matei bitea

telefon: +40.727.859.777
e-mail: mateibit [at] yahoo.com

> Calificare și abilități
> despre mine si acest site
> Curriculum Vitae (pdf)
> english-info
> Matei Bitea publicist 
> tineretea jurnalistica
> contul de FaceBook

Numele dvs., sa stiu cui ma adresez...

Telefonul, poate vă caut...

Adresa de email, vă scriu...

Subiectul

Mesaj

Prin completarea formularului sunteti de acord cu regulile GDPR ale acestui site

Bifati butonul de acceptare.

Servicii SEO; calificări și referințe

Oricine caută servicii de optimizare SEO va dori (cu siguranță) să afle cât mai multe despre prestator. Firesc, lumea serviciilor pe internet este foarte diversă, acum este și o ofertă substanțială. În mod sigur există și performanță și slabă calitate, buni și răi, oameni de încredere precum și ticăloși. Aflarea a cât mai multe despre cel care se va ocupa de site-ul dvs este așadar o condiție obligatorie. Eu, dacă aș căuta astfel de servicii, așa aș face!

Situația este identică și la firmele care oferă servicii de optimizare-promovare a site-urilor. Și acestea pot da țepe, și ele lucrează mai bine sau mai rău, în fine, există de toate pentru toți. Despre motivația pe care ați putea-o avea, să alegeți un freelancer sau o agenție de SEO, aici este deja problema dvs. Fiecare știe mai bine ce are de făcut.

optimizare seo
Optimizarea unui site este echivalentul cu a ști care usa trebuie deschisa pentru a ajunge unde vrei. La asta este bun SEO, sa gasesti ceea ce trebuie, sa fii gasit pentru ceea ce oferi…

Piața serviciilor pe internet, respectiv a celor de optimizare-promovare a site-urilor este așadar în continuă creștere, se diversifică mereu, aveți de unde alege. De ce ați lucra cu mine!? Poate dacă veți afla cum am deprins să administrez un site, să-l modific și să-l promovez ați găsi un motiv. Optimizarea SEO nu există de foarte multă vreme iar definirea termenului în sine reprezintă un anacronism. Citește mai multe aici!

Începutul: optimizarea propriului site

M-a interesat despre optimizarea site-urilor, despre promovarea lor, începând de prin 1999-2000. Atunci mă gândeam intens la așa ceva. Deși în acei ani optimizarea SEO de fapt nu exista, au fost minți care au prevăzut că internetul va decide multe afaceri. Cum spuneam, nu exista noțiunea de SEO, Google abia se înființase iar Bill Gates tocmai enunțase una din teoriile sale: The content is king!

Eu nu aveam vreo afacere dar mă gândeam la ea. Prospectam cum să-mi vând fotografiile pe internet și intuiam că să ai un site nu este totul. Intuiam și eu că pentru a vinde trebuia să fiu găsit înaintea celor care aveau afaceri ca a mea. (Nu era propriu-zis o afacere, pe vremea aceea eram fotoreporter și încercam să-mi completez veniturile, să-mi fac reclamă, nu mă gândeam neapărat să vând fotografii, mă interesa mai mult notorietatea.)

Pe scurt, eram preocupat de modul în care sunt găsit pe internet. De aici a plecat totul. Am învățat să-mi administrez site-ul, să-l dezvolt, să-l fac să fie găsit mai ușor. Deci aceasta a fost una din scânteile care m-au determinat să-nvăț despre promovarea site-urilor.

Despre cealaltă scânteie, cea care m-a împins spre web design, să-nvăț cum se crează un site, am scris într-un articol de blog despre debutul meu în crearea site-urilor.

Optimizarea în epoca yahoo-geocities

Prin anii aceia de pionierat ai internetului și al web-designului, exista un fel de SEO, dar absolut anacronic sau arhaic, nici nu știu care este cuvântul mai potrivit. Pe atunci, notorietatea unui site, vizibilitatea lui pe internet avea la bază în principal un singur criteriu: numărul de accesări! Adică, puteai să ai cel mai prost conținut, site-ul să nu conțină nicio referire la ce te interesează, dar dacă avea multe vizite ți-era prezentat ca reprezentativ. Și de fapt, imediat după ce-l deschideai și vedeai că n-are absolut deloc legătură cu ce cauți îl închideai imediat.

Era vremea marelui Yahoo! Motorul lor de căutare fiind practic un inventar al site-urilor găzduite de ei. Aveau platforma geocities care oferea aproape oricui posibilitatea de a avea un site. Trebuia să-ți faci doar o adresă de e-mail. Și căuta site-uri doar printre cele care făceau parte din geocities sau care aveau o legătură de publicitate cu Yahoo.

Cum ajungeai în topul căutărilor Yahoo? În mare parte prin șmecherii. Vă zic una. De exemplu, se introduceau în conținutul site-ului cuvintele sex, free sex, porn… Ca să nu ofenseze vizitatorii decenți erau scrise cu litere albe pe fond alb sau mă rog, literele de culoarea paginii. De fapt, cam astea erau și căutările de top pe internet. Toți căutau sex și porno gratis.

Cuvintele porcoase din site-uri nu erau văzute de către vizitatori dar le citeau roboții de căutare. Și se făceau multe accesări. SEO pe vremea aceea este cam ce înseamnă Trabant în industria modernă a automobilelor.

