Poate primul pas în SEO este compunerea unui titlu de pagină și includerea în el a cuvântului cheie. Apoi, urmează să ne concentrăm pe structura și conținutul textului propriu zis din pagina web. În cele ce urmează voi încerca să vă arăt că a fi copywriter are și o importantă componentă de logică.
Voi lua un exemplu dintr-un ziar online și vă voi arăta greșelile care s-au făcut și cum ar fi trebuit scris articolul. Aceasta în condițiile în care, astăzi, a scrie pe net nu mai ajunge să fii inspirat și să folosești cuvinte frumoase. Acum, dacă nu țineții cont de SEO, vei fi un scriitor pe care puțini îl citesc. Nu pentru că nu ați scrie bine, ci pentru că nu vă găsește Google! Deci, în afară de gramatică și semantică ar trebui să mai cunoașteți (cel puțin) câteva reguli de SEO.
Și vă recomand să vă obișnuiți cu ideea că dacă vreți să fiți găsiți, trebuie să înțelegeți ce este SEO. Să știți cum funcționează, nu neapărat să faceți, ca să știți ce să cereți celor care se ocupă de optimizarea site-ului.
Prima recomandare. Sau regulă dacă vreți…
Bun. Să trecem la treabă. Și prima recomandare pe care v-o fac este să ignorați toate ideile, toate așa zisele reguli de SEO care spun că un articol sau o postare de blog ar trebui să aibă un anumit număr de cuvinte. Faceți articole de lungimea pe care o considerați de cuviință. Dar dacă trec de 300 de cuvinte, atunci spargeți textul în subcapitole. Puneți subtitluri. În loc de un articol cu 900 de cuvinte și un titlu, mai bine un articol cu trei subcapitole.
Fragmentarea textului va avea impact în ușurința de lectură a cititorului. Este o regulă nu neapărat de SEO rigid, se bazează pe statistică. S-a observat că oamenii citesc mai ușor dacă ajung mai repede la informația care-i interesează. Dacă o văd mai repede, iar asta se face prin titluri și subtitluri bine compuse.
A doua regulă SEO: titlurile conțin și keyword-uri
Probabil știți ce este un keyword, nu mai insist, dacă nu, citiți în micul meu dicționar de SEO. Mă voi referi la un articol dintr-un ziar online care oferă știri din Timișoara. Textul respectiv are titlul inițial de Consulturi și recoltări pentru testări genetice, gratuite la „Victor Babeș” în Timișoara
Eu i-aș fi spus Spitalul Victor Babeș din Timișoara; teste genetice gratuite și veți înțelege de ce. De fapt, explicându-vă veți afla și acele reguli simple de optimizare a unui text, a unui site…
Prima informație pe care o culege Google este din titlu. De aici înțelege cam despre ce vorba în articol, în pagină, în site. Nu este o regulă absolută, în „viața obișnuită” mai există și cărți al căror conținut nu-l poți ghici după titlu. Însă, în mediul online, o regulă de bază pentru SEO este aceasta: titlul să conțină cuvântul cheie! (Mă refer și la subtitluri.)
Așadar, încercați să compuneți titlul fiecărui articol gândindu-vă la Google, dar scriind pentru oameni. Un titlu de articol pe care-l faceți doar ca să vi-l citească un motor de căutare dar neglijând factorul uman nu va fi eficient în niciun fel. Rețineți dar că titlul este primul loc de unde Google înțelege keywordul articolului. Și mai departe al site-ului.
Trei: Lungimea unui titlu este maxim 60 de caractere
Străduiți-vă să faceți titluri în care tot ce este important să apară în primele 60 de caractere și dacă se poate cât mai în față. (Spațiul este un caracter!) De ce este important pentru SEO această lungime veți afla puțin mai jos. De exemplu, în titlul din ziarul de mai sus este important locul despre care scriem, locul unde vrem să se difuzeze informația noastră, respectiv Timișoara. Să zicem că acesta este keywordul care contează. Ideal ar fi fost ca să fie primul. Oricum, mai puneți în text de câteva ori cuvântul Timișoara. Însă nu exagerați, nu deveniți spammeri!
Alt cuvânt cheie ar putea fi „spitalul Victor Babeș”. Multă lume caută acest spital, așadar articolul nostru ar putea fi un punct de interes pentru public. Prin urmare Google ar trebui să indexeze articolul ca fiind unul relevant despre Spitalul Victor Babeș din Timișoara. Dacă însă ați repeta această sintagmă de câteva ori într-un articol de o pagină ar fi supărător pentru cititor. Cel care vă citește intuiește el că este ceva în neregulă, adică faceți un SEO de-ăla, de cacao… Cititorul observă imediat că „vorbiți ca un papagal”. Și pe viitor nu va mai intra pe site cu tragere de inimă. Ba, poate, deloc. Sau ar sta doar puțin fără să acceseze și alte pagini.
