Ca să înțelegeți ce înseamnă incompetența SEO mai întâi trebuie știut ce este competența. Adică nu, de asta are toată lumea în varii domenii, știți f bine ce este. Am pus mâna pe un audit SEO, unul pentru care un client de-al meu a dat niște bani și în funcție de care dorește să-i fac optimizarea site-ului. De la persoane cu competențe nu glumă, experți SEO. De cum am început să-l citesc, am dat de prima grozăvie. Nu știu dacă e prostie pură sau combinată și cu ceva originalitate stupidă. Citiți mai departe și încercați să urmăriți argumentația pe care vi-o ofer. Dar fiți atenți și sursele de documentare pe care profesional m-am obișnuit să le ofer cititorilor mei din aproape 25 de ani de presă scrisă…
Pentru textul de față voi ilustra argumentația cu un material video oferit de un fel de Dumnezeu al căutărilor pe internet, eu cred că el a scris și biblia SEO-manilor! Matt Cutts… Puteți vedea ce spune el despre densitatea cuvintelor cheie, noțiune pe care o veți înțelege mai bine de acum înainte…
Pretextul unui așa zis audit
Zicea auditorul respectiv, acela plin de competență, expertul SEO, despre primul lucru pe care-l fac motoarele de căutare. Că atunci când citesc o pagină web, la început, elimină codul HTML. Astfel încât să rămână doar cuvintele în stare pură. Argumentația lui era simplă: ai atâtea cuvinte de astea, atâtea de astea, mai trebuie să scrii atâtea din astea și gata, e limpede totul!
Nu-i păsa omului care a făcut auditul absolut deloc de codul HTML. La ale cărui ediții s-au jertit deja atâția programatori. Nu-i păsa de titlurile dintr-un text, de subtitluri, de etichete și de proprietățile lor. De semnificația limbajului, de ce se pune una și nu alta… Nu, nimic, pentru el existau doar cuvinte în stare pură, atâtea de astea, atâtea și-uri, atăția de de-uri … Cam asta însemna pentru el SEO, număratul cuvintelor și caracterelor dintr-un meta-tag.
În funcție de numărul de cuvinte specifice aveai și autoritatea site-ului respectiv. Câtă auto-filo-mono-pluri-deca-SEO competență!…
Keyword-ul este un concept, nu un cuvânt!
Treaba asta cu numărul de cuvinte dintr-un text, cu ce cuvinte ai… i-a rămas omului cu auditul întipărit în cap încă din urmă cu câțiva ani. Pe atunci, dacă doreai să ai un trafic nemaipomenit, băgai în pagina ta niște cuvinte de-alea, știți dvs. de care. Căci astea se căutau! Toată lumea care descoperea internetul căuta poze pe care nu le vede la neveste. Iar ca să fie și site-ul tău vizitat, chiar dacă tu scriai despre cultura porumbului în zonele de deal, introduceai în site cuvinte de-astea… Le scriai cu culoare albă pe fond alb, nu vedea nimeni decât motorul de căutare… (Așa cum zicea maestrul cu auditul și competența SEO!) Și veneau oamenii la tine pe site, dădeau de cucuruz și plecau, dar ce mai conta, ți-ai făcut trafic și erai primul…
Așa se făcea SEO pe vremuri. Apoi, a apărut Google!
