5 Ponturi de optimizare SEO și titluri să te vadă Google

ponturi pentru titluri si optimizare SEO
Ponturi pentru titluri cu care să fiți văzuți de Google

Câteva ponturi valabile oricând, dacă vă interesează SEO și aveți un site (sau un blog) și nu este indexat. Dacă nu sunteți mulțumiți de vizibilitatea site-ului, răspunsul, sau măcar o parte din el, îl puteți vedea și singuri. Puteți înțelege ce să faceți sau ce să-i cereți celui care vă administrează site-ul. Acest text își propune să vă facă să realizați și să înțelegeți cele mai importante și mai frecvente greșeli de optimizare SEO. Pe cale de consecința și ponturi. Și cum să jonglați cu cuvintele cheie, keyword-urile

Înainte de a vă spune cele mai bune ponturi, voi face o introducere în principiile SEO, dacă pot să le spun așa. Eu zic că e simplu. Seamănă cu o bibliotecă deschisă publicului larg. O să vedeți că este destul de pertinentă comparația.

Optimizarea SEO înseamnă pregătirea site-ului, blogul, pagina de Facebook sau orice mijloc de prezență în online astfel ca Google să vă înțeleagă. Să vă poată înțelege conținutul, așa încât cine caută ce oferiți dvs să vă găsească ușor.

La bibliotecă, pe vremea când nu existau computere și internet, bibliotecara căuta în niște fișe. Pe acestea erau trecute titlurile, autorul și o mică descriere a subiectului. Și alte amănunte; editura, număr de pagini, anul de apariție, etc

Astăzi, când cauți un site după subiectul acestuia, Google (bibliotecara) îți va restitui un număr de rezultate. Acestea sunt afișate în așa numitul SERP. După cum observați mai jos, cam tot aceleași elemente sunt importante. Respectiv titlul site-ului (al paginii) și scurta descriere a acestuia (meta description).

SEO titluri meta descrieri
Exemplu de SERP, cand cineva cauta „fashion”… Google afisează titlurile si descrierile site-urilor care tratează acest subiect. „title” și „description” sunt meta taguri foarte importante folosite în SEO

Unul dintre ponturi este că site-ul, pentru a fi expus, trebuie să conțină „cuvântul cheie” (keyword) în titlu sau descriere. Sau în amândouă. Sau sinonimele acestui cuvânt cheie. Aceste informatii esențiale sunt scrise în meta taguri. (Ca să învățați cum le accesați, cum le vedeți puteți citi articolul Verificarea stadiului de optimizare SEO. Metodă simplă. Este pe vechiul meu blog…)

1 Primul pont: evitați un titlu SEO nerelevant, care nu contează

Întotdeauna alegeți titlul SEO astfel încât să fie relevant pentru dvs., să exprime ceea ce sunteți, ceea ce oferiți, ceea ce aveți de vânzare sau de împărtășit cu ceilalți, acesta este primul pas spre o bună optimizare. Titlul site-ului este primul element unde să acționați. Mai sus v-am spus primul dintre ponturi, că Google se uită mai întâi în titlul de SEO. Dacă site-ul dvs este despre mașini ar trebui să aveți un titlu cu mașini sau sinonime (auto, automobile, autoturisme…). Dacă puneți un titlu cu „Bine ați venit”, „Despre noi” sau altele asemenea nu ați făcut nimic!

titu irelevant pentru SEO
Prima pagină din site-ul unei agentii guvernamentale are un titlu irelevant pentru optimizarea SEO.
titlu SEO pagina de start
Titlul SEO pentru pagina de start este „Acasă” – irelevant pentru optimizarea site-ului

Prima imagine dă exemplu site-ul unei agenții guvernamentale, adică „Bine ați venit”. Este de fapt o regulă ca la instituțiile statului să fie angajați oameni pe considerente politice. Care nu excelează în vreo profesie, ce să mai vorbim de SEO. Ei s-au angajat folosind alte ponturi. Așa că pe mine nu mă miră, dar este unul dintre motivele pentru care noi găsim farte greu informații care ne interesează. În fine, dacă doriți să vedeți și cum arată codul sursă

Al doilea exemplu este un simptom al societății: dăm firmelor nume „englezești”! Mai mult, nu înțelegem cum funcționează căutările Google, în consecință nici ce înseamnă termenul de optimizare SEO. Bănuiți probabil că un părinte din Timișoara, dac vrea să cumpere o jucărie din lemn pentru copilul lui nu va căuta după „Acasă”! Aproape sigur nici după „Natural Wood”! Vedeți aici și codul sursă al acestui site, unde se vede cum arată titlul…

2 Titluri prea lungi, peste ceea ce citește Google

Alte ponturi pentru titlu. Poate fi vorba de titlul unui articol dintr-un site, o postare pe un blog, un text „plantat” pe Facebook… toate acestea sunt citite de Google. Dacă textele corespund criteriilor de calitate, paginile sunt indexate și intră în competiția cu altele care se referă la același conținut. Însă, cât citește motorul de căutare din titlul dvs? Cei care se ocupă de SEO și de copywriting știu că un titlu trebuie să fie maxim 60 de caractere. Bine, el poate fi oricât de lung, atâta doar că nu este luat în considerare.

