SEO joacă un rol esențial în promovarea unui site, iar dacă nu se ține cont de așa numitele „reguli” ale motoarelor de căutare, nu veți fi „în față”! Adică în primele poziții. Nefiind în primele locuri ale Google, de exemplu, veți avea acces mai dificil la clienți, la publicitate, a sursa de bani în cele din urmă. Iar site-urile pentru asta sunt făcute în cele din urmă.
Optimizarea unui site nu înseamnă doar SEO clasic, adică etichetele la imagini, titluri și descrieri, meta taguri, ci și elementele indirecte care contribuie la performanța site-ului. Iar dintre acestea viteza de încîrcare și rata de respingere a site-ului, chiar dacă sunt indirecte, au o contribuție majoră.
Pentru a vă ilustra și argumenta cele de mai sus am să vă exemplific cu un site de știri din Timișoara și Reșița. Am să vă explic (și vă arăt) cum bannerele electorale pot afecta un site. Nu neapărat doar strict prin SEO tehnic, ci și prin conținut, prin modul în care acesta este dispus și aranjat în ăagină. Or, publicitatea pe care o are un site este principalul său mijloc de finanțare. Dacă un site de știri vrea publicitate (și trebuie să vrea, altfel nu există!) atunci trebuie să fie cât mai vizibil pe Google. Pentru că nimeni nu-și face reclamă pe un site care nu se citește.
Poziția site-ului pe Google este dată de SEO și de conținut
Să încep prin a spune că site-urile de știri sunt printre cele mai potrivite pentru campanii electorale, reclame, pentru publicitate la modul general. Toți candidații, partidele, firmele, instituțiile sau oricine dorește să aducă la cunoștință ceva vor căuta cam același lucru. Adică să vadă care site oferă știri este mai bine poziționat. Este logic și mă puteți verifica prin Google Trends. Nimeni nu-și va face publicitate într-un site care nu este bine clasat. Iată, acesta este principalul motiv pentru care ai nevoie de SEO. Bănuiesc că știți deja…
Deci, la începutul campaniei electorale, la căutarea după „știri Timișoara” ziarul despre care vorbeam se afla undeva între locurile 4 și 5. Un scor bun, zic eu. Vedeți și imaginea de mai jos. Trebuie să vă spun că poziționarea site-ului, felul în care acesta se comportă se poate observa dacă introducem în codul sursă al acestuia niște scripturi de urmărire. Astfel, platforme de genul Google Analytics și/sau Google Search Console ne pot furniza informații care să ne ajute la gestionarea site-ului. Informațiile nu sunt însă vizibile pentru toată lumea, ci doar pentru administratorii site-ului.
Cum au început să vină bannerele și reclamele electorale, cum au început să apară problemele. Ce înseamnă asta? Că site-ul începe să coboare, că nu mai este chiar atât de bine poziționat…
După încă o săptămână căderea este și mai accentuată. Vezi figura de mai jos
Este alunecarea în josul paginii cu SERP-ul Google un lucru ireversibil? O catastrofă? Nicidecum, dar din experiență vă spun că poți face SEO până ți se apleacă, este mai ușor să cobori decât să urci! Iar dacă administrezi site-uri din zone cu concurență foarte puternică, situația este și mai complicată. Dacă vrei să te menții nu trebuie să fii pasiv sau să te abați de la regulile mai bine cunoscute sub denumirea de White Hat SEO.
Se poate păstra locul din SERP în condiții de stres?
Evident, iar eu aș vedea situația dimpotrivă, ca pe o oportunitate. Momentele acestea când site-ul „se umple” dintr-odată de reclame și bannere de obicei crează mari probleme. Însă, tot din experiență vă spun, directorii de ziare online și redactorii șefi sunt atât de încântați că intră publicitate, încât lasă garda jos și nu se mai gândesc deloc la SEO. Nu se mai respectă nicio regulă, totul merge înainte, hai, punem, punem, băgăm în pagina întâi! Redacțiile sunt efectiv copleșite. Se face pe plac clientului, se pune ce vrea el, bine că este reclamă, avem bani, etc.
Cea mai frecventă greșeală și consecința acesteia
Dimensiunile banerelor electorale este principalul factoir de reducere a vitezei site-ului. Adică, după ce că ocupă mult spațiu pe disc, peste 300 kB, acestea au și dimensiuni fizice mari. Adică o lățime de aproximativ 1000 de pixeli. Este mult dacă ne gândim că vor apărea pe un dispozitiv mobil. Consecințele sunt importante.
Poate tot site-ul să fie optimizat SEO că dacă în prima pagină sunt 3-4 banere de acest fel, viteza de încărcare este mică.
Trebuie să țineți cont că majoritatea oamenilor au telefoane mobile de performanță medie, cei mai muți au acces la rețele obișnuite. Prin urmare site-urile se încarcă greu. Vizitatorii nu mai au răbdare și pleacă, nu mai așteaptă ei să se încarce toată pagina. Pur și simplu părăsesc site-ul!
Imaginile și textul sunt greu lizibile
Nu pentru că nu s-ar putea citi sau ar fi de neînțeles, ci pur și simplu pentru că un text proiectat pentru a putea fi citit pe desktop, dacă este pus pe un dispozitiv mobil devine foarte mic. Fiind greu de citit, scade interesul, vizitatorul nu face click pe imagine, iar prin urmare scade numărul de interacțiuni. Acestea din urmă sunt foarte importante, determină rata de respingere a unui site ceea ce, deși nu este un criteriu SEO la care să aveți acces, există și vă afectează.
Rata de respingere este un raport care scade cu numărul de click-uri pe linkurile din site-ul pe care-l vizitați. Adică intrați pe un site pe care îl găsiți după un keyword, vedeți ce este și plecați. Rata de respingere este mare. Intrați pe alt site, găsit după același keyword, faceți un click pe o pagină din el, apoi altă acțiune, alta, înseamnă că site-ul este atractiv și relevant referitor la keywordul acela. Asta este optimizarea adevărată!
Soluția SEO de menținere a poziției site-ului în SERP
În opinia mea este una singură, cel puțin în situații cum am prezentat-o pe cea de mai sus. Respectiv bannerul electoral să aibă două forme diferite: una pentru afișarea pe dispozitive desktop, cealaltă pentru dispozitive mobile. Este ceea ce în termeni de web design și UX se numește responsive.
Adică să proiectăm bannerele (și în general materialele publicitare) într-un fel pentru desktop și altfel pentru telefoane mobile.
Însă, trebuie spus că este foooaaarte greu de aplicat. În general, la partide dar și la firmele care-și fac reclamă online, asta este o noțiune abstractă. Graficienii lor sunt buricul pământului și n-au nevoie de sfaturi! Pentru ei, ăștia cu SEO sunt niște escroci! Nu acceptă să le spună cineva ce și cum să facă.
Întrebare: site-ul la care am făcut referire mai sus, își poate reveni? Desigur, se lucrează pe conținut și pe partea de SEO. Dar de ce să muncești mai mult când se poate mai puțin?