Își merită banii un curs de marketing digital? Publicitate for ever…

curs marketing digital SEO
Curs de marketing Digital - SEO Timisoara

Într-un articol în Search Engine Journal se punea întrebarea dacă merită să faci cursuri de marketing digital? Și cât te ajută ele la carieră, ce abilități ai în  SEO, cum te lansezi în publicitate. Poți să te angajezi pe baza lor, le poți folosi pentru a promova un site, o afacere? Acest text mi-a „sărit în ochi” poate pentru că tocmai ce scrisesem și eu ceva asemănător, însă despre facultățile profil marketing digital. Spre deosebire, aici, în articolul din SEJ dădeau răspunsuri marketerii americani. Cei chestionați își dădeau cu părerea despre utilitatea acestor cursuri.

Ideea desprinsă din articol este aceea că marketingul digital este un domeniu în permanentă schimbare. Este ceva atât de dinamic încât nu s-ar putea spune că un curs  de marketing digital nu ar rezista mai mult de cinci ani. Bun, și atunci ce este de făcut? Deocamdată, despre acest tip de învățământ am putea formula trei idei.

  • Un curs de marketing digital poate fi doar startul unui job sau al unei afaceri. Și asta este valabil doar imediat după absolvire..
  • Persoana trebuie să fie de tipul „open mind” adică să vadă, să simtă și să aplice schimbările inerente.
  • Principiile de marketing general valabile au rămas aceleași de acum 50 de ani.
  • Concluzia este că orice curs de marketing digital nu poate fi decât de nivel basic. Pentru că altfel nu se poate, până ce cursantul termină instruirea Google deja a schimbat ceva!

În continuare, câteva cuvinte despre intersecția asta dintre clasic și modern. Și o sugestie personală despre cum am putea stăpâni un marketing care evoluează de la o zi la alta. Întâi o definiție. Ce este marketingul digital? Pe scurt și la modul esențial este o sumă de tactici incluse într-o strategie care sunt menite să promoveze un conținut în mediul online.

Titlul este cel mai important text dintr-o reclamă

David Ogilvy este considerat a fi unul dintre cei care au pus bazele marketingului modern. A fost atât de revoluționar și de autentic în publicitatea reală și efectivă încât principiile lui sunt valabile și actuale și azi. Probabil și că mult timp de acum înainte. Unul dintre principiile enunțate de Ogilvy sună cam așa: Cei care citesc doar titlul unei reclame sunt cam de cinci ori mai mulți decât cei care parcurg și textul publicitar propriu-zis.

S-ar putea să vă întrebați de unde știe, de ce să-l credem? Păi David Ogilvy a lucrat chiar și la Gallup. Adică a luat la cunoștință despre cercetările de piață, a studiat comportamentul oamenilor. Apoi a excelat în propria firmă de marketing. Iar la sfârșit și-a înscris numele într-un fel de „walk of frame” al reperelor mondiale în marketing.

Ce vrea să spună Ogilvy cu acest principiu. Nimic altceva decât să consacre ceea ce se întâmplă deja. În fond, observați-vă chiar pe dvs. Dacă un titlu vă reține atenția veți dori să aflați și informațiile aferente acestuia. Valabil la reclame, la articole, la site-uri, la orice trebuie să meargă la anumiți cititori. La un anumit public.

Noi, jurnaliștii, avem o vorbă: titlul vinde ziarul! Adică? În ziarele tradiționale puneam pe prima pagină un titlu cu litere mari, dacă se poate de culoare roșie. Titlul trebuia să facă referire la ceva senzațional. Ceva pentru care omul ar cumpăra ziarul când îl vede pe tarabă.

Ziarele moderne, respectiv publicațiile online procedează și ele la fel. Dar, din păcate, după cum ați observat, de cele mai multe ori sunt știri răsuflate. Proaste.

