Click fraud; ce este și cum se combate…

cșick fraud
Banii se pot risipi și datorită click fraud, nu doar prin neglijenta noastra

Ați observat cum de la o vreme au apărut tot felul de firme care promit că-ți protejează bugetul de click-urile frauduloase? Ce sunt acestea și cum au apărut, cum se elimină… sau dacă se pot elimina, voi încerca să detaliez în acest articol.

Click fraud este ceva ce s-a instalat în mediul online în ultimii ani. Afectează pe oricine are reclamă pe Google Ads. Mă rog, nu chiar pe oricine, doar cine contează, cine are concurență…

Funcționează în felul următor. Ai o afacere pe care vrei s-o promovezi prin anunțuri pe Google Ads. Plătești și aștepți să vină rezultatele. Dar… acestea nu vin! Vezi cum anunțul tău este accesat dar nu cumpără nimeni, nu-ți cere nimeni nimic, bate vântul! Sau prea puțin, să nu exagerăm…

» Despre asta scriam și acum cinci ani: SEO pentru non-blonde

Și totuși banii se duc. Google nu te iartă, ai click-uri pe anunțuri, ai accesări, plătești! Misterul este simplu de elucidat: concurența îți consumă bugetul! Iar ceea ce este mai grav e că după ce ți-ai epuizat bugetul nu mai apari deloc!

Ce este click fraud

Cum vă poate cheltui concurența bugetul dvs pentru reclamă!? Închipuiți-vă rivalul dvs. cum stă dimineața și-și bea cafeaua, iar între timp mai dă un click pe anunțul dvs.! Și cu fiecare click pe care-l dă, se mai duce către Google o parte din banii dvs. Să luăm un exemplu.

» Despre click fraud, un articol destul de bun și pe Wikipedia

Aveți o firmă de închirieri de mașini în Timișoara. Plătiți la Google ca să apară anunțul dvs de câte ori cineva caută „rent a car” sau „mașini de închiriat” și se află în Timișoara. Sau caută de undeva din Spania, de exemplu și alătură cuvântul Timișoara.

Atunci, în mod normal, de fiecare dată apare și reclama dvs. Cine o vede face click și intră pe site, vede oferta dvs. Aveți șansa să închiriați. Ei bine, nu sunteți singur, ca dvs mai sunt câteva firme de închirieri de mașini în Timișoara. Iar businessul este business, nu ține cont de politețuri și de bun simț. Fiecare luptă să facă profit. Or, în aceste condiții, concurența dvs face exact ce am spus. Bea cafeaua de dimineață și face click pe anunțul dvs.

După ce vă epuizează bugetul pe ziua respectivă ați dispărut. Nu mai apăreți. Apare doar anunțul lui, al concurentului. Și dvs ați aruncat banii pe fereastră. Situația este la fel în orice branșă, indiferent că vindeți pantofi sau ochelari de soare. Ideea este că investiți în a vă face cunoscut și de fapt vă aruncați banii, reclama nu are niciun efect. Este „văzută” mereu de aceleași persoane răuvoitoare.

Veți spune că e concurență neloială. Poate. Dați-i în judecată! Credeți că aveți vreo șansă!? Unde este infracțiunea de click fraud?

La început au fost hoții. După aceea lacătele

Cel mai cunoscut sistem de plată pentru click pe banner, pe anunț sau pe link este cel dezvoltat de Google. Se numea AdWords, acum este simplu Adds. Însă nu a fost o decât o chestiune de timp până au apărut „întreprinzătorii”, adică aceia care-și lichidau concurența „clickuind” pe reclamele lor. Așa s-a născut click fraud.

Situația s-a mai schimbat între timp, față de acum câțiva ani, dar se pare că mai sunt foarte multe imperfecțiuni. Știți cum e? Ca la război, întâi apare arma și apoi contra-arma. Întâi hackerii, apoi software-ul împotriva lor. Întâi au fost focurile, apoi instalațiile de stins incendii. Întâi coronavirusul, apoi vaccinul și enumerarea poate continua la nesfârșit.