În termeni de Google Analytics (un instrument obligatoriu în SEO) aceasta se numește rata de respingere. Cu cât este mai mare, cu atât site-ul este mai prost văzut de către Google. Logic, dacă articolul nu interesează, este normal ca oamenii să plece rapid. Ar trebui să știți că unii contestă acest indicator, spun că el nu contează. Opinia mea este că nu s-a inventat degeaba și că întotdeauna un site cu rata mică este cu siguranță mai bun decâr unul cu rata de respingere mare.
Cum păstrăm rata de respingere mică. (Regula SEO 4: sinonime!)
Primul răspuns este: printr-un scris atractiv! Bun, revenind la al doilea nostru keyword, respectiv Spitalul Victor Babeș, să mai facem o observație. Aș spune că nu toți timișorenii îl știu cu numele lui oficial. Ba, chiar foarte puțini! Majoritatea îl știu de spitalul de infecțioase, de plămâni, spitalul de la Pădurea Verde, spitalul de TBC. Deci, referiți-vă în cuprinsul articolului la acest spital folosind mai multe denumiri.
(O practică greșită a celor care pretind că știu să optimizeze SEO este să repete obsesiv un cuvânt. Adică acel keyword. Acești „specialiști” profită de neștiința clienților lor și de fapt nu le aduc niciun serviciu. Oricine citește un articol în care se repetă mecanic niște cuvinte va pleca de pe site-ul respectiv. Vezi și Optimizarea de conținut și greșelile fundamentale)
Folosirea de sinonime ar trebui de fapt să fie o regulă de SEO pentru toate articolele. Nu doar spitalele, ci diferite locuri dintr-un oraș, instituții publice, cam peste tot în lume au mai multe denumiri. Oamenii au pentru fiecare loc o denumire locală, aceasta fiind de multe ori diferită de cea oficială. (Ceva în genul toponimelor.)
Deci, o altă regulă SEO este ca dacă ne referim la un subiect să-l apelăm cu mai multe denumiri, cu sinonime adică. Vom evita acele repetiții supărătoare pentru urechile oamenilor. Și pe care Google nu le înțelege din prima, el „vede” doar reacția cititorului de a ieși rapid de pe site.
Îmi aduc aminte de un titlu de genul „Din dragoste pentru macarale închiriem la cel mai bun preț”. Unde keywordul era închiriem macarale! Și aș putea să mai spun câteva dar sper că ați prins ideea.
Cum știm ce keyword-uri să introducem. Regula 5: analiza!
Următorul keyword pe care-l putem discuta este „teste genetice”. Subiectul este interesant și devine din ce în ce mai căutat, așa că de ce să nu-l folosim!? Întrebarea este: de ce nu a fost bun testări genetice și am ales teste genetice? Răspunsul îl aflăm dacă ne folosim de un instrument Google pus la dispoziție pentru totți cei preocupați de SEO. Respectiv Google Trends de la adresa https://trends.google.com/trends/
Să verificăm dacă în ultimul an s-au căutat „testări genetice”. Vom observa că nu. Varianta folosită de utilizatori este „teste genetice”. Atunci, este limpede de ce trebuie folosită varianta cu teste. Pentru că asta caută oamenii iar noi vrem să fim găsiți!

Gratis este un cuvânt cheie bun la SEO. (Regula 6)
În ceea ce privește cuvântul gratis și variantele sale, trebuie să știți că este ca un șperaclu. Când oamenii aud că se dă ceva gratis vor da buluc. Amintiți-vă doar de reportajele de la TV cu deschiderile de noi magazine. Recomandare: Folosiți-l de câte ori aveți ocazia în titlurile dvs, în primele 60 de caractere. Oricine citește că undeva este ceva gratuit, va deveni interesat și chiar dacă nu are nevoie neapărat, va fi tentat. Măcar așa, să aibă și el…
Asta cu gratuitățile este de fapt un truc artificial. Nu este chiar o regulă de SEO dar ce, când vrem să impresionăm pe cineva, nu încercăm să părem puțin altfel decât suntem? Adică o facem instinctiv, încercăm să creăm o impresie bună.
De unde regula SEO cu 60 de caractere din titlu
Motoarele de căutare își trimit spiderii, crawlerii, bootii (cum vreți să le spuneți) ca să citească titlurile paginilor, ale site-urilor. De fapt tot ce poate fi citit. Să nu credeți că doar titlul! Ei bine, algoritmul fiecărui motor de căutare are setat o cifră de caractere, ce trece dincolo de această limită nu mai este citit. Nu mai contează! Are sens pentru că până la urmă nu poți face un titlu de două pagini. Undeva trebuie să fie o limită.
Nu înseamnă că un titlu de 100 de caractere pe care l-ați găsit după ore de chin este prost. Deloc. Doar că peste 60 de caractere (inclusiv spațiul) spiderul nu le mai citește. Invers, nu înseamnă că dacă aveți un titlu de 55 de semne este excepțional, căci este scurt. Da’ de unde… ca să fie bun, aici este puțin diferit față de literatură, titlul trebuie să conțină și keyworduri. Pentru că (mai nou) oamenii citesc online, prea puțin cărți. De aceea trebuie să vă preocupe și SEO, ca să fiți găsit și în mediul online.
Deocamdată atât. Voi reveni cu alte trucuri de SEO