Optimizare SEO este un concept pe care unii nu îl înțeleg, alții nu știu să-l facă. Unii vorbesc cu lejeritate iar alții ignoră. Dar este un termen ce face parte din viața noastră și cred că se vorbește prea complicat despre el. Mă voi strădui să spun ce fac eu în termeni simpli. Cu cuvinte comune, cum făceam când eram jurnalist. Să înțeleagă toată lumea.
Luat adlitteram, SEO exprimă în mod direct noțiunea de „search engine optimization”. Adică este un ansamblu de tehnici, metode și nu în ultimul rând principii. Toate la un loc se execută asupra unui site și conexiunilor sale. Astfel, SEO se face pentru „a scoate” acel site cât mai în față pe Google. Iar acest lucru se obține dacă site-ul este mai ușor de înțeles decătre motorul de căutare. Astfel, site-ul pe care-l optimizăm va fi găsit după niște cuvinte cheie. Sau keyword dacă doriți.
» What is SEO și cum ne ajută în marketing și-n business la modul general
Respectivele cuvinte cheie (keywords) sunt de fapt interfața obiectivului pe care îl are cel ce face optimizarea. În funcție de cât de „sus” se află site-ul când îl cauți după aceste cuvinte, se consideră că ți-ai îndeplinit sau nu misiunea.
Ce înseamnă SEO în câteva cuvinte…
SEO este acronimul unei noțiuni din limba engleză, respectiv „search engine optimization”. În traducere înseamnă „optimizarea pentru motoarele de căutare”. Așadar, sintagma de „optimizare SEO” pare a fi un nonsens. Este absurd să explici o noțiune prin ea însăși.
Dacă stăm să ne gândim bine, să spui optimizare SEO este chiar un pleonasm. Ceva asemănător cu „moș bătrân”. Un moș este prin definiție bătrân, nu mai trebuie să specifici acest lucru.
Nu știu de unde vine, cum a pătruns în limba română. Mă gândesc că s-a împământenit de la românii care lucrează la Google sau Microsoft. Probabil. Iar noi, aici, l-am preluat ca atare.
Îl folosesc și eu sub această formă. Motivația mea este aceea că trebuie să mă înțeleg cu ceilalți. Or, dacă ei vorbesc așa, trebuie să le răspund în același mod. Altfel, vor zice că-s nebun dacă încerc să le explic că nu are sens să spui „Optimizare SEO”. Mai mult, dacă sunteți atenți, inclusiv Google acceptă acest termen. Așadar, să închidem subiectul.
Ce este un keyword? Un cuvânt cheie magic…
Dacă vorbim la modul simplist un keyword este un cuvânt care domină un text. Adică un cuvânt cheie dacă-l traducem mot-a-mot. Un cuvânt pe care-l folosim ca să definim o altă mulțime de cuvinte. Dacă ne referim la acesta din punct de vedere al SEO, un keyword este acel termen pe care-l introducem în bara de căutare de la Google sau orice alt motor de căutare. Și ni se vor afișa niște rezultate ordonate în SERP – Search Engine Results Page.
În principiu este un singur cuvânt dar ar putea fi și o expresie.
Keyword-ul este de fapt stăpânul internetului. În funcție de acesta se definește totul. Este elementul în funcție de care se întocmește strategia de marketing. Spunem că ne facem o strategie de SEO dacă vrem să fim găsiți după un anumit cuvânt. Și, în mod evident, în funcție de acesta să obținem și rezultate. Succesul afacerii noastre se bazează pe cât de vizibili suntem când oamenii sau firmele caută acel keyword.
Ar trebui spus că nu este obligatoriu să fie un singur cuvânt, caz în care avem de-a face cu short tail keywords. Keywordul poate fi și o înșiruire de două, trei, patru cuvinte, adică long tail keywords. De fapt, ca să fiu sincer, dacă veți încerca să căutați ceva după un singur cuvânt veți constata o concurență acerbă. Căci practic aveți de-a face cu o căutare generică. Cele mai firești sunt căutări din 2-3-4 cuvinte.
Cum alegi un keyword
Ca să vă eficientizați strategia trebuie să vă orientați optimizarea SEO spre acele căutări care se apropie de scopul dvs. De fapt cam 70% din trafic provine din termeni lungi, pentru că se apropie de o vorbire reală.
