Promovarea pe FaceBook, marketing si SEO

optimizarea seo de pe facebook

Eu nu mă ocup cu plasarea de bannere, de reclame în alte site-uri, nu înţeleg să fac astfel de promovare. Nu înseamnă că nu aş şti. Eu mă ocup de optimizarea SEO, adică de acea metodă de promovare ce se face în mod natural, organic cum zic cei de la Google, adică un site, sau pagină de FaceBook, sau de Google+, sau chiar de YouTube să fie găsită în faţa altora similare.

De ce spun chestiile astea!? Păi, pentru că în ultima perioadă am avut câţiva foşti viitori clienţi care îmi cereau să le fac reclame, să am grijă de paginile lor de FaceBook să le plasez la clienţii care au nevoie, etc… Tocmai asta încercam să le explic, Optimizarea SEO şi editarea de articole care să promoveze prin conţinutul de calitate sunt metode superioare celor cu reclame de FB. Nu cred, nu opinez, nu am impresia, ci ştiu sigur că sistemul de promovare al paginilor de FB, acela implicit pe care ţi-l oferă firma lui Zuckerberg, este în mare parte o risipă de resurse financiare. Dacă vrei eficienţă pe FB atunci trebuie să plăteşti bine. Mai jos am să şi explic…

Cum se caută ceva? Pe Google…

În primul rând trebuie să aveţi în vedere un aspect foarte important despre modul în care caută cineva un serviciu sau produs pe care-l oferiţi. De aici pleacă totul. Când deschideţi calculatorul sau telefonul, cum căutaţi? Introduceţi în caseta aceea din mijloc ceea ce vă interesează, aşa faceţi. Scrieţi acolo ce vă trebuie şi Google vă dă răspunsul, ba vă mai şi ajută prin autocompletarea cuvintelor. Şi vi se derulează o listă de rezultate (SERP) care conţine toate răspunsurile cererii dvs. Veţi avea o listă de pagini web, de FB sau Google+ ordonate în funcţie de cât de bine li s-a făcut optimizarea SEO.

Desigur, primele 2-3 rezultate de sus, sau ultimele de jos, acelea care sunt marcate cu galben şi care reprezintă anunţuri plătite la Google AdWords pot fi orice prostie, acelea apar doar pentru că s-a plătit pentru ele. Foarte probabil nici acelea nu vă vor interesa. Ba, mai mult, puteţi da click pe ele ca să le mai mâncaţi nişte bani din bugetul de publicitate, pentru că acolo se plăteşte în funcţie de câte clickuri se dau pe respectivele anunţuri. Aşa că dacă este un concurent de-al dvs… daţi-i bătaie!

Deci, dacă aţi fost atenţi, Google include şi reţeaua FaceBook. Făcând o căutare pe Google veţi observa rezultate din FaceBook. Invers nu veţi vedea aşa ceva! Oricâtă optimizare SEO aţi băga…

Căutările de pe FaceBook

Desigur, există oameni care caută şi pe FaceBook. Nu sunt puţini, dar nu sunt mai mulţi decât cei care caută pe Google, ba aş spune că numărul lor este infim faţă de cei care utilizează Google, iar asta nu se va schimba prea curând…

Cine caută un produs sau serviciu folosindu-se de reţeaua FaceBook va proceda oarecum similar, doar că bara de căutare este sus în stânga. Va găsi tot nişte rezultate ordonate în funcţie de optimizarea SEO care s-a făcut paginilor respective, căci tot pagini veţi găsi, în niciun caz conturi personale. Spre deosebire de Google, care afişează orice informaţie legată de subiectul respectiv…

Da, aşa este, şi la paginile de FaceBook se face un gen de optimizare SEO, doar că aici criteriile sunt oarecum diferite ca importanţă. Dar, în esenţă, tot optimizare SEO se numeşte căci şi FB se comportă tot ca un motor de căutare.

Numărul de like-uri reprezintă însă un factor destul de important în căutările de FaceBook (deşi există o tendinţă de a nu se mai ţine cont atât de mult de nr. de like-uri), căci aşa este construită reţeaua, acolo reprezentativitatea unui subiect este dată şi de numărul de aprecieri. Conţinutul postărilor de pe site-urile clasice poate intra cu destulă uşurinţă în FaceBook. Invers, de pe FB să apară pe Google este mai greu.

