
De când mă ocup de optimizare SEO mi s-au pus de nenumărate ori întrebări de genul: „Ce garanție am eu că nu faci nimic nepermis la site? Că mă duci în față, așa cum spui, dar după ce termini contractul eu mă trezesc cu o mulțime de link-uri chinezești și pentru care mă penalizează Google, și-apoi eu iarăși trebuie să o iau de la început… De unde știu că nu folosești tehnici de Black Hat SEO?”
(Și să-mi mai fac și reclamă pe banii lor, că de aia-mi pun semnătura pe site-ul lor. E obositor să explic că eu semnez doar pe site-urile care-mi plac și pe care le apreciez…)
→ Link-building ca jocul cu moartea. Semnătura pe un site…
Adică? Ce să ia de la început!? Vă rezum ce mi-a spus unul dintre ultimii interlocutori în acest sens. Zicea că este interesat de serviciile mele de optimizare, că are nevoie de SEO dar că… „ultima oară (după ce i-a lucrat nu știu cine…) am stat vreo șase luni să elimin linkurile negre! Da, eu singur am făcut asta, le-am șters din contul de Google Analytics…”
Persoana despre care vorbesc mai sus avea un site de anunțuri cu o istorie, zicea dumnealui, plină de succese, a fost printre primele site-uri de anunțuri online din România. Avusese un băiat care-i lucra la site (sau o agenție de optimizare SEO, nu mai rețin), dar de la care, după un timp, după ce a încetat colaborarea a înțeles că a luat o mare țeapă! Altfel spus, omul și-a făcut treaba și a plecat lăsându-l cu linkuri de viagra și de tot felul de kkturi de sex și porno și mai știu eu ce…
Voi trece cu vederea faptul că furnizându-mi atâtea informații despre ce a lucrat la propriul site am înțeles că este unul dintre acei „autoștiutori”, oameni care „indiscutabil” se pricep la site-uri, la SEO, dar… site-urile lor sunt de tot kkt-ul… și proprietarii lor sunt în permanentă căutare de informații despre SEO. Evident, pe gratis…
Ce sunt garanțiile SEO
Garanțiile astea SEO sunt o labă tristă și am să vă spun pe șleau ce este cu ele. Adică sunt tot felul de clienți care au site-uri prin coada căutărilor cu Google și vor să le administrez site-ul și să le prestez servicii de optimizare dar au pretenția să știe și ce fac! Adică, vezi Doamne, să le ofer garanții că nu le stric site-ul, că nu-i penalizează Google și tot felul de prostii de m-ar durea capul dacă le-aș băga în seamă… de parcă ei ar fi deja în prima pagină Google și ar vrea să treacă în spațiul metafizic, spațiul cosmic sau vreo hiperbolă a celor mai bune site-uri. Iar eu trebuie să nu le deranjez business-ul. Evident, aiureli, dacă ar avea un site optimizat n-ar căuta servicii SEO!
Chiar așa, dacă ei știu, dacă ei vor să aprobe ce se face și ce nu în site-ul lor… de ce nu mă lasă pe mine în pace!? Nu doar pe mine, căci știu că așa fac cu toți cei care mai au habar despre optimizarea site-urilor.
Ei de fapt vor să știe ce ar trebui făcut, cum se optimizează un site, etc. Când îmi cere cineva garanții contractuale, adică să mai și scriu ce-i lucrez la site, le spun așa… eu nu ofer garanții! Numai de-al naibii le spun asta, ca să înțeleagă că am spus „stop jocul” și orice discuție este inutilă.
Genul acesta de oameni care se pricep la site-uri sunt cei mai periculoși! Vor să știe în permanență ce faci, ce trebuie făcut și să le ceri aprobarea dacă să fac sau nu! Ba, mai mult, nici nu-mi dau accesul deplin la server sau la site. Eu nu (mai) lucrez cu astfel de clienți. Deși, recunosc, mai demult m-am fript cu vreo doi.
→ Nu fac optimizare SEO site-urilor de autoștiutori
De ce nu vreau să discut cu clienții despre ce fac!? Simplu. Pentru că ar încerca să mă influențeze și să-mi dea sfaturi. Poate că par arogant, însă nu-i așa. Cine s-ar simți confortabil să fie mereu cineva care să-i spună cum se face!? Am un obiectiv și lucrez singur la el, dacă de asta am fost angajat, nu sunt antrenor la FCSB! Și nici n-am nevoie de vreun Becali care să-mi spuervizeze orice mișcare.
Așadar, nu ofer „garanții SEO” și nu dau detalii despre jobul meu. Că explic în linii generale ce fac… asta este cu totul altceva.
Link-uri, spam și „black hat SEO”
Aș vrea să explic puțin cam ce înseamnă în SEO sintagma de „black hat seo”, adică a pălăriei negre SEO. Este opinia mea și nu trebuie să mă credeți, puteți pleca de pe site-ul meu fără să aveți vreun regret. Sunt multe alte persoane „autoștiutoare” în ceea ce privește optimizarea SEO, așa că aveți de unde să auziți și să citiți doar ceea ce doriți și ceea ce vă place.
→ Black Hat SEO în viziunea Google
Sunt mai multe tehnici de SEO negativ care se pot încadra în sintagma „black hat seo”, dar mă voi opri puțin numai la cele legate de linkuri externe site-ului propriu-zis.
