Mai demult aveam o rubrică denumită „optimizare SEO fără succes”! În care explicam greșeli pe care le fac cei care au site-uri, de ce nu reușesc să le promovez și chetii de genul acesta. Am oprit-o din cauza confidențailității contractelor mele. Mi-era foarte greu să ascund identitatea celor despre care vorbeam… Unora nu le convenea deloc, mai ales că nu mă puteam abține să nu fac și puțin mișto de ei. (Da, știu, sunt măgar…)
Dar, din când în când, sub rezerva confidențialității tot mai îmi dau drumul. Cred că este educativ să arăți de ce nu merge o treabă sau alta. De ce uneori îmi iese și SEO și web design-ul foarte bine iar alteori e ca naiba totul!
Așadar, astăzi, de ce mă cert eu cu stăpânii, cu cei cu care am contratce. De ce mă dau ei afară…
Nu fac diferența SEO Tehnic – conținut
Promovarea unui site nu poate face decât sub comandă unică, a unuia care are idee despre ce înseamnă SEO și să aibă noțiuni elementare cel puțin de HTML. Aici, în promovarea unui business adică, nu există democrație și aș spune mai mult, că în SEO este mai indicat ca în orice altă parte autoritarismul, dictatura. Opinia mea este că jobul de administrare-promovare să-l dețină o singură persoană. Și nu orice persoană, ci una cu personalitate puternică și care știe să se impună. Eventual să cedeze din diligențe și altora, dar pe care-i poate controla, să-i ardă la salariu dacă nu execută fără să crâcnească. Cum am zis, dictatură…
De ce spun asta!? Pentru că am întâlnit situații în care fraza „tu vezi-ți de tehnicul tău, de conținut mă ocup eu, e semnătura mea” se întâlnesc foarte des. (Și culminează cu atenționarea că „să nu facem confuzii, să nu încurcăm lucrurile!) Cel mai frecvent (aproape întotdeauna) apare atunci când cel care semnează site-ul, cel al cărui nume îl promovează, este persoana care plătește. Patronul cum ar veni…
Cred că succesul unui site constă și în ideea ca șeful să mai renunțe la ifose și să înțeleagă că nu știe SEO, că el este chirurg, pictor sau vânzător și HTML-ul este pentru el asemenea unei cărți chinezești. Dar… viața reală e altfel. În mod clar banul dictează. Iar dacă insiști că te pricepi la tot, mai puțin SEO tehnic (ce-mi plac mie chestiile astea…) rezultatele sunt ca ale lui Gigi Becali!
Mai departe câteva genuri de greșeli… pe care executantul (ăla cu SEO tehnic) trebuie să le admită. Deși știe că nu e bine, trebuie să admită, că doar șeful plătește…
2 Keyword-uri care „nu sună românește”!
Pe mine, ca fost ziarist care face copywriting și SEO, chestia asta mă jignea la modul acela… absolut! Adică, se găsea cineva care să-mi spună că nu-i place cum sună un titlu sau o expresie pe care am scris-o. Ideea este nu că nu-i suna bine lui, ci urechile-i erau formate pe un alt limbaj. Unul care nu se potrivea cu realitatea, zic eu. Să fiu mai concret.
De exemplu am avut obiecții pentru titluri în care foloseam „pensia alimentară” în loc de „indemnizație de întreținere”. Că nu este corect! Nu aceasta este denumirea, bla-bla-bla. Știți cum e? Absolut de acord, știu și eu ce înseamnă și care este denumirea corectă. (În treacăt fie spus, sunt absolvent și de Drept!) Dar atunci când fac SEO și vreau să promovez un site, mi se pare de neacceptat ca eu, care știu despre ce e vorba și cum se face, să folosesc denumirea oficială a termenului, aceea cu indemnizația, în loc să optimziez site-ul pentru ceea ce se caută de fapt. Respectiv pentru termenul folosit de cei mai mulți, adică „pensia alimentară”, toată lumea știe acest termen și nu pe cel cu indemnizația.
Așadar, de ce să alegi și să optimizezi site-ul pentru o anumită căutare, când oamenii nu o folosesc. Doar pentru a statisface amorul propriu? Dacă vrei ca site-ul tău să fie o afacere care este vizibilă atunci ar trebui bine ales keywordul după care să fie găsit. Este adevărat că inteligența artificială (AI) începe să elimine această diferență și să se refere doar la sensul cuvântului și nu la formă, dar diferența în SERP tot se face, după cum voi explica mai jos.
