Ce este strategia SEO şi cum o construim

strategia SEO
Strategia SEO este propria noastră imagine despre noi

Facem strategia SEO pentru x cuvinte, campanii de promovare pentru x cuvinte cheie! Acestea sunt formule șablon care văd că încă au priză la public. Altfel nu-mi explic cum de încă funcționează. De fapt știu cum, știu foarte bine că încă există cerere. Oamenii, cei care spun prostii și cei care vor să asculte prostii, vor fi mereu legați între ei cu un cordon ombilical. Ceva ca un cerc vicios. Și unii și alții au rămas încremeniți în timp.

Sunt un tip care citește alte bloguri, articole, reviste, nu neapărat că vreau eu să mă dau deștept, cred că mai degrabă este o deformație profesională. Am fost jurnalist și cam citeam ce-mi pica în mână. Era un mijloc de a fi la curent. Dacă vrei să fii informat trebuie să citești, să înțelegi informația, să o corelezi, să o judeci și să o interpretezi. Iar informația trebuie să-ți parvină din cât mai multe surse, altfel riști să fii manipulat.

Introducere în strategia SEO, de ieri astăzi și mâine

Bun, acum să revenim la strategia SEO. Ce înseamnă? În primul rând trebuie să separăm sensul de tactică de cel de strategie. Spun asta pentru că am observat o confuzie totală.Sunt două noțiuni diferite. În esență strategia se referă la ceva pe termen lung iar tactica e cu scopuri imediate. Pe cale de consecință, strategia SEO ar însemna să ne definim un obiectiv pe termen lung și pe care să-l urmăm. Și pe care-l vom atinge folosindu-ne de diferite tactici.

Agențiile SEO de ieri propuneau clientului obiective în funcție de cuvintele cheie. Și spuneau un număr 10, 20, 30… niciodată nu am înțeles cum naiba făceau chestiile astea prin trafic organic!? Mai corect ar fi să spun cum de credeau clienții că se poate așa ceva la un site fără a folosi anunțuri pe Google!? Căci un obiectiv SEO de 50 de keyword-uri la un site de prezentare al unei clinici stomatologice este cam aiuristic fără Adwords! Or eu, când spun SEO mă refer la trafic organic.

Trafic organic vs trafic plătit. Sau SEO vs Google Ads

Diferența între algoritmii de ieri și cei de azi

Ceea ce nu înțeleg unii clienți de astăzi este că trebuie să închidă ușa trecutului. Dacă acum câțiva ani optimizarea-promovarea unui site se făcea într-adevăr pe cuvinte cheie, astăzi este vorba de tematică, de semantică, de sens general. Da, a existat o vreme când ideea era să bagi cât mai multe cuvinte cheie în text, în site. Optimizarea SEO se făcea deci cu totul altfel. Acum, Google a scos algoritmi care nu se mai uită la câte keyword-uri sunt într-un text. La cât de dese sunt acestea. Ci la ce temă tratează site-ul, la varietatea de sinonime, la similitudini și legături.

Așadar, sunt absolut convins că ați întâlnit situații când ați căutat ceva pe Google și răspunsul a fost ceva ce nu se potrivea 100% cu cuvintele pe care le-ați introdus. De asemenea, sunt convins, pagina ce vi s-a oferit ca răspuns se încadra în sensul cuvintelor pe care le-ați căutat. Este un exemplu de ce înseamnă căutarea cu Google astăzi.

SERP si rezultate algoritm RankBrain
Algoritmul RankBrain ne arată de fapt rezultate reale, ele oferă sensul real alcăutării noastre. Când căutăm flori protejate și de fapt trebuie să avem în vedere că sunt plante, iar flora în ansamblul ei trebuie protejată..

Algoritmul Google a devenit mult mai inteligent. El a învățat să înțeleagă sensul căutărilor noastre și ne oferă ceea ce căutăm de fapt, nu neapărat ce cerem. (Chiar dacă introducem un cuvânt greșit, ne întreabă dacă nu cumva am vrut să spunem altceva… Ce înseamnă algoritmul BERT)

Așadar, suntem sub semnul inteligenței artificiale.

All about the Google RankBrain algorithm

Contextul la o căutare Google, să-l înțelegem și să profităm de el…

Principiul strategiei de conținut și de optimizare a site-ului

În lumina celor spuse mai sus… cum facem strategia SEO? Altfel spus, cum o gândim pe termen lung? Eu cred că lucrurile sunt simple, mai simple decât vă închipuiți. Adică va trebui să dirijați conținutul site-ului. Cum? Nefiind dogmatici!

