Cum obțineți un text lizibil și de ce contează unde publicați

copywriting
Aici se scriu printre cele mai bune si lizibile texte din lume; redactia New York Times... anii 60

Un text lizibil poate fi înțeles imediat, poate fi citit ușor. De fapt, lizibilitatea unui text este unul din criteriile celor de la Google în ceea ce privește indexarea. Așadar, dacă vreți ca site-ul dvs să fie mai bine clasat, ar fi bine ca acesta să conțină informații cât mai ușor de înțeles.

Merg mai departe și vă spun că dacă textul dvs este în același timp lizibil și interesant veți avea parte de cititori pasionați. Iar cu cât vizitatorii stau mai mult pe site, cu atât scade rata de respingere a site-ului dvs. Adică este mai apreciat, se plasează mai bine în căutările Google.

Înseamnă că avem nevoie de un indicator care să măsoare cât de lizibil este textul? Și da, și nu. Lizibilitatea unui text se măsoară în mai multe moduri. Scorul Flesch, de exemplu, atribuie textului un punctaj de la 0 la 100. Scor mare înseamnă text ușor de citit. Indicele Gunning este o altă metodă de măsurare. Acest indice ar trebui să fie cât mai mic, peste 12 (limita de „ceață”) avem un text greu de înțeles. Și mai sunt metode de a măsura. (Chiar și Google are un sistem propriu de măsură!)

Influența indicilor de lizibilitate

Nu am dat formule și coeficienți care intră în aceste formule dintr-un motiv simplu. Dacă jobul dvs este de a scrie texte pentru blog, articole pentru presă sau orice altă destinație, ar trebui să vă formați deprinderea de a scrie lizibil. Nu să stați să măsurați indicele. Dacă veți fi mereu atenți la acești indici riscați să nu mai vedeți pădurea din cauza copacilor. Important este să știți că aceste metode există.

Formulele după care se calculează indicii conțin numărul total de cuvinte, de propoziții, de cuvinte dificile. Cuvintele dificile sunt acelea mai greu de înțeles de toată lumea.

Cel mai înțelept ar fi ca să vă formați anumite deprinderi de a scrie. Să scrieți astfel încât imaginația dvs să se concretizeze în texte care sunt ușor de citit. Dar și folositoare, tentante, agreabile. Nu să vă pierdeți în chingile indicilor, ci fiți atenți și la aspectul general al unui text. Ar fi recomandat să vă formați stilul în funcție de audiența pe care o urmăriți. Într-un fel se scrie pentru studenții de la fizică, de exemplu, altfel pentru angajații regiei de transport municipal.

Și dacă-mi permiteți, vă dau câteva sfaturi.

Formatarea textelor este prima condiție

Nu doar experiența mea îmi spune că primul element la care trebuie să fiți atenți este formatarea. Adică separarea în fraze, lungimea propozițiilor și câteva șmecherii de care puteți profita. Sau, dacă nu sunteți atenți, acestea vă pot alunga cititorii. De exemplu, dacă scrieți ceva pe Facebook, veți observa că este foarte greu de formatat. nu că nu se poate, dar e atât de dificil că uneori renunți. Rezultatul? Se pierde cititorul!

Când inserați un text într-un site, de exemplu printr-o platformă wordpress, acesta poate fi foarte ușor făcut să fie lizibil. Asta pentru că aveți la îndemână instrumentele de formatare. În schimb Facebookul nu are așa ceva. Și totuși, se poate formata, dar munca e atat de laborioasă că îți vine să te lași păgubaș. Vedeți mai jos două texte, unul absolut deloc formatat celălalt cred că i-a scos peri albi autorului…

copywriting
Comparatie intre doua texte privind lizibilitatea

Efectul lipsei de formatare a unui text face ca ochii utilizatorului să obosească. Îi fug ochii cum se spune. În planul general al calității, oricât de valabil ar fi textul, acesta devine greu de urmărit. Prin urmare vizitatorul pleacă iar mesajul dvs nu-și va atinge ținta.

