Meta taguri și elemente de HTML importante pentru SEO pe care ar trebui să le știți

meta tag important pentru SEO
Meta taguri si elemente HTML importante pentru SEO

Tehnica SEO este cel mai important lucru pentru promovarea site-ului, iar această etapă se face în strânsă legătură cu dezvoltarea conținutului. Adică nu poți face SEO dacă nu ai conținut, cam asta înseamnă. Metodologia de optimizare a site-ului este de fapt un protocol de adaptare a unor elemente de cod HTML în structura interioară a paginii web. În principal, este vorba de meta taguri și date structurate.

În cele ce urmează voi încerca să le scot în evidență pe cele mai importante. De asemenea, voi sugera câteva idei de bună practică. Veți vedea că SEO nu este în primul rând o afinitate tehnică, ci reprezintă mai degrabă o calitate, o aptitudine, un mod corect și util de a comunica informația către motoarele de căutare.

Vizualizarea codului sursă al unei pagini

Acest articol nu este pentru programatori, ci pentru aceia care vor să știe cum se folosește SEO pentru a-și promova site-ul, respectiv afacerea, magazinul online, oferta de servicii, ș.a. Așadar, în primul rând trebuie să știți unde să priviți și cum să înțelegeți ce găsiți.

» Aflați despre structura unei pagini web

Cea mai simplă metodă de a vedea structura internă a unei pagini, a codului sursă, este un set de comenzi. Respectiv apăsați simultan tatstele Ctrl și U și veți obține un ecran de genul celui din figura de mai jos.

cod sursa al unei pagini web
Codul sursă de la o pagină web

Comanda Ctrl+U este identică pentru cele mai importante browsere. (Cred că de fapt toate browserele o au la fel!…) Acum, haideți să înțelegem ce avem în pagina noastră, cum stăm cu SEO, ce există și ce trebuie. Deci, cele mai importante meta taguri și elemente HTML.

1. Meta tagul Titlu

După ce am obținut codul sursă al paginii, să căutăm meta tagul „titlu”. Ne interesează conținutul acestuia, care este cuprins între tagurile <title> și </title>. Acesta este primul element care contează în SEO. Atunci când motoarele de căutare arată un rezultat, titlul paginii dvs este primul element care apare în snippet. Cel care a formulat interogarea poate face click pe titlul paginii dvs. Are de obicei culoarea albastră.

Meta tagul „titlu” este și primul element luat în calcul la indexarea unei pagini.

Bune practici:

  • plasați un keyword în conținutul titlului;
  • lungimea titlului să fie de maxim 60 de caractere, dacă-l faceți mai lung, ce trece de 60 va fi ignorat;
  • faceți un titlu atrăgător, care să stimuleze pe cel care vede SERP-ul să facă click pe pagina dvs și nu a concurenței.

Motorarele de căutare evaluează întreaga pagină, nu doar titlul acesteia. Mai mult, evaluarea se face într-un mod similar și pentru întregul site. Un titlu percutant și cuprinzător, inteligibil, ar trebui să provoace utilizatorul să intre pe pagina dvs.

2. Meta tagul „description”

Acesta are forma <meta name=“description“ content=“Aici este conținutul important, descrierea paginii“>. Este probabil al doilea element important de SEO. Descrierea aceasta se referă la conținutul paginii, trebuie să prezinte pe scurt despre ce e vorba. Un fel de rezumat prescurtat dacă vreți, un sinopsis condensat.

Lungimea este de maxim 160 de caractere, dar ar fi bine să vă încadrați la 150. Acest fragment mic de text apare în snippet imediat sub titlu. Deci, logic, dacă faceți o descriere atrăgătoare veți spori șansele de a se face click pe pagina dvs.

Cuvântul cheie după care utilizatorul a ajuns să vadă snippetul dvs va fi afișat cu litere îngroșate (bold).

