Întrebări ale celor care au afaceri: De ce să-mi mai fac un site dacă există social-media? Sau: Ce sens are un site de prezentare când există social media? Întrebări justificate și vom încerca să schițăm răspunsuri în rândurile următoare.
De ce să-ți mai faci un site când te poți promova foarte bine, simplu și ieftin (sau chiar gratis) pe social media? La ce bun să cheltui când poți primi totul de-a gata, aceasta este o temă doar în aparență corectă. Pentru că fiecare sistem de promovare are logica sa, avantaje și dezavantaje. Să intrăm așadar într-unul dintre cele mai dezbătute subiecte: website versus social media!
Utilitatea prezenței în online
Pentru ca o afacere să prospere, oricât de mică ar fi aceasta, are nevoie de ambele, atât de website cât și de prezența în social media. Este nevoie de marketing în ambele domenii. Pur și simplu nu se poate ignora niciunul dintre acestea. Pandemia de Covid a reprezentat să zicem o bornă în marketingul digital, când firmele practic au trecut dincolo de simpla prezență în social media. Și chiar au devenit active, munca acasă, jobul remote a devenit ceva obișnuit.
Cele mai multe au început să descopere avantajele promovării în social media. Dar și dezavantajele uneia sau alteia! Însă, un lucru este cert: fiecare sistem are rolul său. Cercetări serioase (Vezi Top Website Statistics For 2023) arată că 71% din firme au un website de prezntare. De asemenea, jumătate dintre acestea se gândesc să investească în performanța site-urilor.
Nu este mai puțin adevărat că prezența în mediul online atât cu un site „clasic” cât și cu unul de social media devine aproape obligatorie. Căci o afacere despre care nu se vorbește înseamnă că nu există, nu-i așa? Deci, fiecare gen de prezență online are logica sa!
» Cum faci afaceri pe internet și să ai promovare gratuită
Costurile inițiale ale prezenței pe net
Indiferent ce business aveți, cu un buget de promovare mic sau deloc, calea ce trebuie să o urmați este social media. Aici sunt costurile cele mai mici. Aceasta pentru că majoritatea rețelelor de promovare vă pun la dispozție un spațiu gratuit. În contul respectiv puteți pune informațiile de bază, fotografii importante, descrieri ale serviciilor/produselor.
De cealaltă parte, ca să construiți un website de prezentare va trebui să apelați la serviciile unui web designer. Sau agenție, nu neapărat o persoană anume. Aici costurile diferă și ele, în funcție de dimensiunea și complexitatea site-ului, de modul de realizare. Și da, este adevărat, uneori plătiți firma, că vi l-a făcut un anumit designer! Ca la pantaloni, dacă scrie pe ei Gucci atunci trebuie să plătiți, că deh, sunteți cineva!
Costuri de management și promovare
Acestea sunt și ele importante, diferă de la un sistem la altul și trebuie să fim sinceri, nu veți vinde nimic dacă nu investiți în promovare!
Managementul unui cont social ați putea să-l faceți și dvs. Scrieți, faceți fotografii, postați… desigur, dvs știți cel mai bine în ce constă afacerea. Întrebare: cât de eficient puteți fi? Adică să vă și întrețineți businessul și să vă și promovați? Mai devreme sau mai târziu veți ajunge la concluzia că ar trebui să încredințați cuiva gestionarea prezenței în social media. Iar dvs să faceț ce știți mai bine, adică să vă ocupați de mica afacere. Care, dacă vreți și o gestionați cum trebuie, va deveni mare. Știți faza cu fiecare soldat are bastonul de mareșal în raniță…
Să știți însă că nicio rețea de socializare nu vă va promova gratuit! Adică fără bani veți putea face totul doar până la un anumit nivel. Facebook vă ia bani pentru postări promovate, Instagram nu permite linkuri decât pe bani, Linkedin percepe iarăși costuri pentru aproape orice! Așadar, cont gratuit da, dar promovarea e pe bani!
La fel și în promovarea site-urilor. Ca să ai un site care să-ți aducă bani, să fie înaintea concurenței, va trebui să investiți. Site-ul dvs nu va apărea înaintea celor ale concurenței doar că vreți. Este nevoie de apariția în Google, de prezența pe alte site-uri care sunt mai bine cotate. De exemplu în cotidienele online! Utilizatorii citesc presa și află și despre afacerea dvs. Prin bannere sau articole publicitare.