» Vezi ce sunt căutările scurte: What are Short Tail Keywords?
De exemplu, dacă oferiți reparații de laptopuri și PC-uri, pentru dvs nu este eficient să vă orientați spre un keyword ca laptop, ci pe combinații de reparații PC, reparații laptop, piese computere și alte variante. Ca să avem o bună campanie de marketing ar trebui corelarea ei cu optimizarea SEO. Iar ca să stabilim ce keyword-uri folosim ar trebui consultate instrumente pentru a vedea ce se caută. Cel mai popular instrument este Google Trends. Probabil și cel mai bun.
Introducere în SEO
Optimizare la un site și tot ce este SEO apare așa, ca o necunoscută. Cei mai mulți chiar cred că e o păcăleală. Căci să faci SEO este ca și cum ai sta lângă un iceberg. Adică vezi doar o parte din el. Marea bucată este însă sub nivelul apei. Și dacă nu vezi, nu poți să crezi!
În fine, am să încerc să explic cam care sunt etapele. Cum și ce se face. Mă rog, ce fac eu, dar nu vă așteptați să dau tot din casă, câteva tot țin pentru mine. Știți cum e? Să faci SEO, respectiv acțiuni de optimizare, este și ăsta un job.
Deși, credeți-mă, puteți și dvs să faceți cele mai multe lucruri. În fond, un site se va dezvolta și se va duce în față în funcție de conținutul lui. De ce scrie în el. De pozele din el. Dacă astea nu sunt, apoi poți să-i faci ce vrei, că tot degeaba!
Bun, să trecem la treabă. Avem trei etape.
- Optimizarea codului sursă.
- Optimizarea conținutului.
- Partea de link-building
Cele trei de mai sus sunt cele de bază, cum le zic eu. Ar mai fi una, dar aceasta este opțională și clienții de cele mai multe ori refuză. Este vorba de mentenanță, de administrare. Am să vorbesc și despre ea, puțin mai jos. Însă, pe scurt.
Optimizarea codului sursă
Aici intră în general meta-tag-urile, titlurile și o mulțime de mărunțișuri. De exemplu, vă schimb numele paginilor ca să fie în acord cu ceea ce conțin acestea. O pagină cu titlul de „Home” va fi întotdeauna o pagină de toată jena.
Nu poți spunecă te ocupi de optimizare, că faci SEO, dacă după tine rămâne o pagină cu titlul „despre noi” sau „acasă” sau mai știu eu ce prostie. Mă refer la titlurile SEO nu la ce se vede afară.
Apoi, designerii au prostul obicei de a pune cu titlurile cu lopata. Adică dacă ei vor să fie un titlu mai mare, pac bagă o etichetă h1. Vor caractere mai mici, adică un titlu cu litere mai mici, pac-pac bagă h2 și h3. (La fel ca Becali!) Chiar am avut o discuție cu un alt freelancer de SEO pe tema asta. Am constatat că avem opinii diferite, în fine, întotdeauna rezultatele contează și nu discuțiile.
Adică, eu plec de la ceea ce spune limbajul HTML. Să scrii un cuvânt astfel încât să apară îngroșat o poți face în două feluri. Chiar trei. Pui eticheta <b> sau <strong>. Textul arată la fel dar sensul este diferit. Vezi articolul „Diferența dintre ignorant și ignorat…“ (A treia modalitate este de a modifica aspectul textului prin foile de stil, respectiv css – „cascading style sheet”.)
De reținut: ce se vede este una, ce înseamnă este alta!
Optimizarea conținutului
Ce înseamnă asta? Păi pentru SEO, a avea o frază lungă cât o zi de post nu e bine deloc. Nu eu am scornit asta, cică s-au făcut niște studii și au ajuns la concluzia că dacă sunt fraze lungi textul se înțelege mai greu. Le dau dreptate. Când eram ziarist și dacă scriam cu fraze kilometrice omul nu pricepea.
Să scrii simplu ca să te priceapă toți este chiar o artă. Pentru SEO, o frază lungă înseamnă că omul se ia cu mâinile de cap și pleacă de pe site. Crește rata de respingere, așa numita „bouncing rate” și asta îți afectează site-ul. Mă rog, poziția lui în SERP.