Importanța practică a lungimii de 60 caractere este că pentru a fi siguri că sunteți citit de Google trebuie să puneți keywordul cât mai în față. Sunt ponturi pe care foarte mulți le ignoră. Desigur însă că trebuie să arate și bine. Vă trebuie puțină practică să compuneți un titlu SEO fără de care nu există optimizare.

Titlu SEO prea lung
Titlu SEO prea lung. Cuvântul cheie este așezat ultimul, iar Google nu-l va citi…

În imaginea de mai sus keywordul este „instalații electrice”. Ei bine, este așezat ultimul, dincolo de spațiul pe care motorul de căutare îl citește. În stânga aveți o captură cum se vede pe monitor, în dreapta codul sursă. Observați keywordul, e ultimul, subliniat cu culoarea verde. O greșeală!

3 Ponturi vechi de SEO: keyword-ul la începutul textului

Vă dau și câteva ponturi despre începutul articolului. De cele mai multe ori Google citește descrierea paginii web din meta tagul special dedicat. Respectiv din „meta description”. Însă, se întâmplă ca algoritmul să prefere să ia informația din primele cuvinte ale acestuia. Așadar, o măsură de prevedere, pentru a avea mai multe șanse de indexare ar fi să plasați keywordul și în primele două trei propoziții.

Aș vrea să vă atrag atenția că se poate întâmpla să nu fiți indexat, chiar dacă respectați sugestiile de mai sus. Nici dacă „aruncați” cuvinte cheie pe tot parcursului textului nu aveți garanția că veți fi indexat. Dacă nu sunteți indexat înseamnă că aveți alte puncte slabe.

4 Învățați să vă editați textele, simplificați design-ul

Am să vă spun niște ponturi SEO la care știu că nici nu v-ați gândit, nici mulți dintre cei care se ocupă de optimizare nu le știu. Veți înțelege de ce este bine să vă obișnuiți cu formatarea textelor dacă scrieți în editorul de text de la Microsoft Office. (Sau altele compatibile.) Vă prinde bine când scrieți în wordpress sau folosiți editoare de HTML.

titlu non SEO in wordpress
1. Titlu non SEO făcut în wordpress, observați câte caractere inutile avem înaintea titlului propriu-zis
titlu non SEO vedeti caractere inutile
2. Titlul ar putea fi ok, chiar dacă avem keyword ultimul cuvânt, dar caracterele inutile din fața lui îl scot complet din joc

În imaginea de mai sus (1) „autorul” a vrut să centreze titlul. Și a folosit tasta „space” așa cum fac foarte mulți, în loc să utilizeze butonul special de aliniere la centru. Tradus în HTML vedeți în partea dreaptă a aceleiași imagini câte caractere inutile a introdus în titlu. Vă las pe dvs să le numărați.

Aceste greșeli sunt cauzate și de anumite teme de wordpress sau editoare vizuale gen „Elementor”. Vă recomand să le folosiți foarte atenți. Ele sunt făcute să simplicife și să ușureze munca de administrare a site-ului, dar mai ușor nu înseamnă și mai bine! (De cele mai multe ori nu înseamnă.)

Încă două ponturi pe tema asta. Când scrieți un titlu, măsurați-l într-un editor de text. Vedeți imaginea 2 unde am pus titlul despre care vorbim și am accentuat cu albastru câte sunt 60 de caractere. Chiar dacă avem un titlu SEO, mulțimea de spații de dinaintea lui îl fac de nefolosit pentru Google, nu avem o optimizare reală. Titlul nu spune nimic. Deci:

  • folosiți formatarea direct din editor, ca la Office!
  • Înainte de a pune un titlu verificați-l să fie maxim 60 de caractere, inclusiv spațiile dintre cuvinte.

5 Începeți textul cât mai relevant, mai atrăgător

Dacă mai sus erau ponturi pentru un SEO mai tehnic, ca să zic așa, există ceva ce nu pot să învăț pe nimeni și care depinde de la caz la caz. Însă, un principiu pot enunța: Începeți textul cu un fel de cârlig. Adică să agățați cititorul, cum ziceam noi în redacție. Dacă nu reușiți să treziți interesul din primele două-trei rânduri… l-ați pierdut pe cititor! Așa funcționează oamenii, au timp puțin și trebuie să fii isteț ca să-i convingi să te citească.

Cum faceți să țineți „captiv” un utilizator pe site? Să-i dați ceea ce caută, adică informația din titlu să coincidă cu linia generală a site-ului, iar după introducere să urmeze întra-devăr aprofundarea subiectului. Nu bateți câmpii pentru că-l pierdeți! Pleacă și a doua oară nu mai vine pe site. Sunt ponturi destule despre cum se face un titlu SEO dar prea puține despre cum să scrii un text atrăgător. Cum să dai un titlu bun să zicem că te scremi și până la urmă iese. În definitiv sunt câteva cuvinte.

Partea mai consistentă a textului este poate mai dificil de scris. Dar dacă sunteți la obiect și informația e reală s-ar putea să aveți succes.

Baftă, spre să vă folosiți de aceste ponturi care vor face SEO mai accesibil și mai performant!


Un articol bun cu „tips & tricks” despre cum se scrie un titlu SEO este How to Write the Perfect Page Title With SEO in Mind

Și acest articol este destul de bun, găsiți niște ponturi despre titlul SEO: How to Write Title Tags for SEO: 5 Best Practices

Despre Matei Bitea Articolele 211
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...