Ce înseamnă să fii indexat de Google? Răspunsul derivă din însăși semnificația verbului a indexa. Adică a cataloga, a trece într-un index, a face o evidență. Așadar, fiind proaspăt proprietari ai unui site, ne preocupă ce trebuie să facem pentru a apărea pe Google, cum se spune. Ce acțiuni trebuie să întreprindem pentru a apărea și noi, atunci când cineva ne caută, pe noi sau serviciile noastre?
Există firme (de hosting sau de web design) care afirmă că în schimbul unei taxe te înscriu în Google. Nu discut despre mărimea taxei, nu aici este problema. Totul nu este decât o mică escrocherie. Nu e nevoie să plătiți nimic.
Google vă va căuta el pe dvs și vă va trece într-un index, vă va trece într-o categorie stabilită de algoritmii lui. Fiți convinși că Google face chestia asta cu indexarea oricărui site care apare doar pentru că are nevoie să știe. Nu vă percepe niciun fel de taxă.
→ Citiți: Cum organizează Căutarea Google informațiile
SEO; factor determinat pentru Google
Spuneam mai sus că veți fi înregistrați oricum de către Google și asta fără să dați vreun ban. Dacă ați citit și linkul de mai sus înseamnă că sunteți lămurit. Atunci, dacă tot știe Google de mine, de ce nu mă arată? Ei, da, asta este o întrebare bună!
Presupunând că sunteți fericit cu un site despre care aveți o părere bună, logic, este al dvs., vă așteptați ca să fiți și arătat atunci când cineva caută ceea ce oferiți. Totuși, nu se întâmplă așa. Există două motive importante.
- Site-ul dvs nu este corect realizat și/sau nu are setările de bază SEO bine făcute (vezi și articolul meu „Nu apare site-ul pe Google; eroare SEO sau web design?”).
- Aveți un site irelevant.
Știu că vă indispune să vă spună cineva că site-ul este irelevant. Totuși, înainte de a arunca după mine să vedem. Ce înseamnă un site irelevant pentru Google?
Răspunsul este simplu: Conținutul site-ului dvs nu este destul de sugestiv pentru a fi arătat în căutări. Asta se întâmplă pentru că aveți prea puțin conținut sugestiv relativ la căutarea respectivă și nu merită să fiți băgați în seamă. Sau optimizarea SEO a site-ului dvs este o varză! Adică aveți conținut suficient dar este prost aranjat, aveți greșeli de optimizare sau interdicție de a fi indexat.
Corecția la erorile de mai sus se face într-un singur mod: optimizarea SEO!
Comunicarea cu Google
Vă reamintesc, în mod normal nu aveți de făcut ceva deosebit pentru a fi indexat de Google. Nu trebuie să plătiți nimănui pentru asta. Google vă găsește oricum. Sunt mai răi ca ăștia de la ANAF. Puteți însă să stimulați sau să corectați viziunea Google asupra site-ului dvs.
Una dintre cele mai bune metode de a determina un motor de căutare (Google, Bing, Yandex…) să vă indexeze într-un anumit fel este să-i trimiteți o hartă a site-ului. De fapt este un fel de fișier care-i spune lui ce conține site-ul. Cam ca la mall, când căutați un anume magazin. Vă uitați pe schema aceea împărțită pe etaje, pe care sunt desenate etajele și magazinele, iar peste el scrie mare ce este…
Cam așa e un sitemap pemtru Google. O schemă de navigare simplă și rapidă, să-i dați mură-n gură unde să meargă. Însă sitemap-ul mai are și câteva informații cuprinse în conținutul lui.
→ What is a Sitemap (and How Do I submit to Google)?
Ce sunt sitemap-urile
Despre sitemap-uri puteti afla mult mai multe de pe site-ul special dedicat acestui scop, respectiv sitemaps.org dar noi vom face acum o scurta teorie, utila pentru cei vor să aibă ceva habar de SEO, celor interesați ca blogurile lor să meargă bine.
Asa numitele fișiere sitemap sunt de fapt de doua tipuri principale. Sitemap in varianta html si care trebuie sa fie in mod normal accesibila vizitatorilor si sitemap cu extensia xml pe care o citeste Google. De existenta sau nu a acestor fisiere este legata o mare parte din performanta site-ului dvs.
Sa le luam pe rand, nu inainte de a spune ca ele pot avea orice alta denumire derivata, nu acest lucru este important, ci functia la care ma refer. Repet, nicio optimizare SEO nu le poate lasa pe dinafara.
Harta site-ului pentru vizitatori
Fișierul sitemap de tip html este acel index al site-ului accesibil publicului larg si care ofera o navigare mai usoara, o intelegere de fapt a site-ului dvs. Este daca vreti o pagina ce arata structura, unde este si ce este in site, reprezinta niste scurtaturi pentru vizitator. Ajunge mai repede intr-o anumita parte. Evident ca este foarte util in cazul site-urilor mari, stufoase.
Daca nu aveti un sitemap.html nu înseamnă că site-ul nu funcționează și nu se clasează în căutări. Dar prezența lui, acea hartă a site-ului pe care o vedeți de obicei în josul paginii, semnifică un element de ușurință în navigare.
Cei de la Google sunt foarte interesați de aspectele de ușurință în a folosi un site. Cu cât paginile web ale dvs sunt mai „user friendly” cu atât vă veți clasa mai bine în căutări.
Sitemap-ul pentru Google
Fisierul sitemap.xml (cu denumiri variante) este și el de o importanță deoisebită. Reprezintă tot un fel de hartă a site-ului. Mă rog, scrisă în alt fel, dar tot hartă este. Cine face SEO și nu știe cum să foloseasca acest fișier va rata șansa de a crește site-ul în pozitionarea din SERP.
Fiecare pagină din site-ul dvs are un grad implicit de indexare, o prioritate, cum se spune. În mod normal prioritatea implicită este 0,5 dar ea poate crește sau scădea, în funcție de importanța paginii respective. Mai mult, cei care se ocupă de SEO se pot folosi de aceste fișiere în sensul de a le modifica frecvența de reindexare. Adică puteți recomanda crawlerelor Google să vă viziteze zilnic sau o dată pe lună, de exemplu.
Să cereți crawlerului Google să vă reindexeze o dată pe zi sau o dată pe lună se traduce prin a vă clasifica inportanța paginilor. Logic, o pagină cu produse pe care le adăugați zilnic, v-ați dori să fie reindexată tot zilnic.
Invers, pagina cu informațiile de contact, unde nu vă schimbați în fiecare zi nr de telefon, poate fi revizitată o dată pe lună. Nu vă poate deranja prea mult.
→ SEO sitemap best practices in 2020 + cheat sheet
Tot așa, există și fișiere cu extensia „.xml” care trimit hărți cu imaginile dintr-un site. Mai multe hărți de tip .xml pot fi grupate în așa numitele indexuri de sitemap-uri.
Cele spuse mai sus sunt in teorie. Pentru ca practic Google nu respecta întotdeauna tot ce vrem noi să-i transmitem. Totuși, acestea sunt elemente de bază în SEO șidacă nu există au influență negativă la clasarea site-urilor în SERP.
Fisierele necesare unui SEO corespunzator sunt deci: sitemap.html si sitemap.xml fara ele nu aveti performante deosebite! Cum le obtineti? Tineti aproape, o sa revin…
→ Un site care se ocupă de SEO, unii dintre cei care cam știu despre ce e vorba