La fel, este vorba despre lungimea textelor. Prea mari, îți pleacă oamenii. Prea mici, nu te bagă Google în seamă, păi ce, scrii bilete de tramvai!? Dar există soluții…
SEO; link building
Am putea spune că relativ la SEO, în aparență cel puțin, acest capitol este din ce în ce mai greu de făcut. Din mai multe motive, dar voi trece în revistă esența. Să faci link-building înseamnă că scoți site-ul în lume. Să pui legături spre el dar și de la site-ul dvs către alte site-uri.
Ei bine, aici, la partea a doua, există reticențe de a pune linkuri spre alte site-uri. Toți vor să fie numai înspre ei dar din site-ul lor să nu plece nimic. Au impresia că le face rău. Să judecăm puțin treaba asta.
Mai demult credeam și eu tot așa. Că să fraierești pe alții să pună linkuri spre tine dar tu să nu pui nimic. Nu este doar egoism este și SEO prost făcut în acest fel. Să luăm cazul unui hotel. Gândiți-vă că vă alegeți un hotel unde să mergeți în vacanță. Și vă uitați pe site-ul lui. Nu vedeți linkuri externe. Dar vă interesează dacă are mașini de închiriat. Dacă este vreun aranjament cu vreun salon de frizerie. Și mai căutați și-n altă parte.
Ajungeți la site-ul unui hotel care vă oferă legături spre firme de rent-a-car, să veniți de la aeroport. Aveți linkuri spre coafură-frizerie. Link spre restaurantul din apropiere, spre muzeul din centrul orașului. Ce alegeți? Să nu spuneți că hotelul care nu oferă nicio informație că nu vă cred.
În SEO asta se traduce prin faptul că site-ul „alunecă în jos” iar hotelul pierde un client. Că nu i-ați comunicat lui Google ce oportunități aveți pentru client.
Administrarea site-ului
De ce este importantă pentru SEO? Simplu, pentru că vă menține ce ați făcut în primele trei etape. Sincer, majoritatea clienților nu prea dau importanță. Cred că și ei pot face. Desigur, se poate face, nu aici este problema, dar trebuie să înveți mai întâi. Or ei, văzând doar ce este la suprafață, iar cel care face SEO nu le spune mare lucru, evident că vor da din mâini a lehamite. „Iarăși bani, iarăși bani! Pot să fac și eu!”
Da, pot, dar numai dacă știu despre ce e vorba. Altfel, cu fiecare element introdus se va șubrezi construcția site-ului. Își va pierde orientarea, ca să zic așa. Optimizarea SEO a site-ului este un proces sensibil, dacă nu ești atent „se duce”.
După ce li se prăbușește site-ul, oamenii zic ceva de genul: „Da, mi-a făcut un freelancer SEO, dar n-a ținut! Trebuie să caut pe altcineva (alt freelancer), poate va ține mai mult…”
Cam acestea sunt etapele de lucru. Sunt convins că nimeni dintre cei ce se ocupă cu asta nu face altceva. Mai puţin, poate… Eu „doar” atât fac! Nimic mai mult, pe cuvânt! Dar nici mai puţin. Era o vorbă mai demult, n-am mai auzit-o. Dar merge și la ceea ce se numeşte optimizare SEO! Se zice că „asta și mâncarea de porc e grele”. Da’ de unde…
În rest, e la fel ca în viaţă, multă lume, puţini oameni!
Relația dintre SEO și strategia de promovare a site-ului
Am putea spune că SEO pentru un site, adică pregătirea paginilor acestuia pentru a fi văzute, înțelese și arătate de către Google înseamnă setarea site-ului. Este o comparație potrivită, să setăm un site într-o direcție. În funcție de interesele noastre setăm site-ul. Adică îl optimizăm.
Optimizăm site-ul ca să-l putem promova. Altfel nu are sens să ne pierdem vremea dacă nu vrem să promovăm website-ul. Toată munca asta cu SEO are un singur scop: să fie posibilă promovarea. E ca la un concurs de atletism. Ne antrenăm ca să putem participa și să rezistăm efortului. Facem antrenamente de forță, de tehnică, învățăm să ne folosim resursele. Și vrem să câștigăm concursul. Logic, nu?
