Probabil ați auzit de „cârlig” în jurnalism. Ele există și în blogging… Dar în SEO? Haideți să vedem mai întâi ce înseamnă un cârlig. Este acel ceva cu care agățați cititorul să vă citească o știre sau un text. Sau să o asculte ori să o privească. Realizarea cârligului depinde de mediul în care se transmite informația. Ei bine, în SEO este la fel. Cârlig este acel element care determină vizitatorul să stea pe site, să viziteze altă pagină. Iar apoi alta (alt cârlig) dacă se poate alta și tot așa.
În fine, pentru SEO un cârlig este ceea ce ne ține „captiv” vizitatorul. Iar astfel ne crește „ranking-ul” și în cele din urmă ni se promovează site-ul. Pentru a înțelege cum funcționează ar fi ideal să-l exemplificăm.
Un cârlig poate fi:
- un hyperlink – indiferent că este imagine, text sau buton;
- newsletter;
- rezultat dintr-o căutare;
- orice altceva care conduce la deschiderea unei pagini web;
S-ar putea spune că seamănă cu o pagină de tip landing. Totuși, diferențele sunt substanțiale.
Cârlig în mass-media
Cea mai bună reprezentare a acestuia este un mic text de introducere. Acesta conține informații incitante despre ceea ce ai putea să citești dacă faci click pe link. Textul ar trebui să fie construit de așa natură încât să stârnească interesul. Să te facă curios să citești. De obicei se extrage senzaționalul informației. De cele mai multe ori, cârligul se termină cu ceva de genul aflați mai multe sau află ce și cum. După care dacă urmezi linkul intri în pagina (sau site-ul) cu informația respectivă.
Pentru SEO este important felul în care este construit hyperlinkul.
În presa scrisă tradițională cârligele erau fie pe manșeta ziarului, fie mici texte cu sau fără imagine. Acestea se terminau cu îndemnul de a citi în pagina cutare despre subiect.
Cârligul în presa de radio diferă total de cel din presa scrisă. Deoarece informația este destinată unui public care în timp ce ascultă mai face și altceva, cârligul este de fapt informația esențială. Această construcție se datorează faptului că informația nu poate fi structurată la modul clasic, or atunci pentru a ține ascultătorul „în priză” începi cu adevărata informație. Iar apoi detaliezi.
Cam la fel este și în TV când, la începutul jurnalelor de știri se prezintă subiectele pe scurt. Scopul este tocmai acesta, să țină telespectatorul pe scaun. Iar apoi, acesta să urmărească știrea.
Funcțiuni suplimentare ale cârligului
Dacă este bine construit și amplasat cârligul de presă are (și) scopul de a pune în valoare reclama. Ați remarcat desigur când vi se spune că puteți afla despre o nemaipomenită întâmplare dar numai după o scurtă pauză publicitară. Prezentatorii și crainicii, în general cine se ocupă de transmisie, nu bagă nici ei la întâmplare reclamele. Sau mai bine zis cârligele sunt plasate înaintea calupurilor publicitare.
Pentru SEO cârligul are doar funcția de a genera trafic pentru o anumită pagină. Modul în care este construit cârligul va determina o creștere de relevanță a paginii respective. Apoi, implicit, a întregului site. Dacă în pagina de destinație poate exista un alt cârlig? Desigur, cine vă oprește!? Doar să aveți fantezie pentru a le concepe.
Definiție sui generis a unui cârlig
Atât în presă cât și în SEO, un cârlig reprezintă același lucru. Un element prin care publicul este invitat să vadă, să citească, să ia act de ceva. Sau să cumpere.
Cârligul la bloggeri
Bloggerii ar trebui să fie atenți la conceperea cârligului. (Ca și cei din presa scrisă de altfel.) Adică dacă faci un text de pe care să plece o legătură către conținutul propriu-zis, ar fi bine ca să fie cât mai diferit. Aceasta din cauza problemelor de conținut duplicat.
