Ce face un blog… E bun la SEO sau nu!?
Bănuiți desigur că articolele de pe blogul site-ului unei firme nu sunt scrise pentru patronat sau pentru angajați. Un articol postat pe site-ul de prezentare al unei firme este destinat în mod esențial vizitatorilor. Pentru vizitatorii online este scris, pe înțelesul lor și conține informații care interesează în primul rând pe aceștia. Nu vorbesc despre articole optimizate SEO sau nu, este indiferent despre ce text este vorba. La urma urmei, un articol care este scris pentru SEO, dacă este bun, oamenii nici nu trebuie să-și dea seama că de fapt este alt gen.
Se poate spune că un articol pus pe site-ul propriu nu trebuie să fie el un bestseller, dar trebuie să nu-mi fie rușine că este la mine pe site. Paradoxală concluzie, nu? Adică am un site, contractez pe cineva să-mi întrețină blogul, un freelancer de exemplu, iar acesta-mi pune niște texte pe site care nu-mi plac în mod desosebit! Și-ncep să caut pe altcineva…
Articolul SEO, rolul lui în optimizarea și conținutul site-ului
Legătura dintre SEO și blog
Astăzi un copywriter (așa se numesc ființele astea care scriu conținut pentru site-uri), mâine altul și tot așa, o să descoperim în curând că mare parte din energia noastră se consumă în a găsi o persoană care să ne scrie blogul. Merită!? Adică, vreau să spun, credeți că un articol de pe blog trebuie să placă 100% celui care se declară răspunzător cu conținutul site-ului? Un articol pe blog trebuie să servească intereselor de promovare și să plaseze sau să contribuie la așezarea paginilor web respective în topul căutărilor. La urma urmei, cum poate cineva să fie pe placul tuturor?
Nu vreau să credeți că susțin ideea că textele dintr-un site pot fi oricum și orice și că n-are importanță dacă sunt sau nu pe placul proprietarului. Departe de mine un astfel de gând.
Opinia mea, de om care a trăit practic numai din scris, este aceea că articolul nu trebuie să producă jenă sau disconfort celui care are site-ul respectiv. Mai trebuie știut și că, în cele din urmă, cel care a comandat articolul rareori va fi mulțumit 100%. Un text de pe un site, la fel ca dintr-un ziar online, trebuie să furnizeze informație. Trebuie să spună ceva. Cine va reuși să obțină acest lucru se cheamă că a făcut optimizarea SEO perfectă.
Un articol postat pe blog va fi de cele mai multe ori parte componentă din strategia SEO a unui site. Voi încerca mai departe să lămuresc aspectele importante ale textelor dintr-un blog, respectiv felul în care influențează acestea toată strategia de optimizare-promovare a unui site. Și, de fapt, la ce sunt bune pentru SEO aceste articole?
Ce este și la ce folosește un blog…
În principiu, un blog este un fel de jurnal online, pe care-l scrie unul sau mai mulți autori. Vă spun însă că termenul de blog a devenit apropiat aceluia de platformă de comunicare. Altfel spus, un site de prezentare, un magazin online sau portal, în fine orice ar fi în spațiul online, dacă are o secțiune cu articole informative aceea este denumită în mod generic partea de blog. Ceea ce vom face și noi.
Blogul ca formă de comunicare a apărut cam pe la sfârșitul anilor 90, dar marea dezvoltare a cunoscut-o după apariția platformei wordpress. În esență, wordpress-ul este și cel mai folosit sistem de management al informațiilor prezentate sub această formă. Mai sunt și alte astfel de platforme, de fapt sunt pachete de software, dar nu acest aspect este improtant acum. Cei care se ocupă de web design și editorii de online, în general când vorbesc de blog se referă la wordpress.
Din punct de vedere practic, vis-a-vis de interesul raportat la SEO, existența unui blog într-un site este foarte bine văzută de către cei de la Google. Dar nu numai ei, majoritatea motoarelor de căutare apreciază existența blogului într-un site. De ce? Pentru că un blog reprezintă de cele mai multe ori partea de interactivitate a unui site. Cine se ocupă cu optimizarea SEO a site-urilor știe că prin articolele de pe blog se poate crește valoarea conținutului, respectiv o îmbunătățire a plasării site-ului în SERP.
Am spus că poate crește valoarea unui site, ceea ce înseamnă că nu neapărat o face. De ce nu este obligatoriu o îmbunătățire în rezultatele Google? Pentru că dacă articolul este scris prost, nu se referă la scopul site-ului… nu doar că nu crește poziționarea site-ului, ci s-ar putea să-l și dea înapoi.
Summa summarum, un blog sau o secțiune a site-ului care să conțină articole de informare, care să aibă posibilitatea de interacționare cu vizitatorii, care se actualizează periodic și care să țină de fapt publicul pe site este benefică site-ului. Face parte dintr-o optimizare reușită. Invers, dacă blogul este absolut neinteresant și făcut în dorul lelii cum se spune, acesta va trage site-ul în jos. Cine face un astfel de SEO este ori un ageamiu, ori un rău intenționat!
Cine scrie blogul și cine-i coordonează conținutul
Content writer-ii, copywriter-ii, freelancer-ii, editorii web, scriitorii de online, cum doriți dvs., nu sunt o categorie indispensabilă administrării unui blog, a unui site. Textele informative le puteți scrie și dvs., proprietarii site-ului. Articolele pot fi scrise de către angajații companiei sau pot fi cumpărate de-a gata, de exemplu. Să observăm că pentru site-urile de turism este o practică obișnuită să se cumpere reportaje de călătorie. Optimizarea SEO trebuie să aibă în vedere aceste aspecte, iar cine altcineva ar putea să ofere un reportaj de călătorie decât cine a fost acolo, un blogger, un ziarist, un călător pasionat…
Nu există regulă cine trebuie sau cine poate scrie pentru blogul dvs. Cine o face însă trebuie să știe ce vorbește (ce scrie!). Nu înseamnă că faci SEO dacă pui un text cu vorbe goale și unde o lălăi așa la nesfârșit băgând din când în când câte un cuvânt cheie. Despre faza cu cuvintele cheie o să vorbim mai departe.