Acum intervine strategia. Ce înseamnă o strategie de SEO? În principiu are două componente: să aduci mult trafic și să aduci trafic de calitate. Dacă se reușește asta atunci site-ul dvs. va fi cel mai tare.
Păi, în definitiv, asta și urmărim: un site puternic, să fie vizitat și să aibă vizitatori de calitate. Calitatea unui vizitator o apreciem în general după un singur criteriu: să ne comande ceva, să cumpere ceva, să interacționeze cumva cu noi. În definitiv asta vrem cu toții: clienți! Să facem bani sau să devenim celebri!
Cine spune că nu s-a gândit la cele de mai sus când și-a făcut un site, acela este un mincinos!
Cum se măsoară SEO?
Una dintre cele mai interesante întrebări pe care le-am auzit a fost aceasta: „Domle, dar cum se măsoară SEO ăsta? De unde știu eu că matale ai lucrat ceva și nu-mi iei banii de pomană!?” (De fapt a fost o întrebare și jumătate și cu o jumătate de mirare…)
Mda… cum se măsoară SEO… Păi, lucrurile sunt simple, e mult mai simplu decât vă închipuiți. Dar înainte de a răspunde la asta trebuie să spun ceva. Probabil ați găsit tot felul de oferte, adică optimizăm pentru pachete de 3-4-5-10-100 și naiba mai știe câte cuvinte cheie, pachete SEO la o lună sau două sau… nici nu mai țin minte câte bazaconii se laudă unii că fac, dar dacă sunt fraieri care să creadă asta e! Toată lumea trebuie să trăiască…
Cine crede că se face optimizare la pachetul de nu știu câte cuvinte, la nu știu cât timp și la 100% garantat este un incult, un habarnist, un tolomac! Optimizarea SEO se face într-un singur fel: se lucrează pe site corect și se îmbunătățește conținutul. Atât. Iar SEO nu se măsoară cu pulometrul ci cu locul pe care-l ocupi în Google în funcție de ce te interesează. Dacă ești în față e bine, ai un SEO bun și ți s-a făcut o optimizare reușită. Dacă nu, mai mușcă o dată! Restul sunt prostii
SEO ca job, hobby sau business
Aș începe prin a spune că să faci SEO nu te transformă în niciun caz într-un artist. Mă refer la cei de la gun.ro care spuneau că treaba asta este o artă și o știință. Este pe dracu! Nu este nici știință, nici artă și nici măcar ocupație legală nu este, pentru că nu există în nomenclatorul de meserii.
Nu se eliberează atestate sau licențe pentru așa ceva. Vreau să spun că nimeni nu va fi vreodată în posesia unei diplome cu valoare de pregătire profesională în ceea ce privește SEO. Am și eu două diplome, una de la Google și alta de la YOAST. Nu prea fac caz de ele, dar văd că unii țin cont și de aceea le amintesc de câte ori am ocazia. În fine…
Deci SEO este afacerea celor de la Google. Ei au introdus motorul de căutare în viața noastră de zi cu zi. Este o afacere privată și va fi condusă mereu după regulile acestei imense companii. Le aduce profit. Or, dacă stați puțin să vă gândiți, de ce naiba ne-ar învăța ei pe noi cum se face cu adevărat, care sunt criteriile de ierarhizare în SERP? De ce credeți că schimbă mereu algoritmii? pentru că oamenii se prind mereu cum lucrează, nimic nu poate fi veșnic și prin urmare schimbă. La fel de adevărat este și că noi, muritorii, după ce le descoperim secretele, abuzăm mereu de ele.
Schimbările astea le aduc în primul rând lor beneficii. Da, SEO este un business. În primul rând pentru cei de la Google. Și pentru ceilalți, cei cu afaceri conectate.
Cum știi pe ce loc ești în Google…
Ambiția de a fi în prima pagină este ceva comun tututuror celor care au site-uri și care le folosesc în activitatea lor zilnică. De asemenea, cei care fac optimizare SEO au nevoie de un indicator care să le arate poziția site-ului la care lucrează, să aibe un limbaj comun cu clienții, să se raporteze față de competitori și ar mai fi destule motivații.
