SEO practic: keywordul din URL este important?

Despre keyword si ranking cu John Mueller de la Google
Despre keyword si ranking cu John Mueller de la Google

Cuvântul cheie introdus în numele de domeniu îmbunătățește SEO? Contribuie la o clasare mai bună a site-ului în SERP? Sunt întrebări am putea spune esențiale pentru cei care vor să-și înființeze un site, iar de ignoranța lor în materie profită din plin așa-zișii specialiști de SEO. Și se știe că neștiința costă!

Deci, cât contează pentru un site cuvântul cheie introdus în adresa de internet (URL) a paginilor site-ului web? Răspuns: din punctul de vedere al clasamentului în SERP-ul Google, nu (prea) mai contează! Ba, eu aș spune mai mult, că importanța unui keyword în numele de domeniu este insignifiantă. Pot spune chiar zero.

Mai jos vă voi demonstra de ce este inutilă alergarea după domenii cu cuvinte cheie incluse.

Importanța unui keyword în numele de domeniu a scăzut constant

Un nume de domeniu este cel pe care îl vedeți în browser până la terminația „.ro”, „.com”, iar adresa de URL reprezintă inclusiv tot ce urmează. Acesta era extrem de important mai pe la începuturile paginilor de internet așa cum le știm azi. Prin anii aceia de început și site-urile erau puține. Pe atunci, prin epoca de SEO preistoric, toți erau înnebuniți să aibă un nume de domeniu personalizat.

În România (dar cred că și prin alte părți, că doar n-am inventat noi cașcavalul) erau șmecheri care cumpărau numele de domeniu cu keyword-urile cele mai bune. Iar apoi, când cineva dorea să-și facă un site putea să cumpere numele de domeniu la supra-preț. La fel ca biletele la negru la spectacole.

Dacă de exemplu cumpărai domeniile „mecanic-auto” sau „designer-web” puteai fii sigur că, la un moment dat, vei face profit din revânzarea lor. Așa se făceau banii atunci! Pentru că Google oferea un avantaj acestor site-uri, le arăta printre primele poziții la căutările respective.

De exemplu, dacă aveai site-ul designer-web.ro și-i adăugai un keyword Timișoara, cine avea adresa de url designer-web.ro/timisoara apoi acela rupea tot din oraș. Oricine căuta în Timișoara un web designer era direcționat la pagina aceasta. Pe atunci Google era cam tâmpițel!

În anii de pionierat ai internetului comercial, cînd SEO consta doar în a plasa keyword-uri peste tot pe unde se putea, au existat o mulțime de înșelătorii și abuzuri. În România a fost memorabil cazul companiei Air France. Aceasta a trebuit să se lupte în instanță pentru a nu fi escrocată cu numele de domeniu pe care îl cumpăraseră niște „întreprinzători”. Vezi Alegerea numelui de domeniu. Țepe românești.

SEO se dezvoltă și noțiunea de keyword devine complexă

Matt Cutts, fostul șef al secțiunii de căutări de la Google, spunea în 2009 că să nu ne concentrăm foarte mult pe adresa de URL și să introducem „un cârnaț” de cuvinte cheie. Să ne preocupăm mai mult de titluri, de conținut, de link-building, acestea sunt mai importante. El nu ne recomanda mai mult de 3-4 keyworduri în adresa URL.

În acea vreme căutarea pe Google dădea rezultate aproape exclusiv bazate pe densitatea de keyword-uri. Eram în perioada de sfârșit a dominației keywordului. În 2012, odată cu algoritmul Penguin începea SEO adevărat.

Despre SEO cu Matt Cutts, keywordul din adresa de URL - video din 2009 înainte de Penguin
Despre SEO cu Matt Cutts, keywordul din adresa de URL – video din 2009 înainte de Penguin

Astfel, s-au rafinat algoritmii, au primit importanță titlurile, anumite meta taguri, începeau să apară și să funcționeze datele structurate și meta tagurile Open Graph. Era un salt imens.

John Mueller: keywordul în URL contează foarte puțin

Decăderea importanței keywordului inclus în adresa URL a fost și mai bine explicată de către John Mueller în 2016. Acesta spunea în cadrul emisiunii de pe Youtube „English Google Webmaster” că includerea unui keyword în URL are o importanță extrem de scăzută. Mai bine investim eforturi în conținutul de ansamblu al site-ului.


Despre ce obțineți printr-un keyword in adresa de URL de la minutul 17:50

Importanța actuală pentru SEO și ranking

Aș putea spune că, acum, introducerea unui keyword în numele de domeniu are efectul unei frecții la un picior de lemn. Adică zero! De exemplu,site-ul acesta, numele de 789.ro pare a fi mai degrabă al unui site de pariuri. Chiar nu contează! SEO se face pentru conținut nu pentru numele de domeniu, iar clasamentul în Google se face în funcție de valoare. Evident, mă refer la traficul organic.

Singurele lucruri care contează cu adevărat în clasamentul în SERP sunt legate de conținutul site-ului și de modul în care faci SEO. Adică modul în care spui motorului de căutare ce fel de conținut este în site.

Cu toate acestea, cum spuneam la începutul articolului, ignoranța în materie de SEO este foarte mare. Oamenii obișnuiți, nefamiliarizați cu dedesubturile mediului online, sunt induși în eroare. Eu aș spune că nici cei care spun că se ocupăă de optimizarea SEO nu sunt (întotdeauna) mari cunoscători.

Acum, în 2024, adresa de URL (cu sau fără keyword în ea) are valoare memotehnică! Nu de ranking în Google!

Să discutăm puțin pe o situație cu avocații din Cluj.

O hotărâre de barou cu conținut ciudat

Recent, Baroul din Cluj a emis o hotărâre care se referă la publicitatea pe Google. Prin aceasta constată că avocații care folosesc în numele de domeniu al site-ului lor cuvinte generice încalcă regulile de publicitate ale statutului. Opinia mea este că s-a exagerat. Nu pot fi decât câteva site-uri de acest gen. Iar cine le deține nu înseamnă că este afișat prioritar pe Google în fața confraților săi. Adică să le facă o concurență neloială. Ba, dimpotrivă, se poate ca nici să nu fie afișate!

Afișările motoarelor sunt realizate după alte reguli. De exemplu, site-ul avocat-timisoara aparține unui avocat de lângă Timișoara și nici măcar nu-l găsești. La fel, avocat-bucuresti, avocat-cluj și exemplele pot continua. Afișarea acestora pe Google depinde de SEO, de web design, de conținut… nicidecum de existența sau nu a unui keyword în numele de domeniu! După cum am explicat până acum în articol.

Concurența neloială se face când o astfel de denumire, care provoacă o confuzie între servicii și forma de exercitare a profesiei este promovată prin plăți la Google Ads. Cum bine a observat și Baroul din Cluj. Însă să spui că luând un nume de domeniu de internet ești mai favorizat pe Google și datorită denumirii apari înaintea altora… aceasta este o prostie!

Opinia mea este că distinșii avocați nu țin cont de viața reală, de modul în care justițiabilii caută servicii în mediul online. Oamenii, utilizatorii, Google, prin avocat înțeleg o sumă de servicii. Și nu-și vor schimba comportamentul pentru a satisface un statut. Procesul este invers…

La Cluj a fost de fapt o dispută între Consiliul local și unul dintre consilieri (vezi aici), au vrut ei să i-o tragă! E treaba lor…

Cam atât despre introducerea unui keyword în numele de domeniu. Pentru SEO și Google este egal cu zero.

Despre Matei Bitea Articolele 212
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...