Marketing digital: e-mail, banner, advertorial și doar GAFA!

digital marketing e-mail
Incredimail a fost unul dintre instrumentele de bază pentru marketing digital. A fost scos din lista programelor active, locul lui fiind luat de rețelele de socializare...

În presă este o vorbă: un câine care a mușcat un om nu reprezintă o informație, dar un om care mușcă un câine da, asta da știre! Tot așa este și în marketing, că e digital sau varianta clasică. O reclamă care nu face clientul să-ți deschidă ușa nu e bună de nimic. Însă, atenție, totul se schimbă! Și nu din cauza pandemiei, ci datorită evoluției firești a tehnicii digitale și a modului în care se prezintă informația.

Însă schimbarea are loc și este subordonată și marilor interese economice. În tot marketingul și publicitatea online există doar 4 mari actori. GAFA! Despre ei, mai spre finalul articolului. 

Se schimbă, s-au schimbat deja toate principiile clasice de marketing. Și, dacă nu ești atent, dacă nu ții ritmul cu informația sau cu tendințele, o iei pe coajă! 

Incredimail și sfârșitul unei epoci

Când ne referim la viața pe internet, cuvântul epocă este prea generos. În mediul online fiecare cuvânt are alt sens. Este răsturnat, redimensionat, convertit. Ce a fost ieri un mijloc perfect de reclamă, azi nu doar că este desuet, ci și periculos. Dacă activezi în digital și insiști în a folosi o veche metodă de marketing vei da faliment. În cel mai bun caz vei ajunge spammer.

La începutul anilor 2000 mi-am cumpărat un client de e-mail adevărat, unul care să mă detașeze de concurență. Era capabil să creeze scrisori cu grafică deosebită, care să încânte destinatarul. Când primeam eu un mail, un lacheu, desen animat, se mișca pe monitor și spunea cu voce gravă: „you have mail, Sir!”

Pentru marketingul digital, prin e-mail, programul era ceva nemaipomenit. Pentru că puteai trimite imagini, scrisori cu fonturi deosebite, background-uri și desene. Puteai să captezi atenția și să determini să intre pe site-ul tău.

Incredimail este deja istorie. A fost scos din ciclul de producție/actualizare de către israelienii care l-au inventat. Incredimail a fost una dintre cele mai de succes povești ale IT-iștilor companiei Perion din Israel. Clientul lor de e-mail, un excelent instrument de marketing digital prin e-mail, nu i-a lăsat însă fără oportunități. Oamenii se descurcă, dezvoltă produse software, cumpără și investesc în mici firme de potențial succes.

marketing digital vintage
Unul dintre ultimele oficii postale. Sunt pe cale de dispariție, locul lor a fost luat de e-mail… apoi de retelele de socializare.

Când roata se întoarce.

Prin scrisoarea lor „de adio”, creatorii celui mai popular client de mesaje mărturisesc ceva de genul. „E-mailul nu mai este ca acum 20 de ani. Acum există multiple alte posibilități de a comunica. Atunci când am început noi să oferim acest software, e-mailul era principalul mijloc de comunicare și de legătură între oameni.”

Și de marketing digital, aș spune eu. De plăcerea de a trimite și primi un e-mail pentru reclamă. Alte vremuri! Software-ul de acest tip a îngropat definitiv timbrele clasice. Vechile scrisori parfumate cu mărci poștale viu colorate sau pentru colecție au dispărut. Din cauza noii tehnologii.

Marketing 2000 astăzi este spam

Încercați astăzi să trimiteți un e-mail. Dacă are link-uri în el, dacă are imagini, dacă aveți atachement cu vreun document, sunt mari șanse ca mesajul să ajungă în căsuța „spam”. Chiar dacă sunteți un om de bună credință, o agenție care nu trimite porcării cu „para de duș clorurată” sau „idei pentru un grătar”, e-mailul dvs va ajunge la „junk”.