Adică dacă aveți un hotel să nu includeți conținut doar despre numărul de camere și că aveți apă caldă. Puneți în site și relații despre obiectivele turistice. Hotelurile sunt necesare turiștilor și oamenilor de afaceri, călătorilor în general. Prin algoritmii săi, Google va înțelege că este vorba de un site cu servicii hoteliere. Introduceți relații și despre muzee…

Dacă aveți un site cu servicii medicale pentru copii, de exemplu, tratați afecțiunile celor mici. Toate, nu doar cele pentru care aveți medici specialiști. SEO înseamnă și plasarea site-ului într-o anumită atmosferă. Vedeți mai sus… 

Strategia SEO la concret. Exemplu de optimizare și promovare

Doar să vorbești și să nu dai exemple educative, să nu arăți ceva concret, acesta este un obicei prost. Am să vă explic o parte din munca mea. Însă, grație criteriilor de confidențialitate nu ofer nume concrete. Doar vă explic cum „pun eu pe picioare” site-uri. Cum le „ridic” și le promovez.

Site-ul despre care vorbesc este prezentarea unei mici afaceri din domeniul medical. Până l-am luat eu în administrare el practic nu exista. Nu-l găseai decât dacă-i știai adresa. Mai jos aveți un grafic care relevă situația indexării paginilor site-ului.

Strategie SEO explicata prin Google Search Console
Scopul unei strategii SEO este de a avea cat mai multe pagini indexate de către Google. Dar acestea ar trebui să fie indexate ca rferindu-se la scopul site-ului. Altfel… e aiurea, muncă irosită, bani cheltuiți…

Graficul conține trei momente de timp, respectiv A, B și C. Despre acestea voi vorbi în continuare, despre relevanța lor în strategia SEO. Astfel de grafice puteți obține din Google Search Console. Depinde doar de dvs să le interpretați și să creșteți performanța.

Etapa de indexare voluntară de către Google; între A și B

Prima perioadă a evoluției unui site este cea care începe cu punctul A. Desigur că încă de la început aveți o idee despre conținutul acestuia. Știți cam despre ce va fi vorba în el. Să spunem că aveți o strategie de SEO, poate mai puțin evoluată dar ea există cel puțin la modul intuitiv.

Imediat când lansați website-ul el va fi verificat de Google. Indiferent dacă este sau nu optimizat SEO, crawlerele îl scotocesc bine de tot și iau la cunoștință de conținut. Unele pagini sunt indexate, adică luate în evidență, altele nu. Este greu de spus pe ce criterii indexează și în funcție de ce anume.

Deci, vreau să spun că în același timp în care dați drumul la un nume de domeniu, apar și roboții motoarelor de căutare. Așadar, înțelegeți de ce este o mare păcăleală din partea celor care vă percep o taxă ca să vă înscrie în Google. Nu trebuie să faceți nimic pentru asta. Vine Google singur, indiferent dacă ați făcut SEO sau nu. Atâta doar că dacă nu e optimizat, vă indexează toate prostiile din timpul construcției site-ului.

Strategia SEO, indexarea dirijată

Momentul B este aproximativ când am intervenit eu în site. Dacă observați este un salt, când Google ia la cunoștință de numărul de pagini care existau în site. Cu gri sunt paginile descoperite dar neindexate, cu verde cele indexate.

Cum a avut loc această „explozie”? La momentul B a fost creată o hartă a site-ului. Acesta este un fișier care conține adresele tuturor paginilor din site. De regulă se numește sitemap.xml. Ei bine, acest fișier transmite către motorul de căutare informații despre conținutul site-ului. Ce este și la ce adresă.

Optimizarea SEO și sitemap-urile. Ce sunt și cu se se mănâncă

Eu vă sugerez ca între momentul A și B să fie un timp cât mai scurt, ideal ar fi ca aceste puncte să se suprapună. Adică să începeți viața site-ului direct cu SEO. Altfel pierdeți timp și bani. Adică veți descoperi că nu vă folosește la nimic site-ul. Nu este găsit, nu vindeți, nu stabiliți contacte, aveți niște pagini web inutile.

Obiectivul din această etapă este ca să fie cât mai multe pagini indexate conform dorințelor dvs. Adică să fie optimizate conform scopului site-ului, pentru produsele pe care le vindeți, pentru serviciile pe care le oferiți. Într-un cuvânt suma paginilor dvs să conveargă spre același obiectiv.

Scopul strategiei de SEO este să crească relevanța site-ului în domeniul respectiv. Nu vă „lăcomiți” să vă fie toate paginile indexate, căci nu are sens! Este o muncă titanică și inutilă. De ce ați vrea ca Google să vă indexeze un formular de contact sau regulamentul GDPR?

Opinia mea, a celor care sunt în zona asta, este aceea că pentru a vă menține în topul căutărilor ar fi bine să vă reactualizați conținutul. Un site bun se preocupă și de aducerea la zi a informațiilor. Mereu și mereu. Cam asta e cu strategia de SEO. 

Despre Matei Bitea 170 de articole
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...