Atunci când cauți ceva pe Google vei obține rezultate organice și cele de la GoogleAds. Eu mă ocup doar de promovarea unui site în mod organic, dar voi explica pe scurt ce înseamnă ambele genuri de rezultate. Activitatea mea în branșa celor care fac SEO are legătură și vizează în principal căutările care dau rezultate organice.
Așadar optimizarea unui site (SEO) urmărește poziționarea site-ului în SERP exclusiv prin calitatea lui intrinsecă. Efectul este că el va fi listat printre rezultatele organice ale căutprilor. Un site se va plasa mai în față sau mai la urma rezultatelor căutărilor nu doar în funcție de cât de bine optimizat este. Ci și în funcție de conținutul acestuia. Căci două site-uri pot avea amândouă conținut orientat spre același obiect, dar numai unul să fie la obiect. Celălalt să o dea prin bălării, cum se spune. Prin urmare, eficiența optimizării scoate în evidență calitățile. Dar dacă nu sunt calități…
Introducerea fiind făcută, în cele ce urmează voi explica în câteva cuvinte diferența dintre cele două tipuri de rezultate pe care le găsiți atunci când căutați ceva. Indiferent că o faceți prin Google, Bing, Yahoo sau alte motoare de căutare, mai obscure. Toate funcționează cam la fel, pe pagina în care apar rezultatele respective sunt două categorii de rezultate: cele care apar pentru că site-u este bine optimizat SEO și cele care apar datorită faptului că s-a plătit pentru apariția lor. Acest din urmă caz vizează instrumente de genul GoogleAds.
Rezultatele organice
Fiindcă sunteți proprietarul unui site care vinde piese de schimb, de exemplu, veți avea interesul ca la căutarea în Google „piese de schimb pentru…” să apăreți și dvs. Cu cât mai în față sunteți, cu atât mai bine. Teoretic, locul dvs mai în față este direct legat de de cât de bine optimizat e site-ul. De câți bani ați băgat în SEO, până la urmă. Dar, cum am spus, depinde și de ce informații aveți în site.
La fel, să presupunem că o firmă dezvoltă aplicații web și face servicii de web design. Dacă serviciul pe care-l oferă și apare în primele rezultate, înseamnă că are un site bine optimizat. Da, chiar și cei care fac web design au nevoie de SEO…
Chiar dacă aveți un site care oferă piese de schimb la prima mână, cele mai ieftine, cele mai bune, nu înseamnă că veți fi în prima pagină a căutărilor. Ce vindeți dvs este una și cum este făcut site-ul dvs, cum lucrează el este cu totul altceva.
Cum obținem rezultate organice
Când cineva caută o firmă care face web design ar trebui să dea de această firmă. Logic, nu? Dar lucrurile nu stau deloc așa… Faptul că ai un site sau știi să faci site-uri nu înseamnă neapărat că vei fi în primele rezultate ale căutărilor. Sau, cum se mai spune, una este ce se vede și alta ce este înăuntru, lucru perfect valabil pentru cei care construiesc site-uri. Nu are foarte multă importanță dacă site-ul este frumos dacă sursa lui internă nu este pusă la punct. Dacă nu este armonizată cu conținutul.
Poziția în SERP (respectiv pagina cu rezultatele căutărilor, vine de la Search Engine Results Page) depinde de mai mulți factori. Suma acestor factori înseamnă de fapt optimizarea unui site. Din exemplele de mai sus ați înțeles, sper, că un site va fi plasat mai în față sau mai în spate și în funcție de conținutul lui, de felul în care sunt armonizate diferitele părți componente ale site-ului dvs.
Îmbunătățirea calității site-ului, adică SEO, optimizarea conținutului unui site ca să fie mai ușor de găsit în mod organic este tocmai serviciul pe care-l ofer eu. Iar dacă ați avut răbdare până aici și vreți să aflați și ce înseamnă afișarea de rezultate plătite prin sistemul GoogleAds, atunci citiți și secțiunea următoare.
Rezultatele plătite prin GoogleAds
Rezultatele căutărilor dvs include, așa cum am spus mai sus, în afară de rezultatele organice și pe cele plătite, acestea fiind anunțuri, reclame, filmulețe video, imagini… marcate de regulă cu însemnele „Anunț”…
La acest tip de rezultate, cele care provin din traficul plătit, nu este importantă optimizarea site-ului. Nu contează cât de bine este făcut SEO, ce frumos sau urât este. Nu contează cum arată și cum funcționează site-ul. Spre deosebire de rezultatele organice, singurul factor important este să plătiți. Concret, dacă veți căuta „piese de schimb pentru Ford” pe prima poziție (la categoria anunțurilor plătite) va apare site-ul care plătește mai mult pentru aceasta. Căci dacă sunt zece magazine cu astfel de piese de schimb, motorul de căutare va afișa doar pe cel care plătește mai mult.