Titlurile se fac după cum cere publicul
Alt exemplu de titlu care nu sună bine românește: Operația de cataractă! A trebuit să duc „lupte” să lămuresc clientul că nu e bine cum vrea el – chirurgia cataractei – că pe oameni nu-i interesează asta! Ei vor operație la ochi și operație de cataractă, îi doare pe ei capul de chirurgie oculară!
Alt exemplu de titlu SEO care nu „sună” bine: jurist în loc de birou juridic! „Că suntem 4, nu unul singur, deci este birou!” Măi fraților, nimeni nu caută după „birou juridic”, toată lumea are nevoie de jurist! Cu acești clienți nu m-am putut înțelege de fel! Au rămas să fie birou, căci sunt 4!
Și aș mai putea spune despre faptul că se caută „tractări auto” și nu „remorcări auto”. Iar exemplele pot continua la nesfârșit…
3 Anomaliile lingvistice susținute de Google
Una din anomaliile lingvistice este și acceasta de mai sus, cea cu pensia-indemnizația. Știu bine care este denumirea oficială, dar până se va înrădăcina în vorbirea curentă Google ține cont de ea. Iar noi, cei care facem SEO, trebuie să ne conformăm, asta dacă vrem să ne promovăm site-urile la care lucrăm. Deci, ar fi bine să lăsăm nasurile mai jos și să ne adaptăm la ce vor oamenii să găsească și nu ceea ce credem noi că ar trebui să caute.
Cel mai bun instrument în acest scop este cel Google Trends. Să-l folosim și să facem SEO așa cum trebuie, să ne optimizăm site-urile în funcție de ce vor oamenii… Căci nu întotdeauna o formă corectă gramatical, tehnic sau științific este cea corectă.
Optimizare SEO – cel mai mare pleonasm
Însă, cred că de departe cea mai relevantă aberație este cea legată de căutarea după „optimizare SEO”. Sincer, este o prostie! Un fel de pleonasm. Căci SEO este acronimul de la „Search Engine Optimization”, adică optimizare penru motoarele de căutare. Iar să mai spui și „optimizare SEO” devine deja o absurditate.
Mărturisesc, la început mă gândeam că acolo, în California, unde-și au sediul cei de la Google, și unde am auzit că lucrau români mulți, ei au consacrat expresia. Că de la ei a plecat totul. Apoi, în timp, mi-am dat seama că de fapt noi am cauzat asta, noi, de aici din România. Keyword-ul acesta „optimizare SEO” este un pleonasm, ceva de genul „moș bătrân”, „avansați înainte”, chestii din astea care ne plac nouă foarte mult…
Culmea este că, deși îmi dau seama de gogomănie, folosesc și eu termenul de „optimizare SEO” tocmai pentru a ajunge la cititorii care mă interesează. (Și care, majoritatea dintre ei, nici nu-și dau seama de gogomănie, ei cred că așa este normal.)
De fapt așa apar toate chestiile astea care nouă ni se par ciudate. Care zicem că nu sună bine, ele apar ca niște manele. Ne plac, nu ne plac, ele există și se cântă, iar Google nu face altceva decât să le consemneze.
4 Texte plagiate 100%
O altă eroare pe care o fac clienții mei este plagiatul! Bine, să faci copy-paste este ca un fel de sport național, după doctorate și lucrări de diplomă copiate de la unul la altul. Însă, ideea este că nu poți avea pretenții să performezi atunci când textul și imaginea, pe care le pui în site-ul tău sunt efectiv copiate. Nici măcar nu sunt reformulate, pur și simplu luate dintr-un site, puse în fișier word și trimise mie cu pretenția de text scris. De text autentic!

Mi-e jenă să dau nume așa că mă voi opri aici. (Oricum, în site-ul meu nu veți găsi critici și bârfe personale. Mă străduiesc cât pot să modific „spețele”, să ascund datele personale, să nu rezulte niciodată despre cine este vorba. Totuși, reformulez exemplele în scop didactic, cum se spune…)
» Între SEO și articolele plagiate; scandalul Vasi Rădulescu
5 Link-uri care fac reclamă
O altă mare eroare a clienților mei, pe unii reușesc să-i conving iar pe alții nu, este aceea de a refuza plasarea link-urilor spre site-uri pe care ei le consideră concurente. În optimizarea SEO introducerea de linkuri într-un site sau realizarea de legături dinspre alte site-uri se .numește „link building”. Face parte din procesul de promovare.
