E mai important SEO sau web design? Dar mentenanța?

optimizare seo sau web design

optimizare seo sau web design

Dilema aceasta, respectiv ce este mai important la un site, partea de optimizare SEO sau webdesign-ul, ar putea să fie subiectul multor discuții, ar putea fi esența multor articole. Opinia mea este că au o relevanță oarecum egală.

Chiar dacă, din punctul meu de vedere, aș vrea să fie primordială componenta de SEO a unui site.

Jobul meu este cu preponderență legat de optimizarea site-urilor (eu am decis că vreau asta) și mă gândesc că aș fi ipocrit să spun că SEO e pe primul loc. Nu cred, încă de la construcția unui site trebuie pus accent pe ambele. Și aș mai spune ceva, observat din practica de zi cu zi, că în toată discuția asta ar mai trebui introdus un element, o a treia grație dacă vreți: mentenanța site-ului.

Dacă mentenanța unui site nu este făcută în mod corect se duce naibii și web design-ul și optimizarea site-ului, de fapt tot ce ține de SEO și implicit de marketing… Mai departe, în textul acesta voi și argumenta ideea de la care am început.

Principiul de existență: orice site vinde ceva!

Treaba asta că site-ul este așa, numai de o mică prezentare… e o minciună! Oricine pune un site pe internet vrea să vândă ceva, iar vânzarea nu trebuie înțeleasă ca un magazin online, cu portofele și haine… Se pot vinde idei, informații… Web desing-ul se concepe pentru acel tip de site, iar optimizarea SEO se va pune în slujba principiului impus de proprietar. Altfel, picăm în Caragiale… „o soțietate fără prințipuri carevasăzică nu le are!”

Deci, indiferent ce spune unul și altul, atunci când se face web design-ul site-ului se are în vedere ceva. Chiar un blog în care cineva-și plânge singurătatea are ceva de vânzare, asta, depresia de exemplu, scriitorul nedescoperit crede că are cineva nevoie de tristețea lui…

În același timp cu construcția site-ului (iar web desgin-ul nu înseamnă doar frumusețea unor imagini și aspectul unor litere) ar tebui să se facă partea de optimizare SEO, evident, dacă se dorește promovarea lui și nu căderea în Caragiale.

Până acum s-a lămurit principiul primordial al unui site, deși nu intenționam asta, respectiv acela că un site se va construi pe o idee, va vinde ceva, acesta este web desgin-ul, felul în care așezi cărămizile și ce fel de mortar folosești…

Prima grație: web design!

Spuneam pe blogul meu de modă veche despre faptul că noțiunea de web design este mult mai amplă decât se înțelege sau se crede că ar trebui să înțelegem. Înseamnă și o componentă de funcționalitate. Este adevărat, partea de frumos a unui site este indispensabilă, e ca la o femeie, degeaba te uiți la ea din spate, zici mamă, mamă ce bucățică și când se întoarce vezi că-i lipsesc trei dinți în față!…

Partea de funcționalitate din web design este aceea care face site-ul să-și îndeplinească scopul pentru care a fost făcut, respectiv să vândă ideea sau produsul. Cum sunt la femeie dinții, dacă nu-i are nu se va putea hrăni ca lumea și în scurt timp va ajunge o ciumă.

Când vorbim despre noțiunea de web design va trebui să ne referim, de exemplu, la partea de comunicare din site, la partea de accesibilitate – dacă se vede sau nu pe telefonul mobil, la fonturi (tipul de caractere din text) căci degeaba punem cele mai frumoase fonturi dacă ele nu se pot citi pe orice calculator, respectiv în loc de litere se vor vedea tot felul de semne ciudate.

Haideți să comparăm un site cu un magazin. Să presupunem că intri într-un magazin, te uiți la rafturi, vezi ce marfă bună are, zici yeeaaah, cum de n-am știu de ăsta!? Dar magazinul nu are ventilație și miroase canalizarea, are un geam spart și te trage curentul, începi să tușești și să-ți curgă nasul… toate belelele din lume! Iei ce ai vrut, dacă are POS să plătești cu cardul, chemi un taxi ca să te ducă acasă cu pachetul, dacă are parcare afară, în fine, vă închipuiți șandramaua! Întrebare: dacă n-ați mai fost aici, mai veniți? Sau veți prefera să mergeți la mall, dați mai mult pe ce ați vrut să cumpărați dar nu stați în pat două săptămâni sau nu vomitați toată ziua…

Asta e și cu web design-ul unui site! Nu doar să lucească de curățenie sau să te ia cu fiori frumusețea lui, care e totuși relativă, trebuie să fie și într-un cartier bun, să zicem așa, căci dacă nu vine taxi-ul după tine să-ți ia bagajele… faci ceva pe el de magazin!

