
Înainte de a trece la scopul acestui articol, respectiv modul în care ne redesenăm site-urile și cum facem asta, aș vrea să fac câteva precizări. Pentru că toți posesorii de site-uri au o dorință comună: site-ul lor să fie cel mai bun. Ce înseamnă să ai cel mai bun site!? Eu cred că suntem toți de acord că spunem despre un site că este mai bun decât altul dacă este găsit înaintea concurenței.
Desigur, există și alte criterii de a aprecia dacă un site este bun, respectiv conținut, viteză, ușurință în utilizare, accesibilitate… dar toate acestea sunt secundare, căci numai împreună pot face ca un site să ajungă înaintea altuia. Adică să fie bun. Dacă ne concentrăm asupra unui singur aspect, atunci pierdem din vedere scopul site-ului. Or dacă avem un site care prezintă o afacere de producție, servicii sau orice altceva, ne dorim ca site-ul să fie găsit înaintea altora similare din branșa noastră.
Sintetizând, să mă ocup de un singur aspect ar însemna să nu văd pădurea din cauza copacilor.
Dacă site-ul nu este găsit înaintea celor cu care concurez, atunci cu siguranță se va întâmpla un lucru important: nu voi avea clienți, adepți, pacienți, fani, nu voi avea nimic. Căci un site este ca o femeie. Trebuie să ai grijă de el în toate privințele. Iar această femeie poate fi cea mai frumoasă din lume dacă locuiește într-o peșteră și nu o vede nimeni sau trebuie să cobori în fundul pământului pentru ea. O astfel de femeie are șanse mici să se reproducă vreodată.
Idei pentru „owneri”; Web design, redesign și SEO
Dacă suntem în faza de a ne construi un site și nu știm nimic din ce trebuie făcut, atunci, înainte de a-l construi propriu-zis ar trebui să ne gândim cum va fi promovat. Cum va lucra. Ar trebui deci să ne consultăm cu cel care se va ocupa de editarea-administrarea lui. La fel, dacă avem de gând să schimbăm site-ul, să-l facem mai frumos, să-l corectăm, să-l optimizăm, să-i adăugăm funcționalități, cred că primul lucru pe care ar trebui să-l facem este să ne consultăm cu editorul lui.
Eu – ca majoritatea din branșa celor care se ocupă cu site-uri, împart profesioniștii în două categorii.
- Editori web, cei care se ocupă de conținut, de felul în care este acesta aranjat, de direcția înspre care trebuie să se îndrepte conținutul site-ului. De fapt, editorul are în mână toată partea de SEO. Face femeia frumoasă să fie găsită și pețită.
- Designeri web, programatori, respectiv aceia care sunt responsabili de ceea ce se vede pe monitor. Ei adaugă culorile, ei pun imaginile, ei fac site-ul să funcționeze tehnic vorbind.
Aptitudini și cerințe, voința proprietarului
Ideal ar fi ca un profesionist să posede ambele calități în proporție consistentă. Dar acest lucru se întâmplă mai rar. Oricum, dacă mă întrebați pe mine sau pe alții care se ocupă cu editarea unui site, recomandarea ar fi următoarea. Programatorul se supune editorului, acesta din urmă este cel care spune vreau ca site-ul să aibă asta, aici să fie așa iar dincoace să răspundă la pretențiile mele, adică la…
De ce nu funcționează această relație!? Sunt mai multe motive, dar principalul este legat de lipsa de cunoștințe a proprietarului. Cine are un site va pica în eroarea de a comanda asta, asta, aici așa, dincolo altfel. De ce? Simplu, sunt banii lui, el plătește, adică va fi așa cum dorește. Până la un punct este logic. Doar că în marketing nu funcționează sintagma cu „clientul are întotdeauna dreptate”. Pentru că nu are!
Unele lucruri se fac într-un anumit fel pentru că așa trebuie făcute, chiar dacă proprietarul are altă viziune. Este adevărat că viziunea lui primează, pe banii lui poate face orice. Revenind la speța noastră, la construcția de site-uri, clientului ar trebui să i se spună că nu are dreptate. Însă, se ridică întrebarea: cine să-i spună? Programatorul? Opinia mea este că nu o va face. Din două motive mari și late. Primul ar fi că nu are interesul. Dacă nu face pe plac clientului va pierde contractul.
Al doilea mare motiv este acela că el este programator, nu editor. Sau artist, dacă vreți. El este responsabil cu ceea ce se vede pe monitor, să se vadă și deci să existe. Pentru un designer web nu prea contează ce se întâmplă după ce-și încheie lucrul.
Cine este mai întâi: designul sau SEO?
Un alt motiv pentru care nu prea există colaborare între editor și programator și asupra căruia merită insistat separat. Respectiv acela că sunt prea puține cazurile în care se lucrează în echipă. Lipsa de colaborare derivă din confruntarea oului cu găina. Adică ceva de genul cine a fost mai întâi. Cam așa se pune și aici problema, cine e mai important designul sau SEO?
Evident, fiecare are propriul răspuns. Dar niciunul nu contează în fața proprietarului care plătește. În funcție de viziunea acestuia se face totul. Chiar dacă, așa cum am spus, el nu are dreptate pentru că nu știe.
Ce să (nu) faceți la redesign-ul unui site
Textul de față ar fi lipsit de substanță dacă nu ar da și o soluție. Voi lua una concretă, din practica mea curentă. Ar trebui înțeles că atunci când redesenăm un site, practic avem deja ceva. Este ca la casele vechi, dacă le facem o renovare, totul este mai ușor și mai eficient dacă fundația este bună.
Deci, dacă reconstruiți un site, aveți grijă:
- Nu schimbați url-urile, adică adresele vechi ale imaginilor, articolelor, paginilor, categoriilor. Doar dacă sunt irelevante pentru profilul site-ului.
- Nu ștergeți texte sau imagini care au contribuit deja la promovarea site-ului. cel mai bun lucru este să le îmbunătățiți. Sau adăugați conținut nou.
- Să aveți mereu în vedere ușurința în utilizarea site-ului. Gândiți-vă la dvs., puneți-vă în locul vizitatorului și simulați că vă interesează un serviciu. Cum îl vedeți?
Desigur, mai sunt, dar le voi enunța în articolele mele viitoare. Acum, dacă vă interesează un studiu de caz, vă rog să urmăriți textul de pe site-ul meu principal.
» 5 Ways SEO & Web Design Go Together – un articol bun din Search Engine Journal
» De ce cad site-urile când „li se face SEO”!?» Freelancer sau agenție pentru SEO!? Opțiunea și dilema…