Un curs SEO și obținerea unui atestat de calificare de la Google sunt două obiective după care aleargă mulți! De ce această preocupare!? Explicația este destul de mercantilă și umană ca să zic așa. Dacă te ocupi de optimizarea și promovarea site-urilor iar pe prima pagină a site-ului ți-ai monta o chestie de genul „specialist SEO” sau absolvent de curs „atestat Google” atunci ai avea șanse la comenzi. Multe și mari. Crezi că poți câștiga contracte bănoase. Iar clienții și cei care se uită la site-ul tău vor cădea pe spate! Vor zice ceva de genul: wow, ce tare e tipul!
Montarea unei sigle cu absolvent de curs SEO de la Google ar trebui așadar să impresioneze. Doar că… acestea nu există! Desigur, Google face cursuri și elibereaza atestate și certificate, dar nu de SEO! Toatre meseriile din IT pot beneficia de curs cel puțin, dar nu de SEO. Și veți înțelege mai jos de ce.
Cine aleargă după o hârtie cu patalamaua de atesta Google nu se gândește chiar rău. În general, clienții dau pe spate când văd chestii din astea. Și la un atestat de SEO ar fi la fel ca la avocați. Dacă auzi de un avocat că a făcut la Harvard, atunci intri-n fibrilație. Și-ți spui că e dat dracului tipul ăsta!
Cel puțin în privința unui atestat de „calificare SEO” de la Google, căci asta este ceea ce vor ei. Să facă un curs și să aibă o hârtie de la Google. cu care să deschidă ușile cele mai păzite ale marilor companii. Aș vrea să le dau o veste proastă: așa ceva nu există și se pare că nici nu va exista în viitorul foarte apropiat. Nici în viitorul apropiat, mediu, mediu-mijlociu, îndepărtat și ceva mai îndepărtat! Punct. Diploma de SEO-mani și acest tip de atestat nu există!
Curs pentru certificarea Google
Marele Google are într-adevăr câteva curs de atestare la orice. Ceva pentru AdWords, display ads, AdSense, Analytics, Google Apps și nu mai știu câte în afară de SEO. Mărturisesc că mă înscrisesem și eu odată la unul, altădată la altul, dar pe majoritatea nu le-am terminat. De ce? Mise păreau copilărești, pentru handicapați. Treaba era însă destul de simplă, așa o țin eu minte, învățai acasă, cursuri downloadate, chestionare online…
În 2010 Matt Cutts spunea despre eliberarea unor certificate SEO că ar fi o chestiune delicată și nu prea loială crezului companiei. Adică ar fi fost deplasat să iei bani pentru certificare de curs SEO cu efigia Google. Cui? Unor oameni care ajung cu site-urile acolo sus prin căutare organică. Adică, oamenii muncesc să-și ducă site-urile în primele poziții ale căutărilor cu Google și tu să le iei banii că au lucrat bine. (Orice curs de calificare costă!) Bineînțeles, vorbesc despre cursuri adevărate, unde obții o profesie, nu mă refer la cea de vânzător de bilete… credeți că Google ar face asta pe gratis!?
Ca să ajungi pe prima pagină există programele de tip AdWords, de exemplu, unde poți pune orice prostie pe primul loc, evident dacă plătești pentru asta.
Ierarhizarea site-urilor pe baza căutărilor organice, deci implicit pe baza muncii de optimizare SEO este făcută tocmai în scopul ordonării valorilor.
Rațiunea de a nu certifica optimizarea SEO
Un alt motiv pentru care Google (și nici alte motoare de căutare) nu oferă training și implicit atestare într-un sector atât de delicat ar mai fi și imposibilitatea tehnică de a face acest lucru. Intr-adevar, optimizarea SEO inseamna de fapt trei componente: adaptarea codului sursa, optimzarea off-page si editarea conținutului.
Orice calificare presupune acordarea de trepte, de puncte sau cum doriti dvs sa spuneti si care au scopul de aface departajarea între subiecți. Astfel, am putea avea, de exemplu, consultant SEO de gradul unu, doi, trei… super…
Ca să poți acorda calificative trebuie să deții cheia de cuantificare măcar a capacităților unui subiect, nu mai vorbesc de grile de evaluare a rezultatelor celor care fac SEO. Păi, serios, cum ar putea să știe Google că un individ de la Băicoi scrie agramat și optimizarea conținutului de care se ocupă el este ca un sac de nuci!? Adică știi că sunt nuci dar nu știi cât sunt de bune…
Cum ar putea ști Google că un cetățean care face SEO și locuiește în Caracal nu ți-a plasat site-ul într-un bordel vietnamez? Sau, chiar dacă nu era bordel, s-a transformat pe parcurs, astfel încât optimizarea SEO rezultată este un mare fiasco…
Este limpede că se poate controla prin metode specifice doar partea strict tehnică de cod HTML sau PHP. Iar pentru celelalte, credeti ca merita efortul financiar si de training pentru a acorda un certificat de optimizare SEO? Ma indoiesc…
Iar dacă nu mă credeți pe mine, citiți și ascultați ce zic și alții, respectiv:
Matt Cutts despre improbabilitatea acordarii de certificare SEO
Search Engine Land: Google nu va acorda certificate SEO
Desigur că certificare SEO este o chestiune foarte delicată și nu poate fi epuizată într-un articol, iar, mai ales, nu am pretenția că eu voi schimba lumea asta sau că-mi voi pune propria mea amprentă asupra ei. Nici nu-mi propun.
Adevăratul motiv de ce nu se face curs Google pentru SEO
Fiți atenți. Presupuneți că Google face un curs de SEO o dată la trei luni. Și nu mai schimbă niciodată algoritmul de clasificare a site-urilor în SERP. Și încă o chestie: toți cursanții ar fi silitori și ar învăța cum se optimizează și promovează un site.
Vom avea foarte curând situația că site-urile ar fi toate la fel de bune. Pe ce criterii le-ai departaja? Pentru că fiecare respectă standardul, nu!? Adică pentru a obține un anumit punctaj în clasamentul SERP ar trebui să îndeplinești niște condiții. Toți cei care au urmat un curs atestat de Google știu cum trebuie să se facă SEO. deci, teroeetic, site-urile sunt la fel de bune. Cum le departajezi? Nu apare un conflict de interese?
Ba da. Conflictul este evident. „Păi, bine măi Google, eu am plătit să urmez un curs la tine, am făcut ce m-ai învățat dar nu pot să fiu pe primul loc, de ce?” Logică întrebare, înseamnă că nu au valoare cursurile? Apoi, dacă nu s-ar schimba nici algoritmul atunci ar fi un haos cu aspect de status-quo. Nimic nu crește, nimic nu coboară! Toate site-urile ar fi la fel de bune! Seamănă a escrocherie!
Mai jult, SEO se va schimba mereu. Și fiind mereu în schimbare, de la o lună la alta, cum ai putea să iei bani pentru a învăța pe cineva ceva ce este destul de vechi deja peste câteva săptămâni!?
Cum ai putea să iei bani prin reclame la Google atâta vreme cât oricine face un curs de SEO va ști să se plaseze pe primul loc? Și, de fapt, câte locuri unu vor fi pe prima pagină!?
SEO nu se va învechi niciodată. va fi mereu o afacere înfloritoare!
» Citește și: Google’s John Mueller Doesn’t See SEO Becoming Obsolete
PS: John Mueller este urmașul lui Matt Cutts. Adică, pentru cei preocupați de fenomenul SEO, acesta este omul căruia toți vor acum să-i soarbă cuvintele. Un fel de idol dacă vreți…