Optimizare SEO pentru neştiutori

seo-the-idiots-guide
SEO titlu

Pentru a defini esenţa a ceea ce înseamnă o optimizare SEO, optimizarea unui site sau promovarea prin SEO, cum doriţi dvs, omului care nu ştie trebuie să-i spui cât mai simplu, ca să-nţeleagă, băbeşte cum s-ar spune în popor.

Până în urmă cu câţi ani erau în librării tot felul de lucrări destinate începătorilor, neiniţiaţilor… de la prelucrarea fotografiilor, la cum să găseşti ceva pe internet. (Nu ţin minte să fi fost şi ceva de genul „Optimizare SEO pentru neştiutori”!) Era o practică bună, se putea învăţa aproape orice dacă-ţi cumpărai o carte. Acum, deşi principiul a rămas acelaşi, ca să înveţi trebuie în primul rând să citeşti, declinul industriei poligrafice îşi spune cuvântul. Prin urmare, despre cum se face o optimizare SEO şi ce înseamnă ea, va trebui să învăţaţi tot de pe internet. Singura problemă va fi doar la modul în care vă alegeţi sursele, un lucru la care trebuie dealtfel să fim toţi foarte atenţi. În continuare veţi citi (ghid de optimizare SEO este mult spus) un grupaj de explicitări ale noţiunilor.

Definiţia SEO

Optimizare SEO pentru un site înseamnă un complex de măsuri care se aplică acestuia pentru a fi găsit (mai uşor) în căutările de pe internet, iar SEO este acronimul de la „search engine optimization”. Aţi înţeles deci că alăturarea cuvintelor „optimizare” şi „SEO” este absurdă, este un anacronism lingvistic dar cu care se pare că trebuie să ne obişnuim. Nu are importanţă cum a ajuns în limba română, nu despre asta vorbim acum.

seo-on-page-off-page
Nevasta-mea zice ca asa voi ajunge si eu dc nu ma ridic de la birou…

În România, definiţia SEO este strâns legată de Google, căci aici orice optimizare se face pentru ca site-ul să fie văzută de Google. Peste Ocean, ca dealtfel în toată lumea, există şi alte motoare de căutare pe internet. Pentru SUA este vorba în primul rând de Bing al celor de la Microsoft. Dacă ne referim la Rusia, acolo este Yandex, ceva asemănător cu Google. Peste tot sunt asemenea mici afaceri, chiar minuscule dacă le comparăm cu gigantul Google.

Deci, SEO înseamnă să-ţi adaptezi astfel site-ul astfel încât să fie „văzut” de Google. Şi nu oricum ci să fie plasat cât mai în faţă în căutările de pe internet. Desigur că un site poate exista oricum, cu sau fără SEO, optimizarea însă îl face vizibil, altfel spus degeaba ai un site dacă nu-l vede nimeni!

Optimizarea codului sursă

Noţiunii din titlu se obişnuieşte să i se mai spună optimizare SEO on-page care înseamnă că întreg codul sursă al site-ului trebuie să fie adaptat pentru cuvintele cheie după care trebuie găsit site-ul. Altfel spus, prin optimizarea codului sursă se realizează scopul pentru care a fost făcut un site.

Părerea mea este că aceasta trebuie să fie prima etapă a optimizării unui site. Mai mult, codul sursă ar trebui să fie optimizat încă de către cel care face site-ul, aşa-numitul web designer, dar majoritatea nu fac acest lucru şi profită de inocenţa şi buna credinţă a clienţilor lor. Adevărul este însă că majoritatea web designer-ilor nu au noţiuni de optimizare SEO.

Codul sursă are nevoie de ajustarea titlurilor, a imaginilor, a textelor. Acest lucru ar trebui făcut încă de către web designer, într-un stadiu primar e adevărat, dar este inadmisibil ca o pagină a unui site nou făcut să poarte denumirea de „untitled” sau „homepage” sau „newpage. Sunt erori SEO elementare.

Optimizarea unui site off-page

proces-seo
optimizarea SEO este un proces atat de complex incat ridica probleme oricui incearca sa-l stapaneasca…

Mărturisesc că de când mă ocup de SEO am auzit tot felul de definiţii date acestui aspect, unele includ cuvinte pretenţioase ca marketing online, target, audienţă, etc. Toate sunt de fapt fie aiureli menite de a profita, din nou, de bună credinţa unui client, fie doar consecinţe ale ignoranţei şi lenei de a studia.

Optimizarea SEO off-page este de fapt o rafinare a procesului de link-building, respectiv de punere în legătură a site-ului doar cu acele entităţi web care fac parte din zona de interes a acestuia. Concret, fiecare pagină web se adresează unui anumit public, iar dacă paginilor dvs li se atribuie relevanţă de pe domenii diferite şi aiuristice, Google va interpreta acest lucru ca pe o încercare de creştere în mod nenatural a traficului, a audienţei, a vânzărilor, etc.

Pentru a se înţelege mai bine ce înseamnă optimizare SEO off-page să presupunem că site-ul dvs este o librărie on-line. Desigur că dacă o legătură către site-ul acesta este găsită pe un portal web din China nu va fi nimic benefic, totul va fi interpretat în sensul celor descrise mai sus. Să fim serioşi, câţi chinezi citesc şi vor să cumpere cărţi din România!?

Optimizarea conţinutului unui site

Google are un dicton după care trebuie să se ghideze toată activitatea SEO: The content is king! Altfel spus, oricât de bine ai face codul sursă, oricâte legături „bune” ai realiza către acesta… nu înseamnă nimic dacă avem de-a face cu un conţinut îndoielnic, slab, sau pe româneşte spus site-ul „bate câmpii”…

seo-content-writer
Cine crede ca-si poate introduce in site texte nedocumentate, scrise cu greseli de ortografie sau complet pe langa subiect… isi face un mare deserviciu!

Cei care se ocupă de optimizare a conţinutului unei pagini web sunt de fapt prestatori ai serviciilor de „content writer”. Alte denumiri sub care îi mai găsiţi sunt: redactor de conţinut, redactor web, editor online, ş.a. Sunt meserii relativ noi şi au apărut datorită dezvoltării internetului, a multiplicării pe scară logaritmică a informaţiilor puse la dispoziţia publicului.

Această secţiune a optimizării SEO presupune să ai talent. S-ar putea spune că aduce întrucâtva cu arta. Pentru că nu oricine poate orice. Încercaţi vă rog să faceţi o pictură. Scrieţi o povestire. Faceţi o fotografie. Desigur că dacă vă veţi strădui veţi reuşi. Dar, după ce aţi terminat, puneţi-vă întrebarea: produsul dvs este cel mai bun? Sau, mai simplu: este mai bun decât al concurentului dvs?

PS: Vă sugerez să mai citiţi şi:

  • Search engine optimization – Wikipedia   V-am pus acest link in engleză pentru că pe Wikipedia există şi un link în limba română făcut de o firmă „…” dar care nu oferă nicio sursă de documentare, nu oferă decât propriile lor concepţii de „lucru”
  • Definiţie şi studiu de caz despre SEO   Un mai vechi text al meu despre ceea ce înseamnă SEO, definiţie şi studiu de caz … pe blogul meu de modă veche…