Există mai multe metode de a te raporta la ceilalți, de a cuantifica ierarhia în Google, dar oricare ar fi acestea toate au un numitor comun: SERP! Acesta înseamnă „search engine results page” și de fapt este un clasament, o pagină cu ordinea importanței căutărilor dacă vreți.
Metoda simplă și banală de a a vedea locul tău în SERP este să faci o căutare cu Google pentru un anumit cuvânt cheie, respectiv keyword. Poți afla mai multe despre asta citind Ce este un Google checker și cum afli pe ce loc e site-ul tău… un articol mai vechi de -al meu de pe blog. Sau poți descărca Free monitor for Google și știi tot timpul, urci sau cobori în funcție de anumite cuvinte și anumite servere ale Google…
Important de reținut este că un site se vede mai sus sau mai jos în funcție de diferiți parametri: în ce țară se află site-ul urmărit, de unde este vizitatorul, cu ce browser se face observația, dacă bowserul tău lasă sau nu urme, dacă folosești Google sau Bing, etc. Așa se face că pot exista (și chiar există) mai multe clasamente pentru aceeași căutare.
Regula de bază, pe care o recomand, este aceasta: raportează-te permanent în funcție de interes. Dacă vrei să fii găsit de oameni din Timișoara, n-are rost să vezi pe ce loc ești dacă te caută cineva din India, logic, nu? (Desigur că am exagerat, dar sper că ați prins ideea.) În funcție de acest criteriu se face și optimizarea SEO. Restul sunt palavre…
Reguli de bun simț la SEO
Mai întâi, despre ce poate fi vorba? Despre bunul simț de acasă, despre buna creștere, educația de la școală? Sau despre concurență loială? Vă asigur că nu mă refer în mod special la nimic. Și de fapt la toate. Trebuie să înțelegeți bunul simț (în relația cu Google) la fel ca cel din viața de toate zilele. Adică la Google sunt oameni și au făcut un software.
Cei de la Google lucrează cu dvs. fără să vă vadă. Așadar, ați putea face ce vreți. Teoretic. Până vă prind…
Sunteți tentați să vă faceți SEO singuri? Dacă mergeți pe acest drum și credeți că optimizarea site-ului vă este un lucru la îndemână (adevărul acesta și este – aproape oricine poate să facă SEO) atunci vă recomand ce să faceți și ce nu.
Directoare de promovare? Mai sunt valabile?
Nu vă înscrieți în directoare de promovare doar ca să fiți acolo, adică evitați acele site-uri unde încă din prima pagină vedeți anunțuri sau reclame la pagini web de slabă calitate.
De unde știți care site e de slabă calitate? Asta este într-adevăr mai greu, dar pentru ca să vă iese o optimizare SEO cât mai reușită este bine să țineți cont de recomandările Google și să evitați asocierea cu site-uri porno, produse contrafăcute, medicamente gen viagra…
SERP-ul, definiție prescurtată
SERP-ul este abrevierea termenului de „Search Engine Results Page” adică pagina cu rezultatele căutărilor. Adică altfel spus este ceea ce vedeți dvs când căutați ceva pe Google. Structura acestei pagini este una care a cunoscut și va cunopaște încă multe variații. Mai mult, SERP-ul este diferit în prima pagină față de cele subsecvente. Să fii în prima pagină este un scop al fiecărei afaceri.
În prima pagină a SERP-ului poți ajunge prin două metode:
- Prin cumpărarea de publicitate de la GoogleAds
- Serviciile de Optimizare SEO sunt cele care determină plasarea organică a unui site pe un anumit loc.
Conținutul primei pagini
Structura primei pagini este în momentul de față axată pe trei tipuri de rezultate oferite de motorul de căutare. Acestea depind la rândul lor de tipul interogărilor și sunt axate pe trei tipuri de conținut.
- rezultate de navigare, când Googe vă îndrumă cum să ajungeți într-un anuit loc;
- rezultate comerciale când vi se indică produse pe care ați putea să le cumpărați;
- rezultate informative, valabile pentru interogări generice.
