
Cuvântul cheie, semnificația lui și tranziția spre datele structurate sunt elementele de actualitate ale schimbărilor din conținutul paginilor de internet. Pentru a înțelege însă cum are loc această schimbare, rolul cuvintelor cheie, al semanticii și datelor structurate, e necesar să încep cu un exemplu.
Considerăm două site-uri care prezintă două hoteluri. Primul se referă strict la tipul de camere, la ce mobilă are, ce prețuri se practică, unde este localizat. Parcare gratis sau nu, internet wi-fi, etc. Deci strict date care se referă la activitatea hotelieră.
Al doilea site mai conține informații despre coafura de la 300 de metri de hotel, spălătoria de rufe din subsol, reclame ale agențiilor de rent a car. Poate trasee recomandate la o oră de mers cu mașina de la hotel. Ce spectacole au loc în oraș. Într-un cuvânt, ați fi tentați să „confundați” (pe alocuri) cu o agenție de turism.
Cine va căuta pe internet un hotel în orașul unde am dat aceste exemple va avea ca răspuns imediat al doilea hotel. Vorbesc de căutările prin Google. De ce? Simplu, apare noțiunea de semantică web. De context. Dacă în site-ul celui de-al doilea hotel se introduc și datele structurate, în toate paginile acestuia ar putea fi doar câteva cuvinte „hotel”.
Dacă sunt bine introduse datele structurate, iar hotelul are doar 10 camere, el ar putea să ia cu ușurință fața unui complex hotelier. Acesta este paradoxul. Sau David și Goliat…
Așa a dispărut noțiunea de cuvânt cheie. Sau s-a transformat, cum doriți…
Introducere
Noțiunea de „cuvânt cheie” este de fapt principiul care stă la baza afacerii Google. În jurul lui se derulează tot businessul fondat de Sergey Brin și Larry Page. Cuvintele cheie sunt ca un far, dacă-mi permiteți comparația. Ele luminează și după ele ne orientăm, pentru orice posesor de site cuvântul cheie reprezintă indicatorul de bază.
Dacă aveți un site și vreți să fie găsit după ceva, adică după un cuvânt cheie, atunci acesta va deveni etalonul calității site-ului. În jurul acestei noțiuni s-a născut și dezvoltat un fel de industrie, respectiv „search engine optimization”. Pe scurt: SEO! Este ceva neoficializat, nu implică nicio calificare, nicio recunoaștere iar asta pentru că SEO este strict o afacere Google. Pe care doar ei o controlează, ei o modifică și o folosesc după propriile interese. Asta înseamnă monopol.
Înainte de a trece la subiectul textului de față, respectiv definirea cuvântului cheie, să mai notăm că el definește de fapt tot internetul actual. Și deși există mai multe motoare de căutare, doar unul contează cu adevărat: Google.
Cuvântul cheie a fost la început doar un cuvânt. Acum a devenit ceva asemănător unei noțiuni de drept, putem spune chiar o instituție.
Primele cuvinte cheie
În anii de început ai celor de la Google, după 2000, când au început să conteze pe internet, cuvintele cheie se introduceau în meta tag-ul „keywords”. Acesta este un mic cod care face parte din secțiunea „head” a unei pagini web. Google funcționa cam așa: introduceai cuvântul cheie în head și motorul de căutare îți cataloga pagina ca fiind despre respectivul subiect. Era un fel de primitivism în SEO.
Foarte curând, după ce s-a constatat abuzul pe care-l făceau designerii web, care de fapt jonglau cu identitatea paginilor, Google a cerut ca și textul să conțină cuvântul cheie. Deci ca să fii găsit și să fii relevant pe un anumit keyword aveai nevoie de acel cuvânt nu doar în head ci și în body. Adică și textul propriu-zis să conțină noțiunea respectivă.
După cum bănuiți, acesta este motivul (vizibil) pentru care unele texte de pe net parcă „te zgârie” la urechi când le citești. Există câteva cuvinte care se repetă obsesiv ceea cu siguranță vă displace. Este enervant, chiar sâcâitor. Sunt texte scrise de ageamii în ale internetului, care cred că astfel au introdus cuvinte cheie pentru a face un site bun. Cât de departe de adevăr sunt! La fel ca și crezul că adresa de url a site-ului trebuie să conțină cuvântul cheie!
Evoluția noțiunii de keyword
Fără a insista prea mult, trebuie spus că cei de la Google decideau să schimbe felul în care sunt găsite site-urile pe net. Aceste schimbări se fac prin algoritmii care se schimbă sau primesc câte un update de câte ori se consideră necesar. În general, schimbările se fac pe bună dreptate. Designerii sau programatorii începeau să speculeze, deveneau un fel de stăpâni ai internetului. Aceasta în timp ce, datorită dezvoltării și creșterii numărului de site-uri și afaceri în online, reușeau să deturneze interesele celor de la Google.
Google nu este o organizație caritabilă. Încasează bani din reclame și din dorința (firească) a fiecăruia de a fi mai în față cu site-ul lui. Or, dacă programatorii, designerii sau cei care se ocupă de SEO puteau să jongleze nestingheriți cu poziționarea site-urilor, atunci asta nu avea cum să convină Google. Prin urmare, modificarea algoritmilor are două motivații principale:
- realizatorii/administratorii de site-uri abuzează de cunoștințele lor în poziționarea site-urilor
- politica financiară a celor de la Google este pusă în pericol, în sensul că se realizează o anume stare de predictibilitate pentru programatori, iar statornicia dăunează companiei americane
Etape din evoluția dezvoltării cuvintelor cheie
Pe măsură ce viața economică a evoluat în mediul online, Google introducea mereu noi criterii. Fără a le enumera în ordine strict cronologică, să menționăm câteva din etape.