Majoritatea serverelor au setări care pot bloca recepția de mesaje de marketing digital. Mai mult, atunci când achiziționați un astfel de serviciu setările de blocare a mesajelor nedorite este o opțiune implicită. Setările merg și mai departe până la a limita numărul de mesaje pe care le puteți trimite într-o oră.

Selectarea mesajelor de tip spam este una din prioritățile fiecărui client de e-mail. Ați observat că „google mail”, „outlook mail” sau „yahoo” fac deja o separare a mesajelor nedorite?

Majoritatea mailurilor actuale la nivel mondial sunt spam

Încercați să trimiteți același e-mail la 100 de persoane concomitent. Indiferent de la ce adresă. Automat veți intra în categoria celor care fac spam. Nu mă credeți? Faceți testul!

Veți putea deveni spammer cu foarte puțin efort. Ajunge ca două mesaje de-ale dvs să fie catalogate drept spam de către destinatari. Explicația este simplă, fiecare activitate de acest gen se monitorizează.

Corelați cu noile cerințe ale GDPR și veți înțelege că nu vă mai puteți „juca” astfel. Marketingul digital din 2000 este cu totul altceva astăzi.

Cei de la Talos Intelligence care monitorizează acest lucru au ajuns la concluzia că 85% din e-mail-urile trimise zilnic sunt spam. Adică gunoaie! Feriți-vă să intrați în această categorie. Veți ajunge pe o listă neagră a expeditorilor de spam. Desigur că dacă doriți să faceți campanii de marketing digital prin e-mail există și soluții. Întotdeauna există armă și contra-armă…

Marketing digital prin imagini

O altă metodă de marketing digital este reclama vizuală, cu fotografii, desene, clipuri publicitare. Cea clasică, reprezentată prin pagini de reclamă plasate în ziare și reviste a devenit deja extrem de limitată. Nu pentru că nu se mai folosește, dar e greu să mai convingi pe cineva să cumpere o revistă, un ziar. De ce să cumperi când ai pe net?

Mai sus am descris în câteva cuvinte dispariția publicațiilor clasice. Mai este o consecință, un efect secundar dacă putem spune așa. Respectiv dispariția pliantelor, flyerelor și a altora asemănătoare.

Noul marketing (digital) înseamnă plasarea de bannere în site-uri. De toate genurile, de la bloguri la site-uri personale, la portale și la forumuri de discuții. (Forumurile sunt și ele în moarte clinică, părerea mea, grupurile de discuții pe platformele sociale sunt o alternativă viabilă.)

Reclame cu imagini haioase. Reclame bune, proaste, memorabile

De câte ori nu v-ați spus văzând un clip la TV: „Vai ce reclamă proastă? O prostie mai mare nu am văzut!” Și dacă discutați între prieteni să o pomeniți… „vă aduceți aminte de reclama aia la… o prostie imensă!” Hai, recunoașteți, fiecare dintre dvs a avut astfel de „resentimente”!

Păi, vreau să vă spun că aceste reclame, care sunt cum ziceți dvs., cele mai proaste, idioate, dar pe care le țineți minte, sunt cele mai bune! Exact așa. O reclamă are un singur scop, acela de a promova ceva, de a populariza ceva. De a vă băga în cap ceva! Or, dacă ați ținut-o minte și dacă vorbiți despre ea, este cea mai bună! Și-a atins scopul!

O reclamă nu trebuie să fie frumoasă, melodioasă, cu culori vii sau modernă sau cum vreți dvs. să spuneți. O reclamă trebuie să aibă o singură calitate. Să o țineți minte!

Reclama poate fi dușmanul dvs!

Am discutat mai sus despre posibilitatea de a deveni un furnizor de spam. Printr-un marketing digital prin e-mail, fără a avea consimțământul destinatarului, mesaje multe și cu link-uri și mai sunt… Să vorbim acum despre bannerul ca inamic al site-ului dvs.

