Am primit o cerere de ofertă pentru SEO și eventual un audit. Cel care a „comandat” mi-a spus că trebuie respectate câteva condiții. Una ar fi că sunt în derulare contracte de administrare și promovare, acestea trebuie păstrate. Și prin urmare, după ce i-am explicat că-i trebuie o schimbare radicală de abordare a renunțat. Avea nevoie doar de încă o opinie sau și de alta, mai adună păreri, iar pe baza lor va ști ce are de făcut! Din punctul meu de vedere am avut de-a face cu un caz clasic de analfabetism funcțional. N-a înțeles nimic din ce i-am spus.
Titlul paginii „vorbește” cu Google!
De ce și-ar pune cineva titlul la pagină „Despre noi” pentru mine este ceva greu de înțeles. Dacă veți căuta cu Google aceasta sintagmă veți găsi însă o mulțime de „specialiști” care te învață cum să ai o pagină „despre noi” de succes!
Niciunul nu te învață însă ce trebuie. De ce? Din același motiv de mai înainte: sunt analfabeți funcțional! Specialiști de SEO!
» Află ce este optimizarea SEO
Bun, deci dacă aveți o mică afacere, dacă sunteți instalator sau fotograf, nu vă puneți titlul paginii „despre mine” căci nu veți face nimic! (Vezi zona 1 din figură.) Ziceți ceva de genul „Nae Girimea din Timișoara – proiecte de arhitectură (sau fotograf sau magazin online sau web design sau ce faceți)” spuneți în câteva cuvinte care-i schepsisul paginii. Altfel… despre mine sunt mii și mii de pagini, fiecare crede că despre el trebuie să funcționeze internetul!
Prima lecție de SEO ar trebui să fie despre titluri, din ele își iau motoarele de căutare prima informație. Dacă nu puneți un titlu sugestiv, naiba o să știe cine sunteți!
» Titluri de pagină; învățați de aici să le faceți relevante…
Descrierea paginii, metatagul description
Ideea este că după titlul paginii, un alt element de SEO vital este descrierea acesteia. Tehnic se numește „metatagul description” dar dacă nu știți unde să-l introduceți și unde să-l modificați vă învăț un pont. De cele mai multe ori, dacă nu setați altfel site-ul, că e wordpress, magenta sau HTML pur, nu contează, metatagul poate fi foarte bine începutul textului dvs. Adică primele 150 de caractere. Pe acelea le consideră Google metatag.
Deci, dacă nu aveți un „specialist de SEO” care să vă sufle-n ciorbă, folosiți-vă de o descriere corectă. Una care să spună ceva despre conținutul paginii și care are legătură implicită cu site-ul dvs.
» Vezi aici cum se fac descrieri inteligente de SEO
Să rămânem însă la cazul nostru. În zona 2 a imaginii avem o descriere total neinsipirată. Se repetă de trei ori un cuvânt. Scopul este ca Google să fie indus în eroare, adică să creadă că este vorba de o pagină super-relevantă la brățări. Este o tehnică de SEO extrem de inutilă! Nu vă ajută cu absolut nimic. De fapt ceva ce vă produce numai necazuri, o metodă de black hat SEO . (Vezi aici ce este White și Black Hat SEO)
Dacă lucrați chiar dvs pe partea de SEO și știți să vă schimbați/introduceți metatagul „description” înțelegeți deci că el nu are sens să-l faceți mai lung de 150 de caractere. Însă. Din experiență vă spun, de cele mai multe ori astfel de greșeli le fac „autoștiutorii” de SEO, aceia încremeniți undeva în urmă cu vreo 15 ani… Care nu au mai evoluat deloc.
Inteligența artificială și promovarea site-urilor
Există deja un curent de oameni pătrunzători care afirmă că gata cu ăștia, pierdere de vreme, a apărut AI! Adică ChatGPT, OpenAI și altele asemenea. „Îi dau doar o idee, câteva cuvinte despre ce este afacerea mea și primesc textul gata făcut!” (Recunoașteți reclama la inteligența artificială, nu!?)
SEO va fi înlocuit de AI?
Întotdeauna folosirea unui limbaj tehnic va face dificilă înțelegerea SEO și AI, ce sunt și cum funcționează. SEO este văzută deja mulți marketeri ca pe o pierdere de vreme și bani în folosul unor neînțeleși, în timp ce despre AI impresiile generale se reduc la părerea că inteligența artificială ar fi un generator de texte, un program care completează formulare și chestiuni asemănătoare. Care nu doar că-ți dă idei, ci îți mai face și texte gata optimizate.
