Web-ul ca o imensă bibliotecă

carti din biblioteca

Despre optimizare SEO orice persoană care are sau conduce un site ar trebui să știe ce în principiu, iar asta nu pentru a putea relaționa cu (ne)specialiștii din domeniu, ci doar pentru a-și apăra propriile interese. Știți cum se zice, cel mai bun avocat este clientul însăși! Adică, vreau să spun, dacă ai idee despre cum funcționează web-ul, cum se caută informația, cum trebuie să fie structurată pentru a fi găsită, atunci înseamnă că ești deja primul specialist care face optimizare SEO pentru propriul tău site.

Ce trebuie să știi pentru a înțelege termenul de „search engine optimization”? În principiu, trebuie să înțelegi cum se scrie un text, o lucrare de diplomă, o dizertație, în definitiv să-ți reamintești cum se făceau compunerile la școală. Da, îmi pare rău că trebuie s-o spun, dar nu poți face SEO pentru site-ul tău, adică să-ți administrezi propriul site, dacă în timpul școlii ai chiulit de la orele de limba română, de la literatură în general, dacă nu ai obiceiul să citești o carte și, mai ales, dacă nu ești atent la ce citești!

Ca o primă concluzie, cei care se axează exclusiv pe noțiunile de programare, în detrimentul conținutului intrinsec al paginilor web, vor avea dificultăți în dezvoltarea proiectului. Într-o comparație mai elaborată, dezvoltarea unui site seamănă întrucâtva cu educația unui adolescent: cunoștințe mai multe și mai variate înseamnă șanse mai mari de integrare și de a ocupa un loc de muncă bine plătit.

Ce este SERP-ul? Cum se găsește un site…

snippet 789roDin punctul de vedere al căutărilor prin Google, iar de acum înainte orice referire la un motor de căutare va fi către acesta, elementele de bază ale unui site sunt: titlu și descriere, respectiv numele site-ului și câteva cuvinte despre conținutul lui. Din acest punct de vedere Google este un bibliotecar, iar prima regulă a procesului de optimizare SEO este pregătirea site-ului pentru a fi citit așa cum vrei, așa cum ai interesul, altfel spus să fie difuzată informația dorită.

Când dați un „search” pe Google vă apar mai multe pagini (rafturile dintr-o bibliotecă), iar pe fiecare pagină câteva rezultate referitoare la căutarea respectivă. Termenul folosit în acest caz este SERP, adică „search engine results page”. O comparație potrivită ar fi aceea cu un bibliotecar ce are la dispoziție fișa fiecărei cărți din gestiunea sa.

Rezultatele de pe fiecare pagină apar în principiu la fel, indiferent de motorul de căutare folosit, fie el Google, Bing, Yandex sau oricare altul. Întâi apare numele site-ului, iar sub el un text mic care spune despre ce este vorba în site-ul respectiv. Informațiile pe care le vedeți acolo sunt primele pe care le citește Google, primele cu care luați contact dvs atunci când dați de un anume site. Ansamblul acesta format din titlul unui site și descrierea lui se numește „snippet”…

În consecință, esența SEO pentru un site se regăsește în titlul și descrierea pe care le vedeți acolo. Dacă sunteți proprietarul acelor pagini web iar titlul si descrierea pe care le observați când vă găsiți pe net nu reprezintă site-ul dvs, atunci acolo va trebui să faceți primele modificări. Acolo este primul loc esențial în care trebuie să interveniți din punct de vedere al optimizării SEO. Și mai înseamnă un lucru: cel care v-a făcut site-ul nu se pricepe absolut deloc!

Cuvintele cheie și super-optimizarea

super-optimizarea SEO
Super-optimizarea SEO este ca un cancer pentru cei care vor sa citeasca un text pe Google. De aceea se si lupta impotriva ei, se considera ca este o metoda neortodoxa de promovare, de pacalire a motoarelor de cautare…

Dacă ați reținut cum se cuvine ideea de mai sus, probabil vă gândiți că introducînd cuvintele cheie în snippet, cât mai multe cuvinte cheie să fie acolo, atunci putem influența Google să ne afișeze în consecință. Adică, eu, de exemplu, dacă am un titlu și o descriere în care să introduc de zece ori alăturarea de cuvinte „optimizare SEO” (cuvintele mele cheie) ar trebui în mod logic să apar înaintea unuia care are numai de șapte ori cuvintele astea în snippet. Fals! Este o logică falsă și dacă veți urma acest raționament în optimizarea site-ului dvs… nu veți reuși!

Acest procedeu de suprapopulare a unui titlu, descrieri sau orice conținut de pagină web cu cuvintele cheie se numește super-optimizare. Este o tehnică SEO care a avut cândva un relativ succes, dar acum este penalizată de Google.

În imaginea alăturată aveți un exemplu de snippet super-optimizat. Este o captură de ecran pe care am modificat-o eu în Photoshop adăugând un snippet care nu există în realitate, respectiv acela cu chenar roșu. Am compus un titlu și o descriere care să marșeze pe ideea de super-optimizare a unuia sau mai multe cuvinte cheie, respectiv „SEO” și „optimizare”. Remarcați de câte ori apar cuvintele acestea într-un spațiu și conținut atât de restrâns!

Ce obțineți dacă folosiți o astfel de tehnică? O penalizare Google și o enervare a utilizatorului, adică exact ce nu ați vrea să influențeze afacerea dvs.!

Pe cale de consecință, introducerea de cuvinte cheie în mod excesiv în descrieri, adrese url, textul propriu-zis al unei pagini web, acestea sunt metode echivalente cu sinuciderea pe internet. Pur și simplu nu mai exiști! Mă rog, nu mai exiști în comparație cu concurența ta…

Keyword-urile ca niște cuvinte otrăvite

Cei care folosesc editoare de pagini html, scriu în wordpress sau orice altă platformă, mulți dintre ei, sunt obsedați de ideea introducerii de cuvinte cheie! Când creezi o pagină web cu un editor specializat, CoffeeCup html editor, de exemplu, ai o comandă unde poți introduce cuvintele cheie. Am să vă dau două situații, în genul „așa da” și „așa nu”, iar prin analogie se pot deduce altele.

Greșit: optimizare SEO, optimizare și promovare, promovare prin SEO, optimizare site, optimizare pagini web, SEO online…

Corect: optimizare, SEO, promovare, site, web…

Cred că oricine are bun simț estetic și tehnic a înțeles despre ce este vorba.

Și dacă vreți să știți… nu are niciun sens să mai introduceți cuvintele cheie prin editoarele de html! Mai mult, eticheta (meta tagul) <meta name=”keywords” content=” ….”> poate să și lipsească dintr-o pagină web, dar desigur că nu foarte mulți cred acest lucru. Eu zic că să nu vă mai obosiți, nu este absolut necesar…

Am vrut să spun că dacă introduceți cuvinte cheie în meta tag fără însă ca acestea să se regăsească și în conținutul site-ului, nu doar ca formă ci și relativ la fond, atunci ați pierdut timpul. E ca apa sfințită, nu se-ntîmplă nimic.

Google își alege singur ce cuvinte cheie sunt reprezentative pentru un site, indiferent ce ați scrie dvs acolo la meta tagul respectiv sau în căsuța de SEO de la wordpress… Dar, despre asta am mai vorbit pe blogul meu…

Titlul site-ului, titlul-paginii, subtitlurile

Dacă am plecat de la comparația unui site cu o carte, vom persista în idee și vom face observația corectă că, în funcție de dimensiuni, și un site are capitole și subcapitole, are mai multe pagini. Titlul și paragraful de text sunt două elemente esențiale ale conținutului unui site. Cui nu i-a plăcut să citească în timpul școlii… are de pierdut!

Titlurile nu se aruncă la întâmplare pe o lucrare de diplomă, într-o compunere sau pe o pagină de web. Orice text dintr-o pagină trebuie să aibă un titlu. Dacă textul este de dimensiuni mai mari și necesitatea impune acest lucru, doar atunci vom avea și subtitluri. Nu e nevoie să fii specialist SEO pentru a ști că un text poate avea doar un titlu și eventual mai multe subtitluri. Nu ai nevoie de studii de literatură pentru a ști că titlul se pune la începutul textului…

Când vreți să citiți un text științific sau un articol de ziar primul lucru de care vă „împiedicați” este titlul, nu-i așa? Dacă nu vă spune nimic sunt mari șanse să nu citiți articolul respectiv. Așa procedează și Google. Acesta este și unul din principiile de optimizare SEO: titlul este sursa primară de informație! Dacă este relevant, se citeșete textul mai departe. Dacă nu, se sare peste. Logic.

Una dintre cele mai mari greșeli făcute de către cei care scriu un site (și am văzut asta inclusiv la oameni care proiectează și construiesc un site, webdesignerii adică) este să scrie un text și să-i dea atribute de titlu. Să mă explic. Scriu ceva, un fel de paragraf de text, iar apoi ca să apară mai mare în pagină, cu litere bolduite, capitalizate, etc, atribuie acestuia formatarea de Titlu 1, titlu 2 etc…

Un titlu exprimă ideea principală dintr-un articol, un subtitlu o idee secundară. Cine și-a făcut singur o lucrare de diplomă, un masterat… știe despre ce vorbesc. Un text de o pagină cu 10 titluri, ar putea transmite 10 idei principale, 10 idei de top!? Absolut deloc, nu vedeți exagerarea?

Vă întreb: ce ați înțelege dvs dacă ați găsi un text care are 5 titluri, 4 subtitluri si 3 subtitluri într-un total de 150 de cuvinte? Exact asta înțelege și Google.

Optimizarea SEO si editarea de conținut

V-am adus așadar la esența promovării unui site: conținutul! Sau, cum zic cei de la Google: „The content is king!” Adică un site cu conținut se va promova aproape singur, pentru că e bun. Altfel, orice i-ai face unui site, tehnic vorbind, oricâtă preparare pe partea de SEO ai face, dacă nu există conținut… nu există nici promovare! Pentru că nu se poate altfel.

Comparația cu o carte reiese din cuvintele următoare. Scrieți o carte și publicați-o, dacă ai bani nu-i nicio problemă în ziua de azi! Dar, indiferent câtă reclamă îi faceți, dați interviuri, plătiți anunțuri în ziare, organizați spectacole cu premii… nu veți păcăli decât puțini oameni. Pe primii; ei vor cumpăra cartea dvs dar fiind proastă vor da de știre mai departe: „Nu cumpărați, e un gunoi!”

Așa e și cu site-urile. Dați anunțuri pe Google să fie site-ul dvs primul, în capul paginii, promovați-l prin ediții de ziare online, reclamă peste tot pe unde puteți… va fi acolo cât timp plătiți să fie acolo. Apoi, nu-l va mai găsi nimeni. Pentru că optimizarea SEO este în relație directă cu conținutul. Ai ce să optimizezi, ai și rezultate. Dacă nu, fiind bine optimizat SEO va fi acolo, dar nu sus!

 Dacă ați fost atenți, tocmai v-am explicat ce înseamnă să optimizezi și să promovezi un site. Nu trebuie să-mi dați dreptate, nici măcar formal. Timpul și realitatea confirmă spusele mele.