Un alt criteriu este relevanța anunțului pentru căutarea respectivă. Adică s-ar putea întâmpla ca la categoria „piese de schimb” un magazin online să plătească 10 lei pentru apariție și să nu fie pe prima poziție, căci o altă firmă are anunțul „piese de schimb pentru Ford”, iar acesta să fie deci mai relevant pentru căutarea urilizatorului. Iar relevanța din punctul de vedere al optimizării SEO nu are deci absolut nicio importanță.
După cum puteți observa, diferența dintre cele două tipuri de rezultate este în primul rând pecuniară. Cea prin optimizarea site-ului astfel încât acesta să fie găsit în mod organic este mai ieftină, mult mai ieftină! Și mai sigură. La căutările prin GoogleAds (vechiul AdWords) poți avea surpriza, și de cele mai multe ori o ai, ca utilizatorul să intre pe site-ul tău și să nu cumpere piesa respectivă. Dar, indiferent dacă a cumpărat sau nu, dvs tot veți plăti la Google pentru vizita lui.
O altă surpriză pe care o puteți avea, de fapt nu mai este deloc o surpriză ci o practică frecventă a concurenței, ar fi aceea că există persoane care dimineața, în timp ce-și beau cafeaua, tocmai acest lucru îl fac: dau click pe reclamele concurenței pentru ca să le consume din buget. Și așa se duc banii dvs.!
Avantaje GoogleAds față de rezultate organice
Nu trebuie însă ignorat un mare avantaj al rezultatelor provenite din trafic plătit. Anume acela că dacă aveți o promoție, un eveniment sau ceva ce „vă arde” să faceți o vânzare, varianta GoogleAds este net superioară. Acum plătești, acum apare.
În schimb, ca să-ți pui afacerea în rezultate organice în SERP, ai nevoie de ceva timp.
Click pe rezultate organice sau pe GoogleAds?
Da, aceasta este o bună întrebare. De ce ar da cineva click pe ceva ce apare ca rezultat al unei simple căutări, respectiv pe rezultate organice, față de ceva ce este în mod vizibil un anunț?Dacă intrăm puțin în mintea unui vizitator obișnuit, vom înțelege însă această rațiune.
Traficul organic oferă încredere
Atunci când alegi să faci click pe rezultate organice, în mod sigur ai senzația că este o sursă demnă de încredere. Că sunt rezultate verificate. Căci ca să ajungi pe Google într-o poziție onorabilă, prima pagină sau chiar primele rezultate, înseamnă că ai depus o muncă însemnată pentru site-ul tău.
În schimb, la rezultatele din trafic plătit, cum am spus, poate fi oricine care plătește un anunț. Dacă vreți, este ca la mica publicitate, cumperi o mașină dar nu știi de la cine. În schimb, dacă te duci la fabrică sau dealer, știi că o iei din surse de încredere. Aceasta este principala și marea diferență dintre rezultate organice și rezultate din trafic plătit.
Rezultatele organice sunt relativ constante
Așa cum (sper) reiese din textul meu de până acum, rezultatele organice au o relativă constanță. Adică dacă vei căuta, să zicem, SEO Timișoara, mă veți găsi mereu. Aceasta pentru că eu sunt ceva constant, aici rămân, asta fac. În schimb, dacă veți căuta promoții, la orice, chiar și la servicii de catering, la web design sau pantofi de vară, este logic că acestea nu sunt tot timpul. Și, mai ales, nu provin mereu de la aceeași sursă.
Ce este astăzi valabil, mâine s-ar putea să nu mai fie. Asta spune ceva și despre volatilitatea unei afaceri.
Concluzie, rezultate organice vs plătite
Aș putea să sintetizez pentru final principalele caracteristici ale rezultatelor organice, comparativ cu cele din trafic plătit.
- traficul organic se obține mult mai greu, ai nevoie de timp
- pentru rezultate organice ai nevoie de conținut bun
- organic este mai ieftin în timp, după ce calculezi costurile totale se observă. Când nu mai plătești anunțuri ai dispărut. La organic rămâi în căutări.
- SEO pentru rezultate organice nu exclude GoogleAds.
Fiecare dintre cei care aveți un site sunteți liber să alegeți modul de promovare: organic sau plătit. Însă dacă apelați la mine va trebui să rețineți că eu nu mă ocup decât cu SEO pentru rezultate organice. Pentru celelalte există alte persoane, există agenții de SEO marketing. Cum se mai spune: câtă frunză, câtă iarbă! De asemenea și multă lume, puțini oameni…
» Traficul organic, cum se obține și importanța lui
De văzut și ce scriu alții:
Organic vs paid traffic: A guide to understanding and capitalizing on both
Google Ads: SEO vs. PPC?
SEO vs. PPC: A Few Forgotten Truths