Artificii de promovare a site-urilor

O metodă simplă de a-ți promova site-ul era ca în loc de SEO, despre care oricum nu prea știa nimeni ce e este și nici chiar conceptul nu era bine definit de către Google, era să cumperi un software de web design. Dau un exemplu și fac referire la CoffeCup de la care dacă ai fi cumpărat un soft ai fi devenit un mic privilegiat, te înscriau ei în Google iar asta într-adevăr te propulsa. Cumpărai un flash-maker sau un site-maper și te înscriau ei și o bună perioadă de timp chiar ajungea. Mărturisesc că era chiar o chestie faină treaba asta!

Cei de la CoffeCup mai aveau și așa-zisele „analizoare”, un fel de audit SEO al acelor vremuri. Adică achitai o sumă de vreo 50 dolari și te înscriau ei. Te promovau prin relația pe care o aveau cu Google. Principiile de optimizare erau pe atunci și destul de simple: să fie în fiecare pagină 1-3 imagini, să fie în site un fișier audio ar fi fost perfect, să ai un număr de cuvinte și cam atât! Cumpărai software-ul și gata!

Apoi, în anii de mai încoace, dacă doreai să-ți promovezi site-ul comentai pe site-uri de orice gen, fie ziare, bloguri sau prezentări de modă. Nu contează ce scriai în comentariul respectiv, dacă era o părere personală, dacă înjurai sau făceai reclamă la Viagra. Trebuia să te semnezi cu numele sau link-ul spre site-ul tău iar succesul era ca și garantat. Era un fel de SEO fără merite, doar adunai comentarii și link-uri. Un fel de strămoș pentru „link building”.

Studiile mele; de la SEO primitiv la Mobilegeddon

Desigur că vă întrebați: care este rostul înșiruirii (aici) de metode prin care se făcea promovarea unui site? Mai ales că, după câte se poate deduce, acele metode nici nu mai sunt valabile. Adevărat, acum SEO se face cu totul altfel. Am vrut doar să vă sugerez că am fost (și de când am fost) conectat la fenomen și să vă mărturisesc că toate astea mu-a interesat în primul rând doar pentru mine.

Există cineva calificat să optimizeze un site? Există vreun atestat, vreo licență sau vreun curs postuniversitar care să ofere o specializare în SEO? Mă rog, intuiți sensul întrebării, este vorba de abilitatea profesională care atribuie celui care o are merite și autoritate. Vă spun cu toată sinceritatea că așa ceva nu există. Nu există nici măcar un singur curs de calificare în optimizare SEO. (Aș fi făcut și eu…)

Ah, veți întâlni tot felul de așa-zise cursuri de SEO, de jurnalism SEO (asta este o tâmpenie cât casa de mare, dar nu eu plătesc!) care vor încerca să vă tenteze cu tot felul de oferte și vă vor promite că veți deveni stăpânii internetului. Prostii, credeți-mă! Toate sunt la nivel de colocviu, de discuții, de hai să-nentâlnim și să povestim. Nu înseamnă că nu veți învăța nimic, dar sunt doar discuții, în niciun caz cursuri de calificare. Nu veți obține o licență adevărată și reală în așa ceva niciodată.

Nu există cursuri de calificare pentru că nu poate exista așa ceva. Citiți mai mult în Google nu va emite certificate SEO. Și, la fel, aceste certificate nu vor fi emise nici de Microsoft, Yahoo sau alte mari companii. De ce? Simplu, pentru că nu are logică și nici n-ar fi etic, moral sau oricum doriți dvs., pentru că aceste noțiuni au valoare în țările occidentale. Spre deosebire de România, v-ați prins…

Așadar, calificarea mea este doar realizată pe baza propriilor observații, pe baza experienței și a lecturii a tot ce se putea în domeniu. Fiind ziarist citeam cam tot ce puteam în mediul online. Practic, am fost plătit să scriu și să citesc. Cu această ocazie am și învățat. Recunosc, asta a fost o situație ideală, puțini au șansa asta…

Freelancer în optimizare SEO, transformat din ziarist

După aproximativ 23 de ani de presă scrisă, o viață de om cum s-ar zice, am decis să trec la lucru pe cont propriu în această branșă. Vă veți întreba: bine, dar ce cunoștințe se pot aplica din presa scrisă în optimizarea și promovarea site-urilor? Trec peste cele prezentate mai sus și care, pentru mine cel puțin sunt o particularitate. Ceea ce voi scrie în continuare o să vă prezinte însă o altă perspectivă.

Transformarea ziarelor din formatul clasic pe hârtie în cel online nu s-a făcut cu inventarea unor reguli absolut noi. Felul în care se scrie un text, agresivitatea lui, impactul, dacă poate ține captiv un cititor, toate au rămas valabile. Că sunt unii care au redescoperit o altă gramatică, inventează cuvinte… este cu totul altceva! Nu discutăm acum

În mod identic, dispariția marilor tipografii nu a aruncat la gunoi cunoștințele celor care se ocupau cu estetica și grafica. Cu alte cuvinte, zona de impact dintr-o imagine păstrează aceleași reguli, dacă nu respecți regula treimii în fotografie va rezulta o imagine dezechilibrată. Locul și efectul culorii roșu sau galben într-o imagine, pe cale de consecință într-un web design, vor fi la fel folosite.

Dispariția cataloagelor de produse pe hârtie nu înseamnă că marii graficieni au murit de foame. Nici pe departe!
Deci, web design-ul și optimizarea unui site, la drept vorbind SEO pe ansamblu, acestea au preluat și adaptat regulile ziarelor și ale cărților. Un lucru firesc dealtfel. Nimic nu se pierde, totul se transformă!