Principii de promovare a unui site. Cum se face…

Încă de la început ar trebui spus un lucru despre promovarea unui site: acesta se poate promova pentru că este bun sau  dacă bagi bani de reclamă în el. O a treia cale nu există.

În primul caz se aplică metodele de optimizare SEO şi de editare de conţinut. Acesta este sectorul meu de activitate. Un site se mai poate promova dacă plăteşti agenţiilor de publicitate, adică ele vor face tot posibilul (în limita contractului pe care-l aveţi cu ele) de a vă face site-ul să fie cât mai vizibil, adică poţi să spui orice, să faci orice şi să vinzi orice, dacă plăteşti eşti promovat. Eu nu mă ocup cu astfel de promovare… 

Promovarea prin mijloace SEO

Aparent, promovarea prin mijloace de optimizare SEO este una statică. Pare că-i lipseşte dinamismul. Doar în aparenţă. Acest tip de promovare este destinată exclusiv celor care au nevoie de serviciul sau produsul în cauză. Pe scurt, dacă există cineva care doreşte să cumpere un şarpe cu clopoţei, mijloacele de optimizare SEO vor face ca informaţia depre şarpele pe care-l aveţi dvs. de vânzare să ajungă exact la acea persoană care vrea să-şi cumpere jivina asta.

Cu alte cuvinte, mijloacele de promovare SEO vă vor pune în legătură. Veţi fi faţă în faţă şi veţi putea negocia vânzarea.

Metoda descrisă mai sus se numeşte optimizare SEO. În fond, este o aberaţie lingvistică, o tautologie…. dar a reuşit să se impună în limbajul comun. E absurd să spui optimizare SEO când însăşi acronimul SEO înseamnă acest lucru, respectiv „search engine optimization” sau tradus „optimizare pentru motoarele de căutare”.

Optimizarea pentru Google

Optimizarea pentru Google înseamnă să-ţi pegăteşti atât de bine materialul de prezentare încât acesta să fie văzut de Google cât mai bine, cât mai uşor, cât mai complet. Un material de prezentare poate fi un site, o pagină de FaceBook, un cont de Twitter, orice… căci Google le vede în acelaşifel, respectiv ca pe un site.

O optimizare SEO pentru Google ţine cont de aceleaşi reguli, indiferent că vorbim despre un site în sensul clasic  sau o pagină de firmă făcută pe FaceBook. Pregătirea ei se face după aceeşi strategie, diferă doar tehnica. Acesta este motivul pentru care veţi găsi în căutările dvs pagini de FaceBook plasate înaintea unui site, cei care s-au ocupat de promovare au făcut-o într-un mod deosebit de inteligent.

Promovarea pe reţelele sociale

Optimizarea SEO se realizează inclusiv pentru promovarea pe reţelele sociale. Pentru a explica acest lucru trebuie însă să înţelegeţi un aspect: încercaţi să priviţi sistemele Google şi FaceBook (de exemplu) ca pe două mulţimi matematice. Aceste două mulţimi au elemente componente nu cifre ci informaţii. Mulţimea Google include mulţimea FaceBook, iar matematic vorbind este o axiomă, adică nu mai trebuie demonstrată. Fie doar şi pentru că este un lucru atât de evident…

Dacă sesizaţi aspectul cu mulţimile relatat mai sus atunci veţi înţelege de ce o promovare a unui site (am spus anterior ce înseamnă acest site) va trebui să înceapă invariabil cu Google. Este clar, el face deocamdată regulile, dacă vor apare alţii vor fi alte reguli…

Concret, dacă vorbim de promovarea unui conţinut, acest lucru trebuie început din Google, de acolo pleacă totul, acest lucru se întâmplă din cauza relaţiei de dependenţă dintre cele două mulţimi. O căutare cu Google va include întotdeauna rezultate din FaceBook pe când o căutare în FaceBook nu va include niciodată rezultatele din Google.

Indicele de promovare

Acest indice nu există, este o invenţie de-a mea! Este o contrapondere la tot felul de pachete de indicatori care-ţi măsoară audienţa, ţinta, etc…

Eficienţa unei promovări se vede dintr-un singur lucru: ajung sau nu clienţii la uşa ta! Atât, restul sunt baliverne!… Optimizarea SEO se măsoară doar prin locul pe care-l ocupi în pagină atunci când cineva caută şarpele tău.

Mare parte din internauţi îşi pierd vremea prin măsurători şi statistici şi ajung să nu mai vadă pădurea din cauza copacilor. În loc să se concentreze pe optimizarea şi promovarea practică a unui conţinut, se caută şi se inventează tot felul de criterii.

Din punctul meu de vedere sunt relevante doar câteva, nu mulţimea de date fără nicio importanţă practică.

Promovarea cu agenţii de publicitate

În principiu acest gen de promovare este destinat oricui şi pentru orice, poţi ieşi în faţă indiferent ce vinzi… singura condiţie este să ai bani. Destui bani. Puteţi alege evident şi între agenţiile Google şi FaceBook, căci ambele nu sunt de fapt decât două mari agenţii de publicitate.

Sau puteţi recurge la căpuşele acestora din România, SUA sau cine mai ştie de unde, atâta doar că preţurile vor fi mai mari şi căpuşele asta şi sunt, nişte intermediari. Tot prin Goolge veţi ajunge să lucraţi până la urmă.

Cele mai cunoscute metode sunt cele prin AdWords, AdSense sau cele de la FaceBook. În acest gen de promovare eu nu am dat rezultate. Vreau să spun că am încercat să mă promovez pe mine, mica mea afacere (alta, nu cea de acum) şi nu am reuşit. Aţa m-am orientat către SEO.

Dacă vreţi să optaţi pentru aşa ceva nu trebuie decât să deschideţi internetul şi să căutaţi. Şi aici e la fel ca în viaţa de zi cu zi: multă lume, puţini oameni!

Avantaje şi dezavantaje, SEO vs agenţii de publicitate

Din experienţa mea, dar puteţi verifica şi prin opiniile altor beneficiari sau producători de servicii de promovare sau optimizare SEO, există câteva diferenţe esenţiale între cele două tipuri de promovare de conţinut. Le redau mai jos, ordonate într-o listă:

  • optimizarea SEO este stabilă şi relativ de durată, conţinutul de calitate va fi întotdeauna promovat;
  • agenţiile de publicitate au caracter de agresivitate şi se adresează tuturor, inclusiv celor care nu au nevoie de serviciu;
  • promovarea prin optimizare SEO este mai lentă decât cea oferită de o agenţie de publicitate, aceasta din urmă fiind practic instantanee;
  • pe ansamblu, costurile sunt sensibil mai mari la agenţii;
  • promovarea prin agenţii de publicitate te poate plasa direct pe prima pagină într-un interval de timp foarte scurt, poate fi vorba de ore, dar acest lucru se va sfârşi când se epuizează bugetul. Conţinutul promovat organic va rămâne însă în aceeaşi poziţie;
  • optimizarea SEO are caracter de actualitate.

În materialul de mai sus este posibil să-mi scăpat câteva note de subiectivism. Totuşi, vă încredinţez că am încercat să fiu cât mai obiectiv.

Hai noroc!