Nu-i de mirare deci că mare parte dintre cei care se ocupă de marketing online promovează intens ideea că de SEO nu va mai fi nevoie. Deja nici nu mai e, au rămas dinozaurii! S-a inventat inteligența artificială! Opinia mea este formată, știu și cine sunt acești „promotori”, o mare parte din ei sunt așa-numiții prestatori de servicii Google Ads. Adică aceia care-ți pun afacerea „pe prima pagină” doar dacă plătești, nu pentru că meriți!
O să încerc să vă explic de ce aveți nevoie de oameni pentru SEO și de ce AI este un excelent instrument în mâna omului (deștept) și nu invers. Pentru că acesta este adevărul: inteligența artificială poate fi un ajutor creatorului (omul), ca să-l facă să înțeleagă comportamentul utilizatorului (omul) și astfel să-i ofere consumatorului final (omul) exact ce are acesta nevoie.
Ce spune ChatGPT-ul despre SEO și AI…
L-am întrebat pe ChatGPT ce părere are el despre SEO, va fi înlocuit de AI? Vă sintetizez răspunsurile date mie, dar încercați și dvs, nu cred că va fi foarte diferit. Oricum, zice că inteligența artificială nu va înlocui factorul uman din spatele serviciilor de SEO. Dar AI poate fi de folos în chestiuni precum…
- Înțelegerea intenției utilizatorului; adică AI ar putea înțelege mai bine comportamentul celui care caută și să-i ofere răspunsuri mai bune. Bineînțeles, pe baza datelor furnizate de scripturile de urmărire, cei care se ocupă de marketing ar putea înțelege mai bine ce caută oamenii și, în consecință, să le ofere răspunsuri mai bune.
- Personalizarea conținutului; AI-ul poate ajuta la personalizarea conținutului pentru a se potrivi mai bine cu interesele și preferințele utilizatorilor. Acest lucru poate crește angajamentul și relevanța site-ului sau a paginii de social-media, ceea ce poate îmbunătăți clasamentul în motoarele de căutare. Nu uitați, deși au reguli de funcționare diferite, și rețelele sociale au algoritmi și motoare de căutare.
- Optimizarea SEO mai bună; AI-ul poate fi folosit pentru a analiza site-urile web și a identifica probleme tehnice care pot afecta performanța. Pot verifica existența elementelor de SEO tehnic, accesibilitatea lor pentru motoarele de căutare. Alte criterii SEO importante precum timpul de încărcare al paginilor, structura URL-urilor sau optimizarea pentru dispozitive mobile.
- Analiza datelor și raportarea acestora; respectiv AI ar putea observa și sugera îmbunătățiri la strategiile SEO, oamenii de marketing ar putea lua așadar decizii mai bune.
Concluzia despre SEO vs AI, sau „care pe care”
Așadar, partea asta de creativitate încă nu o poate lua nimeni factorului uman. Însă, dacă-mi dați voie să-mi spun părerea, eu cred că România este un caz atipic. Probabil mai sunt și alte țări, dar la noi cu siguranță. La noi vor exista cu siguranță oameni care, deși habar n-au de SEO, vor prefera să utilizeze conținut generat prin AI decât prin oameni profesioniști. (Vezi cazul de la care a plecat acest articol.) De ce!? Simplu, noi avem ideea aceea că știm să le facem pe toate, și de ce să-i dau lui ăla bani să scrie pentru mine, dar ce, eu nu pot? Eu, adică ChatGPT-ul…
Un text remarcabil scris în acest sens găsiți și pe Search Engine Land.
Aș vrea să vă supun atenției și articolul celor de la YOAST, respectiv în articolul Is AI content helping or hurting your website? Însă, în opinia mea, pare a fi mai degrabă o dezbatere falsă. Asta pentru că YOAST, care se străduiesc să vândă software (plugin-uri de SEO pentru wordpress), cam trag în direcția că AI va domina totul. Sincer, eu cred că inteligența artificială vă rămâne la stadiul de instrument ajutător. Până la urmă omul este cel care crează, cel care ia decizii…
Și mai un amănunt: marile motoare de căutare (Google) sunt împotriva conținutului creat prin AI. Vezi articolul Google a mai făcut un penguin. Ceea ce mie-mi spune că însăși inteligența artificială este astfel „dresată” încât să recunoască și să spună stop propriilor creații. Adică va prima întotdeauna originalitatea și puterea creatoare.