Optimizarea conținutului unui site. Dincolo de SEO on-page

optimizare continut site
Versiunea pentru desktop si cea pentru mobil ale aceluiasi site. Diferenta de expunere si nu de continut

Modul în care vă organizați expunerea conținutului din site are o influență directă asupra interesului vizitatorului. Site-ul dvs are întotdeauna o ofertă, ceva de transmis. Logic, de aceea l-ați făcut, să vă prezentați serviciile, marfa din magazin, ideile, fotografiile, etc. Or, dacă reușiți să transmiteți oferta într-un mod cât mai facil, cât mai organizat, atunci aveți mari șanse de a vă atinge obiectivul. Adică să găsiți un client, să obțineți un contract, o întâlnire…

Vreau să spun că aici, în domeniul paginilor web, poate mai mult decât în orice alt mijloc de comunicare, contează enorm să „agățați” cititorul de la început. Adică să înțeleagă „din prima”, să vadă exact și rapid ce-i oferiți. Oricine vă v-ar vizita ar trebui să găsească rapid ceea ce îl interesează în site. Sau să-i puneți la vedere ceea ce l-ar putea interesa.

Cu cât trece mai mult timp de la primul contact cu site-ul dvs., cu atât cresc șansele ca el să se plictisească sau să nu înțeleagă și să plece. Poate spre alt site unde găsește de la început ceea ce caută. Dacă așa se întâmplă, dvs. ați pierdut o oportunitate!

Mai mult, felul în care interacționează vizitatorul cu site-ul dvs este „înregistrat” de către Google. Este vorba de indicatorul care se referă la experiența utilizatorului, ușurința în utilizare. Cu cât acest parametru vă este mai defavorabil, cu atât veți ocupa poziții „mai în spate” la căutările pe internet.

Parametrul „user experience” a fost și va mai fi rafinat de către Google. Dacă vă interesează, puteți citi A History of User Experience-Based Google Algorithm Updates. Este o privire retrospectivă asupra algoritmilor care măsoară interacțiunea cu dintre utilizatori și site-ri.

Optimizarea conținutului este de fapt în interesul dvs.

Din cele ce urmează veți realiza că dacă aveți un site veți oscila mereu între necesitatea de a fi pragmatic cu dorința de a arăta bine. Este o capcană, căci a arăta bine va fi mereu o chestiune de subiectivism. Fiecare are alte gusturi. Deci ceea ce este frumos pentru dvs nu va fi neapărat frumos și pentru vizitatorul dvs. Și că el de fapt v-a căutat pentru un serviciu pe care să i-l oferiți, nu pentru a vă admira costumul. 

În cele ce urmează voi încerca să vă explic ce înseamnă de fapt să-ți organizezi cât mai bine conținutul. Căci este de fapt interesul dvs. să profitați la maxim de primele secunde pe care le petrece un vizitator pe site-ul dvs. Și faceți astfel încât prima vizită să aibă timpi de așteptare cât mai scurți.

Plasați informațiile vitale încă de la început

Dacă atunci când deschide pagina dvs vizitatorul vede de la început ce îi puteți oferi, atunci ați pășit cu dreptul. Aveți o șansă bună de a-l converti într-un client. Dacă însă el va trebui să caute, s-ar putea să nu găsească. S-ar putea ca dvs să aveți acel serviciu de care are el nevoie, dar lui să-i fie greu să-l găsească. Și pleacă. Ați pierdut o oportunitate.

varkanta site pentru smartphone
Optimizarea continutului pentru telefonul mobil

Faceți astfel încât ceea ce vă interesează să oferiți să fie la vedere. Cum s-ar zice, să-i dați mură-n gură! Considerați că vizitatorul dvs este un tip leneș și care se descurcă mai greu. Dacă trebuie să mai dea un click s-ar putea să nu-i convină. Și dacă trebuie să dea două click-uri l-ați pierdut deja definitiv.

Un exemplu, puneți informațiile de contact deasupra paginii, să le vadă, să dea cu nasul în ele. Dacă pune degetul pe nr dvs de telefon să se formeze deja. Dacă atinge adresa dvs de e-mail să se și deschidă programul de transmis e-mailuri.

Renunțați la poezie pentru pragmatism

Să luăm un exemplu, cineva caută servicii medicale pentru durerile sale de spate. Și ajunge pe pagina din figura 2 în varianta desktop sau foto3 în varianta pentru mobil. El vrea să știe dacă afecțiunile lui pot fi tratate la acea clinică. Un utilizator obișnuit, din România, nu înțelege alfabetul japonez. Chiar dacă o descriere detaliată este mai jos și trebuie să facă „scroll” pentru a o vedea.

optimizare continut site pentru desktop
foto 2 – cum se vdee pe desktop
optimizare pentru continut site
foto 3: acelasi continut in varianta pentru mobil

Profitați de faptul că este la dvs pe pagină și dați-i să citească ce-l interesează. Recomandarea este utilă din următoarele considerente.

