Am pornit acest text în urma reacției unui client care m-a întrebat ce e cu articolele pe care i le-am pus în blog!? Ce rol au, că el nu vede legătura directă cu ceea ce vinde el? Un instrument care ne dă valoarea textelor dintr-un site este „Google Analytics”. Însă, ca să-l înțelegem, trebuie făcută o introducere. Ce este și ce să conțină un blog.
Optimizarea SEO li se pare unora dintre clienți ca fiind o mâncare foarte greu digerabilă. Asta pentru că nu o înțeleg. Acesta este motivul pentru care se opun din răsputeri unor metode. Propuse de mine, de alții, nu contează. Acceptă totul până la un punct, după care spun ceva de genul: „no, până aici! Restul nu are ce căuta în site-ul meu.”
Însă, la fel ca în nutriție, eu cred că dacă pregătești bine o mâncare ea va putea fi asimilată și de organismul celui mai mofturos dintre noi. Așadar și în SEO, dacă explici omului într-un mod accesibil lui sunt mari șanse să obții ceea ce vrei. Atâta doar că dacă omul este alergic la oaie, poți să o gătești în orice mod că el tot nu o va mânca. Ce înseamnă asta și ce consecințe sunt? Mai multă carne de oaie pentru musulmani și mai multe site-uri care abia-și duc zilele.
De ce au site-urile bune un blog
În primul rând, aș vrea să înțelegeți blogul dintr-un site de prezentare nu ca pe un mijloc de a vă scrie părerile și opiniile despre ceva, despre serviciile dvs și cât de bune sunt ele. Blogurile nu sunt acele locuri unde scriem despre vedetle de televiziune. Nu aceasta este ideea care trebuie reținută. Extrageți doar menirea blogului, hai să-i spunem și altfel, să zicem un grup de pagini cu rol informativ. Da, blogul, sau subcapitolul unui site, niște pagini trebuie să aibă rolul de comunicare cu vizitatorii.
Un site trebuie să transmită niște mesaje, niște informații, or acestea se transmit pentru a explica vizitatorilor de ce sunt serviciile sau produsele dvs bune. Pentru că fac asta și asta și o fac în acest fel. Nu este suficient să pui într-un magazin online niște poze ale unui produs cu prețuri și gata, aștepți să se vândă! Vinzi făină și gata. Dacă ai pune și niște rețete în care se folosește făina la granulația celei din magazinul dvs ar fi altceva.
Dacă vindeți becuri cu LED-uri explicați că vechile becuri cu incandescență sunt sortite pieirii, că ale dvs sunt ecologice și cumpărătorii pot contribui la salvarea resurselor Pământului. Și veți avea un succes mai mare. La fel ca atunci când mergeți la piață, de multe ori cumpărați de la bătrânelul care vi se pare mai simpatic, care vă povestește cum tunde el via și care vă inspiră deci o încredere mai mare.
Dacă vindeți becuri și scrieți texte despre becuri la modul general, despre Edison, clienții vor observa că dvs chiar știți despre ce este vorba, nu sunteți un simplu comerciant care ia dintr-o parte și vinde în alta.
La fel este și cu magazinul online, oamenii adoră să știe că ei cumpără ceva de la cineva care se pricepe. pe care-l pot întreba despre anumite proprietăți ale obiectului pe care vor să-l cumpere, iar vânzătorul va ști ce să răspundă. Fiecare dintre noi este așa. Dacă aveți o firmă de construcții și puneți în site un articol în care povestiți cum s-a construit Burj al Khalifa, nu înseamnă că sunteți gata să faceți și dvs unul, la Timișoara. Ci doar că aveți o cultură generală despre construcții. Explicați de ce au ales arabii o anumită soluție tehnică, iar vizitatorii dvs vor înțelege că au de-a face cu un veritabil inginer constructor.
Cum vede Google conexiunea dvs cu alte site-uri
Să luăm exemplul unui hotel. Atunci când un turist vrea să aleagă un hotel unde să meargă în concediu, el se va uita și la ce fel de servicii oferă. Dacă are mașini de închiriat, dacă se poate face o comandă pentru serviciul de manichiură. Hotelul are un serviciu de spălătorie? Toate acestea sunt întrebări de bun-simț pe care și le pune orice turist atunci când alege un hotel pentru vacanța lui.
Google știe toate cele din paragraful de mai sus, așa sunt construiți și algoritmii lui de clasare a site-ului unui hotel. Și la Google sunt oameni și ei merg în vacanțe. Așadar, logic că un hotel nu le poate avea pe toate, dar se va strădui să mijlocească aceste servicii. Or, în aceste condiții, dacă la hotel nu este un serviciu care să calce haine, dar se oferă călcătoare și apar texte pe blog care explică felul în care trebuie manipulați pantalonii, de ce ar fi deplasate acestea? Nici nu sunt, ca atare, un hotel care prezintă astfel de servicii va fi mai bine apreciat decât unul care nici nu spune nimic și nici nu oferă instalații de călcat haine.
