Optimizare SEO pare a fi un concept pe care unii nu îl înțeleg, alții nu știu să-l facă. Unii vorbesc cu lejeritate iar alții ignoră. Se vorbește prea complicat despre el. Mă voi strădui să spun ce fac eu în termeni simpli. Cu cuvinte comune, cum făceam când eram jurnalist. Să înțeleagă toată lumea. Poate nu reușesc în mod integral, dar eu cred că cel puțin 80% din acest text va fi înțeles de către oricine.

Luat adlitteram, SEO exprimă în mod direct noțiunea de „search engine optimization”. Adică este un ansamblu de tehnici, metode și nu în ultimul rând principii. Toate la un loc se execută asupra unui site și conexiunilor sale. Astfel, SEO se face pentru „a scoate” acel site cât mai în față pe Google. Site-ul asupra căruia se efectuează această optimizare (adaptare, corecție, dezvoltare) trebuie să fie găsit după niște cuvinte cheie.

Respectivele cuvinte cheie (keywords) sunt de fapt interfața obiectivului pe care îl are cel ce face optimizarea. În funcție de cât de „sus” se află site-ul când îl cauți după aceste cuvinte, se consideră că ți-ai îndeplinit sau nu misiunea.

Ce înseamnă SEO în câteva cuvinte…


Introducere în SEO

Optimizare la un site și tot ce este SEO apare așa, ca o necunoscută. Cei mai mulți chiar cred că e o păcăleală. Căci să faci SEO este ca și cum ai sta lângă un iceberg. Adică vezi doar o parte din el. Marea bucată este însă sub nivelul apei. Și dacă nu vezi, nu poți să crezi!

SEO Timisoara
Cam așa este și cu SEO. Ce se vede afară e mult mai puțin decât ce se face pe dinăuntru…

În fine, am să încerc să explic cam care sunt etapele. Cum și ce se face. Mă rog, ce fac eu, dar nu vă așteptați să dau tot din casă, câteva tot țin pentru mine. Știți cum e? Să faci SEO, respectiv acțiuni de optimizare, este și ăsta un job.

Deși, credeți-mă, puteți și dvs să faceți cele mai multe lucruri. În fond, un site se va dezvolta și se va duce în față în funcție de conținutul lui. De ce scrie în el. De pozele din el. Dacă astea nu sunt, apoi poți să-i faci ce vrei, că tot degeaba!

Bun, să trecem la treabă. Avem trei etape.

  • Optimizarea codului sursă.
  • Optimizarea conținutului.
  • Partea de link-building

Cele trei de mai sus sunt cele de bază, cum le zic eu. Ar mai fi una, dar aceasta este opțională și clienții de cele mai multe ori refuză. Este vorba de mentenanță, de administrare. Am să vorbesc și despre ea, puțin mai jos. Însă, pe scurt.

Optimizarea codului sursă

Aici intră în general meta-tag-urile, titlurile și o mulțime de mărunțișuri. De exemplu, vă schimb numele paginilor ca să fie în acord cu ceea ce conțin acestea. O pagină cu titlul de „Home” va fi întotdeauna o pagină de toată jena.

Nu poți spunecă te ocupi de optimizare, că faci SEO, dacă după tine rămâne o pagină cu titlul „despre noi” sau „acasă” sau mai știu eu ce prostie. Mă refer la titlurile SEO nu la ce se vede afară.

Apoi, designerii au prostul obicei de a pune cu titlurile cu lopata. Adică dacă ei vor să fie un titlu mai mare, pac bagă o etichetă h1. Vor caractere mai mici, adică un titlu cu litere mai mici, pac-pac bagă h2 și h3. (La fel ca Becali!) Chiar am avut o discuție cu un alt freelancer de SEO pe tema asta. Am constatat că avem opinii diferite, în fine, întotdeauna rezultatele contează și nu discuțiile.

Adică, eu plec de la ceea ce spune limbajul HTML. Să scrii un cuvânt astfel încât să apară îngroșat o poți face în două feluri. Chiar trei. Pui eticheta <b> sau <strong>. Textul arată la fel dar sensul este diferit. Vezi articolul „Diferența dintre ignorant și ignorat…“ (A treia modalitate este de a modifica aspectul textului prin foile de stil, respectiv css – „cascading style sheet”.)

De reținut: ce se vede este una, ce înseamnă este alta!