Recomandări:

  • dacă descrierea dvs conține un cuvânt cheie este foarte bine, însă feriți-vă să faceți spam, să transformați acest meta tag într-o înșiruire de cuvinte cheie;
  • revin asupra lungimii descrierii, nu depășiți 150 de caractere, puteți să o faceți oricât de lungă, nu aici este problema, ci că Google nu va lua în considerare ce trece de această limită.
  • la fel ca la titlu, motoarele de căutare iau foarte în serios acest fragment de cod, dar vor lua în considerare și conținutul paginii atunci când indexează și ierarhizează;
  • dacă acest meta tag lipsește din pagina dvs, Google îl va înlocui (de regulă) cu primele cuvinte din textul propriu-zis al paginii. Însă, sugestia mea, dați valoare acestui element printr-o formulare interesantă și care să îmbie utilizatorul. Nu lăsați motorul de căutare să aleagă ce dorește el…

3. Meta tagul pentru roboți

Acesta este un semnal pentru motor de căutare ca să nu indexeze pagina, site-ul. Dacă veți întâlni în pagina dvs <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” /> asta înseamnă că va fi ignorat de către Google. De asemenea, nofollow spune motorului ca să nu urmărească linkurile care ies din această pagină.

Rolul acestui meta este acela ca atunci când sunteți în faza de construcție a site-ului și când aveți tot felul de aiureli în conținut, Google să nu vă indexeze. Sau poate că nu vreți pur și simplu să fie indexată o pagină. Când terminați de construit site-ul nu trebuie decât să eliminați meta tagul. Este un fel de buton SEO!

De regulă, dacă vă faceți site-ul în HTML înseamnă că știți ce faceți dacă-l introduceți și veți ști și când să-l scoateți. Dacă vă construiți site-ul într-un sistem CMS, wordpress fiind cel mai folosit, nu tebuie decât să dezactivați din panoul de control.

4. Rel „Canonical”

Acesta este de forma <link rel=”canonical” href=”https://pagina-dvs.ro/produs” /> și are utilitatea mai mult la magazinele online. Este un semn transmis motorului de căutare pentru situațiile în care aveți pagini cu conținut asemănător, chiar duplicat. În SEO asta ar însemna că transmiteți exact ce pagină este de indexat.

Concret, aveți două pagini care descriu aproximativ același lucru, un produs, un serviciu, ceva ce diferă prin foarte puține elemente. De exemplu, au prețuri diferite, culori diferite… în general este același lucru. Se introduce în partea de head a paginii pentru a spune motorului care este adresa corectă și care ar trebui indexată, pe care o modificați și o actualizați mai des.

Altfel, dacă într-un site aveți mai multe pagini cu conținut duplicat, riscați să vă declasați site-ul, veți crea confuzie…

5. Meta tagurile sociale

Acest tip de marcaje au menirea de a controla modul de afișare al unei legături spre pagina dvs atunci când este distribuită pe rețelele sociale. Facebook a introdus un set de meta taguri denumite Open Graph. Ce fac ele? Păi, dacă vă distribuiți pagina pe Facebook de exemplu, puteți controla cu ce titlu să apară acolo, ce imagine să afișeze, descrierea, adresa url…

Tagurile din sfera Open Graph nu sunt neapărat parte din tehnica SEO, ele nu sunt destinate motorului de căutare ci rețelei sociale. Însă, opinia mea (și am văzut că și alții spun la fel, inclusiv John Mueller), este că tagurile sociale vă sunt necesare. Dintr-un simplu motiv: dacă nu se vorbește despre dvs în media… înseamnă că nu existați!

Google apreciază prezența lor, dar nu le consideră factori determinanți de ranking.

Iată principalele meta taguri de tip Open Graph:

  • og:title – Aici puteți pune un alt titlu de afișat pe Facebook, altul decât cel original;
  • og:url – Adresa paginii dvs
  • og:description – Descrierea pe care o va afișa rețeaua socială când distribuiți linkul paginii dvs.
  • og:image – Adresa imaginii cu care vreți să asociați postarea dvs.

Mai sunt, dar acestea sunt cele mai vizibile. Un astfel de meta tag arată așa:

<meta property=”og:title” content=”Titlul postării dvs”> Din economie de spațiu nu am mai detaliat fiecare tag, dar le puteți vedea în imaginea de mai sus.

