Sitemap-urile și utilitatea lor în promovarea site-urilor

sitemap ptr SEO Timisoara
Sitemap-urile ajuta la intelegerea structurii unui site

Ce este un sitemap? Tradus mot-a-mot înseamnă o hartă a site-ului. Aceasta era creată să ajute la navigarea mai ușoară a vizitatorului prin site, adică îl face să găsească ceva mai ușor. Un sitemap îți arată cum este structurat site-ul, iar asta este de folos mai ales dacă website-ul are dimensiuni considerabile. Am spus că sitemap-ul este destinat vizitatorului. Și acum ar trebui spus un lucru. Vizitatorul unui site nu este doar o persoană, un utilizator uman cum s-ar spune. Vizitatorul poate fi și crawlerul unui robot de căutare. Pentru motoarele de căutare s-au creat sitemap-uri speciale.

Plecând de la definiția vizitatorului unui site, vom putea dezvolta o mică teorie a fișierului sitemap, căci asta este până la urmă.

Sitemap-ul în urmă cu câțiva ani

În urmă cu câțiva ani, dacă doreai să ai succes cu un site era necesară existența a două tipuri de sitemap. Una destinată vizitatorului uman și care era de regulă un fișier de tip HTML. Iar cealaltă hartă era pentru motoarele de căutare. Eu m-am întâlnit și am folosit doar sitemap-urile de tip .xml deși mai sunt și altele.

Ei bine, în privința hărților „pentru oameni” vă aduceți aminte de ele cu siguranță. Ajungeai la ele prin butoanele de tip „navigare rapidă” sau direct „harta site-ului”. Crearea sitemap-urilor a fost o adevărată nișă pentru producătorii de software pentru SEO și web design.

Cel mai adesea, acest software producea ambele sitemap-uri „cerute” de Google. Fișierul de tip .xml era trimis prin intermediul Search Console pentru a fi citit. Acestor fișiere create după protocolul Sitemap.org li se puteau adăuga atribute de genul când a fost creată pagina. Apoi, ce rol are ea în site-ul despre care vorbim. I se puteau aloca diferite valori numerice. Să rețineți că proprietarul site-ului putea să solicite ca o pagină sau alta să fie considerată mai importantă.

O altă idee era că prin sitemap-ul trimis la Google puteai să spui direct când să treacă din nou pe site-ul tău. Fain, nu? Adică să zici vezi că am noutăți zilnice, așa că indexează-mă și mâine! Și site-ul să devină important, pentru că se actualizează zilnic, nu-i așa?

Abuzurile și evoluția algoritmilor Google

Ei bine, administratorii de site, responsabilii cu SEO dintr-o companie, toți au încercat să inducă în eroare Google. Trimiteau zilnic sitemap-uri sperând să crească în SERP-ul Google. Pe de altă parte, motoarele de căutare au devenit mai deștepte. S-au introdus algoritmi care identificau dacă într-adevăr site-ul se modifică la anumită frecvență.

Marea „neobrăzare” a celor de la Google a fost aceea că ei indexau ce credeau de cuviință, nu pagina pe care administratorii o tot trimiteau ca fiind cea mai importantă.

Apoi, scripturile folosite în site-uri au evoluat fantastic. Cele mai multe site-uri se fac în wordpress. A devenit o banalitate să introduci în site un motor de căutare sau un sistem de navigare de tip „breadcrumbs” adică fărâmițată. La fel, fișierele de tip .xml sunt create în mod automat. Tot prin scripuri, module, plugin-uri. De exemplu cu cel de la YOAST realizatorii de soft pentru SEO

sitemap xml
Asa arata un index de sitemap-uri facut de YOAST

Sitemap-urile astăzi. Rolul și necesitatea acestora

 Un utilizator nu prea mai folosește sitemap-ul indicat în pagină. Astăzi, de obicei dă un „search” în butonul de căutare. Așa că este deja inutil acest sitemap. Cu toate acestea el este încă un element din așa-zisa ușurință în exploatare pe care o vrea Google. În esență, criteriul de ușurință în vizionarea site-ului se referă la tot ceea ce face navigarea mai ușoară.

Pe de altă parte, a apărut acel sistem de tip breadcrumbs, care spune vizitatorului unde se află în orice moment. Ceea ce pune oarecum într-o stare de inutilitate sitemap-ul inițial.

În ceea ce privește sitemap-ul xml, cine folosește Google Search Console a observat că nu trebuie să-l mai trimită periodic. Dimpotrivă, furnizezi o dată locația acestuia și ajunge. Google ți-l verifică atunci când crede el de cuviință și indexează site-ul 

Observații și reguli de bune practici

Din tot ce am observat de când mă ocup de site-uri și mai ales de SEO, acum absența sitemap-ului în format HTML nu mi se pare o catastrofă. Ba chiar deloc. Printre numeroasele avertismente trimise de Google Webmasters nu se numără și cel referitor la sitemap-ul in format HTML. Dar de navigarea prin breadcrumbs și de butonul de search nu uită să te atenționeze dacă lipsesc cumva din site.

Totuși, dacă nu vă este prea greu și dacă nu vă încurcă prea mult vă recomand să o instalați. Orice poate conduce la o îmbunătățire a experienței de utilizare este binevenit.

Sitemap-ul de tip xml este însă extraordinar de util mai ales la indexarea paginilor noi. Obișnuiți-vă ca periodic să-l furnizați către Google Search Console. Dacă aveți în site un plugin care actualizează în permanență sitemap-ul .xml atunci ați scăpat de grijă. Cu toate acestea, furnizați dvs o dată pe lună adresa sitemap-ului.

În general, chiar dacă este posibil ca unele chestiuni să aibă o importanță mică în aprecierea site-ului dvs de către motoarele de căutare, folosiți-le totuși. Am observat (și am citit, am auzit) că dacă dați dovadă de un adminitrator grijuliu, veți primi o bilă albă de la Google. Și eu zic să adunați doar bile albe!…

» Create your Google Sitemap Online – XML Sitemaps generator

» Cât costă să fii indexat de către Google

PS: Eu m-am referit (aproape) doar sitemap-urile care tratează paginile dintr-un site. Dar sunt astfel de hărți și pentru imaginile dintr-un site, fișierele video sau mp3 etc… Vă rog să extindeți raționamentul de mai sus și asupra acestora.

Despre Matei Bitea 160 de articole
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...