Freelancer sau agenție de SEO? Opțiunea și dilema

agentie sau freelancer
Freelancer SEO sau agentie? Una dintre chestiunile stupide care se discută. SEO se poate face bine și cu unii și cu alții. Sau prost...

Să alegi o agenție de SEO sau marketing în defavoarea unui freelancer? Mi se pare o adevărată nebunie discuția asta. Vreau să spun că am văzut pe net o mulțime de texte (advertoriale cum le zic ei) în care se promovează ideea că o agenție este mai bună decât un freelancer. Alege agenție, alege agenție, noi suntem mai buni, noi suntem mai buni, cam așa sunt toate țipetele acestea de pe tot felul de site-uri, ziare locale sau orice altceva.

Este o temă falsă și am să vă explic de ce. Căci orice om cu mintea întreagă își dă seama că aceleași rezultate se pot obține și cu o agenție și cu un freelancer. Rezultate bune sau rele. Adică despre ce vorbim!? Despre SEO. Și se face aceasta altfel la o agenție decât de către o persoană singură, de un freelancer, blogger sau cum doriți dvs să-i spuneți!? Sunt sigur că nu.

Elementul principal al unui site: conținutul!

Și agenția de SEO-marketing și freelancerul vor trebui să se ocupe de același lucru: de conținutul unui site. Adică de ceea ce conține. Și aș vrea să mi se aducă un argument valabil că un om care lucrează singur, care este organizat în pfa și nu este angajat al unui SRL este mai prost pregătit, mai incapabil, mai leneș sau mai ieftin decât un angajat al agenției! Dacă nu sunteți de rea credință veți recunoaște: poame bune sau poame acre pot fi în orice coș.

De ce un băiat sau o fată dintr-o agenție de SEO ar putea scrie mai bine decât un jurnalist, de exemplu!? De ce ar avea din start calitatea de a fi superiori în fotografie!? De ce ar înțelege mai bine cum funcționează promovarea, cum trebuie scris codul, cum se face SEO până la urmă?

Sau elementul suprem: de ce un programator bun ar alege să lucreze pentru alții decât să aibă propriile lui proiecte? (Chiar dacă să faci SEO este totuși cam altă mâncare de pește decât a face programare!) 

Toate cele de mai sus se referă la chestiuni de strictă capacitate. De profesionalism la o adică. Și sper că dvs nu faceți confuzia între cei doi termeni, că realizați diferența dintre profesionism și profesionalism…

Ați înțeles cumva că vă îndemn să alegeți un freelancer în defavoarea unei agenții de SEO? Nicidecum, nu asta am vrut să spun. Doar că se pot obține rezultate bune și cu unii și cu alții. Sau catastrofale, evident.

Ceea ce am vrut să spun este că indiferent cu cine veți lucra, acela va trebui să opereze pe conținutul site-ului dvs. Căci dacă site-ul dvs nu spune nimic, exact asta veți obține!

Citește și: Diferența dintre web design și SEO

freelancer Optimizare SEO
2002, Servicii web: SEO! În biroul meu, acasă, la Timișoara, când am decis să mă ocup de site-uri…

Freelancer sau agenție SEO. Pro și contra

Și totuși, pentru a fi obiectiv până la capăt (măcar încerc acest lucru) voi face o scurtă descriere a punctelor tari și slabe ale fiecărei variante. Căci, poate, unii chiar au nevoie de explicații. Dar, vă atrag atenția, sunt observațiile mele, după ce am lucrat o viață întreagă prin redacții, după ce am fost printre primii din țară care au devenit freelanceri. Imediat după revoluție, în mai 90 mi-am luat autorizația de PFA. Doar că, pe atunci, nu se spunea freelancer, acest termen nu era cunoscut în România.

» Citește și: Freelancer SEO. De ce să lucrați cu mine

Forma de organizare SRL presupune costuri

Într-o agenție de SEO-marketing există mai mulți oameni. Însă nu toți sunt angajați în aceeași direcție. Forma de organizare fiind SRL, este greu de presupus că toți acționarii societății știu și fac optimizare, toți acționarii știu și fac web design.

Cine știe cât de cât cum merg treburile într-o societate comercială realizează că unii acționari sunt doar cu banii, alții cu spațiul, alții cu relațiile, în fine, fiecare își aduce un anumit aport la societate. Dar e greu de crezut că toți știu să facă optimizare SEO…

Merg mai departe, este greu de presupus că toți angajații fac SEO. Adică să vezi pe fiecare la biroul lui că este concentrat pe un site și-l bibiliește toată ziua! Să-i spuneți lui Mutu asta… nu mie! Așadar, freelancer sau agenție implică organizare și capital.