- cuvântul cheie să fie conținut în titlul paginii;
- keywordul să fie conținut în meta tagul „description”;
- adresa url a paginii este semnificativă din punctul de vedere al conținutului și structurii lui;
- numele de fișiere sunt semnificative, respectiv o imagine este despre ceva dacă în numele ei și/sau adresa ei de url se găsește acel keyword, respectiv IMG361.jpg versus keyword.jpg;
- eticheta „alt” a unei imagini este semnificativă pentru a determina ce informație transmite respectiva fotografie;
- cuvintele cheie provin și din textele de legătură ale link-urilor externe, așa numitele ancore;
- atributul „title” atât de la linkuri cât și de la imagini să includă keywordul….
Și mai sunt, am vrut doar să enumăr cât de complexă devenea această chestiune, noțiunea de cuvânt cheie. Mai mult, cuvântul cheie și-a păstrat doar un sens, respectiv cel care este introdus ca variabilă atunci când căutăm ceva pe net.
Schimbarea paradigmei. Semantic Web și date structurate.
Așadar, un cuvând cheie nu mai este acel element individual răspândit prin paginile unui site, respectiv prin conținutul propriu-zis și cel din codul sursă. Cuvântul cheie a devenit dacă vreți o instituție, dar nu mai este reprezentat de suma elementelor din mulțimea de meta date ale unui site. A rămas însă un etalon când definim căutările. Spunem că e nevoie ca un site (o informație, o pagină, un articol) să fie găsit după un anume keyword. Și va fi dacă el îndeplinește niște condiții, care nu mai sunt exclusiv meta datele ci aceste criterii au devenit mult mai elaborate.
Cuvântul cheie astăzi este format din meta datele explicate mai sus dar cărora li se adaugă și o relație nouă: semantic web! Aceasta este ceva oarecum mai abstract. Are în vedere, de exemplu, sensul anumitor cuvinte cheie, contextul în care acestea apar vis-a-vis de o pagină. Se fac conexiuni între meta date, legături, tipul de legături, cum apar ele, în ce context, dacă utilizatorul urmărind un anumit subiect a ajuns pe o pagină pe care o consideră parte din subiect, etc. Or, toate acestea au stat la definirea conceptului de date structurate, ceva mult mai amplu și mai greu de manipulat de către programatori.
Există mai multe tipuri de date structurate. Dar deși toate au la bază același model sau mai bine zis aceeași structură, vezi https://schema.org, interpretările au fost diferite. Prin introducerea datelor structurate se dorește (sau s-a dorit) să fie un fel de numitor comun al înțelegerii conținutului site-urilor de către roboții motoarelor de căutare. Din păcate însă, marile companii din online nu se înțeleg. Așa se nasc mereu și mereu alte interpretări.
Cuvântul cheie și datele structurate de la Google
Conceptul de date structurate introduse de Google, Bing, Yahoo și care or mai fi fost este pus în operă așadar în mod diferit. Opinia mea este că introducerea acestora într-un site, astfel ca Google să identifice cât mai corect cu ce conținut are de-a face, a transformat „jobul” de administrare-promovare a unui site într-un melanj de tehnicitate și copywriting.
În fine, Google este altfel. Ideea că faci un site care să fie găsit la fel pe orice motor de căutare este absolut greșită. Fiecare motor de căutare are alte reguli. Google se deosebește de Yandex, de exemplu, echivalentul spațiului asiatic, ex-sovietic, care este și el imens.
De altfel, nici nu este util să adopți o strategie unică. Nu are sens. Tocmai pentru că alte motoare de căutare nu prea contează. În fine, este de discutat.
Ceea ce trebuie reținut e însă faptul că acel cuvânt cheie la care ne referim nu trebuie confundat cu un element de conținut. Desigur, Google caută cuvintele cheie și clasifică site-urile în funcție de acestea. Dar dacă nu se corelează și cu alte directive… informația nu se încadrează acolo unde vrem.
În ce proporție influențează un element sau altul dintr-o pagină de internet poziția acesteia în SERP… asta este o chestiune pe care o cunosc foarte puțini oameni. Cine spune că știe cum funcționează Google, acela este un papagal!
» Vezi ce înseamnă noțiunea de SERP
Concluzia: cuvântul cheie și noul sens al acestuia
Așadar, din rândurile de mai sus ați înțeles că a pune pur și simplu cuvinte cheie în cuprinsul unei pagini, a unui site…. nu înseamnă că acel conținut este relevant pentru ce ne interesează. Cuvântul cheie este de fapt „input-ul” pe care-l introducem într-un formular de căutare.
Apoi, după ce este solicitat, în funcție de peste vreo 200 de citerii de ordonare (atât am citit undeva că folosește Google pentru a ierarhiza site-urile) se oferă un clasament. Adică SERPUL. La acest moment suntem acum. Și este greu de previzionat unde vom ajunge peste un an, peste câteva luni…
Cuvântul cheie nu mai este ceea ce conține un text. Nu neapărat…