Optimizarea conținutului

Ce înseamnă asta? Păi pentru SEO, a avea o frază lungă cât o zi de post nu e bine deloc. Nu eu am scornit asta, cică s-au făcut niște studii și au ajuns la concluzia că dacă sunt fraze lungi textul se înțelege mai greu. Le dau dreptate. Când eram ziarist și dacă scriam cu fraze kilometrice omul nu pricepea.

Să scrii simplu ca să te priceapă toți este chiar o artă. Pentru SEO, o frază lungă înseamnă că omul se ia cu mâinile de cap și pleacă de pe site. Crește rata de respingere, așa numita „bouncing rate” și asta îți afectează site-ul. Mă rog, poziția lui în SERP.

La fel, este vorba despre lungimea textelor. Prea mari, îți pleacă oamenii. Prea mici, nu te bagă Google în seamă, păi ce, scrii bilete de tramvai!? Dar există soluții…

SEO; link building

Am putea spune că relativ la SEO, în aparență cel puțin, acest capitol este din ce în ce mai greu de făcut. Din mai multe motive, dar voi trece în revistă esența. Să faci link-building înseamnă că scoți site-ul în lume. Să pui legături spre el dar și de la site-ul dvs către alte site-uri.

Ei bine, aici, la partea a doua, există reticențe de a pune linkuri spre alte site-uri. Toți vor să fie numai înspre ei dar din site-ul lor să nu plece nimic. Au impresia că le face rău. Să judecăm puțin treaba asta.

Mai demult credeam și eu tot așa. Că să fraierești pe alții să pună linkuri spre tine dar tu să nu pui nimic. Nu este doar egoism este și SEO prost făcut în acest fel. Să luăm cazul unui hotel. Gândiți-vă că vă alegeți un hotel unde să mergeți în vacanță. Și vă uitați pe site-ul lui. Nu vedeți linkuri externe. Dar vă interesează dacă are mașini de închiriat. Dacă este vreun aranjament cu vreun salon de frizerie. Și mai căutați și-n altă parte.

Ajungeți la site-ul unui hotel care vă oferă legături spre firme de rent-a-car, să veniți de la aeroport. Aveți linkuri spre coafură-frizerie. Link spre restaurantul din apropiere, spre muzeul din centrul orașului. Ce alegeți? Să nu spuneți că hotelul care nu oferă nicio informație că nu vă cred.

În SEO asta se traduce prin faptul că site-ul „alunecă în jos” iar hotelul pierde un client. Că nu i-ați comunicat lui Google ce oportunități aveți pentru client.

Administrarea site-ului

De ce este importantă pentru SEO? Simplu, pentru că vă menține ce ați făcut în primele trei etape. Sincer, majoritatea clienților nu prea dau importanță. Cred că și ei pot face. Desigur, se poate face, nu aici este problema, dar trebuie să înveți mai întâi. Or ei, văzând doar ce este la suprafață, iar cel care face SEO nu le spune mare lucru, evident că vor da din mâini a lehamite. „Iarăși bani, iarăși bani! Pot să fac și eu!”

Da, pot, dar numai dacă știu despre ce e vorba. Altfel, cu fiecare element introdus se va șubrezi construcția site-ului. Își va pierde orientarea, ca să zic așa. Optimizarea SEO a site-ului este un proces sensibil, dacă nu ești atent „se duce”.

După ce li se prăbușește site-ul, oamenii zic ceva de genul: „Da, mi-a făcut un freelancer SEO, dar n-a ținut! Trebuie să caut pe altcineva (alt freelancer), poate va ține mai mult…”

Cam acestea sunt etapele de lucru. Sunt convins că nimeni dintre cei ce se ocupă cu asta nu face altceva. Mai puţin, poate… Eu „doar” atât fac! Nimic mai mult, pe cuvânt! Dar nici mai puţin. Era o vorbă mai demult, n-am mai auzit-o. Dar merge și la ceea ce se numeşte optimizare SEO! Se zice că „asta și mâncarea de porc e grele”. Da’ de unde…

În rest, e la fel ca în viaţă, multă lume, puţini oameni!