Un hotel care nu arată decât poze cu propriile camere și cu prețurile pe o noapte sau pentru un sejur, care nu oferă decât informații sumare despre locul unde este amplasat, va fi mult mai slab cotat decât unul care are un site bine dezvoltat. Adică de ce să nu vă atrageți clienții cu prezentarea împrejurimilor, cu prezentarea bucătarului, care a câștigat nu știu ce premiu? Sau cu coafeza care s-a născut în Patagonia dar a venit la Timișoara la facultate și a rămas aici…
Și dacă nu oferiți aceste servicii, puneți în site legături spre firmele de rent a car, spre taxi, spre croitorie rapidă, poate are cineva o urgență. Google este foarte sensibil la un hotel care are o ofertă bogată de servicii. De fapt și dvs aveți aceleași pretenții, cu siguranță veți alege un hotel care se dă peste cap să atragă turiștii…
Aveți un magazin cu becuri. Nu înseamnă că dacă aveți legături spre alte magazine de electrice, spre producătorii de instalații, le faceți reclamă lor. Ci doar arătați, de exemplu, ce prețuri sunt acolo și că dacă nu găsesc la dvs pot încerca în altă parte. Credeți că faceți reclamă concurenței? Vă înșelați. Veți fi mai bine plasați în SERP-ul celor de la Google. Dați dovadă că sunteți un comerciant cinstit și atent cu clienții lui.
În fapt, prezența în site-ul dvs a unor informații și/sau legături spre alte site-uri, care la prima vedere par a fi concurente, fără legătură cu obiectul dvs de activitate, nu face decât să vă plaseze într-o anumită zonă de interes. Vă pune într-o anumită lumină. Toată lumea, Google, va ști despre dvs ceva de genul: ah, da, este acela cu hotelul!
Conversia vizitator-client. Rata de respingere a site-ului
Există unele reproșuri care ar suna ceva de genul: noi nu punem în site așa ceva, noi nu facem politică, noi nu promovăm decât produsele noastre, noi nu facem scandal, etc….
Aceste idei provin nu dintr-un anume egoism sau dorință de a ne distanța de lucruri care n-au legătură directă cu noi, ci pur și simplu din lipsa de înțelegere a felului cum reacționează vizitatorul unui site. Din lipsa de înțelegere a instrumentului pus la dispoziție de Google, respectiv Google analytics.
În figura anexată vă prezint un grafic prin care, explicându-vă ce înseamnă valorile lui, voi demonstra importanța blogului. Pentru primele două valori este limpede, numărul de utilizatori să fie cât mai mare și dacă se reîntorc, sunt mai multe sesiuni, înseamnă că e bine să ne străduim să fie valori cât mai mari. (Dar… atenție! Să crești doar nr de vizitatori, fără ca aceștia să fie interesați de ce scrie efectiv în blogul tău… este o eroare! Tocmai de aceea au fost definiți și alți doi indicatori, respectiv legați de negarea textului și timpul în care-l citesc…)
Rata de respingere este definită ca fiind procentul de vizitatori care, după ce au intrat pe site, pleacă fără a vedea ce mai e pe-acolo. Adică nu răsfoiesc paginule site-ului. Evident, ne dorim o rată de respingere cât mai mică. Asta o putem face prin articole care să fie cât mai interesante, care să aibă o anumită empatie cu vizitatorii. Chiar dacă ei ajung pe site fără scopul de a cumpăra un bec de la dvs.
Adică oamenii citesc pe îndelete sau studiază informațiile din pagină, respectiv cresc durata sesiunii. Este bine să avem o rată cât mai mică și durată cât mai mare, asta înseamnă că site-ul nostru este mai interesant. Vizitatorii găsesc ceea ce caută și suntem apreciați. Google ne va clasa mai bine.
La site-uri de informații de tip știri nu se prea aplică această pereche, iar rata de respingere dacă este mare ar însemna ceva de genul: ah, știrea asta o știu, am citit-o deja! Așa este, cine naiba citește o știre veche, de care a luat deja cunoștință tot din site-ul respectiv? (Asta înseamnă că rata de respingere a site-ului este relevantă și în funcție de tipul de site. De fapt, înseamnă că totul trebuie analizat și interpretat, nu luați de bun orice!)
Conversia în clienți
Ce înseamnă să convertești un client? Să faci din vizitator un cumpărător. Este adevărat că, poate, cei care vin să citească un articol pe blog, atrași fiind doar de profilul umanitar al textului respectiv, de faptul divers, de exemplu, nu sunt neapărat cumpărători. Este rezonabil să spunem deci că articolul nu a fost bun pentru vânzări.
Dar vizitatorii aceștia care nu devin clienți efectiv, care doar citesc și răsfoiesc paginile site-ului dvs, ei vor scădea rata de respingere a site-ului. Vor crește numărul de sesiuni, durata acestora, vor răspândi informația site-ului dvs. Deci, vor face o promovare a site-ului dvs. Site-ul va urca în clasamentul Google.
Altfel spus, consecința este că atunci când cineva va căuta produsul pe care-l vindeți va găsi mai degrabă site-ul dvs decât al concurenței. Și aveți prima șansă de a avea clienți. Căci, nu-i așa, dacă intră prima oară în magazinul dvs aveți mai multe șanse de a vinde. Aici e poanta. Aici e relația dintre rata de respingere, conținutul site-ului, poziția acestuia în Google și șansa de a vinde! Or, sper, este limpede de ce conținutul unui site se află în relație directă cu succesul lui. Un site bun va avea un conținut bun. Întotdeauna!