Opinia mea este că într-un viitor nu foarte îndepărtat, Google își va pierde din importanța sa în ceea privește SEO și marketingul. Nu că va ieși de pe piață, din business, nu asta vreau să spun. Ci se va reprofila. Uitați-vă la Microsoft, nu aveți senzația că revine în atenția noastră din ce în ce mai puternic? Și locul lui credeți că-l va lua? Astăzi despre SGE, o nouă trăznaie…
Ne-am obișnuit să ne gândim la Microsoft ca la un gigant care produce software (Windows, Office, soluții informatice) dar nu la unul care trasează regulile din marketingul digital. ChatBot-ul și investițiile în inteligența artificială făcute de compania lui Bill Gates s-ar putea să-și fi găsit obiectivul.
Ce face însă Google acum, mi se pare a fi un fel de transpunere a cunoscutei lozinci: Dușmanul binelui este mai binele! Lăsați-mă să vă explic.
Ce este Search Generative Experience (SGE)
Search Generative Experience este un experiment care se face deocamdată în vreo 125 de țări. În Europa nu este. Înseamnă ceva de genul că atunci când cauți ceva pe net, indiferent ce, nu despre asta este vorba, browserul are două genuri de răspunsuri. Care implică de fapt două principii de a face SEO, nu!?
- Primo: îți va afișa ceva cu care ești obișnuit, o înșiruire de site-uri și conturi de social media, adică un SERP clasic.
- Secundo: Veți avea și o a doua opțiune de afișare a rezultatelor. Un buton gri (?) care-ți va oferi niște rezultate care sunt generate de inteligența artificială. Adică un dispozitiv AI îți va etala rezultatele pe care crede el că te-ar interesa în funcție de căutarea ta! Cam așa: vrei să afli mai multe? apasă butonul gri!
Bun. De ce ar vrea cineva să aleagă un robot, adică informațiile oferite de un robot despre restaurantul la care ai putea să mergi? Poate că sunt eu într-o dungă, nu știu, nu-mi dau seama. Eu fac parte dintre aceia care binecuvântează pe cel care a inventat berea, pizza și concediul de odihnă. Dar dacă aș vrea să mă duc cu o femeie la un restaurant aș vrea să aleg eu, nu inteligența artificială pentru mine. Motivația este simplă: poate că am ceva de gând după cină și n-am chef să mărturisesc asta dispozitivului AI, să-mi facă el libidoul! Iar astfel devine SGE devine cam măgar…
Și sunt convins că AI este ceva fantastic.
Va schimba SGE-ul modul de a face SEO?
Credința mea este că da. Atâta vreme cât roboții vor citi website-urile, accentul se va pune pe SEO tehnic ca să zicem așa. În detrimentul SEO pentru content. Păi, este și normal, ți-o pui cu roboții, ce-ai vrea să naști? Doar nu poeți și artiști, ci sârme și circuite logice.
Însă, totul este o mare contradicție. Căci întotdeauna, dar absolut întotdeauna, cei de la Google spuneau că să punem conținutul pe primul loc. Să facem texte și site-uri care să ajute cititorul. Că ei nu au spus niciodată că sunt interesați de autorul textelor dintr-un site, de exemplu, că noi am înțeles asta. De fapt, specialiștii și strategii de la Google, fac tot felul de artificii ca să facă SEO mai încâlcit. Să-l scoată de sub influența lucrurilor de calitate și să-l transfere în zona comercialului. Google își dorește în mod intens să facă bani din publicitate.
Oricum, dacă SGE va fi introdus cu adevărat, va fi mare deranj în marketing…
Google face experiențe iar Bing recâștigă piața
Am căutat pe Google „cum se face un pilaf de orez”. La fel și pe Bing. Rezultatele sunt absolut diferite, pot spune senzaționale. Chiar dacă, în primul caz, mă gândesc, spațiul gol din dreapta paginii va fi într-un viitor plin de reclame. Dar acum nu e. Iar timpul costă bani, cu cât ei vor freca menta mai mult timp, cu atât „gașca” lui Bill Gates va deveni mai puternică. Vezi fotografiile de mai jos. Aceeași căutare, dar viziuni diferite de afișare… unii s-au cam prostit!