Or, dacă există cel puțin vreo două specializări, că mă gândesc că unul se ocupă măcar de regia societății, asta înseamnă deja o diluție a capacității profesionale. O diluție care cumva trebuie plătită. La aceeași cantitate de lucrări trebuie plătiți aceeași oameni. Ideea că va fi plătit fiecare în acord, adică după ce, cât și cum muncește fiecare este falimentară. Va genera cel puțin unul din efectele următoare: ori societatea nu trăiește căci fiecare pleacă unde este plătit mai bine (dacă este capabil). Ori calitatea va fi ca vai și-amar, căci rămân doar oameni de slabă calitate profesională.

După ce am trăit și lucrat în ambele sisteme, cel socialist și cel capitalist, sunt convins că știu ce vorbesc.

» Citește: Cel mai bun web design. Site-uri în wordpress

PFA-urile au și ele puncte sensibile

Un PFA, adică un freelancer de SEO sau web design poate colabora cu o agenție. Orice specializare ar avea, va porni cu un mare handicap. Acela că va trebui mereu să se ocupe de contracte. De partea de infrastructură mai ales. Relații cu clienți, cu banca, cu fisc, or astea presupun timp și cunoștințe, ceea ce, pe undeva, îi diminuează capacitatea de lucru efectivă. Însă nu vă bazați pe asta, majoritatea sunt deja „hârșiți” cu toate chestiile astea.

Un freelancer este genul de om care centrează și tot el dă cu capul!

Dar problema cea mai mare a freelancerilor este alta: stilul lor de viață! În general sunt firi boeme, se trezesc pe la prânz, lucrează noaptea, pleacă în mijlocul săptămânii, chestiuni dintr-astea. Opinia mea este că dacă vă acomodați cu ei, dacă le înțelegeți nevoile și „fițele” (căci doar cei buni au fițe) veți reuși să faceți treabă. Și de fapt SEO nu se face ziua sau noaptea, nu are regulă de timp. Pur și simplu se face…

html web design
Primul meu site adevărat!

Competiția SEO între freelancer și/sau agenție. Prețurile

De exemplu, ca să poți ține câțiva oameni care fac optimizare SEO efectiv și pe lângă ei pe alții de logistică (Sic!) există în general o singură soluție: mai multe comenzi! Să crești prețurile nu merge întotdeauna, oamenii se uită și la bani…

Bun. Și cum crești portofoliul de comenzi? Păi tot așa, vrei mai multe site-uri la care să lucrezi? Fă-ți un „aspirator” mai mare, adică să ai mai multe site-uri cu care să aduci clienți. Metoda să ai mai multe site-uri este și nu este viabilă.

O paranteză. Prima oară am observat ideea de atragere clienți cu mai multe site-uri care duc spre același prestator la firmele de tractări auto. O anumită firmă din Timișoara, pentru care am prestat servicii de SEO, avea la un moment dat 10 site-uri. Zece site-uri de tractări auto! Cumva, tot de un înger dădeai…

Apoi am observat asta la firmele de închirieri auto. Și aici erau cu două-trei-patru site-uri.

La SEO, în Timișoara, este același lucru.

Este o strategie, o metodă. Bună, rea, nu o discut eu, vreau doar să spun că să ții un site te costă un preț. Să ții mai multe te costă mai mult. Să se sprijine unul pe altul te costă, or prețurile astea se duc undeva. Cineva trebuie să le suporte.

Dvs. vă permiteți să țineți mai multe site-uri? Cui veți plasa costurile? Clienților, evident… Și funcționează? Vreau să spun credeți că veți rezista? Merită analizată problema de a alege între un freelancer sau o agenție.

» Vezi: Abonamente administrare-mentenanță site-uri


Axioma SEO

Nu cred că o agenție este mai bună decât un freelancer. La fel cum un solitar nu este neapărat mai bun la SEO. Poate aceștia din urmă sunt specializați, căci așa fac față concurenței. Oricum, ideea este că să alegeți cu obiectivitate.

Dacă plecați din start cu ideea spre una sau altă variantă, riscați să vă blocați undeva. Stabiliți întâi ce anume doriți de la site-ul dvs și apoi căutați persoana/ agenția de SEO marketing cea mai potrivită.

Desigur, părerile sunt împărțite. Fiecare are altă idee. Important este să nu aveți idei preconcepute sau să luați de bună ce zice unul sau altul.

Vezi și ce scriu alții despre agenție SEO vs freelancer…

Despre Matei Bitea 118 Articles
Ma ocup de Optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. Sunt fost jurnalist. De la începutul anilor 90 am scris si publicat mii de articole si fotografii. Am scris si proza scurta. La reportaje si fotoreportaje ma pricep cel mai bine. Acum fac web design. Scriu, editez, optimizez si promovez site-urile altora. Nu e o mare afacere, mai degraba un job bine-platit...

Be the first to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată


*