Există o categorie de agenții de marketing digital care într-adevăr au idei. Creează bannere frumoase, pe gustul clientului, bannere chic cum s-ar spune. Și acestea, plasate în publicații citite, aduc într-adevăr vizitatori. Un singur lucru este mai greu de realizat, iar acesta nu va putea fi adus (doar) prin bannere. Clienții! Adică vizitatorii online să nu rămână doar efect al unui marketing digital, ci să devină clienții dvs.

Într-adevăr, poți face pe cineva să-ți intre pe site, să-ți citească mesajul, doar după ce vede o imagine haioasă, una de efect cum se spune. Poți alege un text comic, imteresant, scurt, concis dar care… nu vă face bine. Nu face bine prezenței dvs online, la asta mă refer. În acest caz, cei care se ocupă de marketing digital pentru dvs ar trebui să schimbe ceva.

Mai jos, o mică demonstrație și explicațiile aferente.

Reclame cu mesaj fals

Un exemplu sugestiv este reclama care dirijează spre site-ul unui mediator. Bannerul are ingredientele necesare atracției: fete, mare, distracție ieftină. Doar că nu spune niciunde că e vorba de un birou de mediator. Cine vede acest banner nu se gândește că intră pe un site care tratează efectiv tema divorțului obținut la un birou de mediator. El crede că va vedea ceva imagini, povești de tabloid. Aventuri cu fete. Este un marketing digital cu mesaj fals, aproximativ.

marketing digital

Desigur, alta era discuția dacă undeva era adăugat un mesaj scurt, ceva de genul „folosiți serviciile unui birou de mediator”. Este cam la fel cum erau titlurile și deschiderile de ziar ale anilor 90. Când presa din România se descătușa.

Pe atunci, puneai o imagine cu o fată dezbrăcată în prima pagină, un titlu ceva care să agațe și textul citiți în pagina a treia… Omul vedea ziarul pe stand și cumpăra. Acel stil de mesaje false a fost transferat către publicațiile online. De câte ori n-ați văzut texte care trimit spre o poveste mincinoasă sau subțire și de câte ori ați spus că nu mai intrați acolo. Și chiar o faceți, așa se selectează clienții, tipul de vizitator. (Rețineți vă rog această idee, o dezvolt mai jos.)  

Mecanismul care ne afectează prezența online a site-ului

Google are un indicator: Rata de respingere. El se referă la felul în care vizitatorul intră, stă și citește ce scrie pe site-ul dvs. dacă vine dintr-o reclamă mincinoasă, vede că nu e un site cu fetițe, de exemplu, pleacă. Rata de respingere crește, site-ul dvs coboară în căutările Google. Am descris cel mai banal exemplu.

Și toate astea pot fi efectul unui marketing digital prost. A unor imagini care într-adevăr sunt frumoase dar nu țin cont de ceea ce urmărește Google din activitatea site-ului. Bun, care ar fi soluția? Există remedii? Desigur, unul singur, credeți-mă că este unul singur: SEO! Veți înțelege mai jos.

Selectarea vizitatorilor prin marketing digital

În momentul în care posesorul unui site va avea o rată de respingere scăzută, atunci va dobândi reputație în domeniul respectiv. Cum obținem rată de respingere scăzută!? Sunt câțiva factori explicați de către cei de la Google. Aceștia ar cam fi:

Dacă vă veți selecta vizitatorii și la dvs vor ajunge doar cei care caută cu adevărat site-ul dvs, atunci succesul nu este departe. Veți observa că nu aveți nevoie de trafic de mii de vizitatori. Care intră, ies și pleacă, ci doar de câțiva. Care citesc, înțeleg și probabil vor comanda ceva. Dacă nu atunci, vor ține minte site-ul și vor reveni…

Advertorialul, link-building și fermele de texte

De ceva timp Google nu mai ia în considerare comentariile de pe bloguri. Adică bloggingul. Respectiv intrați pe un site, adăugați un comentariu și gata, ați făcut un link. Un fel de marketing digital. Mai mult, și să faci astfel de legături devine din ce în ce mai greu, din cauza faptului că sunt tot mai puține site-uri bune care te lasă să comentezi la ele pe blog.

