Parte dintre clienții serviciilor mele de optimizare SEO foloseau (și folosesc) sistemul de „beculeț verde”. (Mă refer la acel indicator din plugin-ul de la YOAST SEO, dar este valabil și pentru alte pluginuri pentru wordpress… indiferent că sunt pentru optimizare sau altceva…) Acesta este un mijloc de control folosit pentru a-și urmări gradul de optimizare al site-ului. El funcționează cam așa: beculețul are culoarea verde, site-ul este bine optimizat! Asta înseamnă că site-ul trebuie să se plaseze bine în căutările cu Google.
Iar surpriza și nemulțumirea care apare în timp este evidentă, căci deși beculețul SEO este verde site-ul nu funcționează! Mă rog, nu face ce vrem toți de la site-urile noastre: să fie sus în Google!
Pentru cei interesați de procesul de optimizare SEO și nu știu, beculețul verde este o bulină, un indicator din panoul de administrare. Un fel de semafor dacă vreți… Dacă e verde totul e ok, la galben să fiți atenți, roșu înseamnă că optimizarea site-ului e la pământ. Sunt însă și alți dezvoltatori și programatori care folosesc sistemul amintit sau un principiu asemănător.
Voi încerca să demonstrez la ce este bun un plugin de SEO și cât preț trebuie să puneți pe indicațiile sale. Altfel spus, vă pun pe gânduri: există formula de optimizare a site-urilor garantată și absolută? Dacă ne luăm după numărul de download-uri de la Yoast… plugin-ul lor este o astfel de metodă. Dar nu este deloc așa, dacă veți urmări principiul lor de funcționare.
Numărarea cuvintelor, baza în optimizare SEO
De când mă ocup de site-uri (în 1998 mi-am făcut fotomat-ul), obsev că singura obsesie care a rămas constantă este numărarea cuvintelor. Toată lumea optimiza site-uri cu adăugarea de cuvinte cheie cu nemiluita. Cu adaptări și ajustări, orice optimizare SEO se făcea și se face doar prin numărarea cuvintelor cheie. Dar numărătoarea nu este totul, mai contează și plasarea acestor cuvinte. Care sunt aceste keywords și unde le găsești, cum fac ele referire la site, elemente pe care plugin-urile SEO nu le fac. Pentru că nu pot, nu știu, vedem mai departe…
Pe acest principiu, al numărării cuvintelor, lucrează majoritatea celor care fac optimizare SEO. Este o eroare. Dacă ar fi vorba doar de numărarea cuvintelor am putea face texte cu limbaj de lemn, care folosesc cuvinte multe dar nu spun nimic. Orice optimizare SEO ar fi floare la ureche, am planta cuvintele care ne interesează și ar trebui să spargem avioane. În realitate nu (mai) este deloc așa. Cei de la Google au introdus conceptul de „interes” al unei pagini sau „rata de respingere” dacă vreți.
Practic, dacă vizitatorul dvs nu găsește pagina interesantă, el o va părăsi foarte rapid, iar acest lucru se contorizează negativ. Invers, aveți o optimizare SEO cu atât mai bună cu cât el stă mai mult pe pagină, pe site. Ori, la acest lucru, niciun plugin din lume nu a reușit încă să fie deștept. Niciun programator de soft nu poate educa pe altcineva cum să facă un text captivant. La asta se reduce totul la un site, să fie interesant ce se scrie acolo, să fie găsite informațiile căutate.
Mai sunt și multe alte criterii. Google spune că are peste 200 de indicatori cu care ierarhizează site-urile.
Inteligența artificială și algoritmul RankBrain
Un plugin de optimizare SEO nu poate să judece (la momentul actual) cât de bine este optimizat un site. Nu poate dintr-un motiv simplu: apelează la un principiu care încă nu a fost definit, respectiv „Google AI”. Este vorba de introducerea ierarhizării site-urilor pe baza scorului unui soft care apelează la „Inteligența Artificială”.
Google se străduiește de ceva vreme să introducă „RankBrain” în mecanismul său de ierarhizare a site-urilor. (Citiți în Bloomberg). Încă nu a reușit, dar publicații online de SEO au pomenit asta și tratează subiectul cu mare interes. RankBrain a reușit să bage în sperieți pe toți. De fapt, e vorba despre cum ar putea un soft să deducă dacă aveți un site mai deștept ca altul!? Cu siguranță că va trebui să ne conformăm cu toții criteriilor pe care le folosește Google în ierarhizare.