  • Observați că spațiul de pe monitor (foto2) este axat pe o imagine care nu indică ce tip de servicii oferă clinica. Eseul fotografic este irelevant din punctul de vedere al transmiterii informației dorite. (Deși aceste informații se regăsesc, mai jos…)
  • Pentru a avea o astfel de compoziție de pagină este nevoie de  o imagine mare, de calitate. Aceeași imagine însă este folosită și pentru varianta pe mobil. Asta înseamnă un consum de timp mai mare pentru a fi încărcată în browserul telefonului. S-ar putea ca vizitatorul să aibă un telefon de generație mai veche și încărcându-se greu să renunțe. Să fie într-o zonă cu semnal mai slab. Diverse alte motive. În aceste condiții, concurența clinicii, dacă ar avea un site mai rapid ar avea un avantaj din start.
  • Faceți o selecție riguroasă a informațiilor pe care le difuzați la începutul paginii. Ele trebuie să fie cele care contează cu adevărat în economia clinicii. Texte cu caracter general pot exista prin trimiteri la acestea. Oamenii nu mai sunt romantici în ceea ce privește internetul, nu mai stau să admire, nu-i mai interesează să elogieze un site sau altul. Ei caută direct informația de care au nevoie. În cazul de față ce afecțiuni, ce indicații, contraindicații, cum mă pot programa, etc.
  • Presupunând că vizitatorul realizează că a ajuns unde trebuie dar vrea să știe și altceva, dați-i un buton de căutare. Un buton de căutare în site ar fi o oportunitate pentru dvs de a-i arăta toate avantajele și toate serviciile pe care le oferiți. Să fie ceva accesibil și nu să trebuiască să scotociți după butonul de căutare!

Luați în calcul diferența dintre versiunea desktop și cea pentru mobil

Apariția dispozitivelor mobile a determinat o schimbare esențială în afișarea paginilor web. Astfel, înainte de smartphone-uri se putea spune despre o pagină că are o anumită compoziție. Puteai spune că punctul de forță din compoziția unei pagini este acolo unde trebuie să fie. Se putea afirma că privirea este dirijată într-un anumit loc al paginii. Acum, acest lucru s-a schimbat.

Site-urile de astăzi trebuie să răspundă la alte cerințe. Cea mai mare este adaptabilitatea proiectului. Adică un conținut să fie vizibil și pe desktop și pe telefonul mobil. Web designerii numesc asta „responsive”.

Din punct de vedere tehnic am putea spune că problema este rezolvată. Adică ce se vede și se citește pe desktop să poată fi văzut și citit și pe telefonul mobil. Conținutul desktop curge și se adaptează la telefon. Însă apar alte probleme, prima derivă din faptul că un conținut desktop va fi de regulă destul de mare și va beneficia de o conexiune mai rapidă.

Același conținut va fi văzut pe mobil în condiții mult mai dificile. Să ne gândim la diferențele de mărime ale ecranelor. Soluția inițială a fost adoptarea a două variante distincte de site. Una pentru desktop și alta pentru smartphone. Aceasta este însă o modalitate care implică multe costuri.

Varianta prescurtată și trimiterile

Soluția cea mai rezonabilă, cel puțin la ora actuală, este să folosiți același site dar să introduceți în codul sursă indicații pentru browser. Adică ceva de genul: asta se vede pe desktop, asta doar pe mobil! Este o modalitate de rezolvare care păstrează din caracteristicile de compoziție ale site-ului clasic pentru desktop dar și cele de cursivitate necesare mobilului.

Folosirea stilurilor diferite în afișarea paginii, adică un conținut pentru desktop și doar o parte din acesta pentru mobil vine și cu avantajul că se poate sistematiza mai bine. Puteți scoate în evidență ceea ce este mai relevant pentru site.

SEO on page și off-page

În ceea ce privește chestiunile de „search engine optimization”, acestea s-au simplificat. Adică nu se face SEO pentru două site-uri ci pentru unul singur.

Concluzie

Așadar, sper că am reușit să explic de ce este importantă partea asta de ușurință a exploatării unui site. Respectiv „experiența utilizatorului”. Dacă această chestiune este tratată în mod superficial, site-ul dvs poate avea cel mai bun conținut, dvs puteți oferi cele mai bune soluții, cele mai bune servicii… nu veți trece de un anumit nivel.

Mai mult, atunci când intră cineva pe site-ul dvs sunt șanse mari să plece la concurență. Sau să nu găsească oferta dvs. O importanță destul de mare a felului în care lucră site-ul dvs o are așadar moful în care est eproiectat. Tipul de site, lucrat în HTML sau prin wordpress, ori altceva.
» Citește cum să alegi o temă de wordpress

Iată de ce, modul de organizare, de prezentare a conținutului, ierarhizarea lui, sunt elemente pe care dacă nu le stăpâniți… cheltuiți bani, timp, efort și mai mult de locul patru nu veți obține. E o metaforă, dar sper că ați înțeles-o. Nu veți urca pe podium!

Despre Matei Bitea Articolele 210
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...