Conținutul duplicat și efectul asupra SEO

copy paste si seo

În chestiunile de SEO, o problemă repetată aproape la nesfârșit este legată de existența conținutului duplicat. Ar trebui lămurită această noțiune și cât de mult influențează căutările Google, respectiv cât de mult ne penalizează motorul de căutare, căci până la urmă doar asta ne interesează. Altfel, n-am fi nebuni să ne apucăm să semnăm un contract de optimizare SEO dacă nu ne trebuie!…

copy-paste, copy-paste, copy…

simpson-homework
Bart e un fraier, el n-a furat de la nimeni…

Un studiu la nivel mondial efectuat de trupa de la „Raven tools” (ăștia-s niște tipi tari de tot care se ocupă doar de soft și marketing online și-s în stare să-ți spună și cu cine te-ai vorbit pe mess acum doi ani!) au stabilit că aproape 30% din site-urile din lume au probleme de copy-paste! Remarcabil, nu!? Adică noi credeam că doar în Guvernul României se copiază lucrări de doctorat… Vedeți ce înseamnă SEO? Asta este o aplicație ptractică a felului în care se ascunde sau se scoate în față informația!

Deci, dacă Google ar ține cont de asta, mă gândesc, ar fi o permanentă mișcare de sus-jos a site-urilor, iar orice optimizare SEO ar fi o prostie, căci în oricât de multe feluri ai putea spune spune un lucru, numărul acesta este totuși limitat. Cineva tot va trebui să pice de fazan, adică să devină plagiator. Bine, nu vorbim acum despre furtul ideilor, căci acestea nu prea văd eu cum pot fi identificate printr-o simplă scanare. Și, până la urmă, optimizarea unui site își propune ca tocmai prin artificiile SEO pe care le introduce să poată să scotă în evidență anumite informații.

Un om care se poate numi consultant SEO nu va putea decât arareori să facă diferența dintre un text original și unul care este copiat. Aproape de fiecare dată cel ce face o optimizare va lucra asupra unui text deja existent. Mai mult, presupunând existența plagiaturii, ea nu va putea fi decât rar pusă în seama celui care face SEO, căci site-ul de regulă a fost făcut înainte, de un web designer, iar textele au fost fie furnizate de client, fie „născocite” de cel cu web design-ul.

Mai departe, în studiul celor de la Raven Tools, descoperim o cifră și mai uluitoare: 22 % din tagurile titlu și 17 % din descrieri sunt copii exacte. Adică, pe românește spus, oamenii care au făcut web designul nu s-au obosit măcar să schimbe titlurile paginilor pe care le-au copiat! Și ce s-ar putea imputa aici specialiștilor SEO? Desigur, li s-ar putea cere ca în programul de optimizare pe care-l realizează să elimine copiatul, dar cine ar plăti așa ceva? Adică să ceri cuiva să-ți demaște propriul furt, mi se pare cam neverosimil…

Cum vede Google conținutul duplicat…

Vă spun sincer, Matt Cutts a ridicat din umeri când a fost întrebat despre asta, respectiv a răspuns cam ce vă ziceam și eu mai sus, că unul din trei site-uri au probleme de copy-paste, dar că rareori veți fi penalizat pentru așa ceva. Bun, să înțelegem că dpv SEO nu e nicio problemă!?

01-matt-cutts-seo-chef
Matt Cutts explicând din principiile Google de ierarhizare a site-urilor!

Hm, nu chiar nicio problemă, căci chiar dacă pare imposibil de a stopa dorința oamenilor de a se copia unii pe alții, Google este totuși interesat de sursa primară a textului. Veți spune: de ce? Simplu, pentru a se stabili ranking-ul fiecărui site și acesta să se acorde corect. Apoi, chiar și tot stafful Google recunoște că este dificil de spus altfel decât trebuie când te referi la legi, la matematici, fizică, etc…

Exercițiu SEO: sunt două texte aproximativ identice, unul provine de la o instanță judecătorească iar celălalt de la un ziar online. Amândouă reproduc aproape identic o sentință și să recunoaștem că nu ai prea multe variante de schimbat textul…

Cui dăm autoritate în materie de legislație? Evident că instanței, iar acesta este și motivul pentru care un ziar online mai greu o să-l găsești printre site-urile cu legislație, și invers, judecătoria Timișoara nu o vei găsi ca exponent al presei scrise. Aici, la acest aspect, cel care face optimizarea SEO trebui să fie atent, să nu încurce borcanele, iar treaba asta se realizează cu atributul „rel” și cu valoarea „nofollow”… dar parcă am mai discutat noi despre asta!

O situație expresă în care poți să faci optimizare SEO până crapi la un site, că tot nu-i vei schimba nimic, este aceea în care site-ul încalcă flagrant drepturile de autor. De obicei aceste site-uri nu doar că sunt retrogradate, dar nici măcar nu sunt trecute în SERP. Iar pentru a le produce un așa rău, persoana reclamantă trebuie să producă dovezi clare.

Cam astea ar fi cele mai importante aspecte referitoare la conținutul duplicat și infuența acestuia asupra procesului de optimizare SEO.