Am luat teapa, n-am luat teapa…

scar-man

un SEO scar-man asa arata…

Cum să ne dăm sema dacă firma de SEO ne-a păcălit sau avem șanse să-și fi făcut treaba în mod profesionist, știind că orice optimizare de site începe cu cele expuse în continuare!? Această metodă de verificare stă la îndemâna tuturor celor preocupați de site-ul lor și este valabilă pentru fiecare pagină din site, adică ne putem da seama nu doar de felul în care este „citit” de Google site-ul ca întreg, ci și pe bucăți, pentru fiecare pagină în parte.

În primul rând, trebuie să ajungem să citim în codul sursă al site-ului. Nu vă speriați, nu este nimic înfricoșător, ceea ce vă spun este pe înțelesul tuturor și nu doar „profesioniștilor” în optimizare SEO. Fiecare browser are un meniu, iar în meniu este undeva o chestie de genul „view code surse”, iar asta indiferent că vă uitați pe net cu Netscape, Google Chrome, Opera sau Internet Explorer, ș.a.m.d. Mai mult, puteți folosi o scurtătură care funcționează în majoritatea situațiilor. Apăsați simultan Ctrl și U la tastatură și vi se va deschide o fereastră nouă cu codul site-ului.

Trebuie să vă uitați, în principal, după trei elemente, respectiv trei etichete, sau mai bine zis după ce este scris între acestea:

  • <title>Titlul site-ului sau al paginii</title>;
  • <meta name=”description” content=”Descrierea site-ului daca este in prima pagina a acestuia sau despre ce este pagina interioara a acestuia” />
  • <meta name=”keywords” content=”cuvant1, cuvant2, cuvant3, cuvant4, …” />

Titlul site-ului

Ce trebuie să știți despre acesta? În primul rând că este elementul de bază după are vă „citește” Google. Informațiile din titlul site-ului sunt vitale. Dacă scrieți acolo ceva de genul „Firma cutare din orașul cutărel face nu știu ce”, iar asta în cât mai puține cuvinte și cât mai precise… aveți un site care începe bine. Dacă faceți greșeala să puneți același titlu la toate paginile site-ului atunci aveți o mare problemă. Roboții de la Google consideră că asta este o creștere artificială a relevanței site-ului într-un domeniu, un fel de spam adică.

Altă eroare ar fi ca paginile să aibă titluri absolut nerelevante de genul: contact, despre, produse, etc. Astfel de denumiri de pagini între etichetele <title> nu sunt spam, dar nu vor aduce niciun folos site-ului. Dacă aveți un site cu astfel de titluri la pagini pierdeți foarte mult, în sensul că în loc să transmiteți informații, vă opuneți! Ca și când ați fi într-un taxi cu dublă comandă, pe scaunul din dreapta, șoferul vrea să vă ducă la destinație și dvs puneți piciorul pe frână…

Descrierea

Alt element de bază. O descriere a paginii de index trebuie să fie, la fel ca titlul, scurtă, concisă și unică. Adică aceeași descriere să n-o mai găsim și la alte pagini. Desigur că și aici există niște algoritmi Google anti-spam, adică să repeți cuvintele cheie unul după altul, o dată și de două ori, la început, la sfârșit sau în cine știe ce mod, toate acestea nu sunt decât trucuri de care se prinde și un copil de grădiniță.

Cu siguranță că este destul de dificil să fii inventiv pentru fiecare pagină a site-ului, să găsești o descriere potrivită pentru conținutul respectiv, unică și să nu calce pe Google pe bătături… Dar, pentru asta există aceia care se ocupă de SEO, în definitiv e treaba lor. Și dvs o puteti face, poate chiar mai bine decat un consultant SEO, daca reusiti sa intrati in pielea lui, sa gandiți cum (ar trebui) gândește el.

Keywords… cuvintele cheie

Despre acestea ar trebui să vă mărturisesc că, în ultimul timp, există o întreagă discuție dacă mai sunt utile sau nu, respectiv dacă eticheta <keywords> mai are aceeași utilitate ca și în urmă cu doi ani, de exemplu. Discuțiile sunt create însă de neștiutori, ca să-mi exprim părerea. Rolul cuvintelor cheie este acela de a fixa un barem în aprecierea relevanței paginii. Mai exact, dacă un cuvânt cheie este în titlu, descriere și eticheta keywords ar trebui să avem un site penetrant într-un anumit domeniu? Și să mai umplem și conținutul propriu-zis al paginii cu cuvantul respectiv? Așa era cu ceva timp în urmă…

Acum, degeaba vă străduiți să „pictați” peste tot cuvinte cheie care ar trebui să fie relevante pentru site! Este inutil, ba din contră s-ar putea să faceți mai mult rău site-ului, să-l îngropați definitiv undeva în spatele căutărilor. Definitiv, în internet, înseamnă o perioadă de timp suficientă ca lungime care să vă îngroape afacerea. Exemplu: site-ul dvs este despre construcția de case dar găsim legături spre el de pe site-uri cu fetițe dezbrăcate! Categoric o să meargă jos. Cât de jos!? Câte site-uri „murdare” fac legătura spre el… sau cât vrea mușcii lui Google, niciun individ care face SEO nu poate spune cât și cum, căci nu știe nimeni în afară de staff-ul lui Matt Cuts de la departamentul anti-spam.

Concluzii

Ideea care trebuie să stea la baza acestor trei elemente descrise mai sus este următoarea: valoarea importanței etichetelor lor este cea în ordinea în care v-au fost expuse. Ultimul poate lipsi, adică să nu specificați cuvinte cheie, căci dacă dați indicații în acest sens și nu sunt regăsite cuvintele respective… este ca și cum nu le-ați fi spus. Poate lipsi și descrierea. Poate lipsi și titlul, nu explodează nimic! Dar, dacă atributele fiecărui element sunt corect definite, în concordanță cu principiile expuse, sunt mari șanse ca să aveți o carte de vizită bine pusă la punct. Desigur că nu completă, dar măcar într-o anumită măsură relevantă.

Și totuși, de ce am scris acest text? Pentru că văd de nenumărate ori site-uri care n-au titlu, n-au descrieri! Mie mi se pare strigător la cer să vinzi o astfel de lucrare, pentru ca apoi să te duci la client și să-i spui că-i vei promova / optimiza SEO site-ul! Când nu vei face altceva decât să repari omisiunile pe care le-ai făcut. Dacă-ți dai seama de ele…