Optimizare SEO Timisoara
blog: opinii, comentarii, articole...


Iti faci casa pe net. Primii pasi in lumea virtuala…

Ai o afacere, un hobby sau vrei doar sa-ti publici articolele, ca atare ai ajuns la concluzia ca ai nevoie de un site. Asa crezi ca trebuie si asa vrei sa faci. Dar cum sa procedezi si care este metoda cea mai buna, adica mai eficienta, mai ieftina, mai rapida, mai usor de folosit si pe care sa o poti aplica singur? Si multe alte întrebari la care nu ai nicio idee cum sa raspunzi. Adevarul cam acesta si este, nu se poate da un raspuns valabil în orice situatie, mai bine spus nu le poti avea pe toate, însa trebuie sa decizi singur ce urmaresti cu un site personal. Va trebui sa te hotarâsti în legatura cu gratuitatea website-ului, adica daca-ti faci unul care e gratis, deci nu cere nimic dupa ce l-ai creat, sau un site care te costa sa-l întretii, respectiv sa-l cresti, sa-l scoti în lume, sa-l poti arata prietenilor sau partenerilor fara jena, acesta fiind cartea ta de vizita…

1. Alegerea adresei, a numelui de domeniu

În primul rând, ca sa o luam babeste, vei avea nevoie de un nume de domeniu, ceea ce ar fi cam acelasi lucru cu o adresa de internet, iar pentru simplificarea discutiei voi echivala aceste notiuni. Devine din ce în ce mai greu sa alegi, caci daca în urma cu 10 ani puteaigasi relativ usor un nume pentru adresa paginilor tale de internet, acum este asa o explozie în domeniu încât oricine se poate zapaci. Dar, îti spun ca n-are importanta capitala ce nume alegi, nu e cazul ca daca esti pescar site-ul trebuie sa includa în numele adresei si cuvântul fish, peste, undita, pastrav, pescarie sau cine mai stie ce va trece prin cap! Numele adresei site-ului nu este totuna cu acela al titlului site-ului! Credeti-ma ca n-are prea mare importanta daca site-ul dvs. se va numi sex2000.ro, viorel-capsec.ro sau bubulina.com, motoarele de cautare vor cauta în continutul site-ului!

Singurul criteriu important este ca adresa sa fie retinuta cât mai usor si sa poata fi pronuntata usor si cu claritate, iar aceasta din ratiuni practice. Închipuieti ca vorbesti la telefon si comunici unui partener adresa site-ului, iar în loc de sex2000.ro acela va întelege secdomi.ro sau alta bazaconie. Rezultatul va fi acela ca datorita confuziei nu vei fi gasit, poate celalalt va crede ca esti neserios, posibil sa se enerveze si astfel esecul este clar. Mai închipuieti ca ai un site cu numele w23fiss.ro!

Poti avea un nume de genul mihai-maria.ro, de exemplu, iar tu sa tratezi în paginile site-ului problematica valorificarii viermilor de matase, n-are nicio importanta, criteriul care te intereseaza, respectiv acela sa fii gasit pentru ceea ce faci nu depinde de numele adresei, dupa cum se va vedea la momentul potrivit.

Am lasat la urma nume de genul nume.freeweb.com nume.servergratuit.com, numesinume.gazduiregratis.ro, servermoca.ro/numeletau sau orice alta varianta de includere a ta într-un mare portal, director sau colectie de pagini dintr-un simplu motiv: nu mai sunt de actualitate! Cine are o mica afacere si paginile lui de internet sunt plasate într-un asemenea loc nu va fi bagat în seama de motoarele de cautare si se subântelege ca nici de clienti. Nici eu nu voi vorbi despre asa ceva.

În sfârsit exista retele de socializare gen facebook, unde poti avea numele facebook.com/numeletau si în acest caz nu e cazul sa discutam despre un site sau un blog. O pagina pe facebook poti face oricând si nu trebuie sa-ti bati capul prea mult.

La final, recomandarea mea este sa-ti iei un nume de domeniu, adica sa începi prin a avea propriul tau nume, ceva care este în final un fel de marca, a ta, ceva asemanator CNP-ului daca vrei, sau compatrabil cu numele de firma de la registrul comertului. Numele de domeniu îl poti avea pe viata sau doar închiriat. În prima varianta, cea cu extensia .ro, te costa vreo 40 de euro si ai rezolvat problema definitiv, cel putin asa este în momentul de fata. Altfel, daca optezi pentru un domeniu cu terminatia .com, .eu., .info, .org etc te costa câtiva euro în fiecare an. Depinde doar de tine, de ceea ce vrei sa faci…

2. Gazduirea

Odata ce ai decis asupra numelui si dupa ce l-ai achizitionat, presupunând ca a fost disponibil, trebuie sa-ti gasesti un hosting, adica o gazda. Pentru a întelege mai bine ce este asta voi compara site-ul tau cu o persoana, îl voi defini ca pe un om viu, care traieste si are nevoie de o casa. Adica de o locuinta, fie ca este proprietate, fie cu chirie. Nu e cazul ca pentru un site sau blog sa-ti cumperi server si sa te obisnuiesti sa folosesti asa ceva, afara doar de cazul în care esti profesionist iar în cazul acesta textul de fata este (poate) sub nivelul tau. Vei alege asadar o chirie, adica sa stai la hotel, cu o camera închiriata!

Marele avantaj al închirierii unui spatiu pe un server este ca daca nu-ti convine ceva, e vorba în general de calitatea serviciilor si dimensiunea acestora, te poti muta foarte bine în alta parte. Poti închiria spatiu în România, Africa, America… unde vrei! Iar preturile sunt cam aceleasi. Din experienta, îti spun ca un hosting necesar unui site cu caracteristici uzuale, costa între unu si cinci euro pe luna, daca faci plata pe un an înainte mai primesti si un discount, deci nu sunt niste costuri exorbitante, iar tendintele sunt de scadere a acestora.