Optimizarea, astăzi
Deci, acum, nu contează dacă ai 10 sau 20 de cuvinte într-un text, dacă ele nu sunt în corelație și cu alte elemente. Dacă site-ul tău este despre un restaurant, înseamnă că va conține neapărat și niște meniuri. Poate niște rețete, un cv de bucătar… Ați înțeles ideea? Nu e suficient să ai 20 de cuvinte de restaurant, 10 cu cina și 12 cu prânzul…
Iar textul poate avea titlul de „Restaurantul lui Gerorgică” și să urmeze o descriere. Google când citește titlul și observă că e restaurant, dacă vede că și în conținut se mai și leagă pricepe despre ce este vorba. Totul se leagă! Poți să bagi câte sute de cuvinte vrei, degeaba, dacă nu este conceptul nu e nimic! Un audit SEO vorbește exact despre acest lucru, iar domnul cu competența ar fi trebuit să știe…
Iar ca să fie totul și mai revoltător, să vă uitați la mine ca la un ciudat, aflați că puteți să nu scrieți niciun cuvânt cheie, ele nici nu mai contează, ele sunt luate de către Google din site, din legături, din conceptul site-ului în sine… Deci, o aiureală auditul omului acela…
Cum știi cuvântul cel mai căutat…
Ca să aflați rețeta celui mai căutat cuvânt, acela după care (eventual) să concepeți SEO pentru un site anume, nu trebuie să dați bani. Google vă pune la îndemână un instrument nemaipomenit: opțiunea de „autocomplete” de la browser. Pare pueril, dar nu este. E doar o chestiune de competență, de ceea ce înseamnă SEO.
Concret, când vreți să căutați „optimizare site” veți observa că nici nu apucați să scrieți tot că deja vi se sugerează cea mai căutată combinație. E în firea lucrurilor să faceți așa…
Ce se caută mai mult „case din lemn” sau „case de lemn”? Încercați cu autocomplete și veți observa singuri…
În auditul respectiv sunt date mai multe date și emise mai multe păreri, dar nu sunt argumentate niciuna. Rămân doar afirmații ale specialistului în cauză. Repet, ascultați-l pe omul care este una dintre eminențele cenușii de la Google, aveți linkul mai sus…
Gânduri ca un fel de concluzie
Cred că principala problemă a celor care își iau informațiile de pe internet este întâlnirea cu diletanții, ca să nu spun cu impostorii. Chestiunea este valabilă cu atât mai mult pentru secțiunile de web design, SEO sau chestiuni de marketing și promovare online, domenii în care afirm cu convingere că sunt foarte mulți specialiști și prea puțini cunoscători! Sau, cum se spune în popor, multă lume, puțini oameni…
Cum să te ferești de ei, cum să-i deosebești pentru a nu le plăti (in) competența în tot cwe ține de promovare, de SEO la modul general!? Eu cred că e destul de greu, iar asta pentru că aici, în România, lipsește mentalitatea de a fi corect, de a învăța la școală, de a-ți obține diplomele pe merit. Iar în ceea ce privește internetul… aici e ignoranță și jaf la drumul mare.
Subiectul expus mai sus mi se pare foarte interesant și chiar mă gândesc să fac mai multe seriale. Se pot spune multe despre impostura, despre cea din SEO, adică exact un domeniu unde nu se fac școli, nu sunt cursuri de specialitate, iar singura sursa de documentare rămân comunicatele de la Google, teoriile expuse de programatorii și specialiștii lor, în speță de Matt Cutts, precum și de articolele sau manualele de bune practici difuzate de marea companie de peste Ocean. Pe care însă trebuie să le citești, altfel nu înveți nimic.
Da, chiar dacă vă vine să râdeți, acesta este adevărul: ca să știi și să înveți SEO nu trebuie să faci altceva decât să te uiți în gura lor, a ăstora de la Google. Doar ei contează, doar ce spun ei și ce scriu. Citiți-le blogurile și uitați-vă pe youtube la tot ce se publică!
Ce înseamnă competența în SEO!?
Competența înseamnă acea însușire pe care dacă o ai ești comopetent, dacă este în electricitate ești electrician, dacă e vorba de SEO atunci te pricepi la promovare. Da, deci înseamnă că trebuie să obții această însușire. Cum? De regulă printr-un curs, certificat, calificare, ceva de genul acesta.
Marea problemă este că astfel de cursuri acreditate nu se eliberează niciunde. Iar de către Google în niciun caz…
Acum o să mă întrebați: dar ce, îi fi și tu vreun super-competent? N-am spus asta, dar mai decât mulți alții sunt. Și sunt bășcălios. Fac mișto de habarniști, de ăștia cu competență în SEO, gramatică și HTML. Amestecate cu bucătăria de vară, cu buruieni și pătlagină…