Efectele titlului de pagină, de reclamă, rolul lui în marketing

Poate cel mai însemnat efect al unui titlu în marketing se observă la SEO. Tocmai pentru că oamenii citesc în primul rând titlul și în funcție de acesta decid dacă accesează o pagină, Google are ca prim element de indexare titlul unei pagini. Așadar, o pagină care se numește Acasă, Homepage, Despre noi sau Fotografii sau oricum altfel decât să transmită o informație, va fi un eșec pentru creatorul site-ului.

Exemplu concret, să presupun că prima pagină a site-ului meu s-ar numi Acasă – site-ul lui  Matei Bîtea. Ar fi o prostie. Google m-ar indexa așa, într-adevăr, dar cine ar căuta după numele meu? Poate neamurile și prietenii, dar pe mine nu mă interesează. Eu vreau să fiu găsit de cei care au nevoie de SEO, de marketing digital. Așadar, cea mai bună soluție ar fi să numesc pagina sau site-ul ceva de genul: Optimizare SEO Timișoara – freelancer Matei Bîtea. Deja pot intra în atenția celor care caută SEO, le spun că sunt din Timișoara și că sunt freelancer și își dau seama cu ce mă ocup.

Bun, și ce legătură are titlul cu utilitatea unui curs de marketing digital, mă veți întreba? Păi are! Tocmai că v-am spus mai sus că este un principiu vechi de peste 50 de ani. Or, dacă această informație vi se predă la un astfel de curs, nu aveți senzația că sunt bani aruncați pe fereastră? Că nu ați învățat nimic nou? Că mai degrabă ar trebui ca această informație să fie inclusă în curs. Pe această informație să se bazeze și cursul, ceea ce nu se întâmplă în realitate.

Promovare și marketing. De la ziar la e-mail este un articol prin care vă spun că marketingul digital nu a apărut așa, din neant. Că toate cunoștințele de publicitate de fapt s-au transferat (și adaptat) din alte domenii... 

Relativitatea cursurilor de marketing și a informațiilor SEO

Cine organizează cursuri de marketing se bazează pe niște cunoștințe de SEO. Care predate cursantului ar trebui să-i spună cât de lung trebuie să fie titlul unei pagini. De exemplu, ca să rămânem în această sferă. Or, chiar așa, cât de lung trebuie să fie acest titlu? Poate fi indiferent cât, la libera noastră alegere? Da’ de unde!

Adică puteți să-l faceți dvs cât de lung vreți dar Google oricum nu-l va citi pe tot ci doar primele „n” caractere. Ei, aici este dilema de SEO, cât de multe caractere acceptă Google într-un titlu? Am să vă dau câteva variante.

  • Cei de la YOAST ne învață că maxim 78 de caractere;
  • producătorii pluginului All in One SEO spun că titlul trebuie să fie maxim 60 de semne;
  • SEOPTIMER, cei care proiectează diverse tool-uri din acestea de optimizare afirmă că nu trebuie să treceți de mai mult de 70 de semne;
  • portalul de tutoriale Republic zic și ei 65-70  de caractere.

Și totuși, cât de lung trebuie să fie?. Și, mai ales, Google arată în rezultatele căutărilor (pe desktop) din SERP maxim 65! Deci acel „n” este de 65. Poate că vi se pare că forțez subiectul, dar vreau să vă arăt relativitatea informațiilor de marketing, de SEO, de design. Nimeni nu știe exact cât de lung trebuie să fie un titlu. Nici despre alte subiecte nu există decât informații relative. O să vedeți că este foarte important în momentul în care vreți să introduceți cât mai multe cuvinte cheie în titlu!

Și atunci, prin acest simplu exemplu de mai sus, ce valoare au cursurile de marketing digital? Cât sunt de exacte? De unde să vă luați informațiile? Întrebări care arată relativitatea acestora. Faptul că ele sunt la nivel basic și nu vă pot garanta totuși performanța.

Alte articole despre SEO și marketing digital

Promovează-te singur, învață SEO de la Google

Google nu face niciun curs SEO acreditat

Are Digital Marketing Courses Worthwhile? Pro Marketers Respond

5 Content Marketing Lessons from David Ogilvy

Ce este marketingul digital – Business Academy

Despre Matei Bitea 160 de articole
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...