Relația dintre SEO și strategia de promovare a site-ului


Cum se măsoară SEO?

optimizare seo grafic
Grafic cu SEO. Semnul ăsta mă scoate din sărite! Dar nu găsesc altul cu creștere…

Una dintre cele mai interesante întrebări pe care le-am auzit a fost aceasta: „Domle, dar cum se măsoară SEO ăsta? De unde știu eu că matale ai lucrat ceva și nu-mi iei banii de pomană!?” (De fapt a fost o întrebare și jumătate și cu o jumătate de mirare…)

Mda… cum se măsoară SEO… Păi, lucrurile sunt simple, e mult mai simplu decât vă închipuiți. Dar înainte de a răspunde la asta trebuie să spun ceva. Probabil ați găsit tot felul de oferte, adică optimizăm pentru pachete de 3-4-5-10-100 și naiba mai știe câte cuvinte cheie, pachete SEO la o lună sau două sau… nici nu mai țin minte câte bazaconii se laudă unii că fac, dar dacă sunt fraieri care să creadă asta e! Toată lumea trebuie să trăiască…

Cine crede că se face optimizare la pachetul de nu știu câte cuvinte, la nu știu cât timp și la 100% garantat este un incult, un habarnist, un tolomac! Optimizarea SEO se face într-un singur fel: se lucrează pe site corect și se îmbunătățește conținutul. Atât. Iar SEO nu se măsoară cu pulometrul ci cu locul pe care-l ocupi în Google în funcție de ce te interesează. Dacă ești în față e bine, ai un SEO bun și ți s-a făcut o optimizare reușită. Dacă nu, mai mușcă o dată! Restul sunt prostii

SEO ca job, hobby sau business


Cum știi pe ce loc ești în Google…

cauta SEO Timisoara
Știi că ai un site optimizat dacă locul pe care l-ai căutat l-ai găsit și îl ai!… sau ești pe aproape…

Ambiția de a fi în prima pagină este ceva comun tututuror celor care au site-uri și care le folosesc în activitatea lor zilnică. De asemenea, cei care fac optimizare SEO au nevoie de un indicator care să le arate poziția site-ului la care lucrează, să aibe un limbaj comun cu clienții, să se raporteze față de competitori și ar mai fi destule motivații.

Există mai multe metode de a te raporta la ceilalți, de a cuantifica ierarhia în Google, dar oricare ar fi acestea toate au un numitor comun: SERP! Acesta înseamnă „search engine results page” și de fapt este un clasament, o pagină cu ordinea importanței căutărilor dacă vreți.

Metoda simplă și banală de a a vedea locul tău în SERP este să faci o căutare cu Google pentru un anumit cuvânt cheie, respectiv keyword. Poți afla mai multe despre asta citind Ce este un Google checker și cum afli pe ce loc e site-ul tău… un articol mai vechi de -al meu de pe blog. Sau poți descărca Free monitor for Google și știi tot timpul, urci sau cobori în funcție de anumite cuvinte și anumite servere ale Google…

Important de reținut este că un site se vede mai sus sau mai jos în funcție de diferiți parametri: în ce țară se află site-ul urmărit, de unde este vizitatorul, cu ce browser se face observația, dacă bowserul tău lasă sau nu urme, dacă folosești Google sau Bing, etc. Așa se face că pot exista (și chiar există) mai multe clasamente pentru aceeași căutare.

Regula de bază, pe care o recomand, este aceasta: raportează-te permanent în funcție de interes. Dacă vrei să fii găsit de oameni din Timișoara, n-are rost să vezi pe ce loc ești dacă te caută cineva din India, logic, nu? (Desigur că am exagerat, dar sper că ați prins ideea.) În funcție de acest criteriu se face și optimizarea SEO. Restul sunt palavre…

Reguli de bun simț la SEO

Mai întâi, despre ce poate fi vorba? Despre bunul simț de acasă, despre buna creștere, educația de la școală? Sau despre concurență loială? Vă asigur că nu mă refer în mod special la nimic. Și de fapt la toate. Trebuie să înțelegeți bunul simț (în relația cu Google) la fel ca cel din viața de toate zilele. Adică la Google sunt oameni și au făcut un software.

Cei de la Google lucrează cu dvs. fără să vă vadă. Așadar, ați putea face ce vreți. Teoretic. Până vă prind…

link-building
când faceți link-building să țineți cont că unele site-uri de proastă calitate sunt ușor de recunoscut, le vezi de la o poștă… pe altele e mai greu să le identifici…

Sunteți tentați să vă faceți SEO singuri? Dacă mergeți pe acest drum și credeți că optimizarea site-ului vă este un lucru la îndemână (adevărul acesta și este – aproape oricine poate să facă SEO) atunci vă recomand ce să faceți și ce nu.

Directoare de promovare? Mai sunt valabile?

