
Într-unul din materialele sale video de pe Youtube, John Mueller ne lămurește ce înseamnă conținut de calitate. Explicațiile lui vin să modifice oarecum percepția noastră, a tuturor. A bloggerilor, a comercianților, a celor care ne ocupăm de SEO. Dar ca să înțelegeți ce vreau să spun, vă propun un experiment simplu. Căutați pe internet „continut de calitate pentru Google”.
Indiferent ce motor de căutare veți folosi, veți obține aproximativ aceleași rezultate. Adică veți găsi site-uri, articole, materiale care vă explică băbește ce înseamnă un bun conținut pentru Google. Veți găsi tutoriale despre cum să scrieți un text, cum să includeți cuvintele cheie în text, câte rânduri să aibă articolul, etc…
Aproape toate rezultatele dvs se vor referi cam la același criteriu. Adică la textul în sine, articolul de pe un site. La advertoriale, la cuvinte cheie, combinația acestora. Ei bine, John Mueller ne spune oarecum altceva.
Extrase din Google SEO office-hours
Cineva l-a întrebat pe gurul SEO de la Google ceva de genul: este adevărat că partea tehnică de SEO este mai puțin importantă decât calitatea conținutului? Fază la care John zice stop jocul, ia să ne lămurim ce înseamnă un conținut bun? (Eu nu vă traduc mot-a-mot, încerc să dau o notă mai ușor inteligibilă, esențial este să recepționați mesajul.)
Concret, John Mueller a spus la ce se uită Google când analizează un site. Se uită la tot, începând de la forma în care este expus conținutul, la designul acestuia, la felul cum este prezentată informația. La imagini, la viteza acestora și evident la textul în sine. O să încerc puțin să discut despre ele. Și să fac mici comentarii, nu neapărat în ordine și nu neapărat la toate. Cine dorește să știe cu exactitate despre ce a fost vorba, adică așa, la farmacie, îi sugerez să urmărească video-ul. Începând de la minutul 23 și 10 secunde.

Viteza site-ului și SEO
Ei bine, când vorbim despre viteză nu putem să nu ne gândim la elementele care dau viteză. Mueller a indicat direct și clar că acest parametru face parte din aprecierea conținutului de calitate. Altfel spus, cu cât mai puține elemente de încărcat, cu atât mai bine. Asta înseamnă simplitate, nu-i așa!? Și totuși, ce înțelege prin simplitate cineva care se ocupă de SEO?
Un site se încarcă mai repede dacă nu are atâtea scripturi de tras după el. Dacă nu este încărcat ca un pom de Crăciun cu tot felul de coduri. Cu scripturi care ascund textul sau îl fac să zburde pe ecran, cu galerii de imagini care apar în efecte, etc.
Însă treaba asta cu site-ul simplu este destul de greu de impus. Pentru că proprietarul site-ului va înțelege aproape întotdeauna că un site simplu e ceva pentru copii săraci.
Layout-ul și design-ul site-ului
Da, chiar așa, cam ce a vrut să spună? Oare că un site făcut în HTML este mai bun ca un php sau invers? Că OpenCart e mai slab decât WordPress sau mai tare? Nu, am convingerea că Google nu se uită la acest gen de detalii. Pentru că poți face un site tehnic mai bun în oricare variantă. Că pentru SEO este puțin relevant platforma în care funcționează site-ul și titlul paginii are aceeași semnificație. Meta tag-urile au aceeași valoare indiferent cum este făcut site-ul.
Mai degrabă ar trebui să înțelegeți chestiunea ca pe ceva component al ușurinței de utilizare. Că dacă utilizatorul caută până amețește informațiile de contact sau un număr de telefon, asta este ceva ce dă foarte prost pentru oricine.
Am mai spus și altădată, Google nu înțelege prin design cât este de frumos un site. Aceasta este o noțiune relativă. Fiecare înțelege altceva prin frumusețe. Design înseamnă proiect, felul cum îți structurezi informația. Structura unui site.
Imaginile din site. Ce aport au intr-un continut de calitate?
Dacă o imagine are dimensiuni mari (ale fișierului) înseamnă că transmite informație, că nefiind comprimată foarte mult va putea fi văzută foarte bine pe aproape orice dispozitiv. Asta înseamnă o imagine de calitate, așa a fost văzută întotdeauna noțiunea asta. Continut de calitate la fotografii inseamna si sa fie reproductibila. Bun, dar o imagine mare înseamnă și o reducere de viteză. Nu și dacă pui o previzionare a ei, de unde se oferă posibilitatea utilizatorului de a o accesa.
Și se mai înțelege un lucru. Nici cei care fac SEO nu știu chiar toți. Se pun imagini doar acolo unde este cazul. Altfel, încercând să transmiți mai mult decât este necesar cazi în extrema cealaltă. Adică faci un site special pentru motoarele de căutare. Ceea ce nu este în regulă.
Cât despre conținutul în sine al imaginilor, am convingerea că asta nu e treaba lui Google. De ce? Păi aici, la interpretarea unei fotografii, încă nu-și poate băga nasul. Ce inseamnă continut de calitate la o imagine e mai greu de apreciat de către inteligenta artificială. Este ca-n poezie, ca-n frumusețe. Nu-i frumos ce-ți place ție…
Simbioza dintre text și SEO tehnic. Decența
Ei bine, degeaba ai toate „dotările tehnice SEO” dacă textul nu zice nimic. Dacă e gol de conținut. Pentru asta are Google algoritmi, care interpretează semantic textul dvs. Și nu doar textul ci site-ul în ansamblul său.
John Mueller accentuează ideea că cele două jumătăți despre care am vorbit până acum, SEO tehnic și textul propriu-zis, nu au altă treabă decât să lucreze împreună. Ele sunt privite ca un ansamblu, ca o fuziune. Devine logic prin urmare că să faci un site corect optimizat SEO dar cu texte și imagini absolut nerelevante pentru subiect este inutil. Nu câștigi nimic. Câștigul în acest caz înseamnă să fii găsit ușor.
Pe de altă parte, să ai doar texte bune iar site-ul să se miște ca ochiul mortului este la fel de inutil.
Și devine limpede ceea ce de fapt era previzibil de mai mult timp, respectiv o anumită decență. Un echilibru. O funcționare armonioasă. Textul propriu-zis și optimizarea tehnică sunt de fapt componentele unui continut de calitate. Amândouă și împreună. Așa trebuie înțeleasă noțiunea. John Mueller dixit. Spor la treabă!
Recomandări de lectură:
- Optimizarea conținutului unui site. Dincolo de SEO on page
- Site-uri rapide. Cum se fac. Optimizarea lor
- What is quality content and how do you create it?
După cum vedeți, aveam dreptate în textele mele scrise acum câteva luni…