Google a pus la punct un sistem destul de sofisticat care detectează acest tip de comportament. Și-l elimină, adică nu supune proprietarul anunțului la plată pentru asta. Căci este evident că vizitatorul nu are de gând să cumpere nimic. Adică să facă o conversie cum zic unii….

Blocarea lui se bazează pe IP-ul celui care dă click în mod repetat fără a comanda un serviciu. Marea problemă este însă că așa sunt opriți în majoritatea lor doar „roboții”. Destul de ușor, oamenii trec de sistem. Apoi, se fac și confuzii, când vizitatorii onești sunt confundați cu roboți. În fine, tot e mai bun decât nimic.

O altă posibilitate de a bloca utilizatorii de rea-credință este pusă la îndemâna proprietarului contului de publicitate respectiv. Adică dvs. când vedeți că aveți mereu același utilizator care vine tot a doua zi și vă mâncă nervii, doar face click pe anunț și nu vrea nimic, îl blocați și gata. Vă dați seama imediat că nu este decât un „cheltuitor de buget” și adăugați acel IP la o listă neagră. De fapt este o „chestie manuală”. 

Dacă aveți site-ul în wordpress situația se poate ușura prin folosirea unor pluginuri. Doar că și acestea costă. Pe gratis nu este decât moartea!

Una peste alta, costurile dvs cu anunțurile vor crește. Va trebui să investiți și pentru a vă bloca dușmanii. Or asta înseamnă timp, energie, bani! Apărarea de „click fraudatorii” ăștia vă va ridica nivelul general de cheltuieli.

Firme de blocare click fraud

Existența acestor firme care se laudă că reduc semnificativ pe cei de rea-credință nu este decât o confirmare a faptului că o parte din banii dați pe anunțuri se aruncă în vânt. Acești „curățitori” îi găsiți pe Facebook, prin căutare pe Google, de fapt pe orice alte rețele de socializare.

» Unul din întreprinzătorii care combat click fraud

În principiu, acestea fac ce v-am spus mai sus. Supraveghează cine intră pe contul dvs de Google Ads. Identifică roboții și îi blochează. Și vă trimit o factură.

Cum am spus, asta puteți face și dvs, dar înseamnă timp și energie risipită.

Combaterea cheltuielilor inutile cu Google Ads prin SEO

Nu vreau să spun că anunțurile sunt inutile, au și ele scopul lor, au o anume utilitate. Esențial este însă să știți un lucru: dacă site-ul dvs nu are o valoare a lui și se bazează doar pe anunțuri, atunci după încheierea unei campanii publicitare nu rămâne nimic în urmă. Însă dacă site-ul este optimizat SEO el va fi găsit și fără anunțuri.

Există și reversul medaliei. O categorie (destul de mare) de utilizatori nici nu-și fac cumpărăturile de site-uri care apar în anunțuri. Intră pe cele care sunt arătate de Google în mod natural. Adică organic. Adică bine pregătite, optimizate, în care s-a investit în calitate. Cu SEO eficient…

Și de fapt esențial este altceva. Contează foarte mult să fii în prima pagină, contează să fii și în a doua. Dar e important și cât plătești pentru asta! Dacă vă limitați doar la anunțuri, după ce acestea dispar investiția dvs a cam dispărut și ea. Poate doar dacă ați vândut suficient și e cazul să vă apucați de altceva…


Despre Matei Bitea Articolele 120
Ma ocup de Optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. Sunt fost jurnalist. De la începutul anilor 90 am scris si publicat mii de articole si fotografii. Am scris si proza scurta. La reportaje si fotoreportaje ma pricep cel mai bine. Acum fac web design. Scriu, editez, optimizez si promovez site-urile altora. Nu e o mare afacere, mai degraba un job bine-platit...

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*