După toate aparențele se testează mai multe concepte de SEO; la ce public vrei să ajungi, cu ce browser, dacă vor să afle rezultate organice sau să le zică robotul cum să facă sex…
Lumea va fi foarte diferită. Oare?
AI prinde pe picior greșit pe cei cu SEO și companiile de software
Cu certitudine trăim vremuri foarte interesante. Acum câțiva ani am asistat la prăbușirea „industriei” celor care aveau directoare de promovare. Adică aveau niște site-uri cataloage în care te treceau dacă le plăteai o taxă. Acum, încă mai sunt astfel de afaceri.
Există mulți „specialiști” de SEO care-ți promovează site-ul după o anumită căutare, un anumit keyword. Nu după un concept, un subiect, o idee, cum ar fi normal. Iar pentru că există acești specialiști, există și software pentru ei. De exemplu, plugin-ul de SEO de la YOAST, spune că ți-ai optimizat bine site-ul dacă, alegând un cuvânt drept keyword, îl folosești de câteva ori în text. Însă, dacă folosești acel cuvânt la plural sau la o formă articulată, gata, nu mai e valabil! Adică n-ai făcut bine, iar beculețul verde nu ți se-aprinde!
Este o eroare, Google, de vreo câțiva ani înțelege exact ce cauți. Tot cam de atunci este mai bine să te axezi pe subiect și nu pe cuvinte! Dar o să mai treacă un timp până se prind și ei, specialiștii SEO. De fapt e plină România de freelanceri și agenții de marketing care-și îndoapă clienții cu optimizări de toată jena. Adică e bine să scrii despre „design web” dar nu e același subiect cu „web designeri”!?
Iar cu SGE, totul pare a se complica și mai mult. „Unde vreți să vă promovați site-ul? Pe mobil sau pe desktop? La babe, la moși, la transgenderi?”
Noile RankBrain-uri se lovesc de legislația anti AI
Algoritmul de căutare funcționa cu inteligența artificială încă de câțiva ani. Mai exact încă din 2015 când RankBrain a fost introdus. (Vezi A Complete Guide to the Google RankBrain Algorithm)
Opinia mea este că funcționează perfect. Cine se ocupă de optimizare SEO se poate dedica liniștit subiectului și nu variantelor de cuvinte, diacriticelor, etc. Motorul de căutare îți oferă exact ceea ce cauți, iar pentru a fi mai sigur te întreabă. Vezi foto de mai jos, din Google Trends, ceea ce înseamnă că se face foarte bine diferența între sensul unui cuvânt.
Iar acum, să vă spun de ce SGE nu se testează în UE. Probabil că sunteți la curent cu intensificarea restricțiilor în ceea ce privește impactul AI asupra vieții cotidiene. Astfel, Google (dar nu numai) se vede pus în situația de a respecta legislația europeană. Care, chiar dacă nu este completă, le dă mari bătăi de cap. (Vezi Legea UE, prima reglementare a inteligenței artificiale). Dacă mai adăugați și restricțiile cu GDPR veți înțelege marea criză a publicității.
Revenind la impactul AI asupra marketingului, probabil vor urma alte constrângeri impuse motoarelor de căutare. Căci, economic vorbind, este inacceptabil să faci SEO, adică publicitate, pe bucăți. Să angajezi manoperă pentru cei care caută pe telefonul mobil sau pe desktop? Companiile spun că este ineficient.
Iar UE se va alinia. Vezi cazul încărcătoarelor pentru telefoanele mobile. Cpci, altfel, haosul ar putea veni și prin a permite oricui să ne spioneze prin felul în care navigăm pe internet.
Surse și recomandări de alte articole: