În loc să vă arăt (doar) site-uri la care am făcut optimizare SEO sau web design și unele le-am dus în primele locuri Google, cred că mai util pentru dvs ar fi să vă explic puțin câte ceva din particularitățile diferitelor genuri de pagini web. Am încercat odată să le număr, să le inventariez toate paginile web pe care le-am creat de la zero sau doar le-am optimizat. Sau doar am adăugat câte un element, de exemplu, când erau la modă flash-urile… făceam cui îmi comanda.
De prin 99 am introdus în obiectul meu de activitate web design și optimizare SEO, dar până în 2015 nu au fost jobul meu de bază. Erau doar așa, un fel de hobby care-mi aducea venituri. Munca de ziarist era ceea ce-mi ocupa de fapt tot timpul…
De ce am ales să mă ocup mai mult de optimizare în detrimentul construcției!? Poate că așa s-a nimerit. Însă îmi place, mă simt mai stăpân, să creez conținutul unui site mi se pare o treabă mai rafinată. Pe web design practic nici nu e cazul să insist. Sunt o mulțime de template-uri care fac o treabă bună, mai rapid și cu costuri mai mici. La o adică se pot și adapta, dar să scrii un site aduce o satisfacție mai mare.
Între web desing și optimizare SEO
Deși am început să-nvăț cum se construiesc site-urile prin 1998 (Vezi „Nașterea mea…” pe blog) de necesitatea lor de optimizare m-am convins cu adevărat mai târziu. Chiar dacă noțiunea de optimizare SEO nu exista la acea vreme, când pe mine mă mâncau palmele să intru pe net, când conexiunile la internet erau ceva destul de dificil și de greoi. Așadar, prin mâna mea au trecut sute de site-uri.
Mi-am pus întrebarea de câteva ori dacă ar merita vreodată să „mă laud” cu site-urile la care am lucrat. Mai ales că unele, privind la ele acum mi se par puerile, chiar dacă la vremea lor erau într-un fel o realizare măreață. Alte site-uri nu mai există, pentru altele s-a schimbat între timp design-ul, la altele optimizarea SEO s-a dus naibii, pe românește vorbind, din motive pe care nu e cazul să le discut aici.
Obiceiul meu de ziarist îmi spunea că trebuie să păstrez însă tot. Niciodată nu se știe la ce-mi va folosi o informație. Dar, sunt și eu om! Web desgin-ul și SEO n-au fost niciodată un job adevărat, după cum am spus mai sus. Așa că nu păstram decât ocazional, era și problema cu spațiul, să păstrezi vechituri era un obicei prost. Țineam doar ce-mi plăcea mie deosebit, ce știam că va trebui să mai lucrez. Mai târziu am păstrat doar capturi de ecran. Așa, ca „probe” ale muncii, chiar dacă, între timp, totul se schimba.
Internetul este ceva atât de fluid, ceva ce se schimbă cu o viteză atât de mare! Un design excepțional astăzi, peste câteva luni pare a fi din preistorie. Oricum, pe mine a început să mă preocupe mai mult partea de SEO. Așa cred eu, că optimizarea site-urilor va fi cheia oricărei afaceri de viitor.
Motivația pentru prima pagină
Trecerea la profesionism, adică „momentul acela” când am decis să fac un job din optimizarea site-urilor, mi-a demonstrat că păstrarea de capturi de ecran cu „pagini web demodate” a fost inspirată. Intrând în lumea freelancer-ilor mi-au ajutat. Aveam ce să arăt, uite dom‘le, am mai lucrat chestii din astea! Era nevoie de dovezi, și știți de ce? Pentru că natura umană așa cere, vrea o dovadă că ești ceea ce spui, că și știi să faci ceea ce arăți!
Construcția unui site este mult mai complexă decât pare la prima vedere. În primul rând, iar aceasta este opinia mea, web design-ul ca formă nu este prioritar. Felul în care arată un site impune să fie doar decent. Căci până la a-ți arăta frumusețea paginilor tale web, frumusețe care este și ea relativă, subiectivă și schimbătoare, utilizatorul de internet a văzut deja alte site-uri care au știut să iese în față. Care au înțeles că oamenii nu caută în primul rând să vadă un site, ci ceea ce oferă acesta.
Prea puțini vor zice domnule dar ce culori faine are site-ul blogger-ului X, în timp ce majoritatea vor exclama de uimire și vor spune „câtă dreptate are!” O mică parte dintre cei care-și cumpără pantofi vor memora un magazin online după butoanele cu colțuri rotunjite, ei vor fi mulțumiți sau nu de pantofii în sine. Estetica unui site, web design cum spun unii dar acest din urmă termen înseamnă mult mai mult, va rămâne în mintea vizitatorului doar ca un număr de pagină dintr-o carte. Iar asta pentru că, după cum am spus, optimizarea SEO și-a făcut treaba.
Desigur, opinia mea nu este valabilă în cazul site-urilor de marcă, de nume, cum le zic eu. Adică a actorilor, cântăreților… unde felul în care arăți este oarecum definitoriu. Ai putea să pui un design de tot rahatul, tot nu contează, căci fanii tot vor cădea pe spate și vor zice „iată noua modă”!
Iată de ce optimizare SEO pentru prima pagină Google este ceea ce se cere. Și eu am descoperit chestia asta, la fel ca marea majoritate a posesorilor de site-uri. Iar SEO își arată puterea și în funcție de cât de complexă este personalitatea celui care face asta. Pentru că, am convingerea, este absurd să pui pe cineva să facă SEO la site-ul unei firme de construcții iar omul să nu știe, dar mai ales să nu priceapă de ce betonul are și el mai multe tipuri de compoziții.
Freelancer cu acte în regulă
Trecerea de la amatori la profesionism, ca să folosesc o expresie sportivă, sa făcut aproape fără sincope. Iar asta pentru că, așa cum am spus, aveam ce arăta, știam ce să fac, știam ce trebuie făcut. Am avut doar nevoie de puțin timp pentru a mă plasa alături de ceilalți care se ocupau de optimizarea SEO. Apoi, ei au rămas în spatele meu…
Obsesia pentru prima pagină Google a fost și la mine. Eram chiar obsedat de nevoia de a fi primul. Apoi, cum se întâmplă în viață, mintea cea adevărată vine mai târziu. Am învățat că să fii pe primul loc în căutările Google nu este cel mai important lucru. Să fii în față, în primele locuri, da, asta contează.
Să te bazezi pe faptul că nimeni nu trece de prima pagină Google este o eroare. Ba trece, foarte mulți caută pe îndelete ce vor cu adevărat și trec în pagina a doua, a treia…
Cu toate acestea, sunt domenii în care e bine să fii pe primul loc. De exemplu, dacă ești cu mașina în șanț și ți-ai rupt mâna, vei suna la primul serviciu de tractări auto de care dai. În schimb, dacă vei căuta un scriitor de texte pentru site-ul tău, te vei uita și dincolo de primele trei locuri.
Dar, să trecem mai departe la site-urile noastre. Să povestim puțin despre ele. Nu prea sunt în ordine, să știți, le iau mai mult cum le găsesc prin fișierele mele…
Primul site: fotomat.ro
Optimizare SEO pentru site-uri de dermatologie
Cabinetele și clinicile de dermatologie din Timișoara au luat un avânt deosebit. Ca atare este nevoie de optimizare SEO, fiecare dintre acestea dorește să fie în prima pagină. Fiecare vrea să fie în față! Concurența este acerbă, iar întâietatea nu se rezolvă doar prin optimizarea codului sursă. SEO înseamnă și altceva, înseamnă conținut și legături de calitate.
Prima pagină Google pentru „Avocat in Timişoara”
Site-ul “Avocat David & Zanescu – insolvenţă Timişoara” a fost luat din cutia cu lucruri inutile a internetului din Timişoara, adică practic nu exista. Puteai ajunge la el doar dacă-i ştiai adresa. Eh bine, acum este în prima pagină Google, cine caută avocat în Timişoara o să-l găsească. Nu e primul, nici ultimul, undeva la mijloc. Şi aş vrea să-l duc şi mai sus, spre disperarea marilor avocaţi din Timişoara, se ştie dumnealui cine este…