Despre promovare site-uri și optimizare SEO am putea vorbi la nesfârșit. Și tot n-am putea spune că am emis ceva universal valabil. Pentru că noțiunile sunt într-o permanentă dinamică și cine le manevrează, Google – cine altcineva, nu are niciun interes ca noi să știm chiar totul.
Pentru că de felul în care se găsesc site-urile depind în final veniturile în publicitate ale companiei americane. Ori, credeați cumva că Larry Page și Sergey Brin sunt niște voluntari în sprijinul umanității!?…
Nu exagerez când spun că optimizarea site-urilor, cum se face SEO și deci criteriile de afișarea în SERP sunt printre cele mai bine păstrate secrete din lume. Dacă ar fi cunoscut modul în care se face ierarhizarea site-urilor în SERP atunci Google nu ar mai face niciun ban! Seamănă într-un fel cu secretele celor de la Coca-Cola.
» What is search engine result
Ideea de mai sus ar putea fi (și chiar este) combătută în practică de către toți cei care se ocupă cu optimizarea unui site. Vreți să spuneți că nu ați primit e-mailuri în care vi se promite că veți ajunge în prima pagină? Că puteți afla secretele optimizării unui site dintr-un material anume, dintr-un site anume? Și să descărcați un tutorial de promovare a site-urilor universal valabil? Documentație GRATIS ca să înveți cum se ajunge în prima pagină?
Necesitatea unui tutorial
Un tutorial este ceva din care să înveți, ceva care-ți ghidează pașii. În consecință, un tutorial de optimizare și promovare a site-urilor ar trebui să-ți arate pașii pe care trebuie să-i faci. Mai pe românește spus, un curs de acest gen ar trebui să-ți spună cum și de unde să începi. Și chiar cum să te verifici. În realitate lucrurile nu stau (întotdeauna) chiar așa, iar dacă mă veți urmări veți înțelege ce vreau să spun.
Întotdeauna am susținut că optimizarea SEO și deci activitatea de promovare a oricărui site este ceva ce poate face oricine. O mică nuanță: oricine vrea și are un anumit nivel de cultură generală. Da, trebuie să posezi un anumit limbaj, să înțelegi niște noțiuni. Nu poți veni de la coada vacii și să devii expert în marketing după ce citești ceva pe net. Nu-ți trebuie neapărat cunoștințe tehnice despre cum se face un site sau cum se urcă niște pagini web pe un server. Astea se învață.
Ce trebuie să știi despre promovarea site-urilor
Aș spune că ai nevoie de voință și să știi câte puțin din toate. Înclina să spun că pentru a face SEO, a ști să-ți optimizezi propriul site îți trebuie mai ales bun-simț. O doză de pertinență față de relația cu cei din jurul tău. Veți înțelege mai jos de ce.
Nevoia de înțelegere a regulilor de optimizare SEO la un site, de a ști cum și când se face, a devenit o necesitate absolută a celor ce conduc o firmă. Un tutorial în acest sens este dacă vreți un fel de „must have”. Pentru că acum dacă nu ești în mediul online practic nu exiști. Ori, ca să exiști, să vinzi, să oferi un serviciu trebuie să înțelegi strategia de promovare a site-urilor.
Ei bine, peste tot, nu doar în România, există un soi de oferte care mai de care mai generoase în a te învăța. Dar, de fapt, acesta nu sunt decât oferte de servicii. Niciodată nu ți se va spune ceva până la capăt.
» Promovarea unui site. Metode de învățare
Cât de veșnice sunt cunoștințele de SEO
Optimizarea SEO nu este ceva ca o axiomă, o enunți acum și este valabilă cât Universul! Sunt binecunoscute plângerile celor care au un site și a căzut sau nu mai urcă sau nu se mai găsește în SERP. În parte, există o doză de adevăr, în sensul că așa și este, cei de la Google „schimbă mereu regulile”!
De ce se schimbă mereu câte ceva? Eu aș spune că Google vrea să fie în pas cu evoluția tehnicii, cu tendințele sociale ale societății, cu firea umană. Da, cu felul de a fi al oamenilor, care sunt ar vrea mereu să fie cu un pas înaintea altora, iar de multe ori acest pas se face prin metode neortodoxe.
Schimbările se fac și pentru ca Google să câștige bani din publicitate. Evident.
Regulile de optimizare a unui site, în consecință și promovare a acestuia, se schimbă deci destul de frecvent. Frecvența este și ea relativă. Un exemplu. În urmă cu zece ani rege era calculatorul de birou, desktop-ul. Adică aveam căutări pe internet la calculatorul de pe masă, nu de pe telefonul mobil. Astăzi, optimizarea SEO a unui site ține cont de faptul că oamenii caută în primul rând de pe telefonul mobil.