Soluția găsită de marketeri este advertorialul. S-au creat astfel portaluri și site-uri care găzduiesc advertoriale. Acolo unde oricine își poate publica un articol de reclamă proprie. Condițiile de publicare sunt minime. Site-urile de advertoriale au devenit un fel de oi negre. Este adevărat, puteți observa și dvs că sunt pline de conținut îndoielnic din toate punctele de vedere.

Advertorialul – copil bastard de marketing digital

Însă advertorialul în sine, ca mesaj publicitar în sensul unui articol de publicitate publicat online, folosit în marketing digital, a devenit și el un fel de copil problemă.

Copil problemă în sensul că Google, de exemplu, ar putea pune problema, ok, faci publicitate? Dar de ce la alții și nu la noi? Și dacă faci publicitate într-un site, de ce să te promovăm, de ce să promovăm site-ul care ne face astfel concurență!?

Chestiuni logice pe care și le pune orice furnizor de spațiu publicitar.

O primă măsură a celor de la Google este aceea de a bana site-urile de advertoriale. De asta au profitat marile ziare. Ele îți acordă spațiu și linkuri dar la un cost impresionant. De ce le acceptă Google și în ce fel le acceptă? Opinia mea, ca om care vine din presă și marketingul clasic este aceea că fără marile ziare Google ar pierde o mulțime de bani. Prin marile publicații Google obține venituri importante. Și, atunci, de ce le-ar împiedica? O mână spală pe alta și amândouă fața.

» Citește și Micul crescător de SEO și fermele de texte

GAFA! Cu ei sau împotriva lor, dar cu certitudine ei conduc

GAFA înseamnă cei patru mari ai internetului. Este un termen mai nou. Îi definește pe cei care domină internetul: Google, Apple, Facebook și Amazon. Este folosit mai ales în Europa de către oficialii UE și, culmea, tocmai când e vorba de litigii. Americanii au alt termen, ei zic „The Big Four” sau „The Big Five” căci sunt nevoiți să includă și Microsoft. În acest ultim caz avem de-a face cu GAFAM.

Cele mai mari companii de internet sunt acuzate că fac regulile în tot mai multe domenii. În business, în publicitate, investiții financiare, transporturi și desigur că toate se răsfrâng într-un nou stil de marketing digital.

În ultima vreme, UE și tot mai multe voci duc o campanie tot mai puternică împotriva giganților internetului. Pentru că ei stabilesc reguli, ei le impun, ei fac jocuri la limita legii. Sunt acuzați că abuzează de poziția lor dominantă.

Viitorul cu sau fără GAFA

„Trebuie să ne așteptăm că cei patru-cinci mari vor ieși din criza Covid mult mai puternici.” Așa spune un senator american care afirmă că GAFA are prea multă putere. Apoi, UE duce o luptă tot mai acerbă cu aceștia. Vezi UE dezvăluie planurile de a reduce influența GAFA.

Posibil ca în câțiva ani să avem un motor de căutare european, un facebook european și deci un alt tip de marketing digital? Tot ce se poate. Opinia mea însă este că în România lucrurile nu se vor schimba foarte curând și foarte ușor. România este acaparată de Google. Vezi GStats. Așadar, dacă vrem să avem o prezență online, o afacere mai mare sau mai mică pe internet, trebuie să ținem cont de două reguli: Google și Facebook. Cum zic ei, așa trebuie să facem…

Despre Matei Bitea 109 Articles
Ma ocup de Optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. Sunt fost jurnalist. De la începutul anilor 90 am scris si publicat mii de articole si fotografii. Am scris si proza scurta. La reportaje si fotoreportaje ma pricep cel mai bine. Acum fac web design. Scriu, editez, optimizez si promovez site-urile altora. Nu e o mare afacere, mai degraba un job bine-platit...

Be the first to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată


*