Despre un business promotion cum nu doresc la nimeni. Am primit un mail să-mi înregistrez mica mea afacere în portalul EU Business Register. Aveam un document pdf în atach pe care trebuia să-l completez și să-l trimit. Era și mesajul „updating is free of charge”. Documentul arăta profesional, cu rubrici care trădau o instituție serioasă, puteam să-mi înscriu adresa, profilul, webiste-ul. Mă alegeam cu un backlink. Ce mai, o ofertă de nerefuzat! Asta ar fi o pleașcă, îmi zic eu și mă pregăteam să completez și să expediez.
Există momente în care lași prudența deoparte. În care te crezi grozav și că le știi pe toate. Eu am avut atunci un astfel de moment. La fel de adevărat este însă că există și momente în care inspirația te lovește peste ceafă, na, fire-ai al dracului! Află, fraiere! În care parcă ți se pune o lanternă în mână care luminează ce trebuie să vezi. Sunt momente de luciditate care naiba știe de unde apar dar sunt ceva minunat. Culmea, atunci, am avut și un astfel de moment.
Cum ziceam, mă pregăteam să expediez formularul cu cine sunt eu, ce fac, adresa mea, adresa website-ului… Păi da, că numele sună bine, EU Business Register, eram convins că era un fel de registru al comerțului european, un business promotion foarte eficient. Mă rog, un fel de catalog cu firme. Și inspirația poc peste ceafă! „Dar știi în puii mei ce fel de portal ăsta!? Știi ce reputație are? Ia verifică, pune mâna și caută că nu obosești cu munca!…”
Un portal de business înșelător
Și caut, să văd ce portal de business este. Și primul lucru care mi-a sărit în ochi a fost tocmai un anunț al celor de la European Business Registry Association. Că să fim atenți, că nu este nicio legătură între ei și EU Business Register. Altfel spus, este spam în toată regula. Și ni se dă un link spre adevăratul portal de înregistrare a firmelor. Adevăratul EBR. (Știam eu că există așa ceva, dar v-am zis, uneori îți pierzi mințile. Te lăcomești, să te cunoască lumea, să fii cunscut, să faci bani!…)
Bun. Și am deschis ochii despre ce fel de portal este și ce fel de business face.
Vă aduceți aminte de discuțiile acelea că dacă faci un contract să te uiți neapărat la clauzele scrise cu litere mici? Acelea care te fac de fapt prizonier într-o legătură pe care de la un moment dat nu o mai vrei? Sau care prevăd taxe, comisioane… tot felul de chestii pe care dacă le-ai ști nu a mai semna contractul? Ei bine, așa am pățit și eu. Documentul acela conținea un text cu litere mici. Nu te gândești că te va costa bani, căci în mesaj este formula aceea magică „updating is free of charge”! Asta îți ia mințile, dacă nu te gândești și sari ca fraierul, crezi că e gratis. Nimic nu e gratis în lumea asta.
Ca să nu o mai lungesc atât, la sfârșitul documentului erau câteva rânduri cu litere mici, mici… la care nici nu m-am uitat. Acolo scrie că înscrierea în registru costă 995 euro pe an! Iar contractul este pe o durată de trei ani. (Doar updatarea informațiilor este gratis, v-ați prins, nu!? Intuiți deci efectele acestui tip de business promotion…)
Site-ul, portalul, directorul, cum vreți să-i spuneți, el chiar există. Doar că e o labă tristă. Mă bucur că n-am mușcat.
Riscul contractelor de adeziune semnate cu ochii închiși
Acestea se numesc contracte de adeziune. În care aderi la condițiile pe care ți le oferă cealaltă parte contractantă. Dar pentru un business oarecare, acest portal este absolut inutil. Nu doar doar că are un cost exorbitant, dar chiar nu te ajută cu nimic.
S-ar putea pune problema: și ce-i dacă, nu plătești și gata! Nu e chiar așa, vei primi o factură și vei fi supus la presiunui imense. Sunt avocați care numai din asta trăiesc. Iar internetul a devenit de mai multă vreme o sursă de existență.
Vă sfătuiesc să nu vă bazați pe faptul că sunteți aici iar celălalt în altă țară. Puteți citi și articolul Aplicarea copyright-ului la un business cu fotografii. Vânătorii de recompense unde tratez tema aceasta a contractului semnat pe internet.
Mărturisesc că am scăpat ca prin urechile acului.