Garantat pe prima pagină Google!

piramida egipteana

Aproape toți care vor SEO întreabă: „Garantați că după încheierea optimizării site-ului acesta va ajunge în prima pagină?” Este dacă vreți întrebarea standard. Întrebarea în sine nu are nimic neobișnuit în ea, este firesc ca dacă plătești niște bani să te preocupe și ceea ce primești în schimb. Atâta doar că nu există un răspuns unic…

Esența răspunsului meu este cam așa: prin optimizarea lui, adică printr-un SEO bine făcut, orice site poate ajunge pe prima pagină, poate fi primul, poate fi printre primii sau cum doirți dvs. să vă exprimați. Cu câteva condiții, iar trei dintre acestea le voi enumera mai jos.

Separarea conștiinței de sine

woman-in-the-mirror

Unul din principiile de bază ale oricăror lucrări de optimizare, ale oricăror servicii de corecție sau implementare a unui SEO adecvat este tocmai existența acestui gen de conștiință de sine, respectiv că într-o relație contractuală există (de regulă) două părți: una care plătește serviciul de SEO, iar cealaltă este cea care beneficiază astfel de optimizarea site-ului.

Pe românește spus: fiecare să-și vadă de treaba lui, unul plătește iar celălalt își pune cunoștințele la dispoziție. Este un fel de vânzare a forței de muncă, așa cum ați învățat (unii) la cursuri. Cred că este total contraproductiv ca beneficiarul serviciilor să se ducă la prestator, respectiv la consultantul SEO și să-i spună ceva de genul: știți, am citit pe net, într-un blog de SEO, că aici ar trebui făcut așa… Este evident că una din reacții ar putea fi iritarea, ca să nu mai spunem de ruperea relațiilor. Eu, cel puțin, dacă ar veni la mine cineva să-mi spună cum trebuie să fac probabil mi-ar sări muștarul. Nu m-aș mai obosi să-i spun „domnule, păi dacă ai venit la mine, nu ți-e clar că n-a fost bine? Nu e clar că până acum a fost greșit, ceva nu merge și de aceea ai venit la mine?”

Cuvintele cheie și regula calărețului

regula calaretilor

Există percepția falsă promovată și de „specialiștii SEO” mai rămași în urmă (aceia care scriu pe bloguri greu de găsit) că se poate face promovare pe 2, 3, 5, nu știu câte cuvinte cheie, pachete, seturi, etc… De fapt, da, se poate, dar ar trebui ca site-ul să fie ceva cam ca o bibliotecă universitară. Mai mult, se laudă că după orice cuvânt cheie site-ul va fi pe prima pagină.

Desigur că se poate, dar site-ul va trebui să fie tare pe toate acele cuvinte cheie, ceea ce se poate mai mult teoretic, căci practic este un proiect nerealist. Adică, pe scurt și concret, vrem să facem SEO pentru 100 de cuvinte. Ne-ar trebui conținut la greu, pentru fiecare dintre cele 100 de chei site-ul să-și poată depăși concurența. Nu ar fi o chestiune imposibilă, dar costurile sunt imense. Proprietarul site-ului va da înapoi când va realiza că toată munca lui se va face în scopul întereținerii site-ului, adică, de exemplu, să cheltuiască vreo 5000 de euro pe lună cu salariile pentru a promova o fabrică de mobilă după vreo 100 de cuvinte cheie. E inutil să faci o astfel de optimizare SEO.

Inutilitatea și absurditatea unui astfel de demers, să optimizezi un site după un număr nerealist de cuvinte cheie derivă din următoarea observație, preluată din exemplul de mai sus: fabrica de mobilă ar avea nevoie de doar vreo 2-3-4 chei… nu e cazul de mai mult, altfel intră la risipă! Iar la cantitatea asta sunt deja alte costuri.

Observație: cei mai mulți înțeleg prin cheie (keyword) ceva de forma unui cuvânt. Eu mă gândesc la cheia de promovare ca la un concept. Este adevărat, materializat prin cuvinte în esența lor, dar care adunate la un loc generează un concept. La exemplul de mai sus cheile de promovare ar fi: fabrică de mobilă, mobilă la comandă, mobilă din lemn masiv…

Ce-am vrut să spun cu regula călărețului!? Simplu. Promovarea oricărui site va avea întotdeauna ceva cel mai tare. Așa funcționează SEO, nu ai ce să faci. E ca la călărie, ai un site (un cal) care te duce unde vrei. Dar, presupunem că pui pe el două persoane, chiar trei mai micuțe, trei copii. În mod sigur nu va fi în față decât unul singur. Nu se poate altfel. Orice optimizare SEO se face așa, există ceva care conduce. La fabrica de mobilă este cuvântul cheie mobilă.

Serviciile SEO: cât plătiți, atât primiți!

Una din marile probleme ale prorpietarilor de site-uri prezumtiv beneficiare de optimizare este costul implementării acestora. În general este o muncă ascunsă, doar în combinație cu o editare de conținut se văd modificările de la o zi la alta. Modificări în sensul a ce se vede pe monitor, căci optimizarea în sine este văzută de Google la intervale de timp greu de definit.

Cine face optimizare SEO nu are o calificare specifică, concretizată într-o hârtie, așa cum suntem tentați să verificăm, să dorim și să credem că există. Nu există așa ceva, deși jobul unuia care face SEO presupune un înalt profesionism. Cine spune că are licență, diplomă sau un curs de calificare în SEO este la modul cel mai sincer un șarlatan. Repet: nu există așa ceva. De ce? Simplu. Google este singurul „acredidat” să definească ce înseamnă SEO și cât de bun e cineva în acest domeniu și nu va emite niciodată acreditări în acest sens. Mă rog, în internet cuvântul niciodată se referă la câțiva ani.

Se pune așadar problema: cum îți dai seama dacă persoana căreia vrei să-i încredințezi site-ul este sau nu un profesionist!? Dacă știe sau nu să optimizeze un site!? Sincer, și mie mi-e greu să vă dau o soluție în acest sens. Opinia mea este că o persoană care face SEO ar trebui să aibă măcar o cultură generală superioară. Ar trebui să aibă o educație solidă. De multe din acestea îți poți da seama dintr-o conversație, din felul în care scrie cineva, din felul în care se îmbracă… de exemplu…

Cel mai sigur criteriu și până acum singurul valabil în a aprecia capacitatea unei persoane de a face SEO este analiza realizărilor dovedite ale acesteia. Este o opinie personală, nu o luați ca literă de lege.

Despre preț? Nu aș putea decât să vă spun că acesta este în funcție de competență și performanță. Dar, cu siguranță, cât plătiți atât primiți! Și în SEO, la fel ca și în alte domenii, asta este singura chestiune sigură, sfântă și care nu se va schimba absolut niciodată!

Despre Matei Bitea 195 de articole
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...