Dar cei care fac plugin-uri de optimizare SEO știu cum lucrează Google AI? Cei care ne vând aceste softuri ca panaceul pentru a avea site-ul „number one” știu despre ce vorbesc? Opinia mea este că nu toți.
Erori ale plugin-ului de SEO pentru prima pagină a site-ului
Cei de la Google spuneau odată ceva de genul: „Nu vă străduiți să păcăliți motoarele de căutare, nu veți reuși!” Referitor la un diletant în optimizare SEO este perfect adevărat. Mai mult, dacă ne referim la web designeri, aceștia cad și mai ușor în plasă. Softiștii, la fel, foarte ușor. Este greu de realizat un plugin pentru SEO dacă nu înțelegi cum lucrează Google. Întrebare: există cineva care știe cu adevărat cum se clasifică site-urile în SERP, cineva care știe cu adevărat ceva!?
Să exemplificăm cât de prost poate fi uneori plugin-ul celor de la Yoast, de exemplu, căci el este considerat cel mai bun. Foarte multe teme de wordpress folosesc un template de homepage care se compune din diferite piese. Aceste widget-uri le alege webdesigner-ul sau proprietarul site-ului ca să-și facă prima pagină. Plugin-ul de optimizare SEO prin Yoast nu sesizează acest lucru.
Concret, dacă am o temă de wordpress si aleg pentru prima pagină 5 widget-uri text in care includ un cuvânt oarecare, Yoast SEO nu va vedea asta. Va ține aprins beculețul roșu, adică e jale cu optimizarea paginii pentru acel keyword! Nu este în stare să citească ce scrie in textele pe care le-am introdus noi prin widget-uri.
Bug-uri în Yoast?
Cand conținutul propriu-zis al paginii este luat din baza de date, Yoast SEO nu va vedea nici acest lucru.
Consider că este un „bug” al softului. Alături de credulitatea celor care consideră plugin-ul SEO de la Yoast ca infailibil. Ei vor cădea foarte ușor în eroarea de a-și optimiza site-ul într-un anume fel. Acesta este principalul pericol în folosirea unui plugin al cărui principiu de lucru nu-l înțelegem. Altfel, vom trăi permanent cu senzația că am făcut un lucru nemaipomenit, am realizat o optimizare SEO excelentă. Căci beculețul verde este aprins, nu-i așa!? Și dacă am dat banii pe el și nu se întâmplă nimic, eroarea este neapărat în altă parte. Oare?
Alt „beteșug” de la Yoast este acela că, el căutând cuvântul cheie, dacă introducem un cod sursă suplimentar el va crede că e ceva în neregulă. Nu face distincția între cod sursă și text ca și document. Va da rapid o sugestie că respectivul text are o mare problemă cu cuvântul cheie. Iar utilizatorul neeperimentat se va chinui și nu va mai înțelege nimic.
Realistică o optimizare SEO cu plugin-uri?
Da, dacă-l folosiți cu discernământ. Dacă folosiți plugin-ul cu inteligență și doar cu rolul de asistent, veți reuși să vă optimizați site-ul. De exemplu, folosiți plugin-ul ca să vă numere cuvintele cheie astfel încât să nu deveniți agasanți.
Dacă stați de vorbă cu cineva și acesta spune din două-n două vorbe „fir-aș al nabii” nu veți zice că e ciudat individul? Realizați desigur că ticul verbal împiedică o bună colaborare. În orice manoperă de optimizare SEO a unui site lucrurile stau la fel.
Observați în imagine cum includerea în texte în mod repetat poate crea o senzație hilară. Nu veți obține un SEO performant prin aruncarea cu lopata a cuvintelor cheie.
Mai există și alte surse de optimizare a site-urilor. Nu spun că una este mai bună decât alta, doar că fiecare are particularități și opțiuni pe care ar trebui să le cunoașteți. Puteți încerca și „All in one SEO pack” sau oricare alt plugin. Fiecare modul face modificari in codul sursa al site-ului, ingerinte pe care este bine sa le controlați. Daca nu înțelegeți cum lucreaza un plugin, cum face el optimizare SEO, nu veti reusi promovarea site-ului. Mai mult, tot ce tine de SEO la site-ul în cauză se va transforma intr-un fiasco.
Dacă sunteți cinstiți cu vizitatorii site-ului, dacă introduceți conținut de calitate, mai devreme sau mai târziu veți fi „number one!”