Ghid SEO pentru începători

Ghid de optimizare SEO
Ghid de optimizare SEO pentru incepatori

Un ghid de optimizare SEO este ceva ce ar trebui să știe oricine vrea să iasă din rând în mediul online. Este un job, poate un hobby sau doar un mijloc de trai. Pentru unii însă este o afacere. Din optimizarea și promovarea site-urilor se fac bani serioși, iar Google este exemplul cel mai elocvent. Toate celelalte afaceri cu SEO sunt firimituri infime față de ceea ce fac Sergey Brin și Larry Page, cei care au fondat Google.

Vreți să învățați despre optimizarea site-urilor? Să deveniți un mare afacerist în IT? Prin SEO? Se poate, vă doresc succes, nu se știe niciodată. Iar dacă atunci când o să învârtiți banii cu lopata o sîă vă aduceți aminte de mine…. De micul meu ghid, de primii pași… O să fiu încântat! Chiar dacă nu voi ști.

În cele ce urmează voi încerca să fac un scurt ghid de optimizare SEO a site-urilor dar în termeni cât mai ușor de înțeles. Așadar, vă rog să vă luați primele notițe despre ce înseamnă să faci SEO la un site. Notați în cap, acolo contează!

» De ce să investești în SEO. Promovarea site-urilor de afaceri

freelancer Optimizare SEO
2002, Servicii web: SEO! În biroul meu, acasă, la Timișoara, când am decis să devin independent și să fiu freelancer.

Ce este SEO

SEO este un acronim. Vine de la „Search Engine Optimization” care înseamnă „optimizare pentru motoarele de căutare”. Așadar. pe scurt, să faci SEO la un site înseamnă să-l pregătești pentru a fi înțeles de un motor de căutare. Adică, veți întreba, cum adică să fie înțeles? Să fie găsit sensul site-ului, ce exprimă, despre ce este, la ce se referă conținutul site-ului…

N-ați auzit pe nimeni care să se plângă că nu este găsit de Google? Ei bine, dacă un site este imposibil de găsit când cauți după ceea ce oderă el, atunci să știți că nu este optimizat. Îi lipsește SEO cum s-ar zice, iar acest ghid vă învață niște principii.

SEO generează trafic organic

În primul rând ar trebui să știți ce este acela trafic organic. În două cuvinte este o mulțime de vizitatori care vin pe site-ul dvs pentru că este găsit. Au căutat ceva și au găsit site-ul dvs și nu pentru că ați publicat un anunț.

Obținerea de trafic organic este principalul scop al SEO. Pentru aceasta se optimizează site-ul, ca tot mediul online să știe că acolo, în acele pagini se găsește o anumită informație, că acolo se găsește ceea ce caută. Și cu cât traficul organic este mai mare, cu atât aveți șanse mai mari să vindeți, să intrați în contact, să îndepliniți scopul site-ului. În consecință, cu atât SEO este mai bine făcut și ideal ar fi să urmați sfaturile din acest ghid. Însă, atenție, nu poți să optimizezi ceva ce nu există, deci este nevoie de conținut.

După cum observați, aceste două noțiuni lucrează împreună și sunt dependente una de alta.

Cum funcționează un motor de căutare

Un motor de căutare este de fapt un program software mai mare. Care prin intermediul altor progrămele, numite crawlere, se uită prin site-ul dvs. Practic vă citește conținutul. Probabi că nu înțelege el prea multe și de aceea se uită la anumiți indici. Semne, markere, cum vreți să le spuneți, acestea fac parte din arsenalul SEO. Sunt ca niște locuri secrete unde ați pus bilețele special scrise pentru motoarele de căutare. Cele mai cunoscute semne se numesc meta taguri, dar mai sunt și altele.

Așadar citește aceste etichete și „deduce” care este de conținutul, sensul. scopul site-ului. Mă rog, primește un indice despre acest lucru. Apoi face un fel de rezumat al site-ului. Ceea ce crede el, software-ul că este important din site. Și acest conținut îl plasează într-un catalog mai mare. Este indexul.

Când cineva caută o anumită informație, motorul de căutare o caută în indexul lui, în catalogul lui dacă vreți. Și răspunde utilizatorului din online, celui care a căutat după un keyword (cuvântul cheie), afișând toate site-urile care conțin acea informație. Această pagină sau mai multe, care conține rezultatele căutării se numește SERP. Desigur că unele site-uri vor fi mai în față, altele mai în spate.

