M-a preocupat să știu cum se face SEO mai bine, mai ușor, în wordpress sau în HTML? Care oferă mai multe referitor la design, noțiunea văzută ca proiect și nu ca estetică de pagină web. Și aș putea să trag câteva concluzii în cunoștință de cauză, pe care să le împărtășesc și altora.
Voi începe însă prin a vă spune ce zicea John Mueller pe Twitter despre asta. Nu mai știu, cred că sunt vreo cinci-șase ani de atunci. Adică răspunzând la întrebarea care este cel mai bun plugin pentru SEO el a zis: cine se pricepe cu adevărat la optimizare nu are nevoie de plugin-uri pentru asta! N-am înțeles imediat. Până atunci lucram după principiul că dacă-ți iei un plugin deștept de SEO (care să optimizeze site-ul în locul tău) ai rezolvat problema. Ai cel mai bun site și muncești cel mai puțin.
Ei bine, nu este chiar așa. Iar asta m-a determinat să scriu acest text. Pot să spun din proprie experiență ce tip de site performează mai bine.
Cel mai bun SEO este cel pe care-l poți controla
Învățasem că poți avea cel mai bun conținut și e tot degeaba dacă nu transmiți cum trebuie către Google despre ce e vorba în paginile tale. Asta înainte de episodul cu John Mueller. Mă refer la meta taguri, la descrieri, la Open Graph, etc. Și cum eu eram axat doar pe wordpress, nu mă interesa altceva, deși știam HTML, căutasem cu disperare un plugin care nu neapărat să automatizeze partea de SEO în locul meu, dar să introducă el automat ceea ce îi cer.
Și mărturisesc că mulți ani mi s-a părut grozav pluginul lui George Notaras, respectiv Add Meta Tags wordpress plugin. Lucram excelent cu el și n-aveam grețuri. Făcea ce îi spuneam și era chiar comod. Autorul este un programator grec, nu știu cât SEO cunoaște el, dar văd că la programare a fost ok. Cred că a înțeles și el ce important este headul unei pagini web.
Până într-o zi când Notaras a dat de veste că gata, nu mai lucrează la acest software! Ce înseamnă asta? Așa zisa mențiune de this software is discontinued este una care ar trebui să dea fiori cui se bazează pe software de tip open-source. De ce? Păi dacă te bazezi pe el și la un moment dat primești anunțul acesta, înseamnă că ești în plop! Trebuie să-ți regândești tot site-ul. Nu poți aștepta ca totul să evolueze iar cu ceea ce lucrezi tu să nu mai fie adus la zi.
Optimizarea SEO include decisiv controlul head-ului paginii
Concluzia este că pentru a face SEO de performanță trebuie să poți stăpâni absolut introducerea de meta date. O vreme am lucrat doar cu YOAST până mi-am dat seama că și acesta este doar un plugin.
Cel mai bun plugin pentru wordpress. Beculețul verde
Și acum, tot cu el lucrez, atâta doar că nu-i mai dau mână liberă complet. Am învățat „să intru peste el” și să-l corectez. Sincer, aș fi vrut o chestie absolut automată, mă rog, să mă întrebe mai multe despre conținutul paginii. În fine, lucrez la ceva pe cont propriu, poate cine știe, voi produce ceva cu adevărat util celor care vor SEO.
Paginile în HTML răspund mai bine la optimizarea SEO
Concluzia din titlu am învățat-o din proprie experiență, parcă SEO este mai pragmatic la acestea. Deși am citit și de la alții, mi-am zis că ușurința în exploatare va bate totuși eficiența unui site scris direct în HTML pur. De ce site-ul în HTML lucrează mai bine pe SEO!? Simplu, pentru că la wordpress ai de-a face cu o mulțime de scripturi. Site-ul încarcă din diferite locații, execută tot felul de coduri. Rezultatul? Se mișcă mai greu, este mai stufos.
Plus că un plugin va face (în general) corecții care să corespundă unui mai mare număr de utilizatori. Logic, acesta trebuie vândut la mai mulți. Și cu cât îl faci mai ușor de personalizat, cu atât programul devine mai stufos. Mai greoi. Este o contradicție aici, o reuniune de pretenții contrare, ca să zic așa.