În România vei gasi câteva oferte bune în acest sens, chiar eu m-am plimbat pe la câteva servere. Serviciile proprietarilor de servere nu difera esential, ele sunt în general cam aceleasi, ceea ce-i deosebeste este poate doar seriozitatea si promptitudinea cu care-ti raspund la solicitari. În rest, nu sunt prea multe de spus…

3. Clasic sau blog?

Pasul care-ti va stabili timpul liber de acum înainte este alegerea pe care o faci: vei avea un site clasic, în format html (eventual php) sau un blog? În linii mari, diferenta dintre cele doua se rezuma cam asa: un blog îl scrii singur, te ajuta programele, în timp ce un site în html trebuie sa stii sa-l faci! Aici e diferenta, care pâna la urma înseamna bani sau timp. În ambele cazuri însa trebuie sa ai ceva de spus. În general, daca-ti faci un site doar asa, ca sa ai si tu unul sau începi un blog pentru ca ti se pare ca e la moda, vei sfârsi curând prin a cadea în derizoriu. Cine se încumeta la asta trebuie ca are ceva de spus. Sau are interesul sa-i mearga afacerea, sa faca schimb de timbre, orice dar sa merite locul pe care-l ocupa pe web si sa nu încarce spatiul virtual degeaba.

Ar mai trebui facuta mentiunea ca se presupune un minim bagaj de cunostinte de utilizare a calculatorului si a software-ului. Din fericire, exista solutii pentru orice nivel peste cel minim. Ca sa scrii un blog nu trebuie decât sa instalezi wordpress. Aceasta se poate face fie direct de la serverul unde ti-e gazduit site-ul, adica bifezi o optiune în meniul de administrare al serviciului tau de hosting. Ca sa faci un site în html (sau php) nu trebuie decât sa-ti instalezi un program pe calculator. Sau nici macar atât, exista zeci de variante si sute de variane, gratis, cu bani putini sau ceva mai scumpe. Trebuie doar sa stii sa citesti de pe net.

Sau e suficient sa ai un cont pe google si ti-ai rezolvat problema, poti avea un blog în blogspot.com. Gratis, fara sa platesti programator sau altceva… nici macar nume de domeniu nu ai nevoie, o adresa de posta electronica în gmail.com ti-a rezolvat pofta de a scrie!

4. Cum te vede Google…

Mai bine spus cum este gasita afacerea ta sau cum ajunge cineva sa citeasca textele tale? Ce trebuie sa faci pentru a te vedea google, bing, yahoo, altavista sau alte motoare de cautare? Cum ajungi în primele pagini cu rezultatele cautarii? La aceste întrebari voi raspunde principial si pe scurt în rândurile urmatoare.

Cel mai bun raspuns este ca nu trebuie sa faci nimic, Google ajunge la tine oricum si te va indexa în cautarile lui periodice, iar apoi cine te cauta te gaseste. Singura problema pe care s-ar putea sa o ai este în ce pagina apari!? Viermi de matase ca ai tai mai cresc câteva sute de mii de oameni, dar cum ajungi tu pe un loc cât mai în fata, astfel ca la un „search” sa apari tu si nu altii, sau tu în fata altora? Sa va spun sincer, nimeni nu stie! Eu personal cunosc doar principiile, algoritmul exact de stabilire a prioritatii si a criteriilor de indexare nu-l stiu decât cei de la Google. Mai mult, algoritmul se schimba în permanenta, în functie de evolutia internetului, iar asta poate fi chiar mai frecvent decât de la o luna la alta. Daca algoritmul de indexare al paginilor web ar fi fix si l-ar sti cineva din afara, gânditi-va ca s-ar mai naste un monopol dupa cel de la Microsoft, iar urmatorul miliardar dupa Bil Gates ar fi posesorul acelui algoritm. Mama ce de bani ar face din publicitate! Chiar si eu m-as împrumuta sa cumpar macar la negru aceasta reteta…

Concluzionând, ca sa fii cât mai bine vazut de motoarele de cautare, trebuie ca site-ul tau sa spuna ceva, sa nu cpntina un mesaj de genul „luni se deschide restaurantul XYZ”, iar anuntul sa-l uite Dumnezeu acolo. Nu, un site, pentru a fi gasit interesant de motoarele de cautare trebuie sa fie relevant din punctul de vedere al cuvântului dupa care s-a facut cercetarea internetului. Trebuie sa aibe o nota perpetua de prospetime, iar aceasta se vede din numarul de vizitatori, care la rândul lor, vin pe site-ul tau daca le oferi în permanenta ceva nou. Aceasta e combinatia de succes: nouatea si relevanta!

Desigur ca pentru obtinerea rezultatului, clienti, vizitatori sau doar public cititor, ceea ce înseamna un site eficient si nu neaparat frumos, mai trebuie câteva ingrediente. Aici intervine rolul celor care fac SEO (search engine optimization), un fel de specialisti care se ocupa de afacerea ta. Si, ca orice specialist, sunt de toate soiurile, mai buni sau mai slabi, care-si merita banii sau care chiar nu fac nimic si doar te jumulesc. Însa un lucru este sigur, munca de SEO nu se vede de la o zi la alta, iar pentru succes e nevoie si de material bun, adica de utilitatea ta ca firma, de informatiile tale, ca marfa ta sa fie ceruta de piata…

Uf, e complicat cu site-urile astea!…