» Copywriter sau cum devii scriitor

Lungimea propozițiilor și a frazelor

Există numeroase dezbateri care încearcă să ofere soluții la aceste chestiuni. Cât de lung trebuie să fie un text, propozițiile acestuia, cât de lungă o postare pe blog, un articol de ziar, etc. Însă cea mai mare parte păcătuiesc că oferă răspunsuri în funcție de Google. Or, scuzați-mă, cei de la Google nu au spus niciodată cât de lung ar trebui să fie un text. Sau nu am găsit eu. Singura observație în acest sens este aceea că un text mai lung transmite mai multă informație decât unul scurt.

» How Many Words Should a Blog Post Be?

Ce vrea să spună remarca de mai sus? Că să scrieți atât cât vă trebuie pentru a vă transmite ideea, de a furniza informația. Când ziarul sau revista se făcea pe hârtie și spațiul era limitat, știam de la început cât trebuie să fie de lung textul. Scriam „la gaură”, așa vorbeam între noi. acum însă, în online, este spațiu cât vreți.

De pe la cursurile pe care le-am urmat, am reținut câteva idei. Pe care le-am verificat în practică. Le expun mai jos.

  • Începeți întotdeauna cu un cârlig. Adică informația esențială, o sugestie la ea să fie în primul paragraf. Dacă cititorul nu este interesat, nu va merge mai departe. Sau dimpotrivă. Dar dacă încercați să-l duceți cu vorba își pierde curiozitatea și pleacă. Dar rămâne cu senzația că ați fost cinstit și vă reveni. Va aprecia că nu ați încercat să-l prostiți.
  • Scrieți atât cât aveți nevoie. Nu prea lung ca să nu  plictisiți cititorul, dar nici cât un bilet de tramvai. Dvs. sunteți singurul care decide și care observă când se diluează informația și textul devine neinteresant. Și vă fuge omul…
  • Spargeți textul în altele mai mici, puneți subtitluri. Este mai ușor de citit, păstrați atenția celui care citește.

» How long should a blog post be?

Folosiți un limbaj mai simplu și mai firesc. Cât mai accesibil

Adică să evitați cuvintele abracadabrante, la care puțini le știu sensul. Dacă scrieți simplu, cu cuvinte cât mai comune, veți câștiga mai mulți cititori. Și până la urmă, acesta este scopul, să fiți citit.

Dacă vreți să argumentați o idee sau să dați explicații, ideal ar fi să faceți trimiteri. Sau link-uri spre alte pagini. O metodă excelentă este și aceea de a introduce imagini sugestive. Dintr-odată ați crescut valoare atextului. Dar să nu exagerați cu numărul fotografiilor… pagina se va încărca mai greu. Pierdeți din lizibilitate.

Folosiți sinonime și un stil mai variat

Repetițiile sunt supărătoare și nu veți face un text mai ilizibil. Introduceți sinonime. Apoi, una dintre cele mai bune soluții de a păstra textul inteligibil și ordonat este să folosiți liste.

„Montarea” unor informații în interiorul unor liste numerotate sau cu buline este o foarte bună idee. Ușor de citit, structurează informația, oferă claritate

Și cel mai important lucru este ca textul dvs să fie și original nu doar lizibil. Corect gramatical și relevant la subiect.

» Micul crescător de SEO din România și ferma de texte

» Ce face un blog… E bun la SEO sau nu?

Despre Matei Bitea Articolele 145
Ma ocup de Optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. Sunt fost jurnalist. De la începutul anilor 90 am scris si publicat mii de articole si fotografii. Am scris si proza scurta. La reportaje si fotoreportaje ma pricep cel mai bine. Acum fac web design. Scriu, editez, optimizez si promovez site-urile altora. Nu e o mare afacere, mai degraba un job bine-platit...

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*