Aici se vede măiestria celui care face SEO! Ca site-ul pentru care a lucrat să fie în fața altora care au un conținut asemănător. Sau care conțin informații identice.

Ce este un algoritm de la motorul de căutare?

În acest ghid afirm că felul în care facem SEO este citit și interpretat de către algoritm. Acesta din urmă este practic o formulă care dă o cifră. Sau mai multe. În funcție de valorile pe care le găsește algoritmul în site-ul nostru se calculează și punctajul site-ului. Vedeți dvs, cine știe această formulă ar putea să se lase de lucru, să meargă la plajă, să nu mai facă nimic toată viața.

Din păcate (sau din fericire) nimeni nu știe care este structura acestei formule. În afara celor din conducerea Google, evident. Care criteriu din site (sau din afara lui) este cel mai relevant, cât contează acesta în formulă? Câți factori concurează la stabilirea clasamentului site-urilor pentru o anumită căutare? Întrebri la care nu știm decât răspunsuri evazive.

Nu mai știu, cred că John Mueller, un membru în staff-ul celor de la Google spunea la un moment dat că sunt vreo 200 de criterii de evaluare a unui site. Oricum ar fi, ar trebui să știți că aceste criterii se schimbă mereu. Algoritmul Google evoluează în fiecare an pentru că aceasta este logica lucurilor. Cine vrea o istorie a algoritmului, a modificărilor esențiale ale acestuia, o poate vedea pe blogul despre SEO al celor de la YOAST.

Cum se făcea SEO odată

Eu am să vă spun cum se făcea SEO înainte de algoritmul Panda (2011), când nici nu era nevoie de vreun ghid. Băgai cuvinte cheie pe unde te lovea pe tine ideea. Linkuri de oriunde și oricâte. Traficul era doar un click, ajungea… Mai mult, de exemplu, aveai o pagină albă care se ocupa de web design. Zic și eu, un exemplu, dar e copiat din realitate. Scriai undeva cu litere albe chestii porcoase cu fete, țâțe, ca să obții trafic… și gata! Când utilizatorul ajungea pe site și vedea că nu e nimic deșănțat, pleca. Dar ce mai conta, traficul era deja făcut.

Diferența pe care a introdus-o Panda a fost cea de apreciere calitativă a site-urilor. Nu de numărul de vizite, ceea ce este absolut esențial. Au dispărut atunci din clasamente numeroase magazine online sau site-uri de prezentare care se bazau pe black-hat SEO. Și a fost un lucru pozitiv. Vezi efectele algoritmului Panda asupra site-urilor.

Cum se face SEO acum

Ați înțeles desigur cât de important este pentru afaceri poziționarea site-ului. Cu cât este mai în față, deci iei contact mai rapid cu un utilizator, cu atât ai șanse mai mari să-l transformi în client. Este foarte posibil ca un site care are marfă (conținut) mai prost să fie în fața altuia mai bun. Dar care, acesta din urmă, n-a investit în SEO sau a fost de proastă calitate, logic, n-a citit acest Ghid!

Principiul este simplu. Să plasezi niște cuvinte cheie în locurile pe care știi că le citește crawlerul. Astfel, i-ai zis spiderului și implicit motorului de căutare despre ce este site-ul. Îl vei ajuta să-și completeze indexul.

Găsirea cuvintelor cheie. După ce keyword se face optimizarea site-ului?

Atunci când începem să optimizăm un site, prima întrebare ar fi în funcție de ce trebuie făcut SEO? Care este keyword-ul în funcție de care lucrăm? Iar acest lucru este extrem de important și trebuie făcut conform cu comportamentul utilizatorilor. Nicidecum cum credem noi! Nu putem să facem SEO pentru ceva ce nu se caută. Este inutil, resurse aruncate la gunoi.

Așadar, primul pas este să stabilim cuvântul cheie în funcție de care optimizăm site-ul. Cum am spus, este inutil să lucrăm după ceva ce credem noi ci trebuie să cercetăm comportamentul utilizatorului. Avem la dispoziție un instrument foarte util oferit chiar de către Google. Este și gratuit pe deasupra. Deci, ca să știm ce cuvinte se caută, ce combinații de keyword-uri am putea folosi Google Trends. Mai sunt și altele dar acesta pare a fi cel mai relevant.