Prezența în mediul online la nivel de performanță, costa deci și ea. Nimic nu este gratis pe lumea asta.
Aveți nevoie de SEO ca să vă promovați site-ul
Ce este SEO, ce înseamnă să vă optimizați site-ul!? Pe scurt, SEO înseamnă să vă adaptați site-ul astfel încât să furnizați motoarelor de căutare indiciie relevante despre conținut. Este un ansamblu de tehnici și metode care spun spiderilor de la Google (dar la fel este cu orice motor de căutare) despre ce este site-ul dvs. Apoi, în funcție de aceștia, motorul de căutare pune site-ul dvs pe o listă cu răspunsuri oferite celui ce caută ceva ce aveți.
Ideea este că în funcție de concurență, eforturile dvs de promovare vor fi mai mari sau mai mici. De exemplu, dacă aveți o firmă de rachete cu combustie nucleară, nu trebuie să vă zbateți foarte mult. Sunt foarte puține firme concurente. Însă dacă vindeți pantofi va trebui să vă zbateți serios. În funcie de felul în care faceți SEO veți fi mai în față sau mai în spate la căutări…
Modul în care se face ordonarea site-urilor este dictat de un algoritm. De o formulă matematică dacă doriți, aceasta fiin esența poziției dvs, iar SEO se face doar pentru a satisface această formulă. (Pe care, în treacăt fie spus, nu o știu decât câțiva oameni din stafful Google!)
» Promovarea prin Google Ads sau prin Optimizare SEO?
Trebuie să rețineți o chestiune: o afacere despre care nu se vorbește înseamnă că nu există! Așadar, ca să vă promovați în social media, trebuie să fiți activ pe rețea. Să plătiți anunțuri. Spre deosebire de Google, de exemplu, unde un site este considerat mai bun față de altul relativ la un subiect, rețelele de social media au și ele algoritmii lor. Diferiți de la una la alta…
De exemplu, pe Facebook, pentru ca pagina dvs de firmă să fie înaintea altora, se ține cont de numărul de like-uri. Volumul aprecierilor poate fi valabil și pentru alte rețele de socializare. Va trebui să studiați algoritmul fiecăreia.
Ar trebui să rețineți însă că Google nu va ține cont de numărul de like-uri! Dintr-un motiv foarte simplu: acestea pot fi măsluite! Google nu ține cont nici de numărul de review-uri din propria rețea…
» Cum obțineți mai mulți prieteni și urmăritori pe Facebook
Criteriul de proprietate lansează sau distruge o afacere
Unul dintre cele mai importante criterii de care este bine să țineți cont este diferența de proprietate. Adică ce înseamnă să fii proprietar al unui website și/sau al unui cont social. Diferența este ca de la cer la pământ.
Pe rețelele sociale dvs nu puteți impune nimic. Alții fac regulile!
Să luăm de exemplu Facebook-ul. De câte ori nu ați auzit că un prieten sau o cunoștință de-a dvs are contul blocat. A fost reclamat, raportat, postarile lui au deranjat. Sau nu și-a mai putut accesa contul. Credeți că este rar întâlnită o astfel de situație? Ba, aș zice, dimpotrivă. Este însă opțiunea dvs. În plus, ați constatat și dvs, că vechile postări sunt greu accesibile sau deloc.
Constatăm așadar cum contul dvs pe o rețea de social media, indiferent care, este supus capriciilor. Ale lui Zucki, Musk sau doar utilizatori care vă urăsc, inclusiv concurența. În opoziție, un website va avea mreu conținutul pe care-l doriți dvs. „For ever” cum s-ar spune…
Ați intuit probabil că nu există o rețetă sigură, care să vă lanseze afacerea. Care să o facă super-profitabilă. Totul este relativ, dar cea mai bună soluție este combinația celor două ssteme de marketing digital. Adică să ai un website care-și difuzează conținutul – servicii, produse, postări – pe social media, aceasta este formula câștigătoare! Cel puțin deocmandată…
Și mai țineți vă rog cont și de comportamentul utilizatorului: când caută pe Google ceva, în primele poziții îi vor fi afișate website-uri și nu conturi sociale!
Dixit!
» Promovarea site-urilor prin SEO. Despre web design, UX și legea lui Hick