Subliniez însă că autorul textelor dvs va trebui să fie o persoană nu neapărat expertă în domeniul de activitate al site-ului, dar care să aibă bun simț și calități de editor. Bun simț pentru că o persoană nu poate pretinde să scrie despre un anume subiect iar cultura sa generală să fie vidă. Editor trebuie să fii în sensul că e obligatoriu ca textul respectiv să poată răspunde unui minim de interes. Iar dacă subiectul este neinteresant, trebuie făcut în acest sens.
Despre cerințele ortografice, după cum ați remarcat, n-am scos un cuvânt. Ele sunt subînțelese.
Conţinutul unui articol de blog
Spuneam mai sus că un articol trebuie să furnizeze informație. Pentru asta sunt site-urile de prezentare, blogurile de la magazinele online. Conținutul articolului în sine trebuie să spună despre ceva, despre un produs, o activitate, un serviciu… Iar dacă acesta este scris în tehnica SEO și cititorul nu-și dă seama este foarte bine. Dacă tehnica (așa zisă SEO) este vizibilă atunci articolul va fi obositor, greu de citit și vizitatroul va pleca de pe site. Scopul optimizării nu a fost atins.
Articole optimizate SEO. Cum (nu) se scriu…
Deci, ce trebuie să conțină? Informație. Cum trebuie scris? Natural. Adică să fie scris așa de ușor încât „să priceapă tot prostul” despre ce-i vorba. Scuzați-mi expresia, dar este cea mai potrivită. Când vă gândiți la site-ul dvs. că vreți să transmită ceva, trebuie să aveți în vedere că nu știți cine o să intre pe site. Ah, dacă sunteți un fizician și vorbiți de fisiunea nucleară, cred că atunci știți exact că vă doriți doar colegi de breaslă. Puteți vorbi așadar despre protoni și masa lor.
Însă când aveți un site despre o pensiune, va trebui să văr referiți la serviciile oferite, la excursiile din jurul localității și în niciun caz despre magazinele de unde se cumpără cea mai ieftină mâncare de pisici!
Dacă aveți un site care oferă parfumuri este bine să vorbiți despre aceste produse, despre modul de obținere a esnețelor, materia folosită, etc. Nu ar fi o idee bună să vorbiți despre parcare, dacă este bine păzită cea din fața magazinului dvs., subiectul este valabil pentru site-ul unui hotel.
Utilitatea unui blog. Cu sau fără…
Deci, se pot pune întrebări de genul: am un site, e obligatoriu să am un blog? Am un magazin online, obligatoriu să am blog? Pentru un site de prezentare? Sub aspect SEO, indiferent de tipul site-ului dvs. răspunsul este același: blogul, în sensul lui strict, nu! Nu este absolut deloc obligatoriu, nu este nici recomandat, nici nerecomandat. Atunci, pentru ce a fost toată povestea de mai sus?
Dacă ați fost atenți, m-am referit la blog ca la un termen generic, la secțiunea de informații dintr-un site. Ca să oferiți ceva, să vindeți ceva, trebuie să furnizați informații despre acel ceva. Nimeni nu va da banii pe ceva fără să știe ce este. Chiar și la tablouri, la artă în general. Oamenii se uită, dacă le place ce văd cumpără, dacă nu, nu! (Excludem cazurile când se cumpără din snobism.) Dacă luăm exemplu un magazin online, să zicem emag, veți observa că prea puțini știu de blogul lor. Aceasta pentru că d.p.v. Comercial el nu contează. Secțiunea de informații a site-ului emag, cea care spune totul despre produsele vândute este transferată în două mari capitole: în descrierea produselor și în review-uri! Altfel spus, tot ce are de transmis ca informație despre ce vinde emag se regăsește acolo. Evident, mai au și reclame pe diverse site-uri, portale, ș.a.m.d.
Site-ul emag este exemplul potirivit că nu blogul promvează magazinul online.
Alte site-uri sunt efectiv ajutate de prezența unui blog. Nu dau exemple acum dar mă refer la acelea mai mici, care vând produse handmade, care oferă servicii de croitorie, etc.
The New Age of Article Marketing
În loc de concluzie
Prezența unui blog este o idee bună. Dacă blogul are un conținut bun și articole SEO, atunci cu siguranță vă va ajuta. Dacă articolele scrise sunt relevante, fac oamenii să stea pe site și nu să plece jurându-și că nu vor mai veni, asta înseamnă o strategie SEO bine făcută.
Dacă textele de pe blog sunt pe lângă subiect, cu siguranță că nu creșteți valoarea site-ului. Dimpotrivă. Dacă articolele nu sunt scrise corect, nu sunt inteligibile, nu au claritatea mesajului… limpede că aruncați banii pe fereastră. Sau dacă le scrieți dvs. v-ați pierdut timpul.
Recomandarea mea este următorarea: puteți trăi și fără blogul ca software în sine, site-ul va putea să se lanseze și să vă promoveze businessul. Dar fără a transmite informații, site-ul dvs nu are sens. Și, atunci, ajungem la dilema: pentru ce aveți un site dacă nu vindeți nimic sau nu spuneți nimic? Sau nu arătați nimic…