Diferenţa dintre căutările de pe Google şi cele de pe FaceBook

Principala deosebire între cele două tipuri este aceasta: felul în care se clasifică reprezentativitatea subiectului căutat. Dacă la Google esenţial este relevant conţinutul postării sau al site-ului sau al paginii, cum doriţi dvs să spuneţi, la FB încă domină popularitatea, căci asta este, o reţea de socializare, iar întotdeauna grupurile de oameni diferiţi au interese diferite.

Întotdeauna, dacă se foloseşţe motorul de căutare de pe FB, cineva care face parte din reţeaua de prieteni ai lui Florin Salam va găsi alte rezultate decât prietenii lui Nicolae Manolescu, de exemplu. Este limpede, iar dacă ţineţi cont de aceste aspecte vă puteţi construi o strategie de marketing eficientă.

Strângerea de like-uri pe FB este şi acesta un business, există firme şi persoane care numai asta fac. Dar, dacă pe FB au succes astfel de metode, Google le ignoră complet şi chiar penalizează site-urile care apelează la creşterea numărului de vizitatori prin numărul de like-uri, deci prin campanii plătite.

Este explicaţia faptului că pe Google veţi găsi pagini cu câteva like-uri care se află înaintea altora cu mii…

De ce este scumpă promovarea prin FaceBook

Promovarea paginilor dvs de FB este scumpă din două motive. Primul este acela că pentru a vă promova pagina trebuie să plătiţi către FB. Nimeni nu vă face nimic pe gratis, iar Google sau FB sunt de fapt companii publicitare, în niciun caz de binefacere.

Al doilea motiv pentru care e scumpă derivă din următorul aspect: ca promovarea paginii dvs de FB să ajungă acolo unde vreţi trebuie să angajaţi pe cineva. Pe cineva care ştie să selecteze publicul ţintă, are câteva cunoştinţe semnificative din domeniul psihologiei, marketing, etc… iar un astfel de om nu va lucra pentru dvs doar pentru o cafea, un astfel de specialist a făcut nişte studii (de marketing, IT, economie sau ştie chiar şi SEO).

De ce este ineficientă promovarea pe FB

Simplu. Pentru că pentru a nu fi scumpă, vezi explicaţia de mai sus, atunci nu se angajează personal care să se ocupe de promovare, promovarea o fac de regulă doar proprietarii site-urilor sau ale paginilor respective. Ori, ei, cu tot respectul, de cele mai multe ori sunt nişte amatori. Nişte amatori în marketing şi ştiinţe economice, în publicitate la modul general.

Pentru că nu se poate să fie şi ieftin şi bun, aceasta este o regulă de aur din comerţ! De care nu toată lumea ţine cont.

Mai este ineficientă dintr-un alt mate motiv: ca să fie ieftină trebuie să se ocupe proprietarul, iar de multe ori acesta ar fi bine să se ocupe de altceva. Chestiune de diviziunea muncii…

Când este eficientă promovarea pe FB

Promovarea de pagini pe FB este eficientă doar într-un singur caz: când omul care se ocupă de promovare cunoaşte foarte bine afacerea, este a lui, el a format-o, el a dezvoltat-o… Dar oamenii care lucrează astfel sunt destul de puţini. Chiar foarte puţini.

Şi, oricum, promovarea pe FB este în legătură vitală cu cea a site-ului. Adică, dacă ai un site bine făcut, optimizat SEO cât mai bine, cu conţinut relevant şi pe care îl promovezi cu cap pe FaceBook, atunci ai cheia unei afaceri de succes în mediul online.

Deci concluzia este asta: reclama pe FB este cea mai ieftină şi cea mai la îndemână. Are însă toate şansele să fie şi cea mai ineficientă. Dar poate fi şi cea mai scumpă…

Ca s-o faci bine trebuie ori să fii as, ori să bagi bani. Sunt convins de asta. Nu credeţi? Mai întrebaţi şi pe alţii…