Să fii viral pe internet; cum devii și ce faci dacă ai trafic și expunere…

logo blog Timisoara
Internet violet; blog din Timisoara despre mediul online, despre site-uri si SEO

Prea puține lucruri devin virale pe internet de la sine. Adică datorită calității lor, că sunt chestii faine sau dimpotrivă, niște monstruozități pe care toată lumea vrea să le afle. Sau este forțată să le afle. „Viral” este o noțiune așa, care place ziariștilor online, care nu cheltuie niște bani pentru a afla o informație și pe care, de multe ori, o fabrică ei înșiși.

Echivalentul „viralului” ar putea fi trafic mare, expunere pe rețelele de socializare, într-un cuvânt vizibilitate. În limbajul comun, al așa-numitului „vulg” viral înseamnă ceva ce apreciază toată lumea. Este o prostie această definiție, căci de multe ori virale sunt deopotrivă discursurile emoționante, scenele de familie înduioșătoare dar și accidentele, decapitările ISIS sau alte execuții. În fine, înțelegeți ce vreau să spun.

Oricum, ca să fii viral, pe lângă o anumită calitate, conectată la condiția de actualitate sau modă, ai nevoie de cel puțin un impuls. Ce este acest impuls, cum îl obții și ce faci cu el?

cont fals de facebook
Așa arată un cont clonă al politicianului Diana Șoșoacă, alias Reyes Jinky

Șoșoaca și clonele ei

Ca să ajungă virală senatoarea Șoșoacă a apelat la clone ale paginii ei de Facebook. Există un articol pe Pressone.Ro, respectiv „Atacul clonelor lui Soșoacă” care face referire la acest subiect. Cei de la acest site au descoperit cel puțin 15 clone ale Dianei Șoșoacă. Puteți citi articolul, este foarte interesant dar, opinia mea, mai greu de înțeles de către utilizatorii obișnuiți. Am să vă explic esența fenomenului, cu precizarea că spre deosebire de viața reală, o clonă nu înseamnă ceva absolut identic. Însă are aceleași funcții.

Deci, inițial, cineva își face o pagină pe Facebook. Și începe să-i caute urmăritori, să obțină like-uri. Ați primit și dvs. cei care aveți conturi pe această rețea socială nenumărate invitații de a aprecia o anumită pagină. Și dacă te uiți la ea observi că este goală de conținut, n-are chiar nimic. Dar o apreciezi, o urmărești… din simpatie pentru cel care ți-a trimis invitația. Sau poate chiar crezi că va fi ceva bun.

Apoi, după ce se atinge un anumit număr de susținători i se schimbă numele, descrierea, administratorii, practic toată identitatea. Dacă poți să „achiziționezi” alte pagini, din diferite colțuri ale lumii, o faci, ai de câștigat în vizibilitate! (Sau să ți le faci din timp…)

Tot conținutul din această pagină de FB duce spre pagina originală, către cea principală. Altfel spus, conținutul din pagina clonă reia, include sau promovează conținutul paginii de bază. Mai departe și concomitent postările de pe FB promovează un site. Astfel un site va beneficia de o promovare și popularitate artificială.

Închipuiți-vă că mai mulți de astfel „promotori” lucrează la același scop, respectiv popularizarea unui anumit site, a unei pagini de cont social. Difuzarea unor slogane devine garantată. Însă, costă bani. Dacă ai bani sau „sponsori” difuzarea devine garantată.

Este o metodă prin care se câștigă alegeri, mandate de parlamentar sau se dobândește notorietate.

Metoda site-urilor multiple în business

Acest tip de promovare funcționează perfect în business. Să vă dau un exemplu. O firmă de tractări auto, de exemplu, pentru a avea o cât mai mare audiență își face mai multe site-uri. Astfel, dacă ești specializat pe tractările de mașini și faci 10 site-uri vei avea șanse mai mari să obții clienții cu mașini aflate în dificultate. Ai grijă ca nouă din cele zece să facă fiecare referire la unul singur, să promoveze aceeași activitate.

Coroborat și cu alte metode de promovare, omul nevoiaș, aflat cu mașina în șanț va ajunge să dea nas în nas cu tine. Adică el căutând o mașină care să-l ducă la un garaj sau acasă va ajunge să te contacteze. Cum se explică?

Logica funcționării acestui sistem este una relativ simplă. Adică oamenii, după un accident, nu se vor duce acasă să caute pe desktop o firmă de tractări auto. Ei caută acolo, pe loc, de pe telefonul mobil! Și în general, în condiții de stres, nu mai stai să alegi prețul, iei ce-ți iese în față.

Și, deci, deschizi telefonul mobil. Ce faci? Cauți pe Google căci aceasta este aplicația pe care ți-o furnizează implicit un telefon. Deși cele două sisteme funcționează diferit, principiul este același: mai multe și mai mulți lucrează în același scop. Toți redirijează conținutul către o informație, spre un site, spre un număr de telefon, în fine spre ceva esențial pentru o persoană sau un business.

Ca să fii viral: „șfung” și locomotivă…

(„Șfung” este cuvântul folosit de bănățeni când se referă la impuls de putere, împingere, lansare, s-ar putea interpreta chiar ca o șansă…)

Dincolo de calitatea indiscutabilă a unei postări, de farmecul acesteia, dacă ea beneficiază și de un impuls media, succesul este ca și garantat. Dacă acceptăm ideea că în Facebook (sau Instagram, Twitter…) succesul înseamnă popularitate.

Este relevant exemplul postării unei judecătoare din Timișoara. Venită pe fondul protestelor xenofobe și extremiste de la Timișoara, textul acesteia pus pe Facebook s-a bucurat de aprecieri venite din partea celor oripilați de scandări. Mesajele transmise de manifestanți n-au fost bine primite de majoritatea. (Emoția stârnită de o mână de oameni a scos la suprafață o puternică reacție în spiritul Timișoarei).

Dar când mai intervine și „mâna celor de la presă” emoția este amplificată. Am putea spune că abia acum apare „viralitatea” unei postări pe Facebook. Vezi articolul scris de Marius Ghilezan, care și el este timișorean. Acesta o distribuie pe FB, pe Twitter, printre prietenii lui…

Un alt mijloc de a deveni viral este să „te legi” de alții cu popularitate. „Să te iei de ei” cum s-ar zice. Iar aceia să riposteze și să-i facă pe alții să vadă despre ce-i vorba, „să te citească” adică. Este un fel de locomotivă, te trage după ea, îți dă din puterea ei. Așa procedează „piticii”, cei care se străduiesc să intre și ei în lumea celor care sunt citiți, văzuți, apreciați, care contează în lumea online.

Ce faci cu viralitatea ta de pe internet…

Dacă ai ajuns viral pe internet, înseamnă că posezi un capital nemaipomenit. Ești popular, ai putea să transmiți idei sau ai putea obține clienți, ai putea să-ți dezvolți portofoliul de produse, să-ți lărgești agenda de business. Poți face o mulțime de lucruri. În principal, asta înseamnă că poți câștiga, de cele mai multe ori vorbim despre bani…

Să fii viral precum Diana Șoșoacă înseamnă să-ți asiguri viitorul mandat de parlamentar. Este un câștig material în primul rând. Opinia mea este că parlamentarii de acest gen, cei din AUR și o mare parte din PSD se adresează unui anumit electorat, în cea mai mare parte needucat.

Bine, veți spune, dar oameni lipsiți de educație se găsesc în toate țările. Adevărat, dar la noi se dorește păstrarea acestei categorii de oameni. Sun to categorie de oameni care trăiesc într-o bulă a lor și care sunt ținuți deliberat în această sferă de către guvernanți. Sunt oameni care înghit foarte ușor orice minciună. O acceptă ca pe un adevăr, asta pentru că le-a spus-o o autoritate. În mintea lor să fii deputat înseamnă că ești un om integru și cult. Fără rea voință. Un amestec ciudat de naivitate și imbecilitate.

Postări de genu celei al judecătoarei Adriana Stoicescu caută în schimb să promoveze niște idei. De justiție, echitate, jurisprudență, independență a magistraților, etc… În România mai avem câteva astfel de „cazuri” de viralitate pe rețele sociale, poate cel mai cunoscut fiind cel al judecătorului Cristi Dănileț.

Summa summarum

Faptul de a fi viral pe internet nu înseamnă că deții un adevăr și pe care-l difuzezi. Nu înseamnă că o anumită întâmplare este cea corectă. Ba dimpotrivă, oamenii sunt mai degrabă atrași de imund decât de normalitate. Presa nu ar mai exista dacă ar scrie (doar) despre fapte bune.

În toate însă există o măsură. Iar această măsură va fi întotdeauna după chipul și asemănarea celui care o folosește. Dacă ești borfaș vei folosi o măsură cu fundul dublu. Un negustor cinstit va avea recipiente din sticlă.

Să fii viral înseamnă că ai o mare responsabilitate. E la alegerea ta ce faci cu popularitatea… → Citește despre Promovarea neadevărului și a incompetenței

Despre Matei Bitea Articolele 94
Am fost jurnalist. M-am retras. Acum sunt freelancer și mă ocup de optimizare SEO. Scriu și fac site-uri...