Consecința este că ierarhizarea site-urilor, în urma pregătirii, conceperii și optimizării acestora, trebuia să țină cont și de vizibilitatea lor pe telefonul mobil. A smartphone-urilor adică…
» Optimizare site. Și pentru smartphone-uri…
Exemplul de mai sus se referă la optimizarea SEO la nivel macro, ca să spunem așa. Un alt exemplu de modificare de algoritm al celor de la Google, de schimbare deci a modului de indexare al site-urilor, prin urmare și de prezentare a lor în SERP, ar putea fi cel legat de conexiunea unui site cu rețelele sociale. Cu Facebook de exemplu.
A existat o perioadă (scurtă) în care prosperau firmele de adunat like-uri pentru paginile de FaceBook. Cât mai multe like-uri însemna o vizibilitate crescută pe Google. Până „s-au prins” Matt Cutts și colegii săi și au modificat algoritmul de indexare al site-urilor.
Așa se face că, de atunci, de când numărul de like-uri al unei pagini pe FaceBook se poate cumpăra, optimizarea SEO nu mai ține cont de acestea. Dar, contează în continuare, existența relației sociale. Altfel spus, promovarea site-urilor este influențată de conexiunea sau nu cu rețelele soiale, dar nu neapărat de intensitatea din acesteia.
Cursuri oficiale de promovare a site-urilor…
Categoric nu, așa ceva nu există! Cei de la Google au spus de nenumărate ori că ei nu vor emite certificate de calificare în optimizare SEO, în sensul pe care-l înțelegem cu toții. Respectiv acela că un astfel de profesionist e calificat, face cursuri, facultate, etc. și avem noi certitudinea că dacă-l angajăm ajungem cu site-ul pe primul loc!
Ah, că se fac cursuri de optimizare a site-urilor, de promovare pe internet… acestea sunt chestiuni strict comerciale. Ele sunt făcute de firme și traineri care nu au nicio legătură ombilicală cu Google. Aceste cursuri sunt exclusiv cu caracter privat.
» Google nu va emite certificate SEO
Întrebarea inevitabilă ar fi deci: și totuși, de unde să învățăm cum se face optimizarea SEO? Cea mai bună sursă constă în a urmări comunicatele cât „mai oficiale” ale celor de la Google. Bloguri ale angajaților, ale celor implicați și apropiați, comunicatele de presă Google… în niciun caz ale vreunui freelancer din Pantelimon.
Sursa de informare este așadar un criteriu de profesionalism. De calitate a informației. Dacă aveți abilitatea de a face o selecție adecvată, mare parte din succes este de partea dvs. O promovare reală a unui site va fi obținută întotdeauna după multă muncă.
Actualitatea unui tutorial de optimizare SEO
Opinia mea este că modul de indexare al unui site reprezintă și călcâiul lui Ahile al celor de la Google. Adică să te iei după un un site, după o informație, după ceva ce a fost lansat în urmă cu câțiva ani și acum a ajuns în prima pagină a căutărilor este o mare eroare. Respectiv veridicitatea unei surse de informații, gradul de actualitate al acesteia în domeniul SEO este dat (în această branșă) de timpul când a fost emisă. V-am spus mai sus.
Un site ajunge să fie bine indexat după un timp oarecare, în niciun caz de azi pe mâine. Ori, în astfel de condiții, dacă un clip video „tutorial de optimizare SEO” a fost conceput cu informațiile din anul 2012 și a ajuns pe prima pagină în 2017 sau îl vizualizăm în acest an, să-ți optimizezi site-ul în funcție de informațiile expuse în acest video ar fi o eroare. Aș putea spune că fatală.
» Optimizarea site-urilor. SEO pentru autodidacți
Desigur, cei de la Google sunt conștienți de această deficiență a lor, adică nu pot fi (în majoritatea cazurilor) în sincronizare cu ce este mai relevant într-un anumit moment. Au existat chiar câteva modificări de algoritm care îmbunătățesc semnificativ situația, dar încă mai e de lucru. Mult…
Concluzie cu rol de happy-end
Optimizarea nu este ceva stabil. Nu este nici instabil. Întotdeauna, cred, va exista o parte stabilă și una care se schimbă. Opinia mea este că trebuie mereu încercat. Din cauza necunoașterii algoritmului de indexare al celor de la Google, nimeni nu știe exact cum se face optimizarea SEO.
Secretul algoritmului are o consecință firească: la fiecare site este altfel. Nu se poate face optimizarea unuia la fel cu a altuia. Trebuie mereu încercat, mereu schimbat, mereu inovat. Nimic nu poate fi luat de-a gata.
Trebuie să fii în permanență conectare cu ce se întâmplă pe net. Să vezi, să citești, să analizezi…