vechile motoare de căutare (chiar și bunicul lui Google de azi) înțelegeau că pagina respectivă era despre acele cuvinte cheie, ca atare așa se indexa, pe baza acestor informații se afișau rezultatele căutărilor. Astăzi meta tag-ul „keywords” nu mai are aceeași importanță, ba aș spune că are un rol destul de insignifiant. E ca președintele României, nu poate să determine cine știe ce decizii importante în interiorul țării.

Sunt convins că Google a redus la minim puterea meta tag-ului keywords. Iar asta tocmai din cauza abuzurilor celor care făceau optimizarea SEO și chiar de către web designeri. Să vă explic. Cui naiba îi trebuie lipici făcut din făină!? Posibil că nimănui. Dar eu, care am un stoc imens de lipici din ăsta trebuie să-l vând, ori singura mea șansă ar fi să am o expunere cât mai mare a site-ului.

Meta tag-ul keywords și eliminarea abuzurilor

Până cu nu foarte mulți ani în urmă scriai în meta tag-ul keywords cuvinte din industria porno, nume de actori celebri. Si tot felul de cuvinte care de fapt nu aveau nicio legătură cu site-ul. Dar oamenii care căutau filme sexi ajungeau la lipici din făină. Și poate cu puțin noroc vindeam! Azi unul mâine altul și tot așa…

Desigur că am exagerat puțin, dar numai ca să înțelegeți cum stă treaba cu aceste abuzuri, acest tip de barbarie de optimizare. Un SEO arhaic dacă vreți, care reușea să păcălească motoarele de căutare. Între timp lucrurile au evoluat. Google nu mai ține cont de keyword-urile plasate în head, sau rolul lor este infim dacă vreți. Mai mult, dacă vă umpleți head-ul paginii cu cuvinte cheie s-ar putea să fiți văzut ca un spammer. E ca după o beție cu votcă dubioasă, o să vă doară capul de numa-numa!

Astăzi, Google ține cont de keywords-urile din head mai mult cu titlu informativ. Spider-ul lui Google găsește singur ce cuvinte sunt de fapt valabile pentru pagina respectivă. Așa că dacă în head-ul paginii web ați plasat cuvântul „șarpe cu clopoței” și el nu va fi regăsit în body… Google nu va ține cont de el. Astăzi, ca să faci optimizare SEO pentru un site trebuie să ai metode mult mai subtile decât în urmă cu patru-cinci ani…

>>> Citește un excelent articol despre cum Impactul meta tag-urilor in SEO la indexarile Google

SEO din interiorul body-ului

Cuvântul cheie al unui site este de fapt o sumă de cuvinte cheie din toate paginile acestuia. Iar suma aceasta este de fapt un concept. Mulți dintre cei care se ocupă cu optimizare SEO în România nu reușesc să intuiască sensul conceptului. Despre un cuvânt cheie se poate vorbi de 100 de ori într-un site și totuși să-l folosești de numai câteva ori. Pentru asta ne sunt de folos sinonimele din limba română, linkurile, titlurile de legături… Și multe alte elemente html pe care le considerăm (foarte mulți și de foarte multe ori) doar niște secvențe de cod aproape inutile.

Încă se face (la greu) SEO cu „aruncarea” prin tot textul de cuvinte cheie. Se uită (sau nu se știe) că la optimizarea unui site textul nu e colectței de ticuri verbale. Într-o lucrare de SEO trebuie să vorbești despre un cuvânt cheie. Să relatezi despre el, să-l explici și nu să-l rostești de nenumărate ori ca un papagal!

Și desigur că mă veți întreba de unde știu eu chestiile astea? Nu le știu nici eu pe toate, unele le-am învățat, altele le-am observat. Iar restul le-am „furat” de la alții mai deștepți. Dar fiți convinși că nu v-am spus mare lucru, că doar n-o să-mi dau pâinea din mână!

Căci beția de cuvinte la scriitori este un dar! În SEO este spam…