Se estimează că aproximativ 70% din traficul total se realizează de către site-urile care se află în prima pagină. Aceasta înseamnă mai multe produse vândute, o expunere mai bună a serviciilor dvs. Serviciile de optimizare SEO sunt cele care vă oferă garanția unei evoluții corecte a site-ului dvs.
Prin SEO veți dirija plasarea organică a site-ului, iar prin AdSense o poziționare temporară.
Traficul organic. Cum se obține. Importanța lui
Traficul organic este reprezentat de acei vizitatori care vin din căutările Google. Spre deosebire de cei care vin din anunțuri, vizitatorii dvs „organici” v-au găsit căutând ceva din site-ul dvs. Un serviciu, o idee, o fotografie… Ceva ce au căutat iar Google le-a spus că (și) la dvs în site se află ceea ce-i interesează.
» Trafic organic și trafic prin GoogleAds. Practica pentru afoni
Pe scurt, dacă plătiți un anunț la GoogleAds (fostul AdWords) vizitatorii care vin la dvs pe site vor reprezenta un trafic plătit. Cei care vin pentru că v-au găsit site-ul căutând ceva pe net sunt nite vizitatori „mai autentici” dacă putem spune așa.
O definiție ar fi cea care urmează. Traficul organic înseamnă că aveți un site cu un conținut relevant pentru anumite căutări. Iar traficul plătit, tot pentru respectivele căutări, se face pentru că ați achitat o factură de publicitate la Google. O consecință ar fi cea care se referă la calitatea și cantitatea conținutului.
Cum se crește traficul organic
Nu există decât o singură metodă. Optimizare SEO, lucrul pe site, împrospătarea lui permanentă. Conținut relativ variat dar cu axare pe o anumită temă, respectiv direcția site-ului dvs.
Optimizarea site-ului este singura metodă prin care puteți atrage atenția lui Google, hei, eu am aici așa ceva, vezi, când caută cineva, arată-mă și pe mine! Altfel, dacă nu faceți SEO pe site, puteți avea oricât de bun conținut, cel mai fantastic și cel mai formidabil, nu va afla nimeni despre el decât din întâmplare. Iar asta dintr-un motiv banal: Google nu știe de dvs.!
De ce este important să aveți trafic organic semnificativ
Spre deosebire de traficul plătit, venit dinspre GoogleAds, cel organic reprezintă cea mai apropiată opțiune față de ceea ce caută vizitatorul. În schimb, cei care plătesc pentru a avea vizitatori pe site nu au neapărat un site bogat și cu relevanță. Asta se traduce printr-un conținut adesea sărac sau ghidat după interese de moment.
De exemplu, o situație când este mai eficient traficul plătit ar putea fi următoarea. Sunteți organizatorul unor excursii de la o anumită dată. Aveți locuri disponibile dar nu mai aveți clienți. Varianta ideală ar fi GoogleAds. Pentru că până faceți SEO, până se promovează site-ul cu oferta… trec zece concedii!
Optimizarea SEO există întotdeauna în cazurile de trafic organic. Repet, fără SEO nu veți fi găsit. Însă una nu exclude pe cealaltă, uneori se completează.
Optimizarea SEO este o investiție care rămâne
Traficul organic rămâne. Cu alte cuvinte, veți fi găsit mereu. Pe ce loc, asta este altă discuție. În schimb, la traficul plătit, după ce nu mai „cotizați” la Google, practic veți dispărea din mediul online. Veți observa că banii pe care i-ați cheltuit deja, nu se mai regăsesc decât în profitul pe care l-ați făcut până atunci.
Suma summarum: ce ați cheltuit pe pe optimizare SEO pentru a avea trafic organic va rămâne. Anunțurile plătite dispar. Asta este importanța și diferența.
Lecturi recomandate
- What is SEO Un punct de vedere pertinent, cei de la Moz.com sunt dedicați subiectului și mulți se inspiră de la ei. Vreau să spun că le copiază și le traduc textele…
- Search Engine Journal – Este una dintre cele mai serioase publicații online despre SEO.
- DWF.ro – Aici găsiți un blog bine pus la punct. Tipii ăștia sunt o agenție care, recunosc, uneori mă umplu de invidie. Știți cum e, la ziariști invidia este o boală profesională. Întotdeauna am recunoscut asta…