Nu vă înscrieți în directoare de promovare doar ca să fiți acolo, adică evitați acele site-uri unde încă din prima pagină vedeți anunțuri sau reclame la pagini web de slabă calitate.

De unde știți care site e de slabă calitate? Asta este într-adevăr mai greu, dar pentru ca să vă iese o optimizare SEO cât mai reușită este bine să țineți cont de recomandările Google și să evitați asocierea cu site-uri porno, produse contrafăcute, medicamente gen viagra…

Traficul organic. Cum se obține. Importanța lui

Traficul organic este reprezentat de acei vizitatori care vin din căutările Google. Spre deosebire de cei care vin din anunțuri, vizitatorii dvs „organici” v-au găsit căutând ceva din site-ul dvs. Un serviciu, o idee, o fotografie… Ceva ce au căutat iar Google le-a spus că (și) la dvs în site se află ceea ce-i interesează.

» Trafic organic și trafic prin GoogleAds. Practica pentru afoni

Pe scurt, dacă plătiți un anunț la GoogleAds (fostul AdWords) vizitatorii care vin la dvs pe site vor reprezenta un trafic plătit. Cei care vin pentru că v-au găsit site-ul căutând ceva pe net sunt nite vizitatori „mai autentici” dacă putem spune așa.

O definiție ar fi cea care urmează. Traficul organic înseamnă că aveți un site cu un conținut relevant pentru anumite căutări. Iar traficul plătit, tot pentru respectivele căutări, se face pentru că ați achitat o factură de publicitate la Google. O consecință ar fi cea care se referă la calitatea și cantitatea conținutului.  

Cum se obține traficul organic

Nu există decât o singură metodă. Optimizare SEO, lucrul pe site, împrospătarea lui permanentă. Conținut relativ variat dar cu axare pe o anumită temă, respectiv direcția site-ului dvs.

Optimizarea site-ului este singura metodă prin care puteți atrage atenția lui Google, hei, eu am aici așa ceva, vezi, când caută cineva, arată-mă și pe mine! Altfel, dacă nu faceți SEO pe site, puteți avea oricât de bun conținut, cel mai fantastic și cel mai formidabil, nu va afla nimeni despre el decât din întâmplare. Iar asta dintr-un motiv banal: Google nu știe de dvs.!

De ce este important să aveți trafic organic semnificativ

Spre deosebire de traficul plătit, venit dinspre GoogleAds, cel organic reprezintă cea mai apropiată opțiune față de ceea ce caută vizitatorul. În schimb, cei care plătesc pentru a avea vizitatori pe site nu au neapărat un site bogat și cu relevanță. Asta se traduce printr-un conținut adesea sărac sau ghidat după interese de moment.

De exemplu, o situație când este mai eficient traficul plătit ar putea fi următoarea. Sunteți organizatorul unor excursii de la o anumită dată. Aveți locuri disponibile dar nu mai aveți clienți. Varianta ideală ar fi GoogleAds. Pentru că până faceți SEO, până se promovează site-ul cu oferta… trec zece concedii!

Optimizarea SEO există întotdeauna în cazurile de trafic organic. Repet, fără SEO nu veți fi găsit. Însă una nu exclude pe cealaltă, uneori se completează.

Optimizarea SEO este o investiție care rămâne

Traficul organic rămâne. Cu alte cuvinte, veți fi găsit mereu. Pe ce loc, asta este altă discuție. În schimb, la traficul plătit, după ce nu mai „cotizați” la Google, practic veți dispărea din mediul online. Veți observa că banii pe care i-ați cheltuit deja, nu se mai regăsesc decât în profitul pe care l-ați făcut până atunci.

Suma summarum: ce ați cheltuit pe pe optimizare SEO pentru a avea trafic organic va rămâne. Anunțurile plătite dispar. Asta este importanța și diferența.


Lecturi recomandate

  • What is SEO Un punct de vedere pertinent, cei de la Moz.com sunt dedicați subiectului și mulți se inspiră de la ei. Vreau să spun că le copiază și le traduc textele…
  • Search Engine Journal – Este una dintre cele mai serioase publicații online despre SEO.
  • DWF.ro – Aici găsiți un blog bine pus la punct. Tipii ăștia sunt o agenție care, recunosc, uneori mă umplu de invidie. Știți cum e, la ziariști invidia este o boală profesională. Întotdeauna am recunoscut asta…

Be the first to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată


*