Micul crescător de SEO din România și ferma de texte

optimizare SEO
Algoritmul Panda introduce calitatea continutului în optimizarea unui site

Ați auzit de fermele de texte? Știți ce rol au ele în SEO, ce fac ele, la ce sunt bune, cum afectează optimizarea site-ului dvs și implicit poziționarea în SERP? Este o discuție interesantă, vis-a-vis de importanța acestora în România și despre modul lor de manifestare asupra site-urilor de aici.

Desigur că, spre deosebire de SUA, lucrurile sunt substanțial diferite din punct de vedere al organizării și legalității, dar efectul lor în poziționarea Google este cam același. O deosebire esențială este că, dacă ne referim la serviciile web de administrare și optimizare a site-urilor, în SUA acestea sunt la vedere iar la noi reprezintă evaziune fiscală. La fel cum ideea de democrație, sensul acesteia este cu totul altul în America față de România.

Haideți să vedem ce înseamnă pentru SEO să apelezi la o fermă de texte și ce înseamnă să creezi și să folosești conținut original. Veți vedea că SEO, pe lângă atributele cunoscute de „aranjare” a codului sursă, mai conține și o importantă doză de originalitate.

Ce este o fermă de texte…

Poate că denumirea de fermă de texte este așa, puțin aiuristică, dar se referă la ceva ce chiar există. Nu chiar o fermă agricolă, dar ceva asemănător ca principiu, crește și dezvoltă ceva. Adică o companie care se ocupă de crearea și dezvoltarea textelor care să fie incluse în site-uri. Și nu numai partera de copywriting, dar noi în direcția asta ne orientăm discuția.

Ideea a fost excelentă la origine (înainte de dezvoltarea celor de la Google) și pleca de la o axiomă: orice site are nevoie de conținut, dar nu oricine este capabil să-l creeze, așadar noi vom crea conținutul pentru website și o să-l adaptăm SEO! Așa a luat ființă Demand Media în 2006, cu sediul în Santa Monica, California, membră a Leaf Group. Fondatorii acesteia nu sunt niște ageamii, ei au activat pe piața de online de suficient timp ca să știe ce fac.

În fapt, oricine vrea să-și promoveze site-ul trebuie să introducă conținut în el. Nu poți avea un site de business gol, doar cu nume, prenume, adresă de contact și o poză cu moaca ta! Ai nevoie de articole, imagini, filme video, de fapt de un blog sau o secțiune cu caracteristicile acestuia, iar tot acest conținut avea să fie optimizat SEO.

Ideea americană, realizarea americană, au dus la o afacere extraordinară, cu capital mai mare de două miliarde de dolari în 2011, mai mult decât avea NY Times. Contractau freelanceri sau scriitori de articole, webmasters și personal care avea idee de conținutul unui site, care aveau noțiuni de SEO, derulau contracte la vedere și revindeau munca acestora. În esență era o idee excelentă care le-a adus mulți bani fondatorilor grupului Leaf. (Găsiți pe net suficiente informații despre ei, nu insist eu aici…)

continut ptr site
Servicii de creare și editare de conținut pentru aproape orice tip de site.

Lovitura vine de la Google

Așadar, în 2011, când cei de la Demand Media erau pe val, când ca să-ți creezi un site era suficient să cumperi conținutul de la o astfel de fermă de texte și să-l paginezi, apare algoritmul Panda al celor de la Google. Ce este algoritmul acesta? Foarte pe scurt, ca să înțeleagă toată lumea, ceva ce face parte din modul de evaluare al celor de la Google și care se referă nu doar la SEO propriu-zis, ci în primul rând la originalitatea conținutului. La modul simplist vorbind, este o formulă care introduce niște coeficienți de autenticitate și de valoare.

Conținut original? Ei, da, asta este o chestie care dă fiori copiștilor din toată lumea. Cei de la Google au observat că multe pagini au conținut identic. Adică se face copy-paste în draci, ca să vedeți, nu doar în România. Mai mult, remarca lor absolut veritabilă este că preluarea de texte ad-literam de la astfel de ferme sau freelanceri fără valoare, de la scriitori de bloguri agramați, trebuie penalizată într-un fel. Iar penalizarea aceasta se reflectă în poziționarea site-urilor în SERP.