Logica existenței unor linkuri înspre și dinspre site-ul dvs este aceea ca site-ul trebuie „să circule”. Astfel „se vorbeaște” despre acesta. O afacere despre care nu se discută nicăieri înseamnă că nu există. Un blog înspre care nimeni nu face trimiteri este unul slab. Unul care de fapt nu există, nu știe nimeni despre el, nu-l citește nimeni. Artiștii și oamenii politici cunosc acest lucru și au grijă să se mențină cât mai mult în prim plan. Să se discute, să fie bârfiți, orice dar să fie în centrul atenției.
Cam la fel este și cu site-urile, cu cât mai multe linkuri duc spre acestea, cu atât mai relevante sunt ele. Așadar, linkurile fac parte din viața unui site. Sunt un element SEO dintre cele mai relevante.
Sensul și relevanța unui link într-un site
Bun, unul din reproșurile care mi se aduc este „ce naiba, în site-ul meu nu fac reclamă la nimeni! Eu nu plătesc ca să apară xuleții ăștia la mine pe site!” Ideea este total greșită. Dacă într-un magazin online de lămpi electrice apar niște linkuri spre becuri Philips, aceasta nu înseamnă reclamă celor din urmă. Ci, dincolo de o sursă de documentare, mai degrabă creează o asociere electrică, o identificare, un atestat.
Sensul este acesta, că site-ul meu este într-adevăr ceva care se referă la becuri, la electricitate. Dă relevanță în domeniul electricului. Și nu asta se urmărește prin SEO, să crești importanța unui site la un anumit domeniu!?
Dacă pe site-ul unui medic stoamtolog din orașul X apare legătură spre site-ul unui alt stomatolog, din orașul Y, care a efectuat niște intervenții excepționale, nu vi se pare că vă asociați cu acesta? Nu vă luați din aura acestuia? Un vechi proverb zice: „Spune-mi cu cine te împrietenești ca să-ți spun cine ești.” Merge și cu cine „te aduni”…
Cred că rețiese clar importanța linkurilor, a direcțiilor înspre care acestea se duc.
6 Rigiditatea plugin-urilor de SEO. Beculețul verde
Cine are un site în wordpress (cea mai populară platformă pentru construirea site-urilor și a magazinelor online) probabil ați întâlnit așa numitele plugin-uri pentru optimizare SEO. Mă refer în primul rând la Yoast, Rank Math dar mai sunt… Ei bine, acestea au un așa numit indicator care este verde dacă ai lucrat bine, roșu dacă rău și galben dacă este loc de mai bine.
Altfel spus, ai SEO în regulă dacă după ce-ți optimizezi textul sau pagina din website culoarea „beculețului” este verde.
Aș vrea să mă credeți că este aproape o prostie. Să dăm un exemplu. Presupunem că optimizezi pentru un keyword. Și dacă ai făcut SEO cum trebuie culoarea indicatorului este verde. Bun, acum, dacă acest keyword este substantiv, articulați-l! Dacă este verb, conjugați-l! Automat beculețul verde își schimbă culoarea. Înseamnă că nu ați lucrat bine? Vă garantez că da. Pentru că scripturile motoarelor de căutare înțeleg că e vorba despre același cuvânt cheie. Asta înseamnă AI, respectiv inteligența artificială: motorul de căutare să înțelegă despre ce e vorba în text, pagină, site…
Așadar, dacă veți cădea în rigiditatea unui astfel de plugin, dacă veți căuta să-i faceți neapărat pe plac… înseamnă că veți produce texte halucinante! Care „nu sună bine românește”…
» Optimizarea SEO și cel mai bun plugin de wordpress; teorema beculețului verde
» Pledoarie pentru wordpress. SEO și web design ușor de implementat
V-am prezentat încă un motiv pentru care nu mă înțeleg cu clienții mei, cu cei cărora le fac SEO. Unii dintre ei au convingerea fermă că există plugin-uri miraculoase care te duc pe prima pagină, pe primul loc. Ei vor beculețul verde iar pe mine mă cam doare-n cot de el. Cine știe SEO, nu are nevoie de plugin ca de apă. Un plugin de SEO te ajută să lucrezi dar el nu-ți va duce site-ul în top! De la John Mueller citire…
Și aș mai adăuga: folosiți-vă în mod inteligent de plugin-ul pentru SEO. Nu credeți tot ce „vă spune”, mai ales că el nici nu știe limba română…