Optimizare pentru căutări organice sau AdWords?

mecanism optimizare SEO
Optimizare SEO de freelancer Matei Bitea din Timisoara

Atunci când cauți ceva pe Google (sau alte motoare de căutare) vei obține două tipuri de rezultate: organice și plătite. Eu mă ocup doar de promovarea unui site în mod organic, dar voi explica pe scurt ce înseamnă ambele genuri de rezultate. Activitatea mea de SEO are legătură și vizează în principal căutările organice prin intermediul Google în România. Trebuie să înțelegeți că optimizarea unui site (SEO) are importanță pentru căutările organice, deci are drept efect principal poziționarea site-ului prin calitatea lui intrinsecă, se va plasa mai în față sau mai la urma rezultatelor căutărilor în funcție de cât de bine optimizat este.

Introducerea fiind făcută, în cele ce urmează voi explica în câteva cuvinte diferența dintre cele două tipuri de rezultate pe care le găsiți atunci când căutați ceva. Indiferent că o faceți prin Google, Bing, Yahoo sau cine știe ce alt motor de căutare. Toate funcționează cam la fel, pe pagina în care apar rezultatele respective sunt două categorii de rezultate: cele care apar pentru că site-u este bine optimizat SEO și cele care apar datorită faptului că s-a plătit pentru apariția lor. Acest din urmă caz vizează instrumente de genul AdWords.

Rezultatele organice

seo-organicDacă sunteți proprietarul unui site care vinde piese de schimb, de exemplu, iar cautând pe Google „piese de schimb pentru…” într-una din primele poziții apare și site-ul dvs, atunci sunteți în situația fericită de a avea un site bine optimizat. La fel, să presupunem că o firmă dezvoltă aplicații web și face servicii de web design, dacă este căutat serviciul pe care-l oferă și apare în primele rezultate, înseamnă că are un site bine optimizat, că SEO site-ului respectiv este bine pus la punct.

Chiar dacă aveți un site care oferă piese de schimb la prima mână, cele mai ieftine, cele mai bune, nu înseamnă că veți fi în prima pagină a căutărilor. Ce vindeți dvs este una și cum este făcut site-ul dvs, cum lucrează el este cu totul altceva.

Când cineva caută o firmă care face web design ar trebui să dea de această firmă. Logic, nu? Dar lucrurile nu stau deloc așa… Faptul că ai un site sau știi să faci site-uri nu înseamnă neapărat că vei fi în primele rezultate ale căutărilor. Sau, cum se mai spune, una este ce se vede și alta ce este înăuntru, luru perfect valabil pentru cei care construiesc site-uri, nu are foarte multă importanță dacă site-ul este frumos din cale-afară dacă sursa lui internă nu este pusă la punct și nu este armonizată cu conținutul.

Poziția în SERP (respectiv pagina cu rezulatele căutărilor, vine de la Search Engine Results Page) și depinde de mai mulți factori, iar suma acestor factori înseamnă de fapt optimizarea unui site. Din exemplele de mai sus ați înțeles, sper, că un site va fi plasat mai în față sau mai în spate și în funcție de conținutul lui, de felul în care sunt armonizate diferitele părți componente ale site-ului dvs.

Îmbunătățirea calității site-ului, adică SEO, optimizarea conținutului unui site ca să fie mai ușor de găsit în mod organic este tocmai serviciul pe care-l ofer eu. Iar dacă ați avut răbdare până aici și vreți să aflați și ce înseamnă afișarea de rezultate plătite prin sistemul AdWords, atunci citiți și secțiunea următoare.

Rezultatele plătite prin AdWords

Rezultatele căutrăilor dvs include, așa cum am spus mai sus, în afară de rezultatele organice și pe cele plătite, acestea fiind anunțuri, reclame, filmulețe video, imagini… marcate de regulă cu însemnele „Anunț” sau „AdWords”.

google-adwordsLa acest tip de rezultate nu este importantă optimizarea site-ului, cât de bine este făcut SEO, ci factorul important este în primul rând cât se plătește pentru apariția acelui anunț. Concret, dacă veți căuta „piese de schimb pentru Ford” pe prima poziție (la categoria anunțurilor plătite) va apare site-ul care plătește mai mult pentru aceasta. Căci dacă sunt zece magazine cu astfel de piese de schimb, motorul de căutare va afișa doar pe cel care plătește mai mult.

Un alt criteriu este relevanța anunțului pentru căutarea respectivă. Adică s-ar putea întâmpla ca la categoria „piese de schimb” un magazin online să plătească 10 lei pentru apariție și să nu fie pe prima poziție, căci o altă firmă are anunțul „piese de schimb pentru Ford”, iar acesta să fie deci mai relevant pentru căutarea urilizatorului. Iar relevanța din punctul de vedere al optimizării SEO nu are deci absolut nicio importanță.

După cum puteți observa, diferența dintre cele două tipuri de rezultate este în primul rând pecuniară. Cea prin optimizarea site-ului astfel încât acesta să fie găsit în mod organic este mai ieftină, mult mai ieftină! Și mai sigură. La căutările prin AdWords poți avea surpriza, și de cele mai multe ori o ai, ca utilizatorul să intre pe site-ul tău și să nu cumpere piesa respectivă. Dar, indiferent dacă a cumpărat sau nu, dvs tot veți plăti la Google pentru vizita lui.

O altă surpriză pe care o puteți avea, de fapt nu mai este deloc o surpriză ci o practică frecventă a concurenței, ar fi aceea că există persoane care dimineața, în timp ce-și beau cafeaua, tocmai acest lucru îl fac: dau click pe reclamele concurenței pentru ca să le consume din buget. Și așa se duc banii dvs.!

Concluzie

Fiecare dintre cei care aveți un site sunteți liber să alegeți modul de promovare: organic sau plătit. Însă dacă apelați la mine va trebui să rețineți că eu nu mă ocup decât cu SEO pentru rezultate organice. Pentru celelalte există alte persoane. Cum se mai spune: câtă frunză, câtă iarbă! De asemenea și multă lume, puțini oameni…