Optimizarea SEO: seva celei de-a doua grații…

Pentru a vorbi despre grația numită Optimizare SEO voi relua discuția despre un magazin oarecare. Repet, nu e vorba neapărat de un magazin în sensul pur, ci vorbim despre ideea unui site, despre principiul său de existență, dar e mai comodă comparația cu un magazin, fie el și online.

Ajungeți naiba mai știe cum într-un magazin, sau poftim, vedeți un site care vă încântă. Uau… ce mărfuri, ce texte, ce, ce… Cumpărați ce vă trebuie, citiți ce vreți și sunteți de-a dreptul încântat! Cum de n-am știut de ăsta!?

Optimizarea SEO a unui site este ca firma de la intrare, „aici se află”… să faci SEO pentru un site este ca și cum ai pune săgeți indicatoare pe stradă „mergeți încolo, ajungeți la magazinul cel mai bun”!

Dați un telefon la taxi, da, cum să nu, zice dispecerul, desigur că știm unde este magazinul, știm und evă aflați! Ați prins șpilul? Asta este optimizarea SEO, să faci astfel ca după ce ai plecat să știi cum să te întorci acolo unde ai fost și ți-a plăcut. Sau, dacă nu ai mai fost, să deschizi netul și să-ntrebi pe Google, la fel ca maștera din Albă ca Zăpada, spune-mi oglinjoară, care-i cel mai bun magazin din țară? Iar oglinda (pardon, Google!) să spună că mergi două străzi, găsești blocul cutare și suni la apartamentul cutare, acolo e mai bine ca la Mall…

Trăsnet! Ați înțeles ideea? Să faci optimizare SEO ca lumea înseamnă să-ți pui magazinul tău de cartier în fața altora, să te găsească mai degrabă pe tine decât pe comercianții de la Mall. Asta e optimizarea SEO!

Mentenanța unui site: Cenușăreasa afacerilor de pe internet!

Da, avem un site cu web desgin de invidiat, funcționează perfect, e drăguț (am mai spus că frumosul e relativ!) este pe prima pagină la căutările care ne interesează, înseamnă că optimizarea a fost ok… dar începe să alunece la vale! Parcă nu mai funcționează SEO, parcă e ceva în neregulă, fir-ar el să fie, ăla care a făcut SEO m-a cam tras în piept, site-ul nu se menține! Este foarte ușor de vorbit așa…

Să ne păstrăm în zona comparației cu un magazin. Situația cu unul real este perfectă. Dacă magazinul este funcțional perfect și nu are momente când nu se vede sau este blocat, este într-o zonă bună (în internet asta înseamnă că site-ul nu e virusat sau răspândit prin portaluri vietnameze), dacă dpv SEO totul merge bine, cine caută un produs găsește magazinul pe prima pagină… atunci de ce alunecă? Aprovizionarea funcționează perfect, astfel că ar trebui să meargă lucrurile aproape de la sine, cine nu rămâne client acolo unde găsește tot timpul ce are nevoie? Și totuși…

Răspunsul meu este unul simplu: mentenanța este de vină. Adică nu faptul că te ocupi zi de zi, nu este atât de important să bagi zilnic produse, ci și cum introduci elementele noi în site. Când se introduce un conținut nou, acesta trebuie să fie în spiritul site-ului. Dacă site-ul este un magazin online care are piese de BMW e ok. Puneți doar piese de BMW și site-ul va deveni de primă mână în sectoul pieselor de BMW. Cum ați pus ceva despre Porsche, site-ul va scădea la BMW. Continuați cu alte piese și site-ul își va pierde dominația, relevanța, cei de la Google îi spun autoritate…

Dacă avem un site cu bancuri cu blonde și introducem unul cu milițieni, site-ul nu va mai fi doar cu bancuri despre blonde. În timp, perpetuând această practică site-ul își va pierde dominația la bancurile cu blonde… va deveni unul anost, doar cu bancuri, mă rog, dacă vreți ceva generalist e bun, ca și cum ați merge la un medic de familie pentru o consultație stomatologică, pentru cel mai bun tratament tot la un cabinet stomatologic veți fi trimiși…

De asta cad site-urile! Din cauza conținutului nou introdus care nu este în spiritul ideii cu care s-a pornit la drum. Sau pentru că nu mai introduceți conșinut, întotdeauna va fi cineva care vă va dori locul și va fi încântat să vă trimită la coada clasementlor Google.

Asta face mentenanța unui site. Este ca o femeie frumoasă, vă uitați la ea de dimineață și simțiți cum vă înseninează ziua, vă ține în viață doar faptul că o știți aproape, că ea vă dă cea mai bună cafea. Dar, atenție, dacă nu o răsplătiți cum se cuvine, femeia asta frumoasă și deșteaptă va pleca din viața dvs.!