Oricum, ați văzut cât de supărătoare sunt situațiile în care citești un fragment, apoi urmezi legătura și o iei de la început. (Agențiile de presă fac așa, dar din cauza neinspirației în a folosi software-ul.)
La bloggeri aș sugera ca textul cârligului să furnizeze alte informații comparativ cu conținutul textului de destinație dar să rămână în aceeași tematică. Sau măcar să ajungă exact acolo unde ar fi în mod firesc continuarea.
Cârligul de SEO. Strategii și capcane
Dacă vreți să aveți certitudinea că ați construit un cârlig nemaipomenit și că mulți vizitatori vor da click… scrieți o introducere bombastică! Una care te trimite la o pagină care conține ceva extraordinar, nemaipomenit. Puneți o imagine cu o femeie dezbrăcată! Niște sâni grozavi, fese, buric… tot ceea ce atrage privirile. Pentru că, să fim sinceri, tendințele de sexualitate au mare trecere. Aproape orice bărbat va trage cu ochiul. Și va face click pe imagine.
Ca să atrageți femeile puneți ceva ce le place lor. O imagine cu o prăjitură, cu sirop, cu fructe, dietă de slăbit. Ceva ce le dă pe spate! Sau un Schwarzenegger…
Astfel, veți reuși o primă parte a strategiei dvs SEO: vizitatorii accesează pagina unde trimite cârligul.
Când strategia nu funcționează efectul este invers
Ok., am făcut un cârlig cu un text demențial. Am pus o femeie dezbrăcată sau un storcător de fructe, vin vizitatorii, intră pe pagina noastră dar… efectul nu se vede! Este adevărat că optimizarea SEO are efecte vizibile doar după un timp, dar parcă acestea nu ar exista.
Greșeala este (de obicei) la faptul că oamenii nu găsesc ceea ce se așteaptă din cârligul fantastic cu care i-ați agățat. Adică ei se așteaptă să vadă poze sexy cu o vedetă și dau de o reclamă la cizme de cauciuc. O țeapă, cum s-ar zice.
Bun, ce înseamnă acest lucru dpv al Google? Practic, un singur lucru: că site-ul dvs nu este interesant la domeniul respectiv! Și ce înseamnă asta? Că dacă ați intenționat o strategie de promovare a unui keyword, nu contează care, efectul este exact contrariul. Google va considera că site-ul dvs este neinteresant în domeniul respectiv.
Rata de respingere. Efectele unui cârlig de SEO mincinos
Ideea este că Google înregistrează timpul cât un vizitator se află pe o anumită pagină. Este contorizat și comportamentul acestuia. Dacă utilizatorul iese rapid din pagină și se duce din nou la Google să caute… e clar! În pagina dvs nu a găsit ceea ce căuta. Iar dacă a fost trimis acolo de un cârlig, acela nu face doi bani.
Rata de respingere este procentul acela dat de vizitatorii care ajung pe site, iar apoi fără a urma un link, fără să cumpere ceva sau să completeze un formular, de fapt nu întreprind nicio acțiune… ies afară de pe site. Deci, concluzia se impune de la sine. Procedați astfel încât să-i oferiți un conținut interesant. Asta vă va îmbunătăți performanța site-ului.
După cum realizați, cîrligul dvs nu este în regulă. Sau, la fel ca în tabloide, duce la știri slabe, la pagini fără un conținut atractiv.
Concluzia se impune de la sine. În optimizarea SEO este nevoie de un cârlig care să agațe cititorul. Dacă doar pregătești site-ul ca să fie corect tehnic, însă când citești textul te adoarme… n-ai făcut nimic. Lucrați doar astfel încât să vină pe site utilizatorii care sunt interesați de serviciile dvs. Sunt mai puțini dar nu vor crește rata de respingere. Cu unul sau mai multe cârlige meșteșugite vi-i veți face prieteni pe vecie.
» Cum obții text pentru site. Alegerea unui copywriter
» What Is Bounce Rate and What Is a Good Rate? (Ce este rata de respingere și la ce este ea bună)