Și mai închipuiți-vă că acel plugin se oprește la un moment dat! Că programatorul nu mai lucrează la el, nu mai asigiră asistență, nu-l mai pune de acord cu evoluția platformei de wordpress! Atunci să vedeți cât este de lucru!…
Soluția finală, cea pe care o văd eu cea mai viabilă este o combinație între SEO prin wordpress dar și în pagini scrise HTML. Am testat-o pe un site cu stingătoare de incendii. L-am dus până sus de tot, în topul topurilor. Din păcate nu vreau să vi-l recomand, am motivele mele.
Marea problemă la paginile HTML este însă dificultatea cu care le lucrezi. Trebuie să stai să le „bibilești”. Asta înseamnă și costuri mai ridicate. Ori, scuzați-mă, toată lumea vrea ieftin!
La web design wordpress, la SEO HTML
După ce am vorbit despre SEO în ambele cazuri, să vă mărturisesc că un site în wordpress este mult mai ușor de administrat. De construit, de proiectat, de ce vreți dvs. Probabil ușurința în exploatare l-a făcut să devină atât de răspândit. Găsești plugin-uri pentru orice, documentație pentru diferite modele, sfaturi de depanare, toate avantajele unei platforme open-source.
Cred că în ceea ce privește aspectul estetic al site-rilor există multe similitudini. Nu cred că există un design mai bun în wordpress sau în HTML diferența este doar la SEO. Administrarea de conținut însă face marea deosebire. Pentru un utilizator obișnuit, site-urile în wordpress, ca dealtfel în orice alt sistem CMS, face deosebit de facilă exploatarea.
Exploatarea site-urilor, administrarea lor de către neprofesioniști
Trebuie remarcat însă că deși tendința este de a deveni cât mai facil de a se lucra cu administrarea site-urilor, există totuși momente în care un administrator profesionist se impune. Să lămuresc noțiunea de administrator profesionist de site-uri. Opinia mea este că așa ceva nu are în vedere vreun licențiat de informatică, vreun specialist în programare. Ci mai degrabă o persoană care înțelege funcționarea unei pagini web în ansamblul ei. A unui site. Care face deosebirea între design web și estetică. Respectiv un design este un proiect de ansamblu, unul funcțional, care nu se referă doar la cât de frumos se vede site-ul pe desktop. Un autodidact, un pasionat, un informatician, toate sunt exemple la fel de bune. Importantă este înțelegerea funcționării unui website. Ce înseamnă și cum se face SEO…
De exemplu, apare momentul când este nevoie de o versiune superioară de PHP. Un utilizator al site-ului care are doar rolul de editor nu va putea să rezolve problema. Dacă modulele (plugin-urile) dintr-un site nu sunt perfect compatibile? Dacă site-ul nu corespunde criteriilor SEO, funcționalitatea sau orice aspect de design…
Rezolvarea problemelor (de mentenanță) este oarecum dificilă în wordpress. Dar și mai dificilă la HTML! Ce faceți atunci? Angajați un administrator de pagină web!
Mentenanța SEO, administrarea la wordpress versus HTML
Un interesant articol despre diferențele dintre aceste tipuri de site-uri găsiți în comunitatea wordpress. Găsesc că este corect din anumite puncte de vedere dar pe care trebuie să îl combat. Spune la un moment dat că site-urile statice, acelea făcute în HTML, le faci o dată și poți să uiți de ele. Greșit! În momentul în care abandonezi introducerea de articole, de comunicare cu cititorii, de împrospătare de conținut de fapt, de atunci site-ul începe să dispară. Mă rog, el nu dispare, dar este găsit din ce în ce mai greu. Asta este SEO…
Altfel spus, dacă uitați de site și nu-l mai actualizați, concurența dvs va profita și vă va lua locul. Opinia mea este că un site va trebui să se lupte mereu pentru a fi cât mai în față. Cât mai ușor de găsit. Să ai o afacere și un site de care să uiți? Nu-mi pot imagina asta, sincer…
Summa summarum, diferența dintre un site în wordpress și unul în HTML ar fi aceea că primul este mai facil de lucrat cu el. Al doilea poate evolua mai bine dar este mai scump. Adică manopera lui, administrarea este mai costisitoare.
Dacă vă interesează subiectul, mai găsiți postări asemănătoare și pe un alt site de-al meu, respectiv pe https://webdesign777.business.site