Recomandări:

  • aceste meta taguri, dacă site-ul este un sistem CMS, sunt introduse de pluginuri, dvs trebuie doar să le completați;
  • deși nu fac parte din arsenalul de bază al SEO, sunt importante, pentru Google contează prezența acestora;
  • ca să nu fie distorionată, imaginea care se afișează pe GoogleFacebook ar trebui să aibă dimensiunea de 1200 x 630 pixeli.

6. Datele structurate

Dacă sistemul Open Graph a fost introdus de Facebook tocmai pentru ca paginile web să se integreze mai ușor și controlat în rețeaua socială, datele structurate sunt inițiativa Google. Sistemul are ca scop înțelegerea mai bine a conținutului unu site. Pentru aceasta se introduc elemente de identificare pentru fiecare tip de pagină, despre conținutul acesteia. Sunt excelente pentru SEO.

Există date structurate pentru aproape orice, toate au scopul să facă Google să înțeleagă despre ce e vorba în paginile dvs. Avem despre orarul unui magazin, un restaurant, un cinematograf, o profesie, o afacere locală, un articol, etc. Opinia mea este că dacă folosiți un CMS (wordpress) să le introduceți prin intermediul unui plugin. Modulul respectiv face aproape totul pentru dvs, trebuie doar să-i completați informațiile. Respectiv modulele YOAST, Rank Math, AIOSEO, SEO Press

Sincer, nu are rost să învățați cum se introduc, să desfaceți, să împachetați… prea complicat!

Vă recomand să învațați despre ele, nu e mare lucru, sunt chestiuni logice, dar dacă chiar doriți să deveniți expert SEO atunci începeți de la documentația Google.

7. Titlurile și subtitlurile din text, așa numitele heading 1-6

Orice articol ar trebui să aibă un titlu, normal, nu!? În funcție de lungimea textului, acesta se poate „sparge” în corpuri de text, iar bucățică să aibă un subtitlu. Așa cum se scrie o lucrare de diplomă, un articol de ziar, o carte… peste tot avem titlu și subtitlu. În funcție de gradul ierarhic acestea, în HTML, sunt etichete de la h1 la h6.

De exemplu <h1>Titlul articolului</h1> apoi avem subtitlul <h2>Subtilul articolului</h2> și tot așa, până la <h6>. În SEO sunt foarte importante titlurile și subtitlurile. Ele au aceleași caracteristici precum am spus mai sus în ceea ce privește lungimea, număr de caractere, conținut…

Recomandări:

  • păstrați titlurile și subtitlurile în limita de vizibilitate a motorului de căutare, respectiv maxim 60 de caractere. Ele pot fi mai lungi, dar ce trece de 60 nu este citit de Google și prin urmare keywordul ar trebui în primele 60;
  • faceți subtilurile relevante la conținutul textului, astfel încât cititorul să parcurgă articolul cu ușurință;
  • folosiți și un plugin care, pe baza subtitlurior, face cuprinsul articolului la începutul textului. Este o tehnică SEO excelentă, ghidează inclusiv motorul de căutare prin conținut.

» 5 Ponturi de optimizare SEO și titluri să te vadă Google

»Titluri pentru pagini web în wordpress, HTML…

Concluzie despre cele mai importante meta taguri

Elementele descrise mai sus sunt importante pentru indexarea site-urilor. Acestea ajută la înțelegerea conținutului de către motorul de căutare, reprezintă argumente SEO de bună calitate. Atenție însă, pe lângă existența acestora, mai este important și felul în care le folosiți, respectiv alegerea corectă a cuvintelor cheie, modul de compunere.

Nu folosiți tehnici de „black hat SEO”, respectiv acelea de inducere în eroare a motorului de căutare. Este o tactică păguboasă și care de multă vreme nu mai are niciun efect.

În general, meta tagurile descrise mai sus, dar și altele, pot fi introduse atât manual cât și prin intermediul pluginurilor. Dacă aveți un site în wordpress de exemplu, e mai simplu cu module, v-am spus mai sus câteva. Marele câștig pentru dvs este însă să înțelegeți cum funcționează.

Spor la treabă! pentru orice nelămurire… contactați-mă!

Despre Matei Bitea Articolele 200
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...