Știind direcția principală pentru SEO, nu ne rămâne decât să ne apucăm de treabă. Respectiv în pagina web propriu-zisă și în afara ei. După cum veți observa mai jos.

SEO on-page

Ca să facem SEO on-page putem să aplicăm principiile din acest ghid. Adică în pagina pe care o avem la dispoziție, vom începe prin a lucra asupra elementelor pe care le citește un crawler. Acelea care-l interesează. Voi enumera câteva dintre acestea.

Meta tag-urile dintr-o pagină web

Dacă doriți să aprofundați subiectul la modul tehnic o puteți face în pagina HTML meta tag. Acolo veți afla tot ce este nevoie dpv tehnic. Eu însă vă voi spune ce contează cu adevărat pentru SEO, pentru procesul de optimizare.

seo on page meta tag-uri
SEO on-page: Fragment din codul sursă al site-ului meu, observati meta tag-urile

Primul meta tag și cel mai important este titlul. Așa cum spun în articolul 5 ponturi de optimizare SEO și titluri ca să te vadă Google, la titlu se va uita prima oară și întotdeauna un motor de căutare. De regulă aici se pune cel puțin un keyword foarte important.

Al doilea cel mai important este meta tag-ul „Description”. Acesta este un fel de sinopsis entru pagina respectivă și ar trebui să aducă o lămurire cititorului despre ce este vorba în pagină.

Opinia mea este că nu are rost să vă bateți capul cu meta tag-ul „keywords”. Aceasta deoarece Google nu-l mai consideră un element de clasificare a site-ului. De ce? Pentru că s-a constatat că oamenii abuzează de el. Cei care făceau SEO încercau să inducă în eroare prin intermediul acestuia. Eu cred că niciun motor de căutare nu-l mai folosește pentru indexare… (Vezi Meta Keywords: Should You Use Them?)

Mai sunt meta tag-uri care se referă la autorul site-ului, limba în care este scris, și alte amănunte de mai mică importanță.

M-aș opri puțin asupra acelor meta care fac integrarea cu rețelele sociale. Respectiv cu Facebook, Twitter, Linkedin și care or mai fi. Trăim într-o lume care devine tot mai globalizată iar Google și tot mediul online nu poate face abstracție. Vă recomand să le folosiți. Acestea vă ajută să transmiteți către Facebook, de exemplu, ce fel de imagine să pună în postare. Cât timp ia pentru cititul unui articol. Ultimul este relevant pentru oamenii grăbiți…

Optimizarea SEO a imaginilor direcții pentru ghid

În opinia mea imaginile sunt un fel de cenușăreasă pentru SEO. Nu pentru că nu ar fi importante, dimpotrivă, ele pot transmite foarte multă informație. Dar cred că cel puțin jumătate dintre site-uri nu folosesc imaginile deloc pentru SEO. Iar dacă o fac se întâmplă absolut irelevant.

Ce erori sunt la imagini? Păi, e foarte simplu. În primul rând acestea au o dimensiune nepotrivită. De exemplu sunt foarte mari, ceea ce îngreunează încărcarea. Ce sens are să pui o imagine cu latura de 3200 pixeli și care apare pe display-ul unui telefon mobil care afișează 400 pixeli? Înseamnă că 2800 de pixeli sunt efectiv o pierdere de timp, de spațiu, de resurse la modul general.

» Citește și SEO la fotografii

Apoi, vă recomand să folosiți atributul alt de la imagini. Acestea spun browserului ce conține imaginea respectivă. Și această informație face parte din SEO! Altfel spus, închipuiți-vă că un utilizator vă găsește site-ul. Conexiunea lui este însă mai slabă, telefonul nu este de ultimă generație, alte motive. Și are browserul setat să nu încarce imagini. În schimb, în locul acestora vede un dreptunghi pe care scrie ce conține imaginea. Dacă vrea descarcă, dacă nu, nu.

Opțiunea de a-i da utilizatorului posibilitatea de a descărca sau nu o imagine este un element care place foarte mult motoarelor de căutare. De ce? Pentru că face parte din experiența utilizatorului. Acel așa numit UX, despre care puteți afla mai multe (și) pe Wikipedia.