Urmarea influenței acestui algoritm este intrarea în vrie a celor de la Demand Media. Nu pentru că ideea lor nu ar fi fost, în fond, una excelentă pentru business-ul cu copywriting, ci pentru că site-urile au ajuns să aibe toate același conținut. Adică unul slab, de calitate irelevantă. Datorită Panda, Demand Media a început să piardă bani imediat după apariția algoritmului, după ce conținutul furnizat de ei nu a mai fost relevant pentru SEO.

Oamenii de afaceri, firmele de succes, toate site-urile lor au avut de suferit. Ori, când cineva trăiește de pe urma business-ului promovat prin site-ul său, când securitatea familiei și a afacerii sale este pusă în pericol, cu siguranță va fi mai atent ce introduce în site. Va observa că SEO nu este doar tehnică, ci și conținut original.

Micii fermieri de SEO din România

Despre o fermă de texte nu veți găsi încă prea multe în România. Motivația este una simplă, marea lor majoritate sunt evazioniști. Cei mai mulți fac copy-paste la greu, ca atare prezența lor va fi destul de discretă. Sunt genul de agenții SEO sau freelanceri care-ți fac oferte tentante ca preț: 10 lei articolul, două articole 15 lei, adică într-un final doi lei articolul! Dvs., dacă ați trăi din scris, dacă business-ul firmei dvs. ar fi copywriting, ați vinde un articol cu doi lei?

De ce costă atât de puțin? Evident, sunt copy-paste.

Furnizorii de conținut pentru site-urile românești sunt, așa cum am spus, în cea mai mare parte evazioniști. De foarte multe ori sunt studenți. Sau angajați care-și omoară timpul făcând (copiind) un text sau traducându-l din altă parte. Uneori nici nu se complică să schimbe ceva. Din comditate sau din neștiință.

Contractând un freelancer sau o agenție de SEO care furnizează și servicii de content writer, de fapt știu să facă tot, așa se laudă, beneficiarul serviciilor va plăti ceva ce este aproape inutil dacă textul nu este autentic. Doar va umple un gol dintr-un site. Nu-l va promova, site-ul nu va sta mai bine în căutările Google, SERP-ul nu va fi mai bun. Desigur că asta nu a fost întotdeauna, ci este vizibil după 2011.

Efectele Panda asupra site-urilor

Cine vă spune că efectele copierii sunt inutile, cel mult așa, un 10% în scăderi de trafic, o pierdere de doar câteva locuri în SERP, ori este impostor, ori un ignorant cu diplomă. Site-urile care au ceva ce este și în altă parte sunt atinse de algoritm. Cei care se ocupă de SEO știu asta.

copy paste
Cat de vizibil este un copy paste… iar pentru SEO rezultatul este nul.

Ce face acest conținut care se copiază de la un site la altul? Vă întrebați dacă Google va retrograda site-urile la care există conținut duplicat? Opinia mea este că nu neapărat le va retrograda, în sensul unei penalizări. (Excepție face doar discuția în care este vorba de furt de drepturi de autor, acolo, Google, dacă i se reclamă așa ceva pur și simplu nu va afișa în căutări, vezi cazurile de pe YouTube unde paternitatea unor clipuri nu permite afișarea lor și în altă parte.)

Conținutul articolelor SEO. Despre texte și originalitatea lor

Panda va favoriza site-urile pe care le consideră cu conținut original. Cele cu textul primordial, chiar dacă acesta este copiat. Căci, în România, vă spun pentru că știu, aproape toate textele se copiază. Ca să copiezi un text riști dacă textul respectiv este vizibil personalizat. Dacă este scris bine, titlu atrăgător, text care te ține treaz… atunci nu-ți va veni să copiezi! Nimeni care face optimizare SEO nu va îndrăzni să facă un astfel de copy paste.

De ce copia un text slab, o labă tristă cum zicem noi, ziariștii, la ce bun să te mai obosești? Un text obscur pe care nu-l citește nimeni nu vă folosește la nimic. Și, în acest caz, cum se va dezvolta afacerea dvs.!?

De ce nu se (prea) copiază un text bun? În primul rând pentru că autorul acelui articol este în general cineva care-și urmărește munca. El va veghea de regulă la unicitatea apariției produsului. Dincolo de standardele de la Google. Apoi, s-ar putea ca drepturile de autor să fie cumpărate de o agenție de presă, de o publicație online. Vă interesează un astfel de proces, aveți chef de mers prin instanțe?

Concluzia este una singură: Clienții vor texte originale pentru că doar astfel se poate crește calitatea site-urilor, printr-un conținut autentic și link-building natural. Ce este un link-building firesc și ce importanță are pentru SEO? Într-un material viitor…