Tehnicile de „black hat SEO” sunt acelea care încearcă să inducă motoarele de căutare în legătură cu relevanța unui site. Altfel spus, încearcă să păcălească motorul de căutare, să poziționeze site-ul undeva mai în față decât locul pe care îl merită. Cei de la Google au împărțit tehnicile de optimizare a site-urilor în două, le atribuie de fapt două culori, alb și negru. Este dacă vreți ceva ca la magie. Spunem că magia este albă dacă aduce lucuri bune, iar neagră dacă vă aduce nenorociri. Vrăjitoarele albe ar fi zânele din povești, anumite ursitoare iar cele negre sunt neapărat cotoroanțe.
Așadar, tehnicile SEO sunt albe, sub pălăria albă, respectiv „white hat SEO” sau negre, după cum am spus.
Linkurile spam sunt acele legături spre un site care vin de la site-uri „găunoase”. Adică dacă site-ul dvs., care este de fapt o prezentare a unei firme de produs mobilă la comandă, se află pe un site care face reclamă la filme porno, produse de tip Viagra spunem că se află pe un site găunos. De undeva vine spam spre el.
Actualitatea link-urilor „spămuitoare”
Dacă mă întrebați pe mine, cred că azi, mult mai mult decât în urmă cu trei-patru ani, acestea sunt de o mult mai mică importanță în poziționarea unui site la căutările Google. Așa cred eu și vă explic de ce. Politica anti-spam a celor de la Google s-a perfecționat sensibil. În urmă cu câțiva ani, dacă doreai să nenorocești pe cineva (adică site-ul cuiva) una din metode era să-i bagi site-ul prin linkuri din Filipine, Vietnam, China… prin tot felul de găuri din astea „puturoase”. Pe site-uri porno, medicamente de potență, etc.
Astăzi, cei de la Google au deja algoritmi care identifică site-urile generatoare de spam. Știe care sunt acelea care se înscriu singure sau care „se bagă singure în seamă”. Le identifică și le ignoră. Știu deci pe care site te poți înscrie singur sau pe care poți fi înscris fără să vrei. N-ați remarcat că un site serios după ce publici un anunț sau un comentariu te obligă să verifici adresa de e-mail? Sau, ați observat că adresele de e-mail cu yahoo.com sau aol.com (de exemplu) sau alte servere gratuite nu mai sunt permise la înregistrări de conturi!?
Așadar, vă rog să deduceți logic că a face SEO negativ altcuiva… nu mai este o opțiune! Și din ce în ce mai puțin realizabil. Da, poți face rău unui site, dar nu cu linkuri și spamuri. Nu cred că mai este ceva plauzibil să înscrii un site în portaluri din Vietnam. Așadar, cred că am răspuns celor care-și închipuie că poți tăvăli pe cineva prin noroi așa… cu linkuri negre!
Penalizarea Google din cauza linkurilor
Spun unii că au fost penalizați de Google …. nu contează de ce, dar merită puțin discutat subiectul. Ideea merită dezbătută la modul mult mai serios și chiar am s-o fac într-un articol viitor. Am explicat puțin mai sus de ce Google ignoră linkurile puturoase. Este logic, dacă nu ar introduce acest standard de moralitate, respectiv de apreciere a folosirii tehnicilor corecte de optimizare SEO și de ignorare a metodelor neortodoxe, atunci lumea s-ar transforma într-un câmp de luptă cu lovituri sub centură.
Eliminarea concurenței cu ajutorul tehnicilor SEO nu (mai) este posibilă așa de ușor cum își închipuie unii. Ba, eu aș spune că e extrem de dificilă și nu merită efortul. Cea mai bună abordare ar fi aceea să se optimizeze site-ul în sensul creșterii valorii lui intrinseci, nu să investești în distrugerea site-ului concurent.
Google abordează altfel problema. Dacă spre un site din România sunt multe legături din Vietnam acestea sunt ignorate. În schimb, dacă spre site-ul în cauză este un link dintr-una din țările UE, atunci acesta este considerat contabilizat și analizat. O bilă albă pentru site-ul în cauză, cât de albă depinde de la caz la caz. În fapt este o creștere de autoritate, de relevanță, cum doriți.
Altfel spus, dacă pe o găină sunt câțiva păduchi, aceștia nu sunt băgați în seamă. În schimb, dacă găina face ouă de două ori mai mari decât ale altora… atunci aceasta este propulsată în topul celor mai valoroase găini. Asta ca să fiu mai plastic, să explic prin analogie ce înseamnă penalizarea și promovarea unui site. Este opinia mea, bazată pe toți anii de când mă ocup de site-uri, de construcția, editarea și promovarea acestora.
SEO negativ cu linkuri este aproape o himeră…
Prin cele expuse mai sus am vrut să evidențiez de fapt că a devenit extrem de dificil să faci rău unui site prin link-building. Adică să alegi site-uri generatoare de spam și să aștepți ca acesta „să cadă”. Asta înseamnă și că dacă nu știi ce faci nu poți provoca o penalizare Google. Dacă vorbim despre linkuri cu spam, evident.
Așadar, în lumina celor expuse mai sus, se pune întrebarea: cum să faci optimizare SEO la un site, să-l duci în față, iar apoi acesta să cadă din cauza legăturilor spre el!? Mi se pare un nonsens. Dacă reușesc să promovez un site, ulterior acesta nu va regresa din cauza unor legături proaste spre el. Ar putea să cadă din SERP poate prin dispariția legăturilor bune, ceea ce este cu totul altceva.
Nu știu dacă am reușit să mă fac înțeles. Oricum, un lucru este clar. Serviciile web, cele de optimizare SEO, de administrare de conținut, ca să poată fi făcute cum trebuie este nevoie de încredere. Nu se poate face nimic fără să existe acea legătură între prestatorul și beneficiarul serviciilor. Dacă nu crezi în omul pe care-l angajezi… totul devine un nonsens. O pierdere de vreme și de bani.