Link-urile au un rolul important de a susține afirmațiile din pagina dvs. Sau de a arăta o similitudine de conținut sau recomandări, surse de documentare, etc. Până acum câțiva ani se făceau chiar afaceri cu linkuri „do follow” . Nu voi insista prea mult pentru că nu mai este cazul.

În prezent, sugestia mea este să aveți în pagină linkuri. Dar cu bun simț și doar către ținte bine alese. Adică să fie cu profilul site-ului dvs, iar la cele la care faceți reclamă introduceți atributul rel=”sponsored”. Acesta va spune motorului de căutare că este vorba de o reclamă.

Sugestia mea este să nu vă luați după alții, care spun că „trebuie introdus în linkuri atributul nofollow. Asta pentru a preveni scăderea ratingului site-ului dvs.” Nu este adevărat, asta se întâmpla mai demult, acum este altfel.

Atributul de nofollow într-adevăr exprimă ideea că site-ul spre care te duce linkul nu merită indexat. Dar acesta a devenit inutil odată cu noul update de HTML.

SEO off-page

Continuăm acest ghid cu secțiunea de SEO din afara site-ului, respectiv off-page. Ea se referă de fapt la ansamblul de legături care vizează site-ul nostru. Adică site-ul țintă. Deoarece din exterior nu se pot face modificări concrete asupra sursei propriu-zise, a codului sursă mai exact, rezultă că influența asupra vizibilității online depinde doar de linkuri. De caracterul legăturilor și proveniența lor. 

Comentariile pe blog-uri

Puteți face SEO liniștiți prin a comenta postările de pe alte bloguri. Cu condiția să apară și linkul spre dvs. Ideal ar fi să faceți comentarii în bloguri care au o tangență cu site-ul dvs. Sau să construiți o astfel de tangență.

Recomandarea mea este ca să faceți comentarii pertinente, nu de genul da domnule, așa este. Să dezvoltați ideea din postare încurajând astfel și pe alți cititori să vă urmărească site-ul, să vă citească. Nu vă încurajez să comentați vis-a-vis de subiecte care nu au absolut nicio legătură cu site-ul dvs.

Comentariile la postări de blog au însă o mare problemă. Se observă o tendință de aglomerare a acestora cu mesaje de tip spam. Proprietarii de bloguri cam desființează sistemul de moderare, postare. De ce? Le ia timp să tot șteargă, să șteargă…

Apoi, despre articole, despre reacții la ele… se discută foarte mult pe rețelele sociale. Și, acesta, este un lucru bun pentru SEO off-page și merită menționat în ghid… Știți cum e, dacă despre un site, despre o afadere nu se discută pe rețele… aceasta nu există!

Schimbul de linkuri

Acum câțiva ani a fost o modă cu schimbul de linkuri. Fiecare blogger făcea schimb cu altul. Apoi a venit o schimbare de algoritm prin care cei care făceau SEO au spus că gata cu link-buildingul construit astfel! Adevărul este că s-a înțeles greșit totul. Niciodată nu a fost boicotat schimbul de linkuri. Dacă aveți ocazia, puteți să o faceți liniștitți. 

Comentarii pe site-uri de presă

Comentariile pe site-urile publicațiilor online este o idee bună. Cu o condiție: să comentați la articole care au tangență cu dvs. De exemplu, dacă sunteți o firmă care oferă servicii de web design, puteți reacționa la postarea unei firme care oferă servicii de SEO. Dacă vă lasă, dacă nu cumva vede în dvs o concurență.

Adevărul este că e din ce în ce mai greu să faci link building pe gratis. Prin obținerea de linkuri spre site-ul dvs care nu trebuie plătite.

Acum, să menționăm în acest ghid despre SEO și link building obținut prin comentarii. A existat o întreagă discuție prin 2013-2014, după algoritmul Pinguin. Se referea la obținerea de linkuri artificiale, de fapt dacă backlinkurile din postări pot fi considerate drept cauze pierdute. Dacă nu sunt cumva o tactică black heat.

Ei bine, și eu am fost de părere că nu voi renunța la blogging și postări. (Bine, eu sunt fost jurnalist, la mine este ceva natural.) Dar cred că pentru a înțelege această problematică ar fi bine să citiți articolul 3 Reasons Guest Blogging Isn’t as Dead as Matt Cutts Says It Is.

