Oul lui Columb digital: SEO sau web design?

magazin cu template-uri de website, plugin de SEO, fotografii, scripturi
Envato-Elements: magazin cu template-uri de website, plugin de SEO, fotografii, scripturi, muzică, etc.

Web design-ul a devenit ceva atât de comercial încât, practic, oricine își poate face un site. Intră pe un magazin de template-uri, alege unul care place, spune că „uite așa vreau să fie site-ul meu”! Apoi, cumpără șablonul și începe să-și facă site-ul. Sau, mă rog, dă cuiva care are mai mult timp, căci oricine poate, nu-i așa!? Cele mai multe site-uri sunt realizate în wordpress, așa că, în continuare, mă voi referi mai mult la acestea.

Pe ce criterii se alege un template? Păi, în primul rând, cum am zis, care-i mai frumos. Să fie „responsive”, adică să se vadă și pe telefonul mobil și să fie optimizat SEO. Cam astea ar fi criterile la alegerea unui template. Bun, să rezumăm:

  • Frumos este doar ce vă place, frumusețea este un criteriu relativ, fiecare vede altfel. Ca la femei, unii vor mai slabe, alții mai grase, ochi albaștri sau verzi, deștepte sau nu prea. Sunt o mulțime de femei în lumea asta, la fel și cu bărbații, mai așa și pe dincolo, sforăie sau nu… Așa este și-n web design! Fiecare cum îi place.
  • Site responsive? Adică adaptabil pentru dispozitivele mobile… Site-ul să fie văzut și pe tablete și pe telefoane mobile. Păi, nici nu se mai fac altfel, vechile formate au dispărut de câțiva ani. Așadar, acum, orice temă de wordpress sau HTML sau cine știe ce alt sistem CMS… are 99.99% șanse să fie vizibilă pe orice dispozitiv. Deci, acesta nu mi se mai pare un criteriu.
  • Site-ul să fie optimizat SEO! Aceasta este o absurditate. Nu puteți cumpăra un șablon de site, indiferent cum este el făcut (wordpress, HTML, etc) și care să fie gata optimizat, așa cum sunt promovate template-urile din magazinele online. Că îl puteți optimiza, mai ușor sau mai greu, aceasta este o altă chestiune. Despre ea vom vorbi în rândurile următoare.

Dilema banilor cheltuiți: SEO sau web design?

Să presupunem că se cumpără o temă. Arată așa cum vreți dvs., iar în plus ați luat-o și pe criteriul că este gata optimizată. Și nu aveți nevoie de „bandiții” care iau banii degeaba pe lucruri care nu se văd! Deci, cumpărați o temă (de wordpress) conform inficațiilor din magazinul online. Vezi figura de mai jos…

Gata optimizate SEO (subliniat) sunt doar „cârlige” care să agațe cumpărătorii! În realitate nu există așa ceva, căci template-urile sunt pentru uz general. Trebuie adaptate la fiecare, inclusiv și mai ales pe partea de optimizare!
Fig. 1: Gata optimizate SEO (subliniat) sunt doar „cârlige” care să agațe cumpărătorii! În realitate nu există așa ceva, căci template-urile sunt pentru uz general. Trebuie adaptate la fiecare client, inclusiv și mai ales pe partea de optimizare SEO!

Vă instalați tema și începeți să o populați. Imagini, texte, formulare… N-aveți nevoie de SEO, nu-i așa? ați cumpărat-o gata optimizată…

Greșeli frecvente la șabloane…

Dacă alegeți să lucrați în acest mod, doar să schimbați texte și fotografii, veți constata foarte curând că site-ul nu vă aduce niciun beneficiu. Nu vin clienți, nu vindeți, nu știe nimeni de site-ul dvs. De ce? Simplu, nu are SEO. Motorul de căutare nu știe de site-ul dvs sau vă arată undeva pe la sfârșit pe unde nu mai contează…

Ca să înțelegeți ce înseamnă optimizarea SEO la o pagină, la un site întreg, am să mă refer la doar câteva elemente asupra cărora trebuie lucrat. Însă, în primul rând, vă rog să vă scoateți din cap ideea că tema achiziționată este deja optimizată. Nu există așa ceva!

titlul h1 si metatag in SEO
Fig2; Fragment dintr-un template cu titlul h1, cel încercuit cu roșu

Dacă vă uitați la fig2 vedeți un fragment dintr-un template de wordpress. Sunt puse niște titluri demonstrative, casetele unde h1 este încercuit cu roșu. Dacă vreți să scrieți mai mic, alegeți h2, vreți și mai mic puneți h3, samd. Bun, la o adică puteti scrie toata pagina, tot site-ul doar cu h1, cu h2 cu ce vreti dvs. Problema este că h1, h2, h3 inseamnă altceva, ele sunt etichete pentru titluri! Nu pentru text obișnuit!

Și, dacă vreau să scriu așa de mare, are cineva ceva cu mine? Nu. Puteți scrie cu câte titluri doriți. Deși un titlu se folosește în editarea de text (sau cum se mai spune, în copywriting) pentru a structura informația, să știți că Google n are nimic împotriva numărului de titluri dintr-un site, de pe o pagină. Ideea este să vă convingeți cititorii. Vezi ce zice John Muller despre mai multe h1 într-o pagină.

Ce înseamnă lungimea unui titlu pentru SEO?

Ok, deci să presupunem că avem o pagină scrisă doar cu h1. Ce înseamnă asta pentru SEO, cum ne influențează performanța site-ului? Dacă de mai sus ați îneles că puteți avea oricâte titluri înr-o pagină, rezultă că fiecare paragraf de text poate fi un titlu. Logic, nu? Și, mai ales, datorită template-ului, așa se și întâmplă…

Problema care apare este: cât de lung trebuie să fie un titlu? Toți, toate agențiile, toate manualele spun că un titlu ar trebui să fie de maxim 60 de caractere. Chiar 70, dar nu mai mult. Să zicem 60. Asta înseamnă că Google, care recomandă titluri scurte și concise va „citi” de fapt doar 60 de caractere dintr-un paragraf.

Înțelegeți pericolul? Dacă folosiți doar etichete de titlu pentru a scrie un text într-o pagină web, riscați să nu transmiteți informația. Altfel spus, dintr-un text cu 10 paragrafe, toate sub forma de titlu, ca în fig 2, însumând să zicem 600 de cuvinte, Google să vă „citească” doar vreo 60-100. Vă dați seama câtă informație este ignorată?

Soluții practice de evitare a greșelilor conceptuale din template-uri

Am să încerc să fiu cât mai concis. Înainte de a vă expune cum cred eu că ar trebui să procedați când alegeți o temă, să vă spun un „secret”. Cel mai bun site este acela pe care-l poți controla singur! Pentru mine, site-ul ideal este în HTML. Fac SEO singur, nu depind de programatorii de plugin-uri, nu depind de nimeni.

Însă, pentru cineva care nu știe HTML, cea mai bună soluție este wordpress-ul. Or, atunci, vă recomand să-l aveți cât mai simplu. Eu cred că dacă aveți un business, cel mai important este SEO și nu web design. Pentru că estetica o rezolvi cu imagini atrăgătoare, cu texte bune, modul de aranjare al culorilor. Oamenii sunt interesați de produs, de serviciu, nu de avioane care zboară prin pagină.

Bun. Deci, câteva sfaturi:

  • Încercați să înțelegeți cum funcționează un site, să știți ce sens au noțiunile de HTML, de PHP. Știu că e greu sau imposibil, dar săă vă străduiți totuși.
  • Testați tema mai întâi. Vedeți dacă se poate face SEO ușor pe ea, dacă se administrează cât mai ușor.
  • Dacă nu aveți noțiuni tehnice, apelați la cineva de încredre, cu care aveți o chimie și care înțelege afacerea dvs. Este mult mai eficient să ai un colaborator de încredere decât pe cineva pe care-l schimbi mereu. Fiți constanți în acest sens.

Poate unele sfaturi nu le puteți pune în practică. Încercați să citiți din surse cât mai autorizate.

Despre Matei Bitea Articolele 212
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...