Să ai un site frumos sau un SEO bun? Este marea dilemă a noilor afaceri, căci aproape toate au nevoie de un site de prezentare. Ce este mai important, să arăți bine sau să fii deștept? Am citit undeva că poți avea cea mai bună ciocolată din lume, dacă o învelești în ziar nu o vei vinde. Pe de altă parte, oamenii mănâncă întâi cu ochii. De aici rezultă un singur lucru: promovarea site-urilor se face prin compromis.
Atenție însă, un bun design web nu înseamnă un site frumos, căci frumusețea este relativă (și trecătoare, ar spune doamnele). Design înseamnă înainte de toate un proiect. Iar SEO nu se poate traduce prin aglomerarea de cuvinte cheie. Cine rămâne ancorat în aceste două principii, frumusețe și cuvinte cheie, va suferi un mare eșec!
UX – criteriul principal de web design
Sintagma UX vine de la „user experience”, un criteriu care ar trebui să sintetizeze tot ceea ce înseamnă web design. Altfel spus, cât de bine se simte vizitatorul dvs când vă parcurge site-ul. Este unul din cele mai importante elemente care se referă la interacțiunea utilizatorului cu site-ul dvs. Îi place cum arată? Găsește informațiile de care are nevoie și accesează ușor site-ul? Structura site-ului este accesibilă și formularele sunt inteligibile? Am spune că toate acestea la un loc. Deși nu sunt enunțate explicit aceste criterii, ele efiind menționate în ceea ce înseamnă efectiv SEO, criteriul UX determină indirect poziționarea site-ului în căutările Google. Vezi Role of UX as an Indirect Ranking Effect.
Cel mai simplu indiciu că UX este foarte important pentru Google, că este un factor indirect pentru clasarea site-ului (ranking) este acela că gigantul motor de căutare organizează inclusiv cursuri de perfecționare în acest sens. UX este considerat o strategie de marketing, chiar se eliberează un anumit gen de certificate de absolvire. Chiar dacă, așa cum am spus, exoeriența utilizatorului nu este ceva de SEO la modul concret.
Legea lui Hick și Hyman
William Edmund Hick a fost un psiholog britanic care, împreună cu Ray Hyman, au pus bazele legii Hick-Hyman. În esență și important pentru cazul de față este vorba de dilema pe care o are un om atunci când este în fața mai multor opțiuni. Este vorba de un timp de reacție, care devine cu atât mai mare cu cât posibilitățile sunt mai multe. Tradus în web design, asta ar însemna că atunci când se află pe site-ul dvs, cu cât are mai multe butoane, ramificații de structură, linkuri și informații, utilizatorul ar fi și mai derutat. Ceea ce, pentru UX înseamnă o experiență proastă. Și, conform criteriilor Google, ar fi un element de scădere a rankingului.
Deci, chiar dacă nu aveți meta date, link-uri, descrieri corecte ale imaginilor (elemente SEO), însă structura site-ului, organizarea acestuia oferă informația corectă, vă atingeți scopul de promovare a site-ului. Hick și Hyman au fost deci adepți ai simplității și eficienței. Renunțați așadar la construcții complicate care pun la încercare utilizatorul site-ului. Alegeți eficiența!
Un indiciu al importanței UX în web design, SEO și deci implicit în poziționarea ar putea fi blogul Google. Aveți, de exemplu, un post care vă învață cum să aveți un UX mai bun. Concret, reduceți opțiunile, eliminați butoanele în plus, reduceți informația la esență.
Cel mai ușor se învață de la cei mai buni. Dacă vă uitați la site-ul lui Neil Patel, un marketer de renume, veți observa că interfața site-ului lui, prima pagină cu care intrați în contact, se concentrează pe necesitatea utilizatorului. Adică ați ajuns la el pentru că aveți nevoie de trafic organic, de analiză a competitorilor, de audit SEO… Neil Patel nu-și pierde vremea cu dulcegării și să încarce site-ul cu cuvinte cheie.
Regula treimii și a spațiilor pozitive-negative
Cred că în toate compozițiile unor imagini bune există acea regulă a treimii. În web design este la fel. Ce înseamnă asta? Regula treimii este de fapt o impărțire a ecranului în linii orizontale și verticale cu spațiul delimitat de o treime. Este o regulă folosită în artele vizuale, în pictură și în fotografie. Sunt două linii orizontale și două verticale, se numesc linii de forță. Pentru a capta atenția subiectul se plasează la intersecția a două astfel de linii.
Bine, nu întrebați de ce, așa este construit creierul omului, așa percepe el punctul de interes. Studiați și dvs cele mai bune picturi, cele mai bune fotografii, veți observa că privirea parcă vă este direcționată spre acele intersecții. Cum? Prin culoare, prin linii de fugă, prin plasarea a ceea ce este important. La fel și în aspectul unei pagini web. (Regula treimilor – wikipedia)
» Un articol excelent despre regula treimilor în fotografie pe Adobe
Spațiile pozitive sunt acelea folosite pentru decor. (Întrebați arhitecții!) Spațiile negative – cele care nu sunt incărcate (albe, goale). În tehnica web designului, folosirea spațiilor negative (albe) conduce la senzația de curățenie. Atenția este canalizată înspte ceea ce este important într-o pagină. Aceste reguli sunt efectiv de organizare, nu au SEO în ele, ci mai degrabă conduc în mod indirect la o bună folosire. Vedeți imaginea de la browserul Firefox.
Este adevărat că deși tehnica este vizibilă inclusiv pe telefoanele mobile, mai evidentă este la vizualizarea pe desktop.
Primele opt secunde: esențiale pentru a capta atenția
Marketingul digital evoluează fantastic de repede. Ar mai trebui spus că vechile principii de marketing s-au rafinat extraordinar prin noi metode de investigare și studiu. De exemplu, dacă în presa scrisă te bazai pe principiul că un cititor se captează în primele două, maxim trei fraze, acum captarea atenției se pune în cu totul alți termeni. Dacă vrei să ai succes cu site-ul de prezentare, va trebui să ții cont de tipul de generație căreia i te adresezi; baby-boomer, milenial, generația Z!
Studiile au arătat că pentru a obține atenția cu o pagină web trebuie să reușești în maxim opt secunde! La atâta răbdare poți spera de la generația Z. Cei din generația Y îți oferă cu vreo patru secunde mai mult timp. Așa sunt construite generațiile. Cu alte cuvinte, poți băga oricât SEO tehnic într-un site, dacă el nu are conținut interesant nu va fi atractiv. Nu reușești în opt secunde să captezi atenția? Șansele sunt tot mai mici pe măsură ce timpul trece! Ideea aceasta mi-a fost inspirată de articolul The first 8 seconds – capturing the attention of Gen Z students.
Deși, cu alte cuvinte, așa se face și acum în presa scrisă: primele două-trei propoziții sunt special destinate pentru Google. Primul corp de text este „cârligul” care agață cititorul.
Țineți cont de modul „F” de a citi o pagină
Un articol foarte interesant spune că doar 20% dintr-o pagină este citit cu adevărat. Aceasta din cauza modului în care scanează ochiul omului cee ce scrie pe o pagină. Respectiv de la stânga la dreapta și de sus în jos. Apoi, atenția cititorului scade și dacă nu l-ai prins… se duce!
Bine, chestia asta o foloseam și noi, când lucram în presa scrisă. Deși pe atunci nu exista noțiunea de web design și nici n-aveam idee că o să apară și SEO, ne foloseam de stilul de a citi în formă de F. Cum? Simplu. Puneam titluri colorate, mari, sus, în deschiderea ziarului și aveam o coloană pe partea stângă, ceva de genul „Citiți în acest număr” și urma o enumerare pe verticală. Repet însă, o făceam instinctiv, pentru că așa ne spuneau tipografii bătrâni. Știau ei ceva!…
În mijloc, pe prima pagină era articolul de deschidere. După cum vă dați seama, vechile principii sunt reactivate.
Însă, articolul despre care vă spun, respectiv Why visitors only read 20% of your web page disecă mai în amănunt. Explică noțiuni pe care eu, în tinerețe le știam la modul empiric. Deh, pe atunci nu exista internet, cunoștințele se transmiteau tot prin presa scrisă. Și la aceasta aveam acces cum aveam…
Viteză, viteză și iar viteză!
Probabil că viteza de încărcare a site-ului este cel mai adesea influențată de dimensiunea fotografiilor. Apoi, urmează scripturile și conexiunile cu alte site-uri. Viteza de încărcare chiar este un criteriu SEO. Google analizează timpul de încărcare și chiar sunt o mulțime de „tool-uri” care oferă date. Mie cel mai mult îmi place Page Speed Insights dar nu e important scriptul, ci faptul că înveți și afli ce trebuie lucrat pentru a crește viteza. Reducerea timpului de încărcare este esențială!
Dacă un utilizator așteaptă exagerat să intre pe site, el cel mai probabil va abandona și se va duce în altă parte.
» Optimizare SEO pentru fotografii. Viteza și relevanța site-ului
Atunci când vă gândiți la optimizarea site-ului, luați în considerare viteza pe telefonul mobil. Care fac SEO dar și designerii web știu, și unii și alții că, în prezent, căutările pe dispozitive mobile sunt mai numeroase decât cele pe desktop.
Și încă o idee. Să aplicați toate aceste principii este destul de dificil. Greu de tot. Mai mult, dacă e să ne luăm după indicatorul de viteză al site-ului folosind testul de la Google, acela cu PageSpeed Insight, nu știu câte site-uri s-ar putea încadra. Să fie și rapide, și bune la conținut, și estetice… dar trebuie încercat! Străduiți-vă să fiți mereu cât mai aproape de performanța maximă.