Linkuri din advertoriale SEO și din articole plătite

O metodă mai sigură și mai eficientă de SEO off-page este obținerea de linkuri din articole publicate în ziare și reviste. Preferabil din aceeași specialitate cu site-ul dvs. Un link de acolo vă scutește de pierdere de timp, generează trafic, vă poate aduce și clienți. Este vorba de acele advertoriale, așa numitele articole publicitare.

Da, este o metodă eficientă dar foarte scumpă. În general ziarele de mare tiraj au niște scoruri de te doare capul. Dacă vă permiteți puteți să faceți, dar atenție la felul în care scrieți articolul, la cum plasați linkurile în el.

» Cum să ne preocupăm de link-uri în promovarea site-urilor

Înscrierea în directoare și portaluri

Acest subiect este, cel puțin în aparență, un cal mort pentru SEO și trebuie menționat în ghid. Adică, până prin 2013, cam așa, până a apărut Pinguinul, directoarele de promovare erau o afacere. Te înscriai într-un director și obțineai backlinkuri. Mai și plăteai ca să ai un link „do follow”. Moda directoarelor a dispărut însă după algoritmul acesta de la Google.

De ce nu se mai face!? Dintr-un motiv uman ca să zicem așa. Aceste directoare deveniseră o cloacă de site-uri de proastă calitate. Se umpleau cu porcării doar pentru a se obține linkuri dubioase. În plus, erau și o sursă de „black hat SEO”. Așa că nu mai contează pentru indexare în Google.

Partea veselă însă este că deși au trecut vreo 8-9 ani de atunci, încă există „specialiști SEO” care fac acest lucru. Și sunt clienți care cred asta. Nu doar la noi în România, căci apa aerul și fraierul nu se termină niciodată.

Acum, ca să fiu sincer, încă mai sunt în funcțiune câteva directoare de site-uri. Însă sunt un fel de anexă la portaluri, au rol de informare, au o cu totul altă calitate. Și din ele își iau informații și motoarele de căutare. Nu vă bazați însă strategia de SEO pe acest tip de linkuri. Sunt rare și nu știu cât de relevante mai sunt în actualul context.

Un articol interesant: 21 Web Directories You’ll Still Want To Use pe care dacă-l citiți veți descoperi și alte chestiuni interesante.

SEO tehnic; Ghid de corecție a codului sursă

Probabil ultimul aspect important relativ la SEO este corectitudinea tehnică a codului sursă. Mie mi se pare și destul de dificil pentru majoritatea celor care fac optimizarea site-urilor. Aceasta pentru că, în general, să faci SEO este complet diferit de web design. Ca atare, și cei care sunt în aceste două tabere sunt oameni relativ diferiți. Desigur că a corecta codul sursă dpv tehnic presupune cunoștințe HTML cel puțin.

Recomandarea mea este că dacă nu știți HTML ar trebui să învățați, măcar noțiunile de bază. Căci degeaba ai făcut tot ce trebuie ca să optimizezi site-ul dacă nu-ți dai seama că undeva nu ai închis o etichetă. Degeaba știi unde se intervien, care meta tag ar trebui să existe și cum. Toate titlurile, toate descrierile, toate sunt degeaba dacă ai o mică scăpare din neatenție sau așa ai preluat-o. Sau confunzi niște ghilimele…

V-aș mai recomanda să vă inițiați în CSS și PHP. Ca să știți să faceți mici corecții. Apoi, obișnuiți-vă să faceți copii de siguranță. În wordpress acest proces poate fi complet automatizat.

Tot ca opinie personală, învățați mereu! Abonați-vă la reviste online și la portaluri de SEO. Citiți tot ce puteți (din surse de încredere) și învățați să folosiți editorul HTML. Învățați să schimbați template-urile.

Codul sursă, incorectitudinea lui tehnică, poate cauza o funcționare proastă a site-ului. În termeni de SEO asta s-ar traduce prin experiența proastă a utilizatorului. Opinia mea (și nu numai) este că un site care funcționează cu întreruperi nu va fi „sus pe Google